Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Wouter81 » 29 nov 2017, 17:17

Sommigen hebben heel veel vertrouwen in de overheid en banken. Dat is mooi, op dat vertrouwen is het hele monetaire stelsel uiteindelijk gebaseerd. :) Ik heb er maar tot op zekere hoogte vertrouwen in. In juli 2015 dreigde er nog een bankrun in Griekenland. Uit angst voor het massaal opnemen van spaargelden kon je nog slechts 120 euro per dag pinnen. Dus jouw geld, wat je zelf hebt verdiend en wat je 'veilig' bij een bank stalt is niet toegankelijk voor jezelf. Je kunt het bescherming noemen van het systeem, ik zou het eerder diefstal noemen. Of neem de kredietcrisis die nog maar net achter ons ligt (hoewel genoeg geleerden zeggen dat de volgende crisis er al weer aankomt, met onze immense niet meer af te lossen schuldenberg) en die de spaargelden en pensioenen van miljoenen mensen hebben laten verdampen, terwijl er niet eens een schuldige voor is veroordeeld. Of neem een ECB die tientallen miljarden aan kunstmatig gecreëerd geld de economie in pompt. Dit creëert natuurlijk een enorme waardevermindering van je bestaande euro's. Of de manipulatie met rentestanden. Allemaal zaken die bij Bitcoin (of andere crypto's) niet kunnen gebeuren.

Nee, ik ben ietwat argwanend richting overheden en banken in het bewaken van mijn financiële middelen. Ik heb meer vertrouwen in open standaarden, democratisch 'geld', bepaald door een niet te kraken wiskundige formule (en roep ajb. niet dat alles te kraken valt: in dat geval even verdiepen in de blockchaintechnologie). Natuurlijk komen bij die vrijheden en onafhankelijkheid van derde partijen als banken ook verantwoordelijkheden: zo ben je zelf verantwoordelijk voor het veilig en vertrouwd omgaan met je digitale assets. Raak ik ze kwijt door diefstal of onzorgvuldig gebruik, dan is dat mijn eigen schuld en kan ik inderdaad nergens aankloppen. Dan had ik maar meer voorzorgsmaatregelen moeten treffen. Maar dat is prima wat mij betreft. Bij vrijheid hoort gewoon ook verantwoordelijkheid.

Maar goed, iedereen zijn mening. Iedereen moet investeren in zaken waar hij of zij vertrouwen in heeft. Of dat nou euro's, dollars, bitcoins, goud of tulpenbollen zijn. Vrijheid, blijheid. :)

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 29 nov 2017, 17:28

Van de bank ...

Snijdt toch wel een beetje hout wat mij betreft, ik zit niet in de trein (of heb de boot gemist), retrospectief had ik dat natuurlijk wel gewild (wie niet) , maar had ik er wel in gezeten dan was ik nu wel uitgestapt denk ik , blijft wel heel interessant/leuk om te volgen ...
Bitcoingekte verslaat tulpenmanie

Vergeet de tulpenmanie. De Bitcoingekte verslaat die met gemak. Sinds de introductie in 2010 is de prijs van Bitcoin met een duizelingwekkende 16.000.000% gestegen. En nog altijd is de munt volgens veel mensen ondergewaardeerd. Zij wijzen op de schaarste van deze digitale munt. Volgens het algoritme kunnen er maar 21 miljoen Bitcoins worden gemined. Maar die limiet kan in de toekomst worden gewijzigd. En schaarste in een wereld waar bijna elke dag nieuwe digitale munten naar de markt worden gebracht, is geen echte schaarste. Ook is voor iedere nieuwe Bitcoin enorm veel energie nodig om het groeiend aantal serverparken te laten draaien. Inefficiënt en helemaal niet schaars dus. Wanneer kan er een omslag komen in de prijs? Een interessant moment is in december, wanneer termijncontracten worden geïntroduceerd om te speculeren op de prijs van Bitcoin.

Auteur: Taoufik Boussebaa
Zat dit plaatje bij trouwens ...
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-11-29 om 17.22.07.png
Schermafbeelding 2017-11-29 om 17.22.07.png (158.86 KiB) 2258 keer bekeken

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 nov 2017, 17:33

^^Mooi verhaal Wouter!

Ik sta er wat dubbel in, het kan alle kanten op and your guess is as good as mine :D

Opvallend; Als het establishment er zo tegen is dan ga ik me altijd achter de oren krabben :hmmm: :hmmm: Want voor wie is het dan niet goed?? Ik denk dat de overheid en banken meer te verliezen hebben dan consumenten, mn als om "toezicht" lees; Big Brother Overheid gaat.

Anyway, artikel NRC vandaag;

Heb vertrouwen, investeer in bitcoins
Wees niet bang dat u te laat bent voor het feest van de bitcoins, schrijft Walt van der Linden. „Dat is nog nauwelijks op gang gekomen.”
Walt van der Linden
29 november 2017 om 1:00

Afbeelding

Illustratie Hajo
‘A bitcoin is worth $4000 – why you probably should not own one”, kopte zakenblad Forbes op 15 augustus. Inmiddels is de koers op een aantal Koreaanse beurzen door de magische grens van 10.000 dollar gebroken. Ongetwijfeld volgt de rest van de wereld deze week. En daarmee is eigenlijk alles gezegd wat er over bitcoin te zeggen valt. Waarom zou een verdubbeling van uw spaargeld een slechte zaak zijn?

U kunt de kat uit de boom blijven kijken, maar Tijger komt niet meer naar beneden. Hooguit bezoekt hij binnenkort een paar lagere takken, om daarna zijn weg naar de top te vervolgen. Ondertussen wordt u uitgelachen door IT’ers, studenten bouwkunde en steeds vaker ook door de archiefmedewerker die wél de kloten had om te profiteren van deze buitenkans. Voormalig hedgefundmanager Mike Novogratz noemt het de grootste overdracht van welvaart in de geschiedenis. Aan welke kant wilt u staan?

Lees ook: De bitcoin is in sneltreinvaart naar de 10.000 dollar geschoten. Hoelang gaat dat nog goed?
De wereld van cryptocurrencies is tamelijk complex, en wie dat wenst kan zich online een breuk lezen over Segwit2x, smart-contracts en 51-percent-attacks. De waarheid is dat er in het bitcoinuniversum slechts twee termen van belang zijn. Te weten: HODL, een acroniem van ‘Hold on for Dear Life’ (‘niet verkopen, houden die handel’), en ‘Buy the Dip’: Sterke prijsdaling? Koop (nog meer)! Geld is geld; uw virtuele vermogen groeit even snel als dat van de crypto-expert. Evenmin hoeft u te vrezen te laat te komen voor het feest: dat is nog nauwelijks op gang gekomen, u en uw geld zijn welkom.

Ja, de bitcoin is onderhevig aan sterke koersschommelingen. Na het afblazen van Segwit2x-update (bespaar u de moeite van het googlen…) daalde de koers van 7.800 naar 5.600 dollar, om vervolgens omhoog te schieten tot tegen de 10.000 dollar, en dat binnen een paar weken. Speculeren op die achtbaanrit kan zowel lucratief als desastreus zijn. Maar wie zich niet gek laat maken en eenvoudigweg HODL’t is immuun voor de waan van de dag.

Dinsdag bereikte de koers een nieuwe all-time high; iedereen die tussen 2010 en nu bitcoin kocht én hield, zag zijn virtuele vermogen stijgen.

Ondertussen zijn er een stel zure ‘experts’, meestal afkomstig uit de klassieke financiële sector (en vaak zelf heimelijk crypto-investeerder), die bitcoin beschouwen als een speculatieve bubbel. Zij onderbouwen die kwalificatie meestal me dezelfde vergelijking als in het bovengenoemde Forbes-artikel: de tulpenmanie in de Gouden Eeuw. Want ziet u: er was eens een tijd waarin mensen dachten dat tulpenbollen eeuwig in waarde zouden stijgen. Net als nu met de bitcoin. En die mensen kregen het deksel op de neus.

Welnu: er bestaat één heel belangrijk verschil tussen een bitcoin en een tulpenbol. De eerste is namelijk een gedecentraliseerde, deflatoire elektronische munt, die de bezitter ervan in staat stelt zijn vermogen veilig op te slaan en zonder tussenkomst van een financiële instelling geld over te maken naar eenieder die op enig moment beschikte over een werkende internetverbinding. De tweede is een bolvormige ophoping van vlezige bladeren die voedsel kan opslaan en de eigenaar in staat stelt een sierbloem te plaatsen op zijn vensterbank.

De bubbelkritiek is weinig meer dan de doodsschreeuw van een stel wolharige mammoeten, die op het punt staan definitief te verzuipen in de teerput. Want stel je eens voor: honderden miljarden dollars, die niet worden besteed aan een overlijdensrisicoverzekering met zeer beperkte dekking! Jeminee, hoe moeten al die bonussen, raketwerpers en diamantmijnen in de Congo straks worden gefinancierd? Kwalijk kun je het ze moeilijk nemen: mocht er ooit een kunstmatig intelligent publicistenalgoritme worden uitgevonden, dan zal ik de eerste zijn die deze vooruitgang bestrijdt met een mankgaande vergelijking met het een of andere drama uit zestienhonderd zoveel.

Voor het slagen van de bitcoin is maar één ding nodig: vertrouwen. In de technologie, en in elkaar. Dit raakt aan een ander aspect van de HODL-strategie. Inmiddels is er een dikke 160 miljard dollar toevertrouwd aan bitcoins blockchain: om van uw investering van een tientje, twee tientjes te maken, zal er nóg eens 160 miljard dollar aan market cap moeten worden toegevoegd. Wie nu verkoopt en winst pakt, verpest het voor de rest.

Ik wil u op deze plek geen financieel advies geven. Ik zeg alleen: steek al uw geld in de bitcoin. U zult er voorlopig geen spijt van krijgen.

Lees ook: Alles wat je wilt weten over bitcoin maar nooit durfde te vragen
Walt van der Linden is publicist en heeft zijn spaargeld in bitcoins geïnvesteerd.

Wellicht moet ik er gewoon is 2 Rolexen tegen aan gooien als startkapitaal, zeg €25K, en dan HODL indeed.............

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2017, 17:41

Hielke,
Twee vragen. Met geld (onze huidige valuta) is het antwoord twee keer 'ja'. Stel dat we geen geld hadden maar nog steeds zouden betalen met goud:
- Zou de economische crisis zoals we die recent meegemaakt hebben dan ontstaan kunnen zijn?
- En stel dat die wel ontstaan zou zijn, zou de crisis dan met goud als middel afgewend kunnen worden?

Dan de vraag: lijkt bitcoin meer op goud (aanbod is beperkt, geen instituut) of op geld (kan bijgedrukt worden en een instituut dat middels bijdrukken of beïnvloeden van rentes de waarde kunstmatig kan manipuleren)?

Ik denk dat bitcoin meer op goud lijkt dan jij denkt. En grappig dat je beide zaken verdedigd, zowel goud (wat weliswaar een fysiek ding is, maar buiten dat ook geen waarde heeft buiten ons 'sentiment') als geld omdat er bij die laatste een instituut achter zit, maar vervolgens kritisch richting bitcoin bent.

(even op een hoger niveau bekeken, ik zeg als voorbeeld bitcoin, maar bedoel cryptocurrency als techniek.. ervan uitgaande dat we een volwassen variant ervan gaan zien met grotere acceptatie maar met vrijwel dezelfde basis principes)

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 18:03

Skitterend die Walt van der Linden. Is het cynisme, moet ik 'm serieus nemen? Hij is in ieder geval eerlijk in z'n samenvatting. Die luidt als volgt en vat geweldig samen wat een pyramidespel is: Ik, Walt van der Linden, heb al m'n spaargeld in bitcoins gesproken en heb vertrouwen in het adagium HODL omdat ik daar 'vertrouwen' in heb. Vertrouwen. Niet onderbouwd, niet gefundeerd, nee, gewoon zoals je er ook vertrouwen in moet hebben dat er bijvoorbeeld een god is. Maar Walt is nog niet klaar. Hij rekent er ook op dat niemand nu het zo snel gaat z'n geld gaat opnemen. Want 'dat verpest het voor onderen'. Ammehoela, dat zou het natuurlijk voor Walt verpesten want hij heeft z'n spaargeld erin zitten en HIJ, Walt van der Linden, is het die als één van de eersten z'n geld eruit wil trekken. Ergens bij 100.000 bijvoorbeeld. Om dan mee te maken dat anderen hun geld er niet meer uit kunnen halen als gevolg van koersdalingen en het internet dat helemaal spaak loopt bij crypto websites.

Ja, die Walt is niet dom. Zo'n artikeltje om andere instappers en nieuwe instappers koest te houden is zo geschreven. Voor de rest wordt ie toch zittend rijk. Tijd genoeg dus. En gelukkig is er ook nog wel een medium om dat artikeltje te plaatsen.

Vertrouwen moet je hebben. In de mensheid, in bitcoin, en in Walt.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 18:56

Tom schreef: 29 nov 2017, 17:41
Dan de vraag: lijkt bitcoin meer op goud (aanbod is beperkt, geen instituut) of op geld (kan bijgedrukt worden en een instituut dat middels bijdrukken of beïnvloeden van rentes de waarde kunstmatig kan manipuleren)?

Ik denk dat bitcoin meer op goud lijkt dan jij denkt. En grappig dat je beide zaken verdedigd, zowel goud (wat weliswaar een fysiek ding is, maar buiten dat ook geen waarde heeft buiten ons 'sentiment') als geld omdat er bij die laatste een instituut achter zit, maar vervolgens kritisch richting bitcoin bent.
Het is allemaal relatief Tom. Ik verdedig goud in relatie tot het hele weinige vertrouwen dat ik in bitcoin heb. Maar er is een goede reden dat er geen goudstandaard meer bestaat. Simpelweg omdat er niet genoeg goud beschikbaar is en/of het goud niet overal gedolven kan worden. En zo zijn we, met als tussenpost waardepapieren (obligaties, aandelen, schuldverklaringen) bij papiergeld en munten uitgekomen. Fiat. Mooi woord. In al die valuta (afkomstig uit de beschaafde westerse wereld) heb ik onnoemelijk veel meer vertrouwen dan in bitcoin. Weet je nog wat het resultaat was van de besprekingen van Nout Wellink en Bos toen een bankencrisis dreigde? Garantstelling door de staat en vervolgens rust op de financiële markt. Wat het resultaat was toen de ECB ingreep op het moment dat de Griekse banken dreigden om te vallen? Garantstelling door de EU en vervolgens rust. Die machinaties, die sturing en ingrepen werken. Ook dat de centrale banken geld bijdrukken hoeft niet nadelig te zijn. Bevolkingen groeien, lonen stijgen. Er moet meer geld voorhanden zijn.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2017, 19:37

Ok
Zijn er nog DF'ers die vandaag gekocht hebben? :-)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 29 nov 2017, 19:38

Hielke denk ik

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 19:42

matthyssie schreef: 29 nov 2017, 19:38 Hielke denk ik
Met m'n praatje heb ik de koers wat geprobeerd te drukken.

Om er daarna vol in te gaan!

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2017, 19:53

Je slaat alleen de twee vragen over maar die zijn wel interessant voor de discussie.

Want is het rust op de financiële markt of is het het vooruitschuiven van een probleem? Ik zie het als het niet onderkennen dat er iets fundamenteel mis is en daarom kunstmatige ingrepen nodig zijn. Dat is toch absurd? Dat ons financiële stelsel (en in de basis is dat niet meer dan een ruilmiddel) kennelijk alleen functioneert als bepaalde machthebbers aan de knoppen draaien omdat anders het complete systeem omvalt! En dan moeten we nog blij zijn ook dat die machthebbers dat hebben gedaan, terwijl de oorzaak ligt bij andere machthebbers die er misbruik van hebben gemaakt. Want mijn schuld is het niet dat die crisis is ontstaan, ik gebruik het geld alleen als ruilmiddel door er iets tegenover te zetten/krijgen (arbeid -> geld, geld -> dak boven m'n kop, levensonderhoud en spullen).

Ik ben ook niet tegen geld. Het heeft decennialang prima z'n werk gedaan. Banken ook om je te beschermen tegen struikrovers. Echter zie ik banken vandaag de dag liever verdwijnen. Ik vind ze totaal niet klantgericht (anno 2017 liggen transacties in het weekend nog stil, internationale transacties duren dagen, ik kan nog steeds niet van bank switchen zoals ik wel bij een gsm-provider kan ondanks dat die sukkels een paar jaar geleden IBAN ingevoerd hebben,.. etc.) en ik vertrouw ze niet als ik zie wat er gedurende de crisis naar boven is gekomen. Het is voor mij meer een noodzaak om m'n geld daar neer te zetten, los van veiligheid zou ik het liever allemaal cash in m'n eigen handen hebben. De overheid: idem. Ergens moet de overheid tussenzitten maar in principe wil ik gewoon baas over m'n eigen geld zijn.

Het huidige geld heeft dus ook tekortkomingen... echter zonder banken konden we niet. Tot de blockchain bewees dat je transacties ook decentraal kunt maken en elkaar kunt controleren of transacties valide zijn. Opener en eerlijker gaat het echt niet worden, de exacte werking van die machine is inzichtelijk en kent geen geheimen.
Instellingen die dreigen om te vallen zullen dus omvallen, maar daar zal ligt altijd een mensenlijk falen aan ten grondslag. Ik hoef Griekenland niet te redden en als ik het indirect doe omdat de Nederlandse staat dat doet, dan lijkt het mij gezond als ik ook daadwerkelijk de schade 'voel'. Niet de geldpers aan zodat het goed lijkt te gaan maar er ondergronds iets aan het borrelen is.

Overigens hoeft het bijdrukken an sich ook niet nadelig te zijn. Bij de bitcoin is de maximale hoeveelheid een vast gegeven, maar dat is geen eis. Je kunt dus ook een coin maken die wel 'bijdrukt', het is maar net hoe het geprogrammeerd is. Dat kan dus een vaste groei zijn waar daarna niet meer van afgeweken kan worden.

ErikS

Bericht door ErikS » 29 nov 2017, 20:36

Daar komt de mega dip weer.😁

WJ

Bericht door WJ » 29 nov 2017, 20:45

Leuk stukje;
Why do we value gold
http://www.bbc.com/news/magazine-25255957
Laatst gewijzigd door WJ op 29 nov 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 29 nov 2017, 20:49

Klapt hard naar beneden nu zeg..

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 nov 2017, 20:55

Ja, ging ook wel heel erg bizar de laatste dagen. :) Nu de correctie, benieuwd hoe hard het dipt. Mooi moment om bij te kopen!

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2017, 21:13

Ondanks mijn te snelle verkoop moet ik dan ook maar de ballen hebben om weer te kopen...
Just did.......

Op naar de 15?

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 29 nov 2017, 21:19

Goeie keuze, stijgt alweer... :mrgreen:
Vooralsnog.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 nov 2017, 21:40

Natuurlijk worden er partijen erg zenuwachtig nu. 160 miljard is ERG veel.
https://coinvedi.com/nl/bitcoin-now-wor ... ds-and-ibm

dvh

Bericht door dvh » 30 nov 2017, 08:30

Dit filmpje dateert alweer uit 2015.
Maar hier wordt voor mij wel duidelijk uitgelegd wat nu eigenlijk blockchain-tech is. Er wordt veel over gepraat. En snappen deed ik het half. Nu is het een stuk duidelijker.

Echter.. geeft het daardoor ook wat meer vertrouwen. Want als ik het zo aanhoor wat deze tech kan.. dan zou je idd zeggen.. deze verandering is onvermijdelijk.. En voor bedrijven gewoon heel interessant.
Gewoon lekker in het Nederlands. Even half uurtje voor gaan zitten. Daarna snel bitcoins kopen :coffee: :kikker:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 30 nov 2017, 10:38

Zoals ik het begrijp, is blockchain de technology, en de bitcoin (en altcoins) een product geboren uit die blockchain technologie.
Ze zijn dus niet per se verbonden. Er kunnen nog genoeg andere producten uit die blockchain technologie komen.

Blockchain is here to stay.
De coins is maar de vraag wat het doet.

Ik hoor het wel als ik er naast zit.

dvh

Bericht door dvh » 30 nov 2017, 10:50

Blockchain gaat het wel worden ja.
Bitcoin is simpelweg de waardevertegenwoordiger. Misschien dat een andere coin (blockchain) functioneel beter wordt. Of beter toepasbaar is in de praktijk.

Vond het stuk over vervanging van papier. Een paspoort. Een ID. Of wat dan ook wel interessant. Ook de boekhouding van bedrijven / gemeentes / frisdrankautomaten .. Dat zijn gewoon goede functionele toepassingen voor de toekomst.
Zie niet in waarom niet. Het is puur de tech die verder ontwikkeld en toegepast moet worden.

Ow en kreeg ik via ergens anders mee dat bitcoin volgend jaar via een omweg op de beurs terecht gaat komen?
Nu ben ik geen beurskenner. Maar je kan via een niet rechtstreekse manier gaan beleggen in bitcoin ( waarde op/neer ofzo ). Zodra dat open gaat op de beurs is er naw ook een stortvloed aan nieuwe koopkracht onderweg..

Tom

Bericht door Tom » 30 nov 2017, 10:53

Klopt smiley.

De technologie voor blockchain hoef je ook niet voor een valuta-achtig product te gebruiken.
Kort gezegd: het is de-centraal, er zijn dus meerdere instanties en die hebben de mogelijkheid om elkaar op 'iets' te controleren. In het geval van valuta controleren ze of een transactie ook klopt. Dat was voorheen als iets de-centraal is niet mogelijk, welke instantie spreekt immers de waarheid?

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 30 nov 2017, 12:35

dvh schreef: 30 nov 2017, 10:50 Ow en kreeg ik via ergens anders mee dat bitcoin volgend jaar via een omweg op de beurs terecht gaat komen?
Nu ben ik geen beurskenner. Maar je kan via een niet rechtstreekse manier gaan beleggen in bitcoin ( waarde op/neer ofzo ). Zodra dat open gaat op de beurs is er naw ook een stortvloed aan nieuwe koopkracht onderweg..
Of heel veel manipulatie om de koers juist te laten kelderen ivm het short gaan ;) , juist deze laatste optie is er nu niet , straks ergens in December wel ...

dvh

Bericht door dvh » 30 nov 2017, 13:32

Booooh schreef: 30 nov 2017, 12:35
dvh schreef: 30 nov 2017, 10:50 Ow en kreeg ik via ergens anders mee dat bitcoin volgend jaar via een omweg op de beurs terecht gaat komen?
Of heel veel manipulatie om de koers juist te laten kelderen ivm het short gaan ;) , juist deze laatste optie is er nu niet , straks ergens in December wel ...
Klopt. Maar dan moet er eerst een hoop ingepompt worden alvorens je het kan laten kelderen. Anders heb je er al 'wallstreet'-speler geen invloed op. Toch?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 30 nov 2017, 15:45

NRC vandaag;

Is de bitcoinhype te vergelijken met de 17de-eeuwse tulpengekte?
Commentaar
De bitcoinhype is deels een reactie van beleggers op het monetaire beleid van de centrale banken.
Door: Pieter Klok 30 november 2017, 02:00

Blijf op de hoogte
Iedere dag rond lunchtijd het belangrijkste nieuws van de ochtend, de mooiste fotografie en het gesprek van de dag? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Voor gewone stervelingen is de bitcoin moeilijk te doorgronden. Formeel gezien is het een munt, een ruilmiddel. Je kunt er dingen mee kopen, mits de wederpartij de munt accepteert.

Dankzij de blockchaintechnologie waarmee de munt wordt gemaakt is er geen centrale bank nodig. Het computersysteem bepaalt hoeveel nieuwe bitcoins worden uitgegeven en bij wie die terechtkomen, het systeem registreert ook alle transacties. Voor anarchisten en libertariërs is dit een woest aantrekkelijke gedachte. Is er misschien een digitale samenleving mogelijk waarin we zonder overheidsbemoeienis kunnen? Koop je met deze munt toegang tot dit walhalla?
Een product dat van zichzelf geen of weinig waarde heeft en ineens ten prooi valt aan wilde speculatie
Je kunt de bitcoin ook als het nieuwe goud beschouwen. De bitcoinhype is deels een reactie op het monetaire beleid van de centrale banken. Nu centrale bankiers in de VS en Europa maandelijks enorme hoeveelheden geld bijdrukken, vragen beleggers zich af hoe waardevast de dollar en euro nog zijn. Ze wisselen hun geld liever in voor een product dat schaars is. Van oudsher was dat goud, nu is dat de bitcoin.

De uitvinders hebben bedacht dat het aantal nieuwe bitcoins snel afneemt, zodat de munt schaars blijft. In combinatie met de exploderende vraag, schiet de koers daardoor naar astronomische hoogte.

Of is de digitale munt toch vooral te vergelijken met een 17de-eeuwse tulp? Een product dat van zichzelf geen of weinig waarde heeft en ineens ten prooi valt aan wilde speculatie, om na een aantal jaar net zo snel weer waardeloos te worden.
Een dergelijke koersstijging heeft een munt nog nooit laten zien, en goud ook niet
We moeten nooit uitsluiten dat we naar een nieuwe wereld gaan, waarin de economische wetten zoals we die kennen, ineens niet meer gelden. Maar elke keer dat beleggers dat dachten bij de internethype, maar ook de aanloop naar de kredietcrisis - werden ze naderhand hard afgestraft.

Feit is dat de koers van de bitcoin vooral omhoog wordt gestuwd door gelukszoekers en speculanten. Dat is tot nu toe altijd een voorbode geweest van een even harde koersval. Een dergelijke koersstijging heeft een munt nog nooit laten zien, en goud ook niet. De bitcoin ziet eruit als een 17de-eeuwse tulp en zal zich naar alle waarschijnlijkheid ook zo gedragen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 30 nov 2017, 16:18

Wie de wijsheid in pacht denkt te hebben, krijgt van mij 'n bak koffie!

HOHO niet allemaal tegelijk....

Plaats reactie