DOWNFORCE MOTORSPORT

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
kejoba

Re: Downforce Motorsport

Bericht door kejoba » 12 apr 2009, 21:44

Het was inderdaad een zeer geslaagde dag en de mannen van Downforce hebben keihard gewerkt met als resultaat een 5e en 2e plaats. :df:

Bedankt voor de gastvrijheid en tot de 18e......

Gr.
Kees

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 12 apr 2009, 21:48

Ga jij je eerst eens netjes voorstellen joh.....
Zo'n eerste post kan natuurlijk niet !!!

Dus eerst even een mooi voorstel topic, en je mag/kan hier gewoon je eigen naam gebruiken hoor.......KEES !!!!

Luuk

Bericht door Luuk » 12 apr 2009, 21:49

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 1&p=418120" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze pagina staan al wat fotootjes. :)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 apr 2009, 22:12

Hier ook even posten:

Je maakt wat mee tijdens zo'n weekend (en dan ga ik nog niet eens alles online zetten :bag: ).

Donderdag om 18:00 als eerste van het Downforce clubje aangekomen, stickers gehaald, wat kleine dingen geregeld en wachten tot de truck zou komen. Dat duurde uiteindelijk tot na middernacht, maar toen kwam er ook iets aanzetten hoor: die bestickering is (in het echt nog meer dan op de foto's) echt geniaal geworden. Moet iedere DF'er echt een keer gezien hebben!
Daarna tot na 4 uur samen met Dennis, Jitse en Laurens bezig geweest om de tent op te zetten. Uiteindelijk rond kwart over vier stond die naar onze smaak ver genoeg en naar bed gegaan. Om acht uur er weer uit om verder te bouwen aan de tent en om 11:00 was die op volle oorlogssterkte opgebouwd.
Vrijdagochtend de vrije training ging niet helemaal lekker. Snelste tijd een 2.57 terwijl Jitse 2.54 reed, plaatsen 5 en 7 uit mijn hoofd. Ik had erg veel last van overstuur in snelle linkerbochten en daar heeft Spa er nog wel een aantal van, dus sneller ging gewoon echt niet. Balen. Auto nakijken. En erachter komen dat het camber rechtsachter verkeerd stond ingesteld. Ok, iedereen ging druk in de weer om dat voor de kwalificatie te verhelpen.
Bij de kwalificatie 's middags was het Jitse's beurt om een probleempje met zijn auto te hebben, de rubbers van de achterstabi bleken niet helemaal rond meer te zijn (als ik het goed onthouden heb) en dat resulteerde in een auto die veel te overstuurd was. Ik heb een rondje of 5-6 achter hem gereden, soms moesten er wat snellere auto's voorbij en zat er een gat van 50-100 meter tussen ons en dat kon ik steeds in een paar bochten dicht rijden. Jitse weet het gaspedaal anders echt wel te vinden, dus dat was niet goed. Uiteindelijk wel op de plaatsen drie en vier gekwalificeerd met 2.53 en 2.55 en een flink gat naar zowel de mensen voor ons als de mensen achter ons, dat zag er dus wel goed uit voor zaterdag op dat moment.

Zaterdagmiddag de eerste race bleek echter meteen dat de kwalificatietijden in het DSC niet alles zeggen. Een stuk of 5-6 auto's bleken in de race opeens rondetijden van (ver) onder de 2.50 te kunnen rijden en dat ging op dat moment nog niet in onze 130i's. Daar kwam bij dat we gegokt hadden dat de banden waar we dat hele weekend (nou ja, anderhalf uur dus....) op gereden hadden nog wel een raceafstand mee zouden kunnen gaan, maar dat viel tegen. Gecombineerd met teveel camber achter zorgde dat voor wel heel hete achterbanden, 110 graden aan de binnenkant was gemeten tijdens de pitstop geloof ik. Smeren als een gek dus, ik kwam echt niet verder dan 2.56, Jitse reed rondjes 2.52 (geen idee hoe hij dat met die banden heeft kunnen presteren....).
Daar kwam bij dat mijn eerste racestart een toch wel heel aparte ervaring was, 60 auto's die met zijn allen op La Source af schieten, nog voordat ik het rode licht uit had zien gaan waren me al een paar auto's voorbij, dus die kunnen wel heel goed starten. Ik zat achter Jitse met nog een MINI en een andere 1-serie tussen ons, de MINI spinde net voor mij en die andere 1-serie. Ik wilde er links langs, die andere 1-serie rechts en dat bleek net de kant te zijn waar die MINI heen spinde, dus einde wedstrijd voor die twee auto's.

Na de pitstop waren mijn banden gelukkig wat afgekoeld en ging het stukken beter, twee rondjes 2.54 met veel verkeer kunnen rijden en ik begon weer op mensen in de Sport-klasse die voor mij lagen in te lopen. Waaronder een gele Clio, bij het uitkomen van Blanchimont bleef die rechts rijden om een Viper voorbij te laten en ik dus ook. Maar de Clio-rijder wilde wel heel zeker weten dat de Viper er voor de Bus-stop voorbij kon en remde ernstig vroeg, om hem te ontwijken moest ik een beetje uitwijken naar links en dat was niet zo'n succes om er net op dat moment nog een Supersport M3 tussen mij en de Viper door probeerde te glippen. Kloenk en nog voordat we kans hadden gehad om te remmen voor de Bus-stop gingen we samen achteruit over het gras. Heel veel geluk gehad dat de schade bij allebei meeviel en meteen een wijze les geleerd voor de volgende keer; hoe voorzichtig je ook bent, schade kun je altijd rijden op een moment dat je het totaal niet verwacht. Volgende race nog beter opletten dus.

Op zaterdagavond meteen besloten om dit seizoen samen met Laurens te gaan rijden. Hij heeft natuurlijk een schat aan ervaring, dus dat is ideaal om van te kunnen leren.
Omdat ik zaterdag al gereden had mocht Laurens de zondagrace voor zijn rekening nemen. Nou, dat hebben we geweten. :mrgreen: 's Avonds kwamen zijn ouders nog even zijn licentie en racekleren brengen zodat hij tenminste mocht starten, dus het was voor hem blijkbaar ook wel een verrassing dat hij dit weekend al achter het stuur zou zitten. :thumbup:
Hij moest zowat als laatste starten, maar dat maakte niet uit. Met minder camber achter en dus uiteindelijk de perfecte set-up en een nieuwe set zachtere slicks (die per slot van rekening nog maar een uur mee hoefden) reed zich in no time naar voren met uiteindelijk een 2.49 als snelste rondetijd. Omdat de twee Braspenning auto's elkaar in de weg zaten en halverwege de race ook kun rondetijden inzakten kon Laurens een prachtige tweede plek halen. Daarachter reed Jitse naar een solide zesde plaats met nog een 2.51 laag als snelste rondetijd, dus twee auto's in de top zes: erg sterk!

Verder een heel weekend vol lol gehad, letterlijk af en toe pijn van het lachen gehad, maar dat zal de volgende weekenden wel minder zijn (de pijn dan, het lachen hopelijk en zeer waarschijnlijk niet :mrgreen:).

En dan is een verslag niet compleet zonder op het eind iedereen te bedanken, alle monteurs die zich het vuur uit de sloffen gelopen hebben om alles geregeld en afgesteld te krijgen, Dennis, Bjorn, Tom, Ivar, Peter, Joost en Laurens, Lenie en Anja voor de catering en de goede zorgen, Madelief en Eva die het hele weekend vol enthousiasme Downforce merchandise aan de man en vrouw gebracht hebben, alle DF'ers die ons dit weekend bezocht hebben of via sms of telefoon meegeleefd hebben (heb geprobeerd iedereen te beantwoorden, maar dat is soms in de drukte misschien niet gelukt, dus dan bij deze alsnog), Laurens en Jitse voor het delen van alle rijtips, afstellingen en wat al niet meer zodat je echt het gevoel hebt in een team te rijden en niet tegen je teamgenoten en natuurlijk Jan omdat hij helemaal gek is, maar wel in een paar maanden tijd een geweldig team en een geweldige organisatie opgezet heeft en mij dan ook nog vertrouwt om in één van zijn auto's te rijden. :thumbup:

Nu moe, dus ik stop met typen: tevreden, ontevreden, veel indrukken, nog meer herinneringen en op naar Rockingham! :beer:

kejoba

Bericht door kejoba » 12 apr 2009, 22:22

Eric H schreef:Ga jij je eerst eens netjes voorstellen joh.....
Zo'n eerste post kan natuurlijk niet !!!

Dus eerst even een mooi voorstel topic, en je mag/kan hier gewoon je eigen naam gebruiken hoor.......KEES !!!!
Sorry Eric, ga me gelijk even voorstellen en volgens mij heb je je lenzen al uit......... :wink:

Maar Eric en team Downforce bedankt voor de leuke dag!! :thumbup: :thumbup:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 apr 2009, 22:25

Peter mooi verslag....en ik vindt dat jullie je best echt hebben gedaan!!!! helemaal super 2de plek!!!!'

stiekum zou ik benieuwd zijn hoe ik zou rijden in een 130i Downforce.... :oops: :oops: :oops: :df: .....

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 12 apr 2009, 22:29

Zoo ik ben ook weer thuis.

Was erg leuk om bij downforce aanwezig te zijn, en natuurlijk een geweldig resultaat. :thumbup:
Ik ben er snel weer een keer bij iig !

Leuk om zo op de heenweg zo met een aantal op te rijden, incl de rallyroute :hmmm:
En weer nieuwe gezichten te zien :D
Ik was alleen op de terugweg de Clio ineens kwijt :shock:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 apr 2009, 22:31

rallyroute......een beetje stof kun je toch wel tegen..

ps. nu pas thuis.....lang over gedaan?

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 12 apr 2009, 22:34

Had een uur nodig om bij te komen en te eten :bag:

Was om 2100 ongeveer thuis.

maar stof is geen probleem er zaten alleen kuilen in die niet normaal waren :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 apr 2009, 22:42

Mike, Barend en ik hebben de tomtom op binnendoor naar Maastricht gezet...was redelijk kort 45min. maar heerlijke wegen!!!

ps. is mooi om te horen hoe de banden van Barend krijsen.....

kejoba

Bericht door kejoba » 12 apr 2009, 22:43

Mike Spanjersbergh schreef:Had een uur nodig om bij te komen en te eten :bag:

Was om 2100 ongeveer thuis.

maar stof is geen probleem er zaten alleen kuilen in die niet normaal waren :lol:
Die kuil was wel heel diep.... ineens géén M3 meer in onze achteruitkijkspiegel :roll: :roll:

Luuk

Bericht door Luuk » 12 apr 2009, 23:19

Ja, jeetje! Wat een offroadroute namen wij zeg. :mrgreen:

Brian en ik met de Clio een ererondje om het schuin aflopende voetbalveld. :bag:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 12 apr 2009, 23:35

Zo, we zijn ook allemaal thuisgeraakt.

Om even kort te zijn, het was een superweekend met een hele mooie uitslag en, wat minstens even belangrijk is, heel veel nieuwe informatie en kennis die erbij gekomen is!

Baal er alleen nu al van dat ik er in de UK niet bij kan zijn. Die engelsen zouden namelijk nog een stukje beter kunnen tunnelkoppen :bag:

Op naar de volgende! :popcorn:

Andre

Bericht door Andre » 12 apr 2009, 23:56

Leuk team mooi stel enthousiastelingen bijelkaar zo hoort racen te zijn. Als het op Assen is kom ik zeker even kijken.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 apr 2009, 00:09

Dan ik ook maar even:

De dikke Scania 8-pitter zo'n 20 minuten geleden stilgezet. Het hele spul is weer bijna thuis.
Het waren voor het team echt heel zware weken waarin derde partijen roet in het eten konden strooien.
Als ik jullie vertel dat ik de trailer pas om donderdag half 4 's middags met een huurtrekker uit Hulst heb weggereden en onze Scania om half 6 's avonds in oud-gastel werd afgeleverd, verteld dat al heel veel.
Samen met Jitse en Jan echt de benen onder ons lijf uitgelopen en onvermoeibaar blijven doorgassen tot we alles voor elkaar hadden. Ik heb soms echt gedacht, waar blijft die energie toch van komen?

En dan natuurlijk de jongens en meisjes die erbij betrokken waren. Ongelofelijk wat een slagkracht. Echt supermooi om dat zo mee te maken, en het team zo zien te evolueren.
De monteurs en rijders die samenwerken en samen redeneren over het gedrag van de auto's en zo de race erna een heel andere auto creëren.
De cateringdames die zorgen voor het welzijn van iedereen. De maaltijden waren echt verdacht lekker, en vooral, er hing een ontzettend leuke sfeer!
Het verkoopstandje, bevolkt met de meest enthousiaste kinderen, helemaal in Downforce opstelling...
En dan ja, als kers op de taart de race van vandaag. Bij Jitse ging het in het begin even mis, ik zag dat hij enorm werd gehinderd door een exige en een clio die aan zijn binnenkant zaten bij het ingaan van La source. Dat kost je zo weer 2 plaatsen. Laurens die als een volbloedstier, helemaal van achteraan in het veld kwam oprukken en zich een weg baande tussen de anderen. Halverwege de race de juiste pitstrategie gekozen, en Laurens in 2de positie de baan terug op ging. Jitse, die een onfortuinlijk foutje maakte, waarbij we even het ergste dachten. Maar verdomme wat heeft die gozer karakter. Even een paar bemoedigende woorden bij het passeren van de grid en vervolgens weer vol op het gas. Gewoon blijven doorkachelen, en dat deed ie...
En ja, dan natuurlijk de kers op de taart, Laurens die de 435 als 2de en Jitse die zijn afgepeigerd hangbuikzwijn toch als 6de over de finish bracht...

Ik ga iets bekennen, toen ik op weg was van de pitstand naar het podium kreeg ik opeens een grote brok in m'n keel. Al dat bloed zweet en tranen van iedereen aanwezig heeft een erg onervaren team, professioneel en kundig op het podium gebracht. En sta me toe om te zeggen dat de teamleden daar trots op mogen zijn! Jullie mogen allemaal stuk voor stuk echt blij en fier zijn met het resultaat.

Maar niet te lang stilstaan bij het resultaat, op 29 mei vertrekt het DSC convooi weer en daar zit de Downforce truck weer tussen, deze keer richting Rockinham, Engeland. En daar gaan we wederom weer alles uit de kast halen!

En ohja, Heren en Dames supporters, BEDANKT!

:drinking:
Laatst gewijzigd door Downforce Dennis op 13 apr 2009, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 13 apr 2009, 00:11

foutje

GTRene

Bericht door GTRene » 13 apr 2009, 00:14

leuk verslag en gefeliciteerd met de behaalde plekken, knap gedaan :clap:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 13 apr 2009, 00:19

Wat jij zegt, Dennis :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier nog meer foto's:
http://www.8200rpm.com/gallery/Spa042009/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik was er gisteren even bij en de sfeer binnen het team is echt goed. Dat is wat je nodig hebt om als een team samen te kunnen werken. Dat er dingen mis gaan is een feit, maar zo lang je de insteek hebt dat je daarvan kunt leren komt dat helemaal goed. En aan sommige dingen kun je zelf ook weinig doen, dus dat moet je over je heen kunnen laten komen. Tenzij je het zelf had kunnen voorkomen uiteraard.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 apr 2009, 00:23

Goede evolutie van het team en zeker ook van Jitse. In september 2007 zat ik naast hem tijdens zijn eerste rondjes op het circuit en nu kan hij zich qua snelheid al aardig meten met goede rijders als Peter en Laurens

RVV

Bericht door RVV » 13 apr 2009, 00:25

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :clap: :clap: :clap: :clap: :banaan: :banaan: :banaan: :df: :df: :df:

Snipe

Bericht door Snipe » 13 apr 2009, 00:28

Fraai, mannen. Keep up the good work!

DownforceJitse

Bericht door DownforceJitse » 13 apr 2009, 00:39

Hallo allemaal,

Ben ook eindelijk thius.. 100 km meer gereden dan normaal, maar dat is dennis z'n schuld :wink:
Morgen komt er ook van mij een uitgebreid verslag, want ik ben nu echt versleten...

Gr.:goodnight:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 apr 2009, 02:10

Geweldige ontwikkelingen en resultaten, knap werk :clap:

Xave30

Bericht door Xave30 » 13 apr 2009, 02:12

DownforceJitse schreef: Morgen komt er ook van mij een uitgebreid verslag, want ik ben nu echt versleten...
Begrijpelijk. Welterusten

HSR

Bericht door HSR » 13 apr 2009, 06:20

Schitterend verhaal en mooie prestatie!

Plaats reactie