Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie

Wat wordt de opvolger van de Bravo 1.4 op gas?

Peiling eindigde op 20 dec 2010, 21:17

Alfa 147 1.9 JTD
2
4%
Alfa 156 1.6
0
Geen stemmen
BMW 118d
5
9%
BMW 120d
16
29%
BMW 116i
1
2%
BMW 320d
5
9%
Fiat Punto 1.4
3
5%
Fiat Punto Evo diesel
7
13%
Kia C'eed
4
7%
Seat Ibiza 1.2
1
2%
Seat Ibiza 1.4
1
2%
Smart Roadster 60 Kw
4
7%
Suzuki Swift 1.3
3
5%
VW Polo 1.4
2
4%
VW Golf 1.4 TSI
1
2%

Totaal aantal stemmen: 55

Fabian

Re: Fiat Bravo 1.4 op gas EXIT! Intro Punto Evo.

Bericht door Fabian » 08 mar 2011, 12:21

Hielke had zo lopen zeiken over aflevering met een volle tank dat de verkoper zo zenuwachig werd voor de aflevering en hem dus perongeluk vol met benzine heeft gegooid :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 08 mar 2011, 14:27

Fabian schreef:Hielke had zo lopen zeiken over aflevering met een volle tank dat de verkoper zo zenuwachig werd voor de aflevering en hem dus perongeluk vol met benzine heeft gegooid :lol:
Zie Hielke al staan met zijn Evo diesel met de gasvulslang in de handen :-)

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 14 mar 2011, 11:07

Schiet eens op met die platen en een fatsoenlijk verslag!

SteV6

Bericht door SteV6 » 14 mar 2011, 11:26

Michel P schreef:Schiet eens op met die platen en een fatsoenlijk verslag!
Inrijden van zo'n diesel duurt wel 25.000km Michel, dus ik denk dat we nog wat geduld moeten hebben voor we een uitgebreid testverslag kunnen lezen :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 mar 2011, 11:47

Verslag komt eraan. Moet eerst nog wat km's maken. Staan inmiddels 550 probleemloze km's op de klok. Volgens de computer met een gemiddelde verbruik van 5,3 liter op 100 km. Dat moet ik nog maar zien bij de eerste tankbeurt.

Als ik de auto nu met een enkel woord zou moeten beschrijven dan zou dat woord "smooth" worden.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 mar 2011, 12:15

Mooi man.

Post dan gelijk ook ff een 0 - 250 km/u tellerfilmpje voor ons. :)

Hielke

Bericht door Hielke » 14 mar 2011, 12:18

Wouter81 schreef:Mooi man.

Er is al getracht die opname te maken Wouter. Denk dat ik net wat teveel tegenwind had om de 250 te halen :lol:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 14 mar 2011, 12:20

Wouter81 schreef:Mooi man.

Dan moet ik heel de middag vrij nemen om dat filmpje van voor tot achter te kunnen bekijken.......... :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 14 mar 2011, 12:21

whaha :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mar 2011, 20:42

Zoals jullie hieronder kunnen zien is de Punto gearriveerd. Inmiddels zijn er in een dikke week ook al een ruime 900 probleemloze kilometers onder de wielen doorgerold. Ik moest (en moet deels nog) aan de kleur en aan het dieselgeluid wennen. Met beide heb ik inmiddels vrede gesloten. Het zwart heeft een Bravo 1.4 achtig rood tintje als de zon er vol op schijnt en de diesel nagelt alleen bij de eerste paar honderd koude meters. Daarna knort de 1.3 (feitelijk slechts 1.25) er bij ieder toerental vredig op los. Het gaspedaal is duidelijk van het "fly by wire" type. De motor regelt het uit stand wegrijden zelfstandig door zodra de koppeling wordt losgelaten gas bij te geven. Zelfs bij vrij extreme stijgingen werkt dit feilloos. Ik heb me inmiddels al aangeleerd door op deze manier weg te rijden. Misschien is het door de trekkracht van diesels bij lage toeren ook wel diesel eigen, maar ik geloof het niet. Je merkt sowieso aan het reageren van de motor bij alle toerentallen dat de auto vooral op zuinigheid is afgeregeld. Het lijkt allemaal met een grote baal watten tussen gasvoet en motor te gaan. Ik rij hoofdzakelijk stadskilometers en de vloeiende rijstijl die er het gevolg van is vind ik prima. De vloeiende stijl van een Prius zul je met een spaardiesel echter nooit kunnen evenaren. Er moet immers nog geschakeld worden en de motor hoor je altijd zodra er snelheid vermeerderd moet worden. Regeneratie bij remmen of gas los vindt ook niet plaats. Zo bekeken heeft Toyota dit toch knap gedaan. Mijn verbruik over de eerste 700 kilometers was exact 5,27 liter op 100 kilometer waarbij de boordcomputer 5,2 liter aangaf. Knap gezien ik in die kilometers behalve rustige ritten met toerentallen tussen 800 en 2200 ook enkele keren topsnelheid heb gereden. Met 5000 of 10.000 op de klok en met een beetje moeite verwacht ik dat 4,5 liter op 100 kilometer ook makkelijk haalbaar is. Bij 120 km/h op de klok neemt de auto nu ongeveer 5,5 liter en bij 170-175 op de klok (topsnelheid, echte snelheid is dan ongeveer 165) neemt ie een relatief onzuinige 9 liter. Ik heb een aantal weken geleden met eenzelfde 1.3 Multijet van een achterbuurman gereden en die auto is met 8000 km's op de klok duidelijk sneller dan de mijne nu. Zijn auto trok ook tot net boven de 4000 toeren nog redelijk door terwijl de mijne boven 3700 toeren er qua trekkracht geen zin meer in heeft. Hij trekt wel door tot 4300 toeren maar het lijkt dan een eeuwigheid te duren. Volgens het boekje heeft de auto bij 1500 toeren z'n maximale trekkracht van 200 Nm's en bij 3500 toeren de maximale 85 pk's. In andere vermeldingen in tijdschriften ben ik toerentallen van 1750 en 3750 voor trekkracht en pk's tegengekomen. Ik sluit niet uit dat de auto van de achterbuurman een eerdere uitvoering van het motormanagement heeft. Ik heb mijn Performance box al in zijn auto gehad en zondag zal ik de acceleratietests ook eens met mijn auto uitvoeren. Weet eigenlijk wel zeker dat de 77-PPT-7 met de weinige kilometers op dit moment beduidend trager is. We zullen het zien.

De veerwegen zijn net als de wagenhoogte (in vergelijking met de Bravo) enorm. Door de relatieve hoogte en geringere breedte van de auto in combinatie met die veerwegen gaat de Puntogevoelsmatig in bochten vrij snel op een oor hangen. Eenmaal op de limiet is ie erg stabiel en geeft alleen door het extra gewicht op de neus aan dat de grens wat eerder bereikt wordt dan een 100 kilo lichtere benzine uitvoering (1.4 Multi Air waarmee ik gereden heb). Je voelt die extra 100 kilo tov de Bravo of de lichtere benzine uitvoering toch wel duidelijk. Het heeft ook deels met de wat indirectere besturing te maken. Gelukkig maakt de besturing veel goed door op de limiet relatief veel info te geven doordat er dan mooi wat gewicht in komt. Ik heb een dag na aflevering de standaard Intercontinental Ecocontact's 3 in de maat 185/65/15 door Michelin Energy Savers in de maat 195/60/15 laten vervangen. De velg is 6J breed dus dit kon probleemloos. De Conti's hebben relatief weinig vlees aan de zijkanten waardoor ik bang was hetzelfde extreme slijtagepatroon als de Bridgestones onder de Bravo mee te maken. Mijn hang naar wat hogere bochtsnelheden die ik soms niet kan onderdrukken hebben op de Michelins onder de Bravo nooit een grote indruk gemaakt. Ik wilde daarom geen risico's nemen. De Michelins maken wel wat meer geluid en kunnen door hun hardheid waarschijnlijk wat minder hoge bochtsnelheden aan. Ik heb het er graag voor over. De auto is tov de soepele en lange veren vrij stug gedempt. Bij laag tempo op een slechte asfaltweg geeft dit wel eens wat onrust. Bij topsnelheid op een een slechte weg klopt dan ineens alles weer. Ik reed vanavond tussen Steenwijk en Heerenveen topsnelheid en op de pokdalige weg leek de Punto alles glad te strijken. De auto is bij een snelheid van 165 km/h ongelofelijk stil. Ik kon de meetgegevens van Autovisie eerst niet geloven maar weet nu wel beter. Windgeruis komt eigenlijk niet voor. Ontzettend knap gedaan voor een B segment auto. Jammergenoeg rij ik bijna nooit snelweg.

De hoogte van de auto biedt je een prima instap. De stoelen zijn in de zitting en de rugleuning vrij vlak maar hebben een uitstekende zit. Bij sportief sturen mis je het gebrek aan zijdelingse steun in de rugleuning maar gezien de auto door mij voor 90% als stadsauto wordt gebruikt lever ik dat gemis graag voor een comfortabele zit en makkelijk instap in. Fiat gebruikt voor de Punto's stuurwielen met afgeplatte stukken net boven de horizontale spaken. Bij eerdere kennismakingen vond ik die vorm heel vreemd maar nu in de praktijk valt alles op z'n plaats. De vorm van het stuur dwingt je handen bijna de ideale stuurstand in te nemen. Ergonomisch knap bedacht.

Irritaties? Tuurlijk. Een scheef gemonteerde kentekenplaat (inmiddels hersteld), een lifehammer die door de idiote bevestigingspositie (vlak achter de hak van de gasvoet) met bruut geweld uit de bekleding werd getrapt, en de verkeerde motorolie die ik als reserve meekreeg. Allemaal dealer dingetjes. Ben blij dat de Italianen de rest van de auto in elkaar geschroefd hebben :lol: Zicht naar achteren is door de hoge achterruit en de dikke C-stijl uiterst beroerd. Gelukkig maken de joekels van buitenspiegels met een fantastisch zicht naar achteren veel goed.

Wat verder nog opviel? De enorme hoeveelheid remstof die door de kleine gaten in de stalen velgen richting wieldeksels geperst kan worden. Ik neem aan dat dit met het inrijden/inremmen te maken heeft. Voorts het geklik van een relais achter het dashboard zodra ik met de verwarmingsknop speel. Dit moet wel met de PTC standvermarming te maken hebben die in 3 variaties stroom levert. 250, 500 of 750 watt. Het begint me zowaar een beetje te irriteren geloof ik. Ook de zwarte lak die snel vuil wordt. Ik was er al voor gewaarschuwd. Ach, het heeft ook wel wat. Ik heb al enkele poetstopics doorgelezen en vandaag bij de Halfords een microvezelhandwasdoek (zoiets) gekocht.

Verwacht dat ik de Punto nog eerder over een circuit tokkel dan dat ik dat microvezel ding gebruik :twisted:

Ben er in tegenstelling tot wat ik eerst dacht ook achter gekomen dat een auto niet in 5 minuten op een klaverblad getest kan worden. In de kleine 1000 kilometers ben ik zaken tegengekomen die je pas na langer gebruik gaan opvalllen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hielke op 18 mar 2011, 22:10, 3 keer totaal gewijzigd.

dvh

Bericht door dvh » 18 mar 2011, 20:50

Congratz !

Ik vind het een leuk autotje !
Zeker de achterkant is erg geslaagd, zie ze regelmatig rijden en ze vallen me altijd positief op !

Ps,
Interieurpics ??

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mar 2011, 21:56

wat een kenteken :D lucky 7 :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mar 2011, 22:07

Verhaaltje inmiddels ook bij de foto's gezet.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 18 mar 2011, 22:28

Leuke auto!

Ik heb geen ervaring met de Punto EVO, maar wel met de gewone punto en de nieuwe Bravo, daar zit ook zo'n drive-by-wire gaspedaal in volgens mij en de eerste keer dat ik weg wilde rijden geef ik meteen veel te veel gas, zo licht gaat dat... voelt erg vreemd aan. Het stuur waar je over spreekt (als het vergelijkbaar is met de EVO) met die uitsparingen kon ik niet aan wennen, je wordt geforceerd om je handen op kwart voor drie te hebben (wat ik sowieso al doe) maar dan met je palmen helemaal plat op het stuur. Dat zit niet fijn, en als je je handen anders positioneert zitten die uitstulpingen weer in de weg... Liever gewoon een rond stuur dan.

Heb je ook zo'n multiair motor geprobeerd? Die vond ik verrassend pittig voor zo'n klein motortje, geluid is niet mooi maarja....

In ieder geval veel rijplezier gewenst! :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mar 2011, 22:46

Inmiddels zijn er in een dikke week ook al een ruime 900 probleemloze kilometers onder de wielen doorgerold.
samen met dit
Ik rij hoofdzakelijk stadskilometers en de vloeiende rijstijl die er het gevolg van is vind ik prima
dus in een week 900km en je rijd hoofdzakelijk stadskilometers, volgens mij ben je een enorme poser die met z'n stoere Evo telkens rondjes boulevard en centrum rijd, zo van kijk mij eens :df: 8)

verder goed verhaal, interessante specs, en goede aflevering :thumbup: ik citeer>>
Een scheef gemonteerde kentekenplaat (inmiddels hersteld), een lifehammer die door de idiote bevestigingspositie (vlak achter de hak van de gasvoet) met bruut geweld uit de bekleding werd getrapt, en de verkeerde motorolie die ik als reserve meekreeg
toch wel een goede service, kreeg je zo de afgewerkte olie mee :clap:

OMG wat een verhaal :lol: :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mar 2011, 23:04

Ik heb de atmosferische 1.4 Multiair motor gepropeerd ErikMartijn. Echt een old skool Fiat toerenscreamertje. Rode lijn bij 6500? Ook boven de 7000 trekt ie nog heerlijk. Jammergenoeg is ie niet echt krachtig. Gang was er bij 150 km/h behoorljk uit. Maar beleving heeft ie.

Rene, ik heb het hele afleveringsverhaal nog niet eens verteld besef ik me nu. De auto was gepoetst zoals ik 'm ook had kunnen poetsen :oops: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mar 2011, 23:20

whaha, ze hebben die aflevering karweitjes natuurlijk door wat studenten laten doen :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 mar 2011, 01:04

Leuk verhaal Hielke. Je hebt in een dikke week net iets minder gereden dan m'n vrouw in haar Punto in 3 maand. Die bandenmaat die jij hebt heb ik er ook onder laten leggen (winterbanden), scheelt ook nog eens een paar tientjes per band (goedkoper). Ik rij er vrij weinig in, weet alleen wel dat de 1.4 die wij hebben erg traaaaaaag is en heel veel toeren maakt. Al 3k/90km/u. En als m'n vrouw dat al zegt :lol: Maar het autootje rijdt verder best goed.

Michel P

Bericht door Michel P » 19 mar 2011, 08:32

Mooi eerste verslag Hielke, kijk uit naar het vervolg, de auto verdient eigenlijk wel een setje mooie velgen! En een paar centimeter omlaag zou de auto ook nog beter dien smoelen. Jammer dat de dealer de aflevering een beetje rommelig heeft gedaan. Wist niet dat zo'n diesel 100kg zwaarder in is dan een benzineblok, dat is erg veel bij zo'n auto.

Verbruik is echt goed, kan men bij VAG met de 3 pitter BM nog een puntje aan zuigen. Wat dat betreft is Fiat in het kleine diesel segment koning.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 19 mar 2011, 08:44

900 km in een week, voornamelijk stadsverkeer.. Rij je de hele dag rondjes door Heerenveen soms? Zie het al voor me raampje open, zonnebril op, stereo op 10 (watt) bij elk stoplicht met het gaspedaal spelen, diepe indringende blik naar 'tegenstanders' bij het stoplicht. Door naar het klaverblad. Full lock tientallen keren er over heen rossend. En thuiskomend een bedankbriefje sturen naar de belastingdienst in Apeldoorn met een middelvinger er op getekend. :mrgreen:

Marco R.

Bericht door Marco R. » 19 mar 2011, 09:15

Michel P schreef:Mooi eerste verslag Hielke, kijk uit naar het vervolg, de auto verdient eigenlijk wel een setje mooie velgen! En een paar centimeter omlaag zou de auto ook nog beter dien smoelen. Jammer dat de dealer de aflevering een beetje rommelig heeft gedaan. Wist niet dat zo'n diesel 100kg zwaarder in is dan een benzineblok, dat is erg veel bij zo'n auto.

Verbruik is echt goed, kan men bij VAG met de 3 pitter BM nog een puntje aan zuigen. Wat dat betreft is Fiat in het kleine diesel segment koning.

Michel
Bluemotion een puntje aan zuigen, want? Die zijn ook zuinig. 3,9L/100km bij een kennis van mij. En die rijdt echt niet 90 op de snelweg.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mar 2011, 09:40

lol at reactie Rico :clap:
helemaal bij, en stereo op 10 (watt) :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 19 mar 2011, 11:24

Ik denk dat ik de lokale winkelroute nu al zo'n 300 keer heb gerond. 150 keer linksom en 150 keer rechtsom. Iedereen hier zal weten dat ik aan de nieuwe auto ben!!
:lol:

JP

Bericht door JP » 19 mar 2011, 11:28

..behalve de pomphouder... :lol:

Congrats, ziet er mooi uit... :thumbup:

Michel P

Bericht door Michel P » 19 mar 2011, 15:30

Marco R. schreef:
Michel P schreef:Mooi eerste verslag Hielke, kijk uit naar het vervolg, de auto verdient eigenlijk wel een setje mooie velgen! En een paar centimeter omlaag zou de auto ook nog beter dien smoelen. Jammer dat de dealer de aflevering een beetje rommelig heeft gedaan. Wist niet dat zo'n diesel 100kg zwaarder in is dan een benzineblok, dat is erg veel bij zo'n auto.

Michel
Bluemotion een puntje aan zuigen, want? Die zijn ook zuinig. 3,9L/100km bij een kennis van mij. En die rijdt echt niet 90 op de snelweg.
Kijk maar eens hoeveel mensen die een BM Polo hebben en daar over klagen op myreview op autoweek.nl velen zitten ver boven het beloofde verbruik. Bij de Fiat veel en veel minder.

Michel

Plaats reactie