Snipe schreef:Joop schreef:Geldt dat niet gewoon voor iedere beetje sport(ieve) auto die tegenwoordig op de markt komt?
De laatste paar nieuwe auto's lijken allemaal aan emotie in te moeten boeten; weliswaar onderling niet vergelijkbaar, maar wel keer op keer min of meer dezelfde conclusie: Lamborghini Aventador, Porsche 991, McLaren MP4-12C, de nieuwe M5, de nieuwe 3er...
...in het geval van de 911: de tijden van de "widow-maker" zijn helaas toch echt voorbij zo lijkt het...
Ik ben het er niet mee eens, denk ik. Je leest bijna bij elke nieuwe auto dat 'ie minder karakter heeft. Ik zeg het zelf ook over de nieuwe BMW 1 Serie: comfortabeler gemaakt en daardoor vlees noch vis. Maar nu je dat rijtje zo opnoemt begint het (inclusief mijn opmerking over de 1) een beetje een pathetisch "vroeger was alles beter" verhaal te worden.
Neem nou die 911. Als je naar de eerste kijkt (met 130 pk en in de 912 zelfs 90) dan is dat feitelijk toch nauwelijks meer dan een gepimpte Kever. Ik vind 'm toevallig mooi, maar dat is omdat je daar nog wat pure lijnen ziet met een leuk jaren '60 of '70-kleurtje erbij. Eerder uit nostalgische overwegingen dan vanwege de kwaliteit. En dat zou dan aantrekkelijker zijn dan een nieuwe splinternieuwe met minstens 350 pk?
"De tijden van de widow-maker zijn helaas toch echt voorbij"; ja, je overleeft nu een ritje met een 911 - kut zeg. Het moet niet gekker worden inderdaad.
Misschien ben ik naïef, maar je zou toch verwachten dat de punten die verbeterd worden bij een nieuw model de punten zijn die bij het oude model kennelijk niet goed waren? Of zou Porsche een soort kapitalistisch complot zijn dat erop uit is om voor een zo hoog mogelijke prijs een zo slecht mogelijk product te verkopen en dat dan principe bij iedere nieuwe editie verder verbetert?
Natuurlijk, ik snap ook wel dat de 991 tot nu toe geen meedogenloze sportauto is. Maar dat is een instap-911 nooit geweest. Iets teveel mensen hebben in hun achterhoofd alle Turbo's, GT2's en GT3's en maken dán de vergelijking met de nieuwe. Ja, ik zou ook liever een GT3 4.0 RS hebben dan een 991. Maar een 997 Carrera of een 991 Carrera? Dat is toch niet zo'n lastige keus?
Ik bedoelde het iets genuanceerder hoor...
...maar in grote lijnen blijf ik wel een beetje bij mij punt, zonder je ongelijk te geven. Mooi voorbeeld om toch een beetje ontopic te blijven zijn de 3er coupe die ik inderdaad zelf rij en de Carrera (S) uit dit topic. Beide auto's die sportief bedoeld zijn, maar door technische vooruitgang toch enkele karaktertrekjes verliezen. Uiteraard worden de auto's beter, zuiniger, kunnen ze harder een bocht door, staan ze eerder stil, komen ze nog sneller op de gewenste snelheid, etc.; Dat blijkt overigens ook wel uit de diverse tests die we inmiddels voorbij hebben zien komen en uit bijvoorbeeld de rondetijd op de Ring van de 991 Carrera S die sneller is dan de 997GT3RSMkII... Maar dat maakt 'm nog geen emotievolle stuurmachine.
Bijvoorbeeld het toch wel spannende en soms even onverwachts spartelen van het kontje van de oudere 911's (nog niet eens zo zeer de echte 'widow makers' in de vorm van de Turbo) en bijvoorbeeld de E21 323i op het nat is er niet meer bij, tenzij je echt aan het pushen ben. Ieder beetje slip wordt al direct door allerlei stabiliteitssystemen de kop in gedrukt. Een beetje alert achter het stuur blijven zitten houdt het rijden spannend en leuk, dat is eigenlijk waar ik heen wil(de), zeker als het om een fun-auto gaat.
Tom heeft wel een punt met zijn reactie. Ben er zelf ook schuldig aan. Enerzijds wil ik ook steeds iets nieuwers hebben en daarnaast heb ik maar ruimte voor één auto thuis, waarbij ik ook op zoek moet naar een auto die bij tijd en wijle nog een beetje fun biedt, maar daarnaast mij in alle rust wel van A naar B brengt tijdens zakelijke en privéritjes; ben in die zin ook verre van een diehard racer waarvan alle zintuigen op alle momenten geprikkeld moeten blijven.
Ook mijn huidige 3er rijdt in alle opzichten ook beter en makkelijker dan alle voorgaande modellen (m.u.v. de enorme draaicirkel); maar dat is wel direct ten koste gegaan van een stukje emotie wat zich op het moment waarbij er iets sportiever gereden wordt op de fun-rit toch wel te merken is. Op dat soort moment ben je toch al iets alerter aan het sturen en wil je gewoon zoveel mogelijk geprikkeld worden en weten wat er onder je kont gebeurt en wat het stuurwiel doorgeeft.
Ook deze 991 Carrera (S) zal ik uiteindelijk toch wel weer prefereren boven de E92M3 net zoals nu met de 997 Carrera S. In het geval van de laatste twee heeft de 997 Carrera S toch nog de meest sportieve karaktertrekken behouden naast het feit dat beide sportieve auto's toch meer GT's zijn geworden.
M.a.w. als ik de reviews zo lees en zie en ik zou nog een paar knaken extra te besteden dan zou een 991 Carrera volledig aan mijn wensen voldoen, net als de huidige 997 S. Job well done dus voor degene die een snelle machine willen hebben; de andere kopen een thoroughbred racer zoals de 991 GT3RS 4.0 die straks op de markt komt.