E36 328i/M3 Cabrio/135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
GTRene

Re: E36 328i/M3 Cabrio | remlichtschakelaar

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 15:58

wat ga je nu doen dan? de schakelaar demonteren of vervangen?
en trek je dan die rode knop eruit zodat de tabjes naar binnen kunnen en de schakelaar uit de houder kan?
of bedoel je dat niet zo.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 06 aug 2013, 16:44

GTRene schreef:wat ga je nu doen dan? de schakelaar demonteren of vervangen?
en trek je dan die rode knop eruit zodat de tabjes naar binnen kunnen en de schakelaar uit de houder kan?
of bedoel je dat niet zo.
Schakelaar is dus vervangen voor een nieuwe. En ja zo werkt het dus. Die rode hals die klikt bij montage vast en als je hem omhoog trekt komt ie niet ver genoeg om de tabjes naar binnen te kunnen halen.

Daarom dat ik en op vele fora's ook staat, pak een grote tang en sloop hem uit de houder.

Maar je kunt de hals dus nog verder trekken (even door de weerstand heen) en dan komen de tabjes vrij.

Dit is echter vrijwel onmogelijk als je dit op de auto doet, omdat het rempedaal diep ingedrukt moet worden op die pin/hals helemaal uit te trekken. Zo zonder pedaal is het natuurlijk een eitje.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 aug 2013, 16:50

in die ruimte daar bij de pedalen werken is sowieso niet fijn :D
mooi dat je het zo hebt opgelost, kan je weer ff als het goed is.

MParallel

Bericht door MParallel » 06 aug 2013, 17:09

GTRene schreef:in die ruimte daar bij de pedalen werken is sowieso niet fijn :D
mooi dat je het zo hebt opgelost, kan je weer ff als het goed is.
Idd.

Dit is ook een "prio 1" check control melding. Dan blijft dus ook dat lampje in je dash aan en kun je de OBC ook niet meer gebruiken, want na enkele seconden gaat ie weer automatisch over op die melding.

Soms ging het een week goed, en andere keer had je elke keer dat je rem indrukt meteen die melding weer.

MParallel

Diff

Bericht door MParallel » 11 aug 2013, 23:19

Weer een flink sleutelweekend achter de rug. Ongeveer van vrijdag 16:00 tot zaterdag 4:00 gesleuteld.

Ach ja geen leven heet dat :lol:

De M3 bleek last te hebben van een lekken diff, de voorste keerring. Dat is toch een beetje met een rijdende tijdbom rondrijden, dus daar wilde ik niet te lang meer mee rijden. Wie weet hoeveel olie er nog in zit?

Goed, nieuwe keerringen besteld, vrijdag opgehaald en daarna samen met me sluetel maatje aan de slag gegaan.

Achterkant de lucht in.
Afbeelding

Achterkant de boel eraf.
Afbeelding

Dat is nog leuk op een M3 zeg. Moet wel meer af dan de 328i. Hele hitteschild boven de aandrijfas bijvoorbeeld.

We wisten beiden ook niet dat de M3 geen u-joint heeft aan einde van de aandrfijas, maar een CV-joint. Daar zit een hele hoop vet in, waarvan een groot deel aan de diff flens blijft hangen. Dus alles netjes eraf gehaald en later weer terug gestopt.

Ook leuk zo'n 212 diff al liggend op de grond te verwijderen.

Het diff. Wat een dikke flens ook. Kende dat alleen van een E60 M5 diff.
Afbeelding

Flens/diff gemarkeerd voor positie bij terugplaasten.
Afbeelding

De oplettende lezer zal dan denken, ja leuk maar wat als de as nou verdraait als de flens eraf is...
dat klopt, daarom hadden we hetzelfde gedaan bij de uitgaande flens, zodat we de ingaande as ook altijd weer in de uitgangspositie konden zetten.

Moer los.
Afbeelding

Nieuwe keerring erin. Bij de oude was goed het oliespoor te zien waar die lekte.
Afbeelding

En de boel weer in elkaar. Borgplaat ook een verse erin. En zoals te zien hadden we uiteraard ook de moer t.o.v. de as gemarkeerd. De moer zit nu weer exact zo op de as, als voor demontage. Dit is eigenlijk het allerbelangrijkste, want dat bepaald de voorspanning op het lager en het meshen van de tandwielen, en dat wil je niet veranderen.

Afbeelding

En daarna preventief de zij keerringen ook mee gepakt. Diff lag er toch onderuit. Die borgringetjes heb ik laten zitten. Die komen er toch niet uit.
Afbeelding

Uiteraard ook verse Castrol SAF-XJ 75w-140 erin.

Snap alleen niks van de hoeveelheid. BMW VIN decoder zegt 1.3L in het M3 diff, maar zoek ik me 328i op dan zegt ie 1.7L. Dat lijkt me wel sterk met een groter diff huis.

Bij het vullen kregen we in eerste instantie er ook met moeite een liter in, maar dat vond ik echt te weinig.

Toen de auto aan de rechterzijde opgekrikt zodat het diff wat schuiner stond. Toen uiteindelijk 1.65L ingekregen.
Bij wat zoeken kom ik (helaas) ook weer vele antwoorden tegen, uiteenlopend van 1 tot 2L.

Wat zijn hier de meningen?

Het BMW boekje heb je ook niks aan, want daarin staat alleen die onzinnige "lifetime oil, no change".

Tenzij het natuurlijk echt alleen maar gaat om een groter kroonwiel en de ruimte voor de olie verder hetzelfde is...

Joopieboy

Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 diff keerringen vervangen.

Bericht door Joopieboy » 15 aug 2013, 20:56

Hoed bezig, beste klus. En lifetime oil, ja 2 ton maar meer ook niet haha.

AtlasTelamon

Bericht door AtlasTelamon » 16 aug 2013, 00:07

Flink bezig! Is mooi geworden.

Heb je ook een foto van die extra plaat aan de voor onderzijde van de wagen watje eerder opmerkte? Ik neem aan dat dit was voor een betere zuigende werking / airflow onder de wagen?

Als dat een stuk staal is met een parts number, wil ik wel checken of die ook op mijn 328i past.

Thnx

MParallel

Bericht door MParallel » 16 aug 2013, 02:07

Is plastic. Heb toen ook gekeken voor me M3, maar nooit doorgezet. Geen idee of de 328i ook die gaten in de onderkant heeft, maar dat zal vast wel.

Heb zelf geen foto, maar dit is de plaat:

Afbeelding

Afbeelding

Beugel die ook ergens komt

Afbeelding

En kapje voor onder carter voor om makkelijk olie af te kunnen tappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jurrian

Bericht door Jurrian » 16 aug 2013, 06:01

Lifetime met een sper is wel helemaal idioot indd. Alleen al omdat je limited slip additief (siliconen) verbranden bij hogere temperaturen. Daardoor is het ook slim om je diffolie te vervangen na een dag flink racen of driften, je voorkomt er flink slijtage mee aan je sperplaten. Of wat ls additief bijvullen, dat is goekoper.

In een 210 gaat inderdaad wat minder olie vreemd genoeg, maar dat komt omdat die met zijn grotere formaat wat makkelijker zijn temperatuur kwijt kan. Wat extra olie er in stoppen kan inderdaad geen kwaad. Goed leeg laten druipen van te voren is wel belangrijk omdat de vieze olie met troep achter de lastige hoekjes blijft zitten en er als laatst uit komt.

AtlasTelamon

Bericht door AtlasTelamon » 17 aug 2013, 19:46

Kijk daar kan ik wat mee. Ik was stiekem al bezorgt of mijn cross-frame niet in de weg zou zitten maar ik zie dat daar rekening mee is gehouden door middel van sleuven. Nice ! Added to the wish / to-do list.

MParallel

Bericht door MParallel » 17 aug 2013, 21:43

AtlasTelamon schreef:Kijk daar kan ik wat mee. Ik was stiekem al bezorgt of mijn cross-frame niet in de weg zou zitten maar ik zie dat daar rekening mee is gehouden door middel van sleuven. Nice ! Added to the wish / to-do list.
Die eerste "M3" in mijn reply moet natuurlijk 328i zijn.

Ja precies, zit een uitsparing speciaal voor het kruis. Check wel even. Ik kwam er v.d. week ook pas achter dat er ook kruizen zijn (waren) die symmetrisch zijn. Dus kruispunt in het midden.

Zoals je kunt zien is deze uitsparing voor het offset model. Waarschijnlijk zijn alle latere kruizen dat.

Ik moet ook nog even checken of ik het model kruis heb met dat extra stukje metaal eraan gelast. Je kunt een rubber buffer kopen die daar op past en de kanteling van de motor tegenhoudt. (reduceert).

Afbeelding

MParallel

demper...

Bericht door MParallel » 19 aug 2013, 12:08

Vorige week tijdens keerringen vervangen van het diff, kwamen we er achter dat beide ophangrubbers van de demper gescheurd waren. Merk je zo onder het rijden niks van...

Afbeelding

Dus gisteren beide vervangen en meteen de 2 rubbers waar cat gedeelte in hangt meegepakt, want die waren behoorlijk uitgerekt en uitgedroogd en zagen er uit alsof ze elk moment konden gaan schuren.

Na de boel gemonteerd te hebben, ja dan valt het pas op eigenlijk. De 2 eindstukken hangen nu veel mooier in de uitsparing van de diffuser.

Afbeelding

En een omdat ik het niet kan laten en geen genoeg kan krijgen van dat mooie blok.

Afbeelding

P.S. en in de 328i de originele audio kabelboom weer ingebouwd.

Jim V.

Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 verse uitlaatrubbers.

Bericht door Jim V. » 19 aug 2013, 21:47

je blok ziet er heel netjes uit, net als de rest van de auto trouwens. :love:
heb je een 'speciaal' middeltje wat je voor het zwarte gedeelte van je blok gebruikt om hem zo te laten glanzen??

MParallel

Bericht door MParallel » 03 sep 2013, 15:15

@JimV: blok nog niet eens met wat voor spul aangeraakt. Alleen maar met Dasty ontvet. Spul wat ik ga gebruiken is van McGuiers.

Gisteren weer aangekomen in de Eifel voor twee weken verblijf.

Baan is deze week maar beperkt open. En dit weekend alleen zondag.

Morgen de M3 dan laten wennen op het F1 circuit. De NS is pas donderdag weer open voor TF.

Rit hier naar toe gewoon gemiddeld 1:12 met de M3 gehaald. Door de 6e overdrive maakt ie minder toeren dan de 328i in 5. En alleen het laatste stuk door de heuvels ging het gemiddelde naar beneden.

7.7L/100km is het laagste wat ie haalt bij lange stukken achtereen in 6 en deels op cruise control.

In de stad is het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is het 1 op 8. :lol:

MParallel

Bericht door MParallel » 04 sep 2013, 00:02

Nog even wat foto's van gisteren.

De afgelopen weken zo'n beetje elke dag gesleuteld. Kan echt geen boutje meer zien. :?

328i is nagenoeg weer zoals ik hem 7,5 jaar geleden kocht. De meeste delen zijn nu in de M3 ingebouwd.

Afgelopen week de lederen interieurdelen in de M3 gezet. Telefoon moet ik nog aansluiten.

US-spec centrale vergrendelknop ingebouwd. Die miste ik toch wel. Staat toch leuker nog een knopje meer. :lol:

En de auto van top tot teen met de Dasty aangevallen. Nu is de auto echt wit. Wat een vuil kwam er af, terwijl van een afstand de auto toch best wit leek...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Petrolhead Tom

Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 - Duitsland 2013

Bericht door Petrolhead Tom » 04 sep 2013, 09:12

Echt een gaaf ding!

ErikS

Bericht door ErikS » 04 sep 2013, 09:27

Ik neem aan dat je die hardtop er heel snel afhaalt?!

markm

Bericht door markm » 04 sep 2013, 09:56

ErikS schreef:Ik neem aan dat je die hardtop er heel snel afhaalt?!
iIk ben ook niet zo'n fan van een hardtop, softtop staat vele malen mooier

ErikS

Bericht door ErikS » 04 sep 2013, 10:35

markm schreef:
Het is fuckin mooi weer, en hij is op vakantie.....
Ik snap al helemaal niet waarom de hardtop mee is.... :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 sep 2013, 10:43

ErikS schreef:
markm schreef:
Het is fuckin mooi weer, en hij is op vakantie.....
Ik snap al helemaal niet waarom de hardtop mee is.... :bag:
haha +1 op vakantie is dak er af bij wegrijden en pas weer dicht als je terug bent :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 sep 2013, 12:25

Ik denk, daar begin ik maar niet over... Maar nu jullie het toch doen, haal die hardop eraf man! :devil: :mrgreen:

MParallel

Bericht door MParallel » 04 sep 2013, 13:42

Komt goed heren. Vanavond alleenen keer met dak erop GP Strecke doen, daarna tot einde verblijf eraf.

Neem hem altijd mee voor heen en terugreis. Gewoon veel stiller en relaxter rijden. Hardtop stand heb ik bij me :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 04 sep 2013, 13:59

:thumbup:

geniet van het open rijden :df:

MParallel

Duitsland 2013, dag 2

Bericht door MParallel » 05 sep 2013, 00:12

Dag 2 van me verblijf. Prachtige dag weer, 28 graden.

Vandaag de GP Strecke sessie, van 18:00 - 20:00.

Om de tijd overdag te killen, heb ik me schoonmaak spullen die ik mee heb genomen maar uit de kast getrokken en ben de motorruimte maar eens lekker gaan detailen. Was op zich al schoon, maar kan altijd beter.

Eerst nog even wat gecorrigeerd. De boutjes waarmee het BMW M Power kapje vastzit, waren niet meer zo fris en een was al helemaal geen originele.

De oude

Afbeelding

en

Afbeelding

BMW dealer zal wel denken, welke idioot bestelt dit nieuwe....sja...ik. :lol:

Afbeelding

Oud en nieuw.

Afbeelding

Gemonteerd en daarna lekker 2 uur op me gemakje met de Dasty, de Maguires en de kwastjes de motorruimte gaan detailen.

Ben (zeer) tevreden hoe het er nu allemaal uitziet.

Afbeelding

Toen was het tijd om richting baan te gaan. Wow, nog nooit zoveel wachtenden in die Alten Boxengasse gezien. Wel gezellig natuurlijk al die auto's.

Afbeelding

Tunnel door en aansluiten.

Afbeelding

En wachtend tot de eerste sessie voorbij was. Eerste keer dat ik meemaakte dat motoren en auto's in aparte sessies gaan. Geen slecht idee.

Afbeelding

Nog de rij achter mij.

Afbeelding

En op de baan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het M beest terug in zijn hok. :)

Afbeelding

Kurkdoorg circuit, volle zon, gewoon puur genieten. Ook een stuk leuker in een M3. Maar niet al te gek gedaan. Deze auto wil ik echt nog heel lang plezier van hebben. De SMG viel me helemaal niet tegen. Paar keer volgas upshifts gedaan. Gaat nog aardig voor wat in feite een oud systeem is.

Na 2 sessies was het 45 a 60 minuten dicht vanwege een ongeluk wat afgehandeld moest worden. Heb er niks van gezien verder. In mijn sessie stond er wel een motor flink beschadigd in de zandbak uit de eerste sessie. Zag later wel een Z4 coupe op een auto ambulance weggereden worden. Geen idee voor welke het nu precies was.

Volgende week me tweede en laatste sessie op het F1 circuit. Morgenavond Nordschleife.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: E36 328i/M3 Cabrio | M3 - Duitsland 2013, dag 2

Bericht door Spijkerhard » 06 sep 2013, 00:07

Leuk om mee te lezen!

45 minuten dicht!?! Deutsche grundlichkeit zeker. Doe mij maar een DF day dan ;-)

Veel plezier

NB mooie auto hoor! Dezelfde boutjes heb ik ook nog eens vervangen na veel geklungel met m'n bobines...

Plaats reactie