Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Tom » 29 nov 2017, 14:53

Hielke, alle banken en financiële instellingen roepen dat het een bubble is. Logisch toch. Zodra het hoofdzakelijk over angst aanpraten gaat (anders noem je het geen bubble die kan ploffen maar benader je het op inhoud) weet je dat ze er geen grip op hebben en hun eigen markt zien inkakken.

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 29 nov 2017, 14:54

BTC wordt nu ook steeds meer gezien als het digitale goud dit aangezien je tegenwoordig ook betere alternatieven hebt ipv BTC en dat BTC meer door grote bedrijven gebruikt gaat worden. Mocht dit inderdaad zo blijven dan kan BTC nog wel een gouden toekomst tegemoet zien ;) Nu net besloten om nog mooi vast te houden :blink:

Zed240

Bericht door Zed240 » 29 nov 2017, 14:54

Ik heb het gevoel dat deze week hetzelfde gebeurt als de gekte in juni, toen velen hier ook zijn ingestapt. Korte maar extreme stijgingen, die binnenkort ook weer stevig zakken. Al verwacht ik dat de grootsten (met name BTC) slechts minimaal minder waard worden. Maar we zullen zien. Ik heb al mijn coins omgezet naar BTC eergisteren. Financieel niet de beste keuze gezien de hoge stand, maar ik wacht even tot de markt weer wat zakt met verder kijken.

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 29 nov 2017, 14:58

Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 29 nov 2017, 15:11

Zed240 schreef: 29 nov 2017, 14:54 Ik heb het gevoel dat deze week hetzelfde gebeurt als de gekte in juni, toen velen hier ook zijn ingestapt. Korte maar extreme stijgingen, die binnenkort ook weer stevig zakken. Al verwacht ik dat de grootsten (met name BTC) slechts minimaal minder waard worden. Maar we zullen zien. Ik heb al mijn coins omgezet naar BTC eergisteren. Financieel niet de beste keuze gezien de hoge stand, maar ik wacht even tot de markt weer wat zakt met verder kijken.
Alleen kwam toen de aankondiging van de eerste Fork. Daarna China & de hele anti bende.
Dat hebben we allemaal overleeft, dus ik verwacht nu geen extreme crash meer.

Tuurlijk is het op dit moment extreem. Maar wie zegt waar het eindigt?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 29 nov 2017, 15:22

Een 'crash' is wat overdreven voor BTC, maar we gaan zeker nog wel wat dalingen zien.

Stratis stond vanmiddag op €5.50, nu alweer op 5.07, die gaat ook nog wat pieken en dalen meemaken ben ik bang. Ik doe gewoon aan HODL tot ik weer quitte sta en dan ook verder met daytraden.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 15:23

ErikS schreef: 29 nov 2017, 15:11
Alleen kwam toen de aankondiging van de eerste Fork. Daarna China & de hele anti bende.
Dat hebben we allemaal overleeft, dus ik verwacht nu geen extreme crash meer.

Tuurlijk is het op dit moment extreem. Maar wie zegt waar het eindigt?
Dus omdat je de eerste aanvallen overleefd hebt, verwacht je dat ondanks de explosieve stijgingen (de redenen om die eerste aanvallen in te zetten) de rust voorgoed is teruggekeerd? Lijkt me niet logisch.

Waar het eindigt? Als het een daadwerkelijk een bubble, een pyramidespel is, dan mag dat duidelijk zijn. Op de bodem.

dvh

Bericht door dvh » 29 nov 2017, 15:28

Je gaat er elke keer vanuit dat het een pyramidespel is.
Ik zie over 10 jaar iedereen gewoon met bitcoins bij bol.com zijn artikelen kopen. Of zijn online games met bitcoins betalen.

Hoe meer mensen bitcoins kopen. Hoe meer de munt verspreid. Hoe stabieler de koers wordt en hoe meer bedrijven de betaaleenheid zullen gaan accepteren. Want voor online betalen werkt het gewoon prima. Of je nu met ideaal betaald of met bitcoin.. maakt niet uit. Enige verschil is dat er geen bank tussen zit..

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 15:45

dvh schreef: 29 nov 2017, 15:28 Je gaat er elke keer vanuit dat het een pyramidespel is.
Ik zie over 10 jaar iedereen gewoon met bitcoins bij bol.com zijn artikelen kopen. Of zijn online games met bitcoins betalen.

Hoe meer mensen bitcoins kopen. Hoe meer de munt verspreid. Hoe stabieler de koers wordt en hoe meer bedrijven de betaaleenheid zullen gaan accepteren. Want voor online betalen werkt het gewoon prima. Of je nu met ideaal betaald of met bitcoin.. maakt niet uit. Enige verschil is dat er geen bank tussen zit..
Hoe meer munten verspreid worden, hoe stabieler de koers? Er worden van de schaarse munten steeds meer verspreid, ik zie die stabiliteit nog niet verschijnen. Integendeel. Dat gold ook voor de Reichsmark in de jaren '30 van de vorige eeuw. Bedrijven zien die relatie ook, zullen misschien daarom alleen maar wantrouwender worden. Of denk ik verkeerd? En bij ideal is er wel degelijk sprake van een relatie met een bank. Ideal is overigens geen virtuele munt. Gewoon aan fiat gekoppeld.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 29 nov 2017, 15:50

dvh schreef: 29 nov 2017, 15:28 Je gaat er elke keer vanuit dat het een pyramidespel is.

Met de onderliggende techniek betalen is wel een reële mogelijkheid, of dat het met bitcoin zal zijn, betwijfel ik eigenlijk wel. Op dit moment staat het mijlenver van een betaalmiddel en is het een puur speculatieve aangelegenheid met alle risico's (negatief/positief) van dien.

Digitale varianten van de Euro/Dollar/Yen/... zullen er vrijwel zeker komen, maar dan gewoon gereguleerd door de gevestigde orde met een enigszins aangepast verdienmodel ...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 nov 2017, 16:05

Als Bitcoin een pyramidespel is, waarom is goud dat dan niet? Zelfde principe. Er is een beperkte hoeveelheid van beschikbaar en al vele duizenden jaren vind de mensheid dat die glimmende grondstof blijkbaar heel waardevol is. Maar waarom? Waarom is goud waardevol? Je kunt er ook niet echt dagelijks mee betalen. Maar ja, het is waardevol omdat daar blijkbaar consensus over is. We vinden het met z'n allen waardevol en daarom is het waardevol. We vinden euro-biljetten waardevol, daarom zijn ze waardevol. Niet omdat het zo is, maar omdat we dat vinden, omdat daar brede overeenstemming over is. Tot het moment dat alle supermarkten en winkels ineens besluiten geen euro's meer te accepteren. Dan is het ineens niets meer dan een waardeloos stukje gekleurd papier.

Maar het gaat al eeuwen goed met valuta en goud. En in dat licht bekeken is het niet zo gek dat mensen waarde hechten aan cryptocurrency en vooral bitcoin. Er is schaarste, het bestaat uit een systeem wat volledig open, eerlijk en transparant is, er zit geen centrale partij achter die de macht heeft. Ik begrijp wel degelijk waarom Bitcoin en bepaalde andere cryptocurrencies waardevol zijn. Of althans, waardevol gevonden worden door de massa. Want dat is het. In de basis is het inderdaad natuurlijk niets waard, maar dat is goud of traditionele valuta ook niet. Niks. Maar er is consensus dat het wel waardevol is en dus *is* het waardevol. En die consensus, die massa die dat vindt, die wordt steeds groter.

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2017, 16:19

+1 Wouter!
Precies zoals ik erover denk.

Valuta is slechts een ruilmiddel. Onze euro's zijn uiteindelijk ook digitaal en de waarde is evengoed afhankelijk van externe invloeden en vraag en antwoord. Breekt er oorlog uit, dan krijgt je valuta ook een klap (eten, drinken en praktische spullen om te overleven worden dan meer 'waard' dan geld). Niet voor niets willen toeristische plekken in onstabiele landen graag euro's of dollars, veel stabieler dan hun eigen valuta die de dictator in dat land vrolijk bijdrukt als ie geld nodig heeft. Sterker nog, in het meest extreme geval kan hetzelfde met de euro gebeuren, want de waarde van de euro is uiteindelijk ook vraag en aanbod. Wat als 'we' straks 75% in cryptocurrency hebben omgezet, dan zal de euro ook in een vrije val naar beneden gaan omdat er geen vraag naar is en die overige 25% ook graag hun euro's in cryptocurrency willen omzetten. Het zal zo'n vaart niet lopen maar in theorie kan dat wel.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 16:20

Goud is waardevol omdat het GOUD is! Een duurzaam edelmetaal dat in allerlei apparatuur gebruikt wordt, dat op veel plaatsen op de wereld als betaalmiddel gebruikt dat, dat als alle financiële systemen in elkaar storten z'n oude positie van vroeger terug in kan nemen, dat zelfs in landen nog steeds aan papieren valuta gelinkt is. Bitcoin is ivm goud lucht. Een verzameling nullen en enen op een geheugenchip. Geen stroom, geen bitcoinverkeer. Onvergelijkbaar.

Biljetten zijn waardevol omdat er instituties (Superstaten) achter zitten die het alleenrecht hebben om die biljetten te drukken. Die het recht hebben om valsemunters op te sporen te vervolgen. Juist omdat die instituties er achter zitten krijgt dat muntgeld waarde. Welke institutie beschermt de bitcoin als poep de fan raakt? Ik zal het je zeggen. Opnieuw de bodem.

Mark W. Scholten

Bericht door Mark W. Scholten » 29 nov 2017, 16:24

Nasdaq schijnt volgend jaar ook met de BTC bezig te gaan, hoor ik net van een collega die er wat meer inzit ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 nov 2017, 16:34

Ik denk dat BTC niet indondert zoals Hielke denkt, maar het heeft idd nog een (eeuwen)lange weg te gaan om het überhaupt te gaan vergelijken met goud an sich.

Goud is(was) de kern der betaalmiddelen al duizenden jaren. En dollars en Rolexen lol.
Hielke schreef: 29 nov 2017, 16:20 Goud is waardevol omdat het GOUD is! Een duurzaam edelmetaal dat in allerlei apparatuur gebruikt wordt, dat op veel plaatsen op de wereld als betaalmiddel gebruikt dat, dat als alle financiële systemen in elkaar storten z'n oude positie van vroeger terug in kan nemen, dat zelfs in landen nog steeds aan papieren valuta gelinkt is. Bitcoin is ivm goud lucht. Een verzameling nullen en enen op een geheugenchip. Geen stroom, geen bitcoinverkeer. Onvergelijkbaar.

Biljetten zijn waardevol omdat er instituties (Superstaten) achter zitten die het alleenrecht hebben om die biljetten te drukken. Die het recht hebben om valsemunters op te sporen te vervolgen. Juist omdat die instituties er achter zitten krijgt dat muntgeld waarde. Welke institutie beschermt de bitcoin als poep de fan raakt? Ik zal het je zeggen. Opnieuw de bodem.
Nogmaals ik zie BTC niet indonderen hoor en vergelijk met Tulipmania vind ik echt te ver gaan, maar met ditr verhaal wel degelijk eensch....

JdBn
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Bericht door JdBn » 29 nov 2017, 16:37

Hielke schreef: 29 nov 2017, 16:20 Goud is waardevol omdat het GOUD is! Een duurzaam edelmetaal dat in allerlei apparatuur gebruikt wordt, dat op veel plaatsen op de wereld als betaalmiddel gebruikt dat, dat als alle financiële systemen in elkaar storten z'n oude positie van vroeger terug in kan nemen, dat zelfs in landen nog steeds aan papieren valuta gelinkt is. Bitcoin is ivm goud lucht. Een verzameling nullen en enen op een geheugenchip. Geen stroom, geen bitcoinverkeer. Onvergelijkbaar.

Zeker, de instituties die erachter zitten bieden enige zekerheid: zij doen er alles aan de munt zo stabiel mogelijk te houden. Maar lang niet al het geld is gegarandeerd dmv goud en geld bijdrukken of bizarre rentes rekenen ten gunste van de bijvoorbeeld de export van een land is de normaalste zaak van de wereld. Bitcoins kunnen niet bijgedrukt worden, zijn er max 21 miljoen en daarvan zijn er nu 17 miljoen beschikbaar. Rente op BTC is er niet. Tuurlijk is het lucht, maar hoezo is goud dat niet dan? In beperkte mate is het inderdaad een bruikbare grondstof maar het meeste gaat op in 'nutteloze' sieraden. Als iedereen besluit dat goud slecht is en het niet meer wilt dragen is de goudprijs ook ineens niks meer. Het enige is dat áls zoals je zegt alle stroom uitvalt je inderdaad met BTC weinig meer kunt. Maar in zo'n apocalyptische setting (want let's face it: daar zou het dan op uitdraaien) zal goud ook weinig waarde meer hebben, voor zo'n geval kun je beter een paar duizend liter benzine en diesel opslaan als ruilmiddel... Misschien dat je dan jaren later weer wat aan goud hebt als de boel weer opgekrabbeld is maar als het echt een geval van shit -> fan is dan heb je aan brandstof en voedsel het meest :roll:

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2017, 16:40

Hielke schreef: 29 nov 2017, 16:20
Juist omdat die instituties er achter zitten krijgt dat muntgeld waarde.
Leuk voor een stukje regulering maar het blijft gewoon vraag en aanbod.
Bij goud is de vraag al honderden jaren hoog, maar het had evengoed een andere willekeurige grondstof kunnen zijn waarbij het aanbod beperkt is. Toevalligerwijs vinden we over de hele wereld dat goud waarde heeft, maar ooit was zout meer waard dan goud.
Als ik een brood heb in de oorlog kun je mij 1000 euro bieden, ik kan op dat moment niks met 1000 euro maar wel met dat brood: overleven. Houd je muntjes maar op zak, want ik wil niet ruilen. Ook niet tegen goud, ook daar kan ik niks mee. De waarde van je muntjes en goud is dan praktisch nul omdat de vraag van mijn brood groter is dan het aanbod.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2017, 16:40

Klopt helemaal JdBn (geld is niet meer gekoppeld aan goud)

Men rotzooit maar wat aan zegmaar.

Jussi

Bericht door Jussi » 29 nov 2017, 16:51

Het kan niet indonderen, roept men hier?

Wat gaat er gebeuren als er morgen een paniekje ontstaat en iedereen wil cashen?

Tom

Bericht door Tom » 29 nov 2017, 16:53

Jussi schreef: 29 nov 2017, 16:51 Het kan niet indonderen, roept men hier?

Wat gaat er gebeuren als er morgen een paniekje ontstaat en iedereen wil cashen?
Wie roept dat het niet kan indonderen? Uiteraard dondert het dan in... want er is geen vraag meer. Maar is niet anders dan met normale valuta.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2017, 16:54

Dan kán het eventueel misschien mogelijkwijs aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tóch in gaan donderen (denk ik)

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2017, 16:55

en gaat goud misschien weer stijgen.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 nov 2017, 16:56

Jussi schreef: 29 nov 2017, 16:51 Het kan niet indonderen, roept men hier?

Dan ontstaat het volgende probleem. Dan liggen alle op de handel met cryptocurrency gerichte websites binnen no time helemaal plat.

Zou trouwens ook gebeuren als iedereen tegelijkertijd naar de bank ging om het geld op te nemen. Zo bekeken lijken de werelden dan wel weer op elkaar. Verschil is dat bij de dreiging van een bankrun de staat garant gaat staan om het systeem niet te laten klappen, en dat bij een run op de bitcoins niemand verantwoordelijk is of verantwoordelijkheid neemt. En daar was de bodem weer.

Jussi

Bericht door Jussi » 29 nov 2017, 17:01

Valuta blijft gewoon valuta, tenzij een land of de eurozone instort, gaat daar maar weinig mee gebeuren. In het Bitcoin spelletje zitten enkel speculeerders. En wanneer er echt eens wat gebeurt: verbod/fraude/... gaat iedereen zo snel mogelijk de exit willen nemen.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2017, 17:13

Plaats reactie