@Maus: Bedankt voor de bijval, ik weet wel hoe Christoph het bedoelt gelukkig en ik zie mijn posts nog steeds niet als "hel&verdoemenis", maar wel een stuk negatiever dan al die mensen die nu zeggen dat het goed gaat in de wereld en wij slechts te maken hebben met een beperkte groei (of krimp die nihil is te noemen). De aluhoedje- opmerkingen heb ik daarentegen ook wel gezien inmiddels.
Misschien dat we in 2010 nog allemaal vrolijk sinterklaas en kerst vieren, maar ik denk dat de realiteit dan een stuk minder rooskleurig is dan velen denken en het besef is gestegen dat we onszelf teveel hebben verwend de afgelopen jaren, ook nu tijdens de 'crisistijd'. De knip zal bij velen dichtgaan, niet volledig op slot, maar wel vaker bewust ongeopend.
@Rico: De verhalen dat mensen in de fabrieken nog werk hebben zijn er natuurlijk vanuit 3 kampen. De mensen die niets merken. De groep die een herstel merkt op dit moment, maar inziet dat het mogelijk voor korte duur kan zijn, of niet. En de groep die middels overheidsregelingen de tent nog wel op lage toeren draaiend hebben, maar die vooral meer thuis zitten dan op 't werk (en op dit moment gewoon middels deeltijd WW hun salaris hebben weten te behouden). Die laatste groep wordt steeds groter en de industrie gaat niet aantrekken als het in de VS slecht blijft gaan, als China een luchtbel is, Dubai instort en wij dus te maken krijgen met langdurige overcapaciteit, gedwongen ontslagen en faillissementen (van grote concerns, al zal dat altijd in stappen gaan). Nogmaals 't is de kielzogwerking van grote omvallende concerns waar ik mij echt zorgen over maak, niet over die paar bedrijfjes en bankjes die her en der klappen. Op volle toeren draait er op dit moment echt geen één.
Positief belichte jaarcijfers zullen mij in ieder geval scherp houden zélf conclusies laten trekken. Ook de positieve berichten doen mij wel deugd hoor, maar op dit moment zie je de hoopvolle groep mensen die in ieder positief resultaat een lichtpunt ziet, maar ook een groepje realisten die naast die cijfers veel bagger en moeilijkheden zien, waardoor er volgens hen geen reden is om hard te juichen. Je kan maar beter gewaarschuwd en kritisch zijn en je eigen plan trekken. Zelf heb óók een huis gekocht (maar geen huis die ik binnen 3- 5 jaar alweer zou moeten verkopen als we een gezinnetje zouden stichten) en ik begin eerdaags ook weer actief als ondernemer. Makkelijk zal 't niet zijn, maar ik ga gewoon mijn best doen. Ik zeg altijd dat er altijd werk is. En dat iedereen zou kunnen leven zonder geld. De mindset moet om en rap ook. Of we moeten niet zeiken en doorjakkeren met geld verkwisten. Ook dat gebeurt niet, door diverse zeepbellen die kapitaal verkrachten en mensen met beide benen op de grond zetten (of eronder schoffelen).
Met overheidssteun kunnen we niet 5 jaar lang een economie draaiend houden. Niet in NL, niet in de VS, de EU of waar dan ook. Het moet structureel herstellen en dat is tot nog toe uitgebleven als ik mijn eigen visie en conclusies blijf geloven. Het enige wat op dit moment stijgt en wat ik niet had voorzien is een alsmaar stijgende lijn van de beurskoerzen. Dat doet mij dan enerzijds weer sidderen bij de 'realiteit van mijn eigen visie' en anderzijds hopen dat ik gewoon ongelijk heb en we in 2010, 2011 en de jaren erna hardop lachen om alle doemdenkerij van de afgelopen jaren, incl. dat van mijzelf.
De ontwikkelingen in landelijke en internationale politiek, economie etc. neigen in mijn optiek nog steeds naar 1 ding: Oorlog en/of burgeropstanden. Ook, of vooral, in Westerse landen.
Want de politiek maakt zich in rap tempo belachelijk in veel landen, de dubbele agenda's in combinatie met de onwetendheid van de overheden/politiek leiders vs machtige industriën, lobbyisten en andere leiders/landen worden steeds duidelijker zichtbaar. Vroeger had je veel meer duidelijkheid. Je had het Westen en de Sovjetunie. Daarnaast had je het Midden Oosten, vooral belangrijk en machtig vanwege de olie. Op dit moment is er geen duidelijkheid meer. De EU is een bureaucratisch bolwerk, dat nooit adequaat zou kunnen reageren op een militaire bedreiging van buitenaf (of binnenuit).
De VS/Obama is de wereldmacht kwijt. Rusland is niet sterk genoeg om die rol over te nemen. Naar China wil nog niet iedereen luisteren. De EU wordt uitgelachen met een Belg als 'president'. India dan? Not a chance. Het Midden Oosten? Te verdeeld. Noord Korea? Laten we hopen dat we die voldoende weerstand kunnen bieden. Wie is de wereldleider? Terroristenorganisaties? Die houden we wel onder de duim. Voor wie moeten we dan bang zijn? Juist, voor bevolkingen.
'Dankzij' de huidige communicatiemiddelen wordt in rap tempo een hele grote groep mensen bereikt. Niet vandaag, niet morgen, maar ergens in de komende jaren breekt 't lijntje van vertrouwen tussen burger en de macht in veel landen. De kweek daarvoor is al begonnen. Er komen dan vanzelf nieuwe 'leiders' en dat zal niet Femke Halsema of een andere 'groene' zijn, ook niet Ronald McDonald, al heeft zijn 'concern' natuurlijk wel de meest strategisch gelegen locaties die kunnen dienen als militaire basis.
Kortom, History will repeat itself, more or less. We moeten maar afwachten wat er gebeurt, of 't voortouw nemen zoals men met redonzeprivacy.nl doet op kleinere schaal. Aangezien we het daarover makkelijker eens worden, denk ik dat we maar moeten blijven afwachten op wat komen gaat.