Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden

Bericht door romo » 13 nov 2009, 15:27

Romo, ik weet het 1 zwaluw maakt het nog geen zomer, maar dit soort berichten kunnen we wel als landje gebruiken.. denk trouwens niet dat het in grote vette koppen van de Televaag kot te staan.. die zullen het wel rechtsonder wegdrukken op pagina 5... Liever koppen over die andere ellende de griepdoden

Ach.............

Ik ben geen pessimist

Ik ben geen optimist

Ik ben een realist.............................

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 25 nov 2009, 21:51

Dacht altijd, het kan niet op daar, maar da's ook uiterlijke schijn blijkbaar:
Dubai World, het staatsbedrijf dat onder meer verantwoordelijk is voor de Palm-eilanden en het eiland in de vorm van de wereld, zit in hele grote problemen. Het heeft aan schuldeisers gevraagd betalingen zeker zes maanden te mogen uitstellen.

Zelfs na een injectie van vijf miljard dollar door banken uit het olierijke buurstaatje Abu Dhabi, dreigt een faillissement voor Dubai World. Tenminste, als schuldeisers op hun strepen gaan staan, zo meldt persbureau Bloomberg.

Op 14 december met het bedrijf 3,5 miljard dollar aflossen aan Islamitische obligaties. Dat is het meest urgente probleem, maar zeker niet het enige financiële gat. In totaal is de schuld ongeveer 5\9 miljard dollar, zegt Bloomberg. Dubai World is via vastgoeddochter Nakheel verantwoordelijk voor de grote eilandprojecten.

Slechter dan IJsland
Beleggers vrezen zelfs voor de kredietwaardigheid van Dubai zelf. Het wantrouwen is zo groot dat Dubai nu als een minder betrouwbaar wordt gezien als IJsland.

De vastgoedmarkt in Dubai is totaal ineengezakt na het uitbreken van de crisis. Dubai moet nu hopen op nog meer hulp van Abu Dhabi, geduld van de schuldeisers en een zich heel snel herstellende vastgoedmarkt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 nov 2009, 23:17

We kunnen ons schrap gaan zetten voor de grote klap die vanaf 2011 voelbaar zal zijn. Dubai gaat een jaar tegemoet van maximale kapitaalvernietiging. Velen zullen volgen. Wij ook, met onze huizenprijzen en omvallende industriesector, dat alles en iedereen in 't kielzog mee gaat zuigen in 2010.

In 2010 modderen we eerst nog gewoon door, met heel veel wisselende nieuwsberichten (de ene dag gaat 't fantastisch met de groeiende jaarcijfers van pietje puk NV en de volgende morgen blijkt de Nasdaq ingestort te zijn, net als de FED de rente verhoogt, omdat de inflatie met 25% blijkt te zijn toegenomen en de farmaceutische industrie heeft in 2009 winsten behaald van 1000%, met bonussen van miljarden voor de bestuurders). We worden langzaam aan wel wakker hoor, we worden genaaid, we zijn genaaid en we zullen ons kennelijk nog heel lang laten naaien.

Vanaf 2011 wordt 't topzwaar voor de wereldleiders, centrale banken en alles en iedereen die geraakt blijkt te zijn door deze systeemcrisis sinds de 'kredietcrisis', zodat we denk ik nog maar 1 keer goed sinterklaas en kerst met z'n allen moeten vieren dit jaar. Wij hebben weer overdreven veel cadeautjes voor onze neefjes en nichtje gescoord, maar we zeiden vanavond al tegen elkaar: Die kids zijn te verwend, we hadden net zo goed niets kunnen geven, dat merken ze toch niet. Pas als ze komende jaren onverhoopt niets meer krijgen, dan zullen ze het helaas gaan beseffen. Hopelijk heeft iedereen een goed verhaal klaar om het ze uit te leggen.

Christoph

Bericht door Christoph » 25 nov 2009, 23:33

Waar is dat alu hoedje ook alweer Dennis?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 nov 2009, 00:00

Jij drinkt teveel Scepsi Cola.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 nov 2009, 10:47

Christoph schreef:Waar is dat alu hoedje ook alweer Dennis?
Dit is niet (alleen) Dennis' visie, maar die van vele topeconomen :D Let maar eens op uit welke hoek de positieve berichten komen en welke hoek de negatieve berichten...

Positieve benadering: (r)overheid, CPB cijfertjes enz. (ofwel geen paniek zaaien)
Negatieve benadering: diverse economen, mensen die er voor hebben gestudeerd en geen dubbele agenda hebben met betrekking tot "het volk"

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 10:57

Kweenie hoor, ik doe er niet meer aan mee aan de bangmakerij... ook niet naar mezelf toe..

Christoph

Bericht door Christoph » 26 nov 2009, 11:06

Maus335i schreef:
Christoph schreef:Waar is dat alu hoedje ook alweer Dennis?
Dit is niet (alleen) Dennis' visie, maar die van vele topeconomen :D Let maar eens op uit welke hoek de positieve berichten komen en welke hoek de negatieve berichten...

Positieve benadering: (r)overheid, CPB cijfertjes enz. (ofwel geen paniek zaaien)
Negatieve benadering: diverse economen, mensen die er voor hebben gestudeerd en geen dubbele agenda hebben met betrekking tot "het volk"
Er zijn er wel meer die een gematigd herstel model volgen hoor, denktanks zoals de OESO etc zien de fundamentele problemen die er nog steeds zijn en er wordt ook nergens gezegd dat een recessie een bell curve is. Ik zie alleen de noodzaak niet om hel en verdoemenis te schreeuwen zoals Dennis aangezien het a: niet bijdraagt b: een mogelijk scenario is, geen vaststaand feit. We zitten niet in een depressie, er zijn genoeg economische benaderingen die niet zo ver gaan.

En de uitspraak "mensen die er voor hebben gestudeerd" is een beetje lauw, dat heb ik ook dan ;) Ik zie juist meer kansen ontstaan overal, en een volatile markt is niet per definitie een slechte markt, het ligt er maar aan wat je er mee doet? Vandaar mijn plagende alu hoedje opmerking, ik denk dat het allemaal wel gaat meevallen met Dennis zijn kerstmis en sinterklaas. En anders moet hij mij volgend jaar maar uitnodigen dan neem ik de kado'tjes wel mee ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 nov 2009, 11:35

Ik snap het probleem eigenlijk nooit zo... een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch? Je mag helemaal 100% zelf weten wat je met die informatie doet: negeren of rekening mee houden.

Ohja besides: ELKE voorspelling moet je met een korreltje zout nemen. Als iedereen wist wat er zou gebeuren hadden we nu ook geen crisis.

Christoph

Bericht door Christoph » 26 nov 2009, 11:40

Geen probleem, ik deel op dezelfde manier graag mijn mening. Dan kan je daar ook rekening mee houden, of niet.

Ik zie geen noodzaak om die bangmakerij door te zetten.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 nov 2009, 12:22

Christoph schreef:Geen probleem, ik deel op dezelfde manier graag mijn mening. Dan kan je daar ook rekening mee houden, of niet.
Nouja.. een opmerking over een alu hoedje kan ik nauwelijks een mening noemen. Ga er dan inhoudelijk op in of laat het lekker verder....

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 12:25

Wij ook, met onze huizenprijzen en omvallende industriesector
Tja... huizenprijzen waren al niet meer bepaald realistisch.. nu begint de markt dat langzaam in te zien en dalen de prijzen naar een normaal niveau. Courante woningen die marktconform, (en eigenlijk nog te duur zijn) blijven te koop staan, maar ga daar 10000 tot 20000 euro onder zitten, zoals de prijzen 5 jaar geleden waren en ze gaan als zoete broodjes over de toonbank (bij wijze van).

Omvallende industriesector.. ? Ik ken best veel mensen die werken bij een of andere fabriek die in de toelevering zitten van halffabrikaten. En bij veel fabrieken is de productie en afzet gewoon op niveau.

Dennis met alle respect, maar ik weiger nu om nog negatief te blijven.. koffiedik kijken, glazen bol werk.. economen die kunnen voorspellen,... ik geloof het allemaal wel.. zie het zo.. 50 procent van de economen zegt het word minder en 50% zegt het word beter..

Aan het eind heeft altijd 50% gelijk maar niemand weet nu nog welke 50%....

GTRene

Bericht door GTRene » 26 nov 2009, 12:29

ook dat nog...energie rekening veel duurder...
net nu men stookosten omlaag zijn vanwege lagere olie prijs nu weer dit :hammer:

GVD houd het dan nooit op (nee dus)

ze willen het geld gebruiken voor duurzame energie oplossingen :hammer: hoe wil en kan de gewone burger met een minimum dat allemaal nog betalen straks met dan dit en die dure km heffing straks enz enz...Jan Modaal kan straks niet eens meer rijden vanwege te hoge kosten en ja dan komen er wel minder files maar ook meer ellende/onvrede/criminaliteit/chaos (ja over langere tijd dan) maar dat vergeten we maar ff :hammer:

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... ors_omhoog" onclick="window.open(this.href);return false;

nah dat wordt leuk voor figuren zoals ik...net de laatste paar maanden iets goedkoper vanwege lage olieprijs (stookkosten) en dan dit...

als je de hele dag thuis zit door wat voor omstandigheden dan ook en niet veel beweegt zoals ik en oudjes :bag: staat de verwarming op 22.5 anders brrr jaja zo gaat dat, anyway in een ouder huis dus niet super geïsoleerd is dat een hoog maandbedrag aan gas vooral hele dag thuis en dus aan maar wel alleen alles ophoesten, en er zijn best veel mensen zoals ik in de WAO of AOW of wat ook :mrgreen: hm...wordt leuk :bag:

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 12:37

22,5 :hmmm: Man dan zwem ik van het zweten mijn huis uit..

GTRene

Bericht door GTRene » 26 nov 2009, 12:44

Rico schreef:22,5 :hmmm: Man dan zwem ik van het zweten mijn huis uit..
ja maar jullie zijn gezond, mijn moeder heeft het bv 19.5 thuis haha dus brr voor mij en jas aanhouden...

ik weet het klinkt raar maar zo is het bij mij en dan heb ik het soms nog koud :bag: ...maar dan ook soms ineens weer heel warm (ja ik zit raar in elkaar maar geloof me meer mensen hebben dat)

helaas dus ook heel hoge kosten per maand daardoor waar je zo niet bij stilstaat, althans buitenstaanders niet :bag: magoed, doe het niet voor de lol of een sauna na te doen :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 nov 2009, 12:46

:wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 nov 2009, 12:48

GTRene, dat is een beetje mix tussen gezond en lichaamsbouw/temperatuur. Ik heb het ook vrij snel warm, dus de kachel staat thuis altijd wat lager. Maar een collega heeft het bijvoorbeeld weer snel koud..

Christoph

Bericht door Christoph » 26 nov 2009, 13:01

Maus335i schreef:
Christoph schreef:Geen probleem, ik deel op dezelfde manier graag mijn mening. Dan kan je daar ook rekening mee houden, of niet.
Nouja.. een opmerking over een alu hoedje kan ik nauwelijks een mening noemen. Ga er dan inhoudelijk op in of laat het lekker verder....
Ik ben er al vaker op in gegaan, maar ik snap je punt. Ik ben zoals ik al eerder geschreven heb geen voorstander van die stemmingmakerij, er zijn veel verschillende meningen.
De conclusies die Dennis uit onsamenhangende gebeurtenissen haalt deel ik niet, en ik zie niet in wat de meerwaarde is om het zo te verkondigen. Het is interessant om te kijken naar de lange termijn effecten van economische gebeurtenissen maar er zijn nog te veel what if's om te beginnen over sinterklaasfeestjes, kado'tjes en het einde van de wereld zoals we hem kennen. Vandaar mijn alu hoedje, wat ik hem al vaker heb geschreven met een knipoog.

Ik wil er best inhoudelijk op door gaan wanneer er een stelling wordt besproken die een raakvlak heeft met de realiteit. Inhoudelijk kan ik mij niet uitlaten over de relatie tussen wereldleiders, farmaceutische industrieen met een winst van 1000% procent (op wat?), bonus discussies en mogelijke inflatie cijfers van 25% die van invloed zijn op iemand zijn kerstfeest, sorry.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 nov 2009, 13:14

@Maus: Bedankt voor de bijval, ik weet wel hoe Christoph het bedoelt gelukkig en ik zie mijn posts nog steeds niet als "hel&verdoemenis", maar wel een stuk negatiever dan al die mensen die nu zeggen dat het goed gaat in de wereld en wij slechts te maken hebben met een beperkte groei (of krimp die nihil is te noemen). De aluhoedje- opmerkingen heb ik daarentegen ook wel gezien inmiddels.

Misschien dat we in 2010 nog allemaal vrolijk sinterklaas en kerst vieren, maar ik denk dat de realiteit dan een stuk minder rooskleurig is dan velen denken en het besef is gestegen dat we onszelf teveel hebben verwend de afgelopen jaren, ook nu tijdens de 'crisistijd'. De knip zal bij velen dichtgaan, niet volledig op slot, maar wel vaker bewust ongeopend.

@Rico: De verhalen dat mensen in de fabrieken nog werk hebben zijn er natuurlijk vanuit 3 kampen. De mensen die niets merken. De groep die een herstel merkt op dit moment, maar inziet dat het mogelijk voor korte duur kan zijn, of niet. En de groep die middels overheidsregelingen de tent nog wel op lage toeren draaiend hebben, maar die vooral meer thuis zitten dan op 't werk (en op dit moment gewoon middels deeltijd WW hun salaris hebben weten te behouden). Die laatste groep wordt steeds groter en de industrie gaat niet aantrekken als het in de VS slecht blijft gaan, als China een luchtbel is, Dubai instort en wij dus te maken krijgen met langdurige overcapaciteit, gedwongen ontslagen en faillissementen (van grote concerns, al zal dat altijd in stappen gaan). Nogmaals 't is de kielzogwerking van grote omvallende concerns waar ik mij echt zorgen over maak, niet over die paar bedrijfjes en bankjes die her en der klappen. Op volle toeren draait er op dit moment echt geen één.

Positief belichte jaarcijfers zullen mij in ieder geval scherp houden zélf conclusies laten trekken. Ook de positieve berichten doen mij wel deugd hoor, maar op dit moment zie je de hoopvolle groep mensen die in ieder positief resultaat een lichtpunt ziet, maar ook een groepje realisten die naast die cijfers veel bagger en moeilijkheden zien, waardoor er volgens hen geen reden is om hard te juichen. Je kan maar beter gewaarschuwd en kritisch zijn en je eigen plan trekken. Zelf heb óók een huis gekocht (maar geen huis die ik binnen 3- 5 jaar alweer zou moeten verkopen als we een gezinnetje zouden stichten) en ik begin eerdaags ook weer actief als ondernemer. Makkelijk zal 't niet zijn, maar ik ga gewoon mijn best doen. Ik zeg altijd dat er altijd werk is. En dat iedereen zou kunnen leven zonder geld. De mindset moet om en rap ook. Of we moeten niet zeiken en doorjakkeren met geld verkwisten. Ook dat gebeurt niet, door diverse zeepbellen die kapitaal verkrachten en mensen met beide benen op de grond zetten (of eronder schoffelen).

Met overheidssteun kunnen we niet 5 jaar lang een economie draaiend houden. Niet in NL, niet in de VS, de EU of waar dan ook. Het moet structureel herstellen en dat is tot nog toe uitgebleven als ik mijn eigen visie en conclusies blijf geloven. Het enige wat op dit moment stijgt en wat ik niet had voorzien is een alsmaar stijgende lijn van de beurskoerzen. Dat doet mij dan enerzijds weer sidderen bij de 'realiteit van mijn eigen visie' en anderzijds hopen dat ik gewoon ongelijk heb en we in 2010, 2011 en de jaren erna hardop lachen om alle doemdenkerij van de afgelopen jaren, incl. dat van mijzelf.

De ontwikkelingen in landelijke en internationale politiek, economie etc. neigen in mijn optiek nog steeds naar 1 ding: Oorlog en/of burgeropstanden. Ook, of vooral, in Westerse landen.

Want de politiek maakt zich in rap tempo belachelijk in veel landen, de dubbele agenda's in combinatie met de onwetendheid van de overheden/politiek leiders vs machtige industriën, lobbyisten en andere leiders/landen worden steeds duidelijker zichtbaar. Vroeger had je veel meer duidelijkheid. Je had het Westen en de Sovjetunie. Daarnaast had je het Midden Oosten, vooral belangrijk en machtig vanwege de olie. Op dit moment is er geen duidelijkheid meer. De EU is een bureaucratisch bolwerk, dat nooit adequaat zou kunnen reageren op een militaire bedreiging van buitenaf (of binnenuit).

De VS/Obama is de wereldmacht kwijt. Rusland is niet sterk genoeg om die rol over te nemen. Naar China wil nog niet iedereen luisteren. De EU wordt uitgelachen met een Belg als 'president'. India dan? Not a chance. Het Midden Oosten? Te verdeeld. Noord Korea? Laten we hopen dat we die voldoende weerstand kunnen bieden. Wie is de wereldleider? Terroristenorganisaties? Die houden we wel onder de duim. Voor wie moeten we dan bang zijn? Juist, voor bevolkingen.

'Dankzij' de huidige communicatiemiddelen wordt in rap tempo een hele grote groep mensen bereikt. Niet vandaag, niet morgen, maar ergens in de komende jaren breekt 't lijntje van vertrouwen tussen burger en de macht in veel landen. De kweek daarvoor is al begonnen. Er komen dan vanzelf nieuwe 'leiders' en dat zal niet Femke Halsema of een andere 'groene' zijn, ook niet Ronald McDonald, al heeft zijn 'concern' natuurlijk wel de meest strategisch gelegen locaties die kunnen dienen als militaire basis. :)

Kortom, History will repeat itself, more or less. We moeten maar afwachten wat er gebeurt, of 't voortouw nemen zoals men met redonzeprivacy.nl doet op kleinere schaal. Aangezien we het daarover makkelijker eens worden, denk ik dat we maar moeten blijven afwachten op wat komen gaat.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 26 nov 2009, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 26 nov 2009, 16:09

Dubai World veroorzaakt een flink negatieve stemming op de beurs, gelukkig is de handel vrij dunnetjes vandaag omdat Amerika dicht is. Het had nog erger kunnen zijn/kan nog erger worden.
Europese banken leenden $40 miljard aan Dubai
26-11-2009 15:52:00
Door Margot Patrick

Van DOW JONES NIEUWSDIENST

AMSTERDAM (Dow Jones)--Een reeks Europese banken kan verlies lijden op de $40 miljard die zij hebben geleend aan Dubai, nu de grootste onderneming van het Arabische emiraat, Dubai World, zes maanden lang geen schulden wil aflossen of rente betalen aan zijn schuldeisers.

De schulden van Dubai World bedragen zo'n $60 miljard en vormen daarmee de bulk van de totale schuldenlast van de Arabische stadstaat van $80 miljard. Analisten schatten dat ongeveer de helft van de leningen aan Dubai is verstrekt door Europese banken.

De meeste banken hebben donderdag gezegd dat het risico dat zij lopen op leningen aan Dubai en Dubai World klein is, of gaven geen commentaar.

Aandelenmarkten wereldwijd reageerden geschrokken op het bericht dat Dubai World wordt geherstructureerd en in ieder geval tot eind mei van volgend jaar geen rente of aflossing wil betalen op zijn leningen.

De aandelenbeurzen in Amsterdam, Parijs en Frankfurt noteren donderdagmiddag ruim 2% lager. Europese banken behoren tot de sterkste dalers, met verliezen van 4% of meer voor ING, Deutsche Bank, HSBC, Credit Suisse en Societe Generale.

Analisten van Credit Suisse becijferen dat Europese banken hun voorzieningen voor slechte leningen in 2010 zouden moeten verhogen met zo'n 5%, of in totaal EUR5 miljard na belastingen, als ze een verlies van 50% zouden moeten nemen op hun leningen aan Dubai.

In juni 2008 kreeg Dubai World zijn meest recente lening van $5,5 miljard van een bankconsortium, waar onder andere HSBC, Royal Bank of Scotland, Lloyds Banking Group, ING Groep nv en Calyon, de investeringsbank van Credit Agricole, deel van uitmaakten, evenals Japanse en Arabische banken.

Calyon zegt dat het een "klein risico" loopt met leningen aan Dubai World, en dat het geen reden ziet om zich zorgen te maken over de herstructurering.

ING bevestigt een deel van de lening te hebben verstrekt aan Dubai World, maar benadrukt dat het een van de kleinere partijen in het consortium was. De bank en verzekeraar ziet geen aanleiding om zijn verwachting voor de kredietverliezen in de komende kwartalen aan te passen.

Het Zwitserse Credit Suisse noemt zijn risico op Dubai World "niet substantieel".

Andere banken gaven geen commentaar, of waren niet direct bereikbaar.

Uit een analyse van cijfers van Dealogic blijkt dat ook Barclays, Citigroup en Deutsche Bank obligatieleningen en financieringen voor Dubai hebben verzorgd. Van de Britse banken zou Standard Chartered relatief het meeste risico lopen in de Verenigde Arabische Emiraten, met 7% van zijn leningenboek. HSBC heeft er ongeveer 2% van zijn leningen uitstaan, en Barclays, RBS en Lloyds ieder minder dan 1%.

Standard Chartered heeft in de eerste helft van dit jaar al een voorziening voor slechte leningen in het Midden-Oosten genomen van $460 miljoen, tegen $80 miljoen een jaar eerder. HSBC nam een voorziening in het eerste halfjaar van $391 miljoen.

Het is nog niet duidelijk wat de uitkomst zal zijn van de herstructurering van Dubai World, maar financiele reorganisaties betekenen meestal dat schuldeisers concessies moeten doen aan de overeengekomen aflossingstermijn, een lagere rente moeten accepteren of hun schuld moeten inruilen voor aandelen.

De prijs voor een verzekering tegen wanbetaling voor $10 miljoen aan soevereine obligaties van Dubai is donderdag gestegen tot $570.000, tegen $440,00 bij het sluiten van de markt in New York woensdagavond, volgens cijfers van CMA.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 nov 2009, 20:47

Goed, nog eens wat cijfers................................. :shock:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 nov 2009, 00:07

Bekende cijfers, irritant deuntje, maar voor de mensen die 't filmpje zien, begrijpen, beseffen en tot zich laten doordringen, die zullen zich net als ik afvragen: Wat moeten we doen om ons hierop voor te bereiden?

Eerdaags komt er weer één of andere president of minister en die zegt: 'Ah joh, niets aan de hand'.

Als iemand dan vraagt: Waarom is er niets aan de hand? Dan zeggen ze: 'Because we say so'. :bag:

romo

Bericht door romo » 27 nov 2009, 10:46

112 Teletekst vr 27 nov
Risico Nederland door crisis Dubai

` De Nederlandse overheid loopt een
risico van enkele honderden miljoenen
euro's door de financiële crisis in
Dubai.De overheid heeft voor dat bedrag
exportgaranties gegeven aan Nederlandse
bedrijven.De Golfstaat heeft door de
economische crisis betalingsproblemen.

Voor driekwart van de garanties is deze
zomer een betalingsregeling getroffen,
zegt Financiën in Den Haag.Buitenlandse
banken en bedrijven hebben tientallen
miljarden in Dubai geïnvesteerd.

De regeling was nodig toen bleek dat
Dubai World,het grootste bedrijf van
Dubai,problemen had.Dubai komt de
afspraken tot nu toe na,zegt Financiën.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 dec 2009, 13:40

- Abu Dhabi schuift Dubai een paar miljard toe, om dit jaar nog even 'positief' af te sluiten daar.

- Er zit sinds 2007 zo'n 300 miljard 'frauduleus' geld in de bank- en verzekeringswereld, om daar te worden witgewassen middels grootschalige witwaspraktijken, waar voorlopig geen internationaal onderzoek naar komt.

- Na IJsland is ook Griekenland is failliet, alleen wil niemand dat nog toegeven.

- Kopenhagen is een tekenend voorbeeld van het geldverslindende apparaat dat 'democratische macht & politiek der graaiers' heet.

Als je de volgende column leest en beseft wat er voor onze neus afspeelt, dan zit je op 1 lijn met mij, maar als je het niet beseft, dan vrees ik dat je nog eens je neus zal stoten. De column staat op RTLZ.nl.
René Tissen (hoogleraar Nyenrode Business Universiteit): landen kunnen echt failliet gaan

---
Economie bezwijkt onder overdadige schulden

Met enige regelmaat wordt mij verweten dat ik een doemdenker ben met betrekking tot de economie en dat is een terecht verwijt. Ik ben inderdaad van mening dat een economie die op overdadige schulden draait vroeg of laat onder zijn eigen gewicht instort.

Nederland
Overigens ben ik positiever over de Nederlandse economie en de Nederlandse samenleving. Omdat beiden nooit aan de open kredietkraan hebben gelegen. Dat neemt niet weg dat ik wél een doemdenker ben als het gaat om de gevolgen van het kredietgedrag van het buitenland voor Nederland.

Failliet
Ik hang de stelling aan dat landen daadwerkelijk failliet kunnen gaan (zoals Ijsland, maar misschien ook Zwisterland en Oostenrijk) en daarmee ook het faillissement van andere landen –zoals Nederland-kunnen afroepen. Ik acht het voor alleszins mogelijk dat Griekenland, Spanje, Portugal en Italië ( en Estland, Letland, Litouwen, Bulgarije, Hongarije, Roemenië en noem maar op) ons in hun val mee kunnen – en zelfs zullen- slepen, simpelweg omdat Europa geen geld en geen mogelijkheden heeft om hun ondergang tegen te gaan. Bestaat Europa als samenleving?

Griekenland
Ik word in mijn opvatting bevestigd door Griekenland zelf. Het land beweert bij hoog en bij laag dat het op eigen kracht uit de crisis zal komen, heel goed wetende dat de huidige val voorlopig niet gestopt kan worden, althans niet zolang de schulden alsmaar toe blijven nemen. Daarbij komt dat elke maatregel die bedacht wordt ten koste van de portemonnee van de bevolking gaat en die is leeg, angstwekkend leeg.

Crisis
Ik beweer dat Europa in crisis is. Ik beweer ook dat wij die crisis niet onder ogen willen zien. Wij blijven hardnekkig geloven in het schulden sprookje en alle officiële berichtgeving moet wat mij betreft in dat licht worden gezien. Daar heb ik begrip voor. Zodra namelijk Europa toegeeft dat het goed mis is, slaan alle stoppen door en wordt de crisis acuut. Hoe jammer ook, maar in mijn ogen kunnen we de werkelijkheid niet ontlopen. In weerwil van alles dient die zich telkens weer slecht nieuws aan, veelal in een andere verpakking.

Slecht nieuws
Via een Pavlov-reactie wordt slecht nieuws omgebouwd tot goed nieuws. Dat is mijns inziens kwalijk. Kijk maar naar Japan. Eerst was er sprake van een spectaculaire opleving van de economie in het derde kwartaal van 4.8%. Even later bleek dat slechts 1.3% te zijn. Maar ja, zo werd er gezegd, dat is beter dan krimp. Wie houdt wie voor de gek? Een eindeloze reeks voorbeelden past in dit rijtje. Iedereen kan er wel een paar noemen. Er is één gemene deler. Telkens weer wordt het voor onmogelijk gehouden dat iets kan gebeuren ( Banken failliet? Ga toch weg. Landen failliet, onmogelijk) en dan gebeurt het toch.

Kees de Kort
Er is nog een gemene deler. De beurzen. Die blijven maar omhoog gaan. Jammer genoeg zegt dat alleen iets over de ‘Kees de Kort mannetjes met roze brillen’. Eigen belang is hen niet vreemd en als je aan de geldknoppen kunt draaien, waarom dan niet? Ze weten gewoon niet wat ze doen, maar doen dat in ieder geval goed. Wil ik dat het beter gaat met de economie? Natuurlijk. Graag zelfs. Maar dan moeten we wel realistischer naar de werkelijkheid kijken en eerlijk onder ogen zien hoe we er voor staan. Dan kunnen we elkaar een helpende hand toesteken en komen we uit het moeras. Anders niet.

Vorige week zat ik met wat mensen te brainstormen over de fout die afgelopen decennia gemaakt is. De kern van alle problemen, zeg maar. En we kwamen tot een conclusie: opleidingen besteden teveel tijd aan wiskunde, in plaats aan simpel rekenwerk. De maatschappijen in de VS en Noord-West Europa zijn afgelopen 2 tot 4 decennia druk bezig geweest om mensen 'rijk' te maken. Huizenbezit was iets wat hier vrij normaal begon te worden. In de landen om ons heen zie je pas in de laatste jaren dat jongeren al vroeg huizen gingen kopen. Simpelweg omdat 't 10 a 15 jaar geleden niet normaal was als je een hypotheek afsloot. Bij ons is dat al jaren 'normaal' en in de VS ook.

Helaas zijn wij allemaal overgeleverd aan adviseurs en bemiddelaars, oftewel: verkopers van leningen en verzekeringen. De gewone burger (die een huis gaat kopen), die heeft geen enkele ervaring met zulke grote leningen en langdurige verzekeringen, dat je hem alles wij kan maken.

Tijdens onze brainstormsessie/discussie waren we het er al snel over eens dat je op scholen (lager- middelbaar, en hoger onderwijs) best aandacht mag schenken aan dit 'probleem'. Vertel in de klas iets over 'begrotingen', zowel zakelijk als privé. Vertel over hypotheekvormen, aflossingen, liquiditeit, rente, boeteclausules, sparen etc. Simpele zaken die iedereen in zijn of haar leven eens mee gaat maken, maar waarover op school niet of nauwelijks gesproken wordt.

Educatie is denk ik heel belangrijk om niemand zo te laten naaien door 'het systeem, de maatschappij, de overheid, politici, het bedrijfsleven en tussenpersonen'. Met geld lenen is in de basis niets mis, vind ik, maar met verstand geld lenen is veel mensen onmogelijk gemaakt. Simpelweg omdat ze niet beter wisten. Een dom gehouden volk met (geleend) geld is de meest domme instelling van ons systeem, de maatschappij, de overheid, politici, het bedrijfsleven en tussenpersonen geweest, dat ze ons hebben aangedaan.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 14 dec 2009, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 dec 2009, 13:51

zitten veel goede gedachten in, je ziet en merkt en voelt het ook om je heen en als je goed/veel nieuws kijkt en goed luistert verder is het ook een logica, de voet van de piramide voed dat wat er boven is, die voet is ook enorm groot, echter de balans is hevig verstoord al jaren lang met wat boven de voet leeft, hoe hoger hoe duurder zeg maar....en der zitten teveel mensen daar die verspillen/gebruiken/misbruiken....zodat de voet uitgeput raakt en daardoor het apparaat/piramide in dreigt te storten.
de balans zal weer hersteld moeten worden...dus mensen daarboven zullen moeten inleveren en bezuinigd zal er moeten worden en gesneden in bijna alles wat boven het voetstuk van de piramide leeft.

maja...dat gaat erg moeilijk, tis wel iets in gang gezet maar das slechts mondjesmaat.

Plaats reactie