De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...

Bericht door Robin » 26 nov 2011, 14:06

SpyderFerdi schreef:Op een 911 geen knutsel compressor of halfords turbo van een sjonnie tjoener. Dan ben je echt niet goed wijs. Dingen hebben het ook helemaal niet nodig. Zijn af-fabriek geweldig.
Met je eens dat je er geen compressor op moet douwen. Haal dan 'n Turbo of GT2. Ik denk dat de 991S fantastisch rijdt enzo, maar ook z'n normale voorganger Elfers tot aan de 997 toe zijn qua rijden/sturen zeker niet flawless....dan moet er echt GT3 ofzo op staan. IK onderschat ze niet. Bouwkwaliteit/heritage. Maar ik overschat 'n Elfer ook niet. Adhv mijn rijervaring in tig Elfers (van een 1970 model tot aan 'n 2005 model) door de jaren heen....

Hier 'n verhaal over die nieuwe electrische besturing:
Electric Steering Invades the 911
Not content with changing the way the 911 is built or extending its wheelbase, Porsche has not been afraid to meddle with the 911's most precious possession, one even more key to the car's character than its flat-6 engine. It has replaced the hydraulic power steering used by every 911 since assistance was introduced in 1989, with an electric system.

If this sounds like a minor, backstage detail, it's not. We have yet to drive a car that's been improved by electric steering, and driven plenty that have been ruined by it.

Moreover, Achleitner freely admits that the steering of a 911 is "the most important thing to get right." He says that he spoke to a huge number of suppliers and that ZF got the job because its system is so good, "you would not be able to tell it is electric."

bron http://www.insideline.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Oof
Auto: Op zoek naar de volgende

Bericht door Oof » 26 nov 2011, 18:51

Macboy schreef:Zeer smaakvolle kleurencombinatie

Afbeelding
Interieur fapper pur sang Macboy van zijn geloof gevallen?
Dit meen je toch niet. Vind het eerder Oost Duitse jaren 80 styling, grijs zwart en geen ''geil'' stikseltje te bekennen.
Saaiheid ten top naar mijn mening.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 26 nov 2011, 23:55

+1 met Oof.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 nov 2011, 02:26

Jullie zijn toch ook geen interieurfappers man. Alleen de echte liefhebber zal dit weten te waarderen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 28 nov 2011, 10:43

Fifth Gear Conclusie 911S (991)

Should I give it garage space?

As you’d expect, this new 911 goes, stops and steers better than the last. It drinks less fuel, fires out less CO2, generates terrific grip, handles with greater precision and poise – and provides a more sophisticated cabin environment in which to enjoy the ride. And that wheelbase stretch provides decidedly more tolerable accommodation for kids, too. But these gains have extracted a price. The now technically correct steering geometry has diminished one of this Porsche’s most distinctive dynamic characteristics, because its wheel no longer jigs on back roads. There’s less feel through the rim, its engine sounds less individual and the feeling that it’s bigger makes it less of a back-roads blast. The clumsy seven-speed manual is disappointing too, although the PDK transmission is excellent. So yes, this Porsche is undoubtedly a more accomplished high-performance machine, and an impressively efficient one too. But it’s less of an excitingly visceral machine than 911s past.

Dit is al de vierde test die ik zo lees over de nieuwe 911. De nieuwe 911 is er eentje zonder 'soul'

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 28 nov 2011, 10:51

Het is iets meer een GT en iets minder een sportwagen geworden als ik het zo lees...

dvh

Bericht door dvh » 28 nov 2011, 10:53

Oof schreef:
Macboy schreef:Zeer smaakvolle kleurencombinatie

Afbeelding
Interieur fapper pur sang Macboy van zijn geloof gevallen?
Dit meen je toch niet. Vind het eerder Oost Duitse jaren 80 styling, grijs zwart en geen ''geil'' stikseltje te bekennen.
Saaiheid ten top naar mijn mening.
+10

Vind het er zo op de foto ongeloofelijk saai en grauw uitzien.
Porsche 911 ddr2

Tom

Bericht door Tom » 28 nov 2011, 11:12

dvh schreef:
Vind het er zo op de foto ongeloofelijk saai en grauw uitzien.
De echte interieurfapper besteld ook een Golf dus dat past wel :lollerdelol:

Joop

Bericht door Joop » 29 nov 2011, 00:15

SpyderFerdi schreef:Fifth Gear Conclusie 911S (991)

Should I give it garage space?

As you’d expect, this new 911 goes, stops and steers better than the last. It drinks less fuel, fires out less CO2, generates terrific grip, handles with greater precision and poise – and provides a more sophisticated cabin environment in which to enjoy the ride. And that wheelbase stretch provides decidedly more tolerable accommodation for kids, too. But these gains have extracted a price. The now technically correct steering geometry has diminished one of this Porsche’s most distinctive dynamic characteristics, because its wheel no longer jigs on back roads. There’s less feel through the rim, its engine sounds less individual and the feeling that it’s bigger makes it less of a back-roads blast. The clumsy seven-speed manual is disappointing too, although the PDK transmission is excellent. So yes, this Porsche is undoubtedly a more accomplished high-performance machine, and an impressively efficient one too. But it’s less of an excitingly visceral machine than 911s past.

Dit is al de vierde test die ik zo lees over de nieuwe 911. De nieuwe 911 is er eentje zonder 'soul'
Geldt dat niet gewoon voor iedere beetje sport(ieve) auto die tegenwoordig op de markt komt?

De laatste paar nieuwe auto's lijken allemaal aan emotie in te moeten boeten; weliswaar onderling niet vergelijkbaar, maar wel keer op keer min of meer dezelfde conclusie: Lamborghini Aventador, Porsche 991, McLaren MP4-12C, de nieuwe M5, de nieuwe 3er...

...in het geval van de 911: de tijden van de "widow-maker" zijn helaas toch echt voorbij zo lijkt het...

GTRene

Bericht door GTRene » 29 nov 2011, 00:23

ik vind het niet helaas...
ding rijd bv betere tijden dan bepaalde oudere typen GT3 doen, wat dat betrefd grote prestatie.

wil je de ruwe diamant? dan zal je denk moeten wachten op de speciale uitvoeringen GT3 GT3RS en of een Club-Sport uitvoering.
meeste worden verkocht, denk aan mensen die een dagelijkse snelle sportieve doch niet te veel voor inboetende sportauto willen en die relatief makkelijk te rijden is en ze toch meer feeling geeft dan een gewone auto?

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2011, 00:47

GTRene schreef: meeste worden verkocht, denk aan mensen die een dagelijkse snelle sportieve doch niet te veel voor inboetende sportauto willen en die relatief makkelijk te rijden is en ze toch meer feeling geeft dan een gewone auto?
Maar dat was de vorige 997 ook vond ik. Die was ontzettend goed, snel, geweldige remmen, je had het idee een sportauto onder je kont te hebben (gevoel mis ik dan weer bij een willekeurige M) maar spectaculair vond ik em niet.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 nov 2011, 01:13

Joop schreef:Geldt dat niet gewoon voor iedere beetje sport(ieve) auto die tegenwoordig op de markt komt?

De laatste paar nieuwe auto's lijken allemaal aan emotie in te moeten boeten; weliswaar onderling niet vergelijkbaar, maar wel keer op keer min of meer dezelfde conclusie: Lamborghini Aventador, Porsche 991, McLaren MP4-12C, de nieuwe M5, de nieuwe 3er...

...in het geval van de 911: de tijden van de "widow-maker" zijn helaas toch echt voorbij zo lijkt het...
Ik ben het er niet mee eens, denk ik. Je leest bijna bij elke nieuwe auto dat 'ie minder karakter heeft. Ik zeg het zelf ook over de nieuwe BMW 1 Serie: comfortabeler gemaakt en daardoor vlees noch vis. Maar nu je dat rijtje zo opnoemt begint het (inclusief mijn opmerking over de 1) een beetje een pathetisch "vroeger was alles beter" verhaal te worden.

Neem nou die 911. Als je naar de eerste kijkt (met 130 pk en in de 912 zelfs 90) dan is dat feitelijk toch nauwelijks meer dan een gepimpte Kever. Ik vind 'm toevallig mooi, maar dat is omdat je daar nog wat pure lijnen ziet met een leuk jaren '60 of '70-kleurtje erbij. Eerder uit nostalgische overwegingen dan vanwege de kwaliteit. En dat zou dan aantrekkelijker zijn dan een nieuwe splinternieuwe met minstens 350 pk?
"De tijden van de widow-maker zijn helaas toch echt voorbij"; ja, je overleeft nu een ritje met een 911 - kut zeg. Het moet niet gekker worden inderdaad.

Misschien ben ik naïef, maar je zou toch verwachten dat de punten die verbeterd worden bij een nieuw model de punten zijn die bij het oude model kennelijk niet goed waren? Of zou Porsche een soort kapitalistisch complot zijn dat erop uit is om voor een zo hoog mogelijke prijs een zo slecht mogelijk product te verkopen en dat dan principe bij iedere nieuwe editie verder verbetert?

Natuurlijk, ik snap ook wel dat de 991 tot nu toe geen meedogenloze sportauto is. Maar dat is een instap-911 nooit geweest. Iets teveel mensen hebben in hun achterhoofd alle Turbo's, GT2's en GT3's en maken dán de vergelijking met de nieuwe. Ja, ik zou ook liever een GT3 4.0 RS hebben dan een 991. Maar een 997 Carrera of een 991 Carrera? Dat is toch niet zo'n lastige keus?

Rupie

Bericht door Rupie » 29 nov 2011, 01:17

Maar goed, wat rijd jij? Van die wagens waar de pis niet lauw van wordt. Op het moment dat jij privé weer geld gaat uitgeven aan auto's met karakter praten we weer verder. Of zit je tegenwoordig in de 911 categorie? :strong:

Snipe

Bericht door Snipe » 29 nov 2011, 01:21

Ik reageerde op Joop. Die rijdt ook een 3 Serie. Een gesprek op gelijkwaardig niveau dus ;-)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 nov 2011, 08:16

Snipe, dat grote verhaal van je. 100% mee eens.

Chris Harris zei ook al dat de 991 bijna perfect was, maar waar die motor ligt, ligt ie nog steeds min of meer. :D

Dat had de 997S ook, prima motor, juweeltje, bouwkwaliteit, schakelen, remmen, sound. Prima, maar hij verloochende zijn afkomst niet betr de positie van de motor. En dat voel je(nog) in de 997.En daar heb ik 't niet zo op. Dat heet dan 'karakter', bij puristen, ik noem het een designflaw van ome Ferdinand. :kikker:
De 991 is 'n stap verder, bijna perfect bladiebla. Mooi, we zullen zien.

ErikS

Bericht door ErikS » 29 nov 2011, 17:49

Ruben schreef:Maar goed, wat rijd jij? Van die wagens waar de pis niet lauw van wordt. Op het moment dat jij privé weer geld gaat uitgeven aan auto's met karakter praten we weer verder. Of zit je tegenwoordig in de 911 categorie? :strong:
Nou nou nou, wat rij rij?! :p

Joop

Bericht door Joop » 29 nov 2011, 20:06

Snipe schreef:
Joop schreef:Geldt dat niet gewoon voor iedere beetje sport(ieve) auto die tegenwoordig op de markt komt?

Ik ben het er niet mee eens, denk ik. Je leest bijna bij elke nieuwe auto dat 'ie minder karakter heeft. Ik zeg het zelf ook over de nieuwe BMW 1 Serie: comfortabeler gemaakt en daardoor vlees noch vis. Maar nu je dat rijtje zo opnoemt begint het (inclusief mijn opmerking over de 1) een beetje een pathetisch "vroeger was alles beter" verhaal te worden.

Neem nou die 911. Als je naar de eerste kijkt (met 130 pk en in de 912 zelfs 90) dan is dat feitelijk toch nauwelijks meer dan een gepimpte Kever. Ik vind 'm toevallig mooi, maar dat is omdat je daar nog wat pure lijnen ziet met een leuk jaren '60 of '70-kleurtje erbij. Eerder uit nostalgische overwegingen dan vanwege de kwaliteit. En dat zou dan aantrekkelijker zijn dan een nieuwe splinternieuwe met minstens 350 pk?
"De tijden van de widow-maker zijn helaas toch echt voorbij"; ja, je overleeft nu een ritje met een 911 - kut zeg. Het moet niet gekker worden inderdaad.

Misschien ben ik naïef, maar je zou toch verwachten dat de punten die verbeterd worden bij een nieuw model de punten zijn die bij het oude model kennelijk niet goed waren? Of zou Porsche een soort kapitalistisch complot zijn dat erop uit is om voor een zo hoog mogelijke prijs een zo slecht mogelijk product te verkopen en dat dan principe bij iedere nieuwe editie verder verbetert?

Natuurlijk, ik snap ook wel dat de 991 tot nu toe geen meedogenloze sportauto is. Maar dat is een instap-911 nooit geweest. Iets teveel mensen hebben in hun achterhoofd alle Turbo's, GT2's en GT3's en maken dán de vergelijking met de nieuwe. Ja, ik zou ook liever een GT3 4.0 RS hebben dan een 991. Maar een 997 Carrera of een 991 Carrera? Dat is toch niet zo'n lastige keus?
Ik bedoelde het iets genuanceerder hoor...

...maar in grote lijnen blijf ik wel een beetje bij mij punt, zonder je ongelijk te geven. Mooi voorbeeld om toch een beetje ontopic te blijven zijn de 3er coupe die ik inderdaad zelf rij en de Carrera (S) uit dit topic. Beide auto's die sportief bedoeld zijn, maar door technische vooruitgang toch enkele karaktertrekjes verliezen. Uiteraard worden de auto's beter, zuiniger, kunnen ze harder een bocht door, staan ze eerder stil, komen ze nog sneller op de gewenste snelheid, etc.; Dat blijkt overigens ook wel uit de diverse tests die we inmiddels voorbij hebben zien komen en uit bijvoorbeeld de rondetijd op de Ring van de 991 Carrera S die sneller is dan de 997GT3RSMkII... Maar dat maakt 'm nog geen emotievolle stuurmachine.

Bijvoorbeeld het toch wel spannende en soms even onverwachts spartelen van het kontje van de oudere 911's (nog niet eens zo zeer de echte 'widow makers' in de vorm van de Turbo) en bijvoorbeeld de E21 323i op het nat is er niet meer bij, tenzij je echt aan het pushen ben. Ieder beetje slip wordt al direct door allerlei stabiliteitssystemen de kop in gedrukt. Een beetje alert achter het stuur blijven zitten houdt het rijden spannend en leuk, dat is eigenlijk waar ik heen wil(de), zeker als het om een fun-auto gaat.

Tom heeft wel een punt met zijn reactie. Ben er zelf ook schuldig aan. Enerzijds wil ik ook steeds iets nieuwers hebben en daarnaast heb ik maar ruimte voor één auto thuis, waarbij ik ook op zoek moet naar een auto die bij tijd en wijle nog een beetje fun biedt, maar daarnaast mij in alle rust wel van A naar B brengt tijdens zakelijke en privéritjes; ben in die zin ook verre van een diehard racer waarvan alle zintuigen op alle momenten geprikkeld moeten blijven.
Ook mijn huidige 3er rijdt in alle opzichten ook beter en makkelijker dan alle voorgaande modellen (m.u.v. de enorme draaicirkel); maar dat is wel direct ten koste gegaan van een stukje emotie wat zich op het moment waarbij er iets sportiever gereden wordt op de fun-rit toch wel te merken is. Op dat soort moment ben je toch al iets alerter aan het sturen en wil je gewoon zoveel mogelijk geprikkeld worden en weten wat er onder je kont gebeurt en wat het stuurwiel doorgeeft.

Ook deze 991 Carrera (S) zal ik uiteindelijk toch wel weer prefereren boven de E92M3 net zoals nu met de 997 Carrera S. In het geval van de laatste twee heeft de 997 Carrera S toch nog de meest sportieve karaktertrekken behouden naast het feit dat beide sportieve auto's toch meer GT's zijn geworden.

M.a.w. als ik de reviews zo lees en zie en ik zou nog een paar knaken extra te besteden dan zou een 991 Carrera volledig aan mijn wensen voldoen, net als de huidige 997 S. Job well done dus voor degene die een snelle machine willen hebben; de andere kopen een thoroughbred racer zoals de 991 GT3RS 4.0 die straks op de markt komt.

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 29 nov 2011, 20:20

Te perfect, niet meer spannend meer etc etc. Zijn die reacties niet bij elke generatie 911 geweest en wordt niet telkens de voorlaatste generatie op dat moment geroemd als het hoogtepunt.

Probleem is wellicht dat iedereen aan de 911 vast wil houden terwijl de Cayman inmiddels (wellicht ook in de nieuwe gedaante) juist dat te bieden heeft waar sommige puristen naar zoeken. Een niet te volwassen gooi en smijt sportauto(tje) ipv een serieuze GT. Maar tja....die 911 badge hè :slapen:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 29 nov 2011, 20:24

Apolo2 schreef:Te perfect, niet meer spannend meer etc etc. Zijn die reacties niet bij elke generatie 911 geweest en wordt niet telkens de voorlaatste generatie op dat moment geroemd als het hoogtepunt.

Probleem is wellicht dat iedereen aan de 911 vast wil houden terwijl de Cayman inmiddels (wellicht ook in de nieuwe gedaante) juist dat te bieden heeft waar sommige puristen naar zoeken. Een niet te volwassen gooi en smijt sportauto(tje) ipv een serieuze GT. Maar tja....die 911 badge hè :slapen:
+1 !!

Joop

Bericht door Joop » 29 nov 2011, 21:41

Da's sowieso waar Apolo...

...heb alleen me zelf weer laten verleiden voor een 3er; de Cayman stond en staat ook nog steeds op mijn lijstje... (die valt nog wel binnen het budget ;-))

Macboy

Bericht door Macboy » 02 dec 2011, 11:00

De 911 is precies zoals hij moet zijn en precies zoals de kopers willen. Hardcore mensen wachten maar op de GT3 of nemen een Cayman zoals al gezegd. Een van de grootste misvattingen hier op DF ... vooral omdat de vorige 997 ook al werd afgekraakt.

Porsche moet je begrijpen... dat doen velen nog duidelijk niet :)

Om een goed voorbeeld te geven: daar waar andere merken reclames maken met hun zogenaamde sportieve modellen op een circuit, vallen ze in de praktijk vaak door de mand. Porsche maakt voor de 911 weinig reclame op het circuit. Niet omdat ie door de mand zou vallen maar kopers rijden er niet veel mee op circuit. GT3 wel.

Kijk maar naar dit prachtige filmpje

steve smith

Bericht door steve smith » 02 dec 2011, 11:24

Ruben schreef:Maar goed, wat rijd jij? Van die wagens waar de pis niet lauw van wordt. Op het moment dat jij privé weer geld gaat uitgeven aan auto's met karakter praten we weer verder. Of zit je tegenwoordig in de 911 categorie? :strong:
ff tussendoor:

IRL heb ik weleens ontmoet en vind ik je best een aardige kerel. Maar als een onbekende lezer op basis van dit soort posts zou denken dat je echt een verschrikkelijk onzekere eikel met een minderwaardigheidscomplex bent zou ikd at niet heel vreemd vinden..... :peace:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 dec 2011, 11:40

kan ik je geen ongelijk in geven als je die tekst leest :D ow en :peace:

Rupie

Bericht door Rupie » 02 dec 2011, 12:15

steve smith schreef:
ff tussendoor:

IRL heb ik weleens ontmoet en vind ik je best een aardige kerel. Maar als een onbekende lezer op basis van dit soort posts zou denken dat je echt een verschrikkelijk onzekere eikel met een minderwaardigheidscomplex bent zou ikd at niet heel vreemd vinden..... :peace:
Ik ken Perry en de post was dus ook aan Perry gericht. Peace to you en gewoon er overheen lezen, moeten we bij jou ook wel eens doen.

Snipe

Bericht door Snipe » 02 dec 2011, 12:54

...en ik weet inderdaad wel dat ik zo'n opmerking met een korreltje zout moet nemen als 'ie afkomstig is van iemand in een plastic premium-Proton badkuip met Toyota-motor ;-)

Plaats reactie