F1 seizoen 2018
-
OnlineLuco
- Berichten: 29578
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2018
En dan nog, al zouden ze bijna net zoveel pk's hebben, alleen het vermogen wat een motor levert zegt eigenlijk helemaal niks, minstens net zo belangrijk is hoe dat vermogen wordt opgebouwd in combinatie met de drivebility, bak, chassis enz enz enz.
Gisteren wel een stuk gezien op ziggo over de opbouw van de Honda motor, het meest compacte blok van allemaal, dus ze zijn nu al simulaties aan het doen met de nieuwe RB voor volgend jaar ivm de aero, daar kunnen ze een hoop winnen omdat ze vrijer zijn met het ontwerp vanwege het compacte blok.
Gisteren wel een stuk gezien op ziggo over de opbouw van de Honda motor, het meest compacte blok van allemaal, dus ze zijn nu al simulaties aan het doen met de nieuwe RB voor volgend jaar ivm de aero, daar kunnen ze een hoop winnen omdat ze vrijer zijn met het ontwerp vanwege het compacte blok.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
Klopt ook hoor, maar denk dat de twee met het hoogste vermogen dat ook aardig voor elkaar hebben. Bovendien kan je als je vermogen over hebt het je veroorloven de koppelkromme wat vloeiender te laten verlopen(en dus vermogen bij bepaalde toeren te laten liggen). Als je tekort komt heb je die vervelende pieken nodig om toch nog mee te komen.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29578
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2018
Ik denk ook dat mercedes en ferrari dat dus het beste voor elkaar hebben.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
En wat ook nog meetelt is de driveability bij het remmen. Noem het brakeability. Ook dat moet mooi geleidelijk gebeuren(tezamen met de conventionele remmen) en toch genoeg vermogen opleveren.
Misschien dat daar die tweedelige accu van Ferrari ook een rol speelt.
Misschien dat daar die tweedelige accu van Ferrari ook een rol speelt.
- Mari Oh Oh!
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
- Locatie: Assen
Re: F1 seizoen 2018
https://streamable.com/bc9hm
Vettel die de monteurs probeert te vertellen dat ze de wagen niet goed op de krik hebben staan en de bodem beschadigen.
Doet me een beetje denken aan Kimi op Baku met z'n stuur en handschoenen.
Vettel die de monteurs probeert te vertellen dat ze de wagen niet goed op de krik hebben staan en de bodem beschadigen.
YOU ARE SCRATCHING THE FLOOR! you are scratching the floor![]()
- Downforce Hans
- Berichten: 12614
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: F1 seizoen 2018
Je zegt het precies goed, een oude man met een mening........alt schreef: 26 aug 2018, 08:43 Hier nog een oude man die een mening heeft over vermogensbanken.
Michel Bleekemolen.
https://nl.motorsport.com/f1/news/video ... 62/?nrt=54
We weten al een tijdje dat je dat soms met iets meer dan een korrel zout moet nemen.....
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 seizoen 2018
Ik hoor Bleekemolen nog geen poep praten. Het blijft inderdaad gissen naar de werkelijke vermogens van de motoren.
Maar kijk je naar de rondetijden van de Red Bull, Renault en McLaren dan is het niet moeilijk om te concluderen dat Red Bull een fantastisch chassis heeft. Komt dat door de engineering divisie? Komt dat door de input van de top rijders? Een fabrieksteam als Renault kan daar ook alleen maar naar gissen. Hun move om Ricciardo in dienst te nemen was dan ook de meest logische. Top rijder, top afsteller. Het verschil dat dan overblijft zit in ontwerp en techniek.
Maar kijk je naar de rondetijden van de Red Bull, Renault en McLaren dan is het niet moeilijk om te concluderen dat Red Bull een fantastisch chassis heeft. Komt dat door de engineering divisie? Komt dat door de input van de top rijders? Een fabrieksteam als Renault kan daar ook alleen maar naar gissen. Hun move om Ricciardo in dienst te nemen was dan ook de meest logische. Top rijder, top afsteller. Het verschil dat dan overblijft zit in ontwerp en techniek.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8388
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Re: F1 seizoen 2018
Niets ten nadele van mijn buurman op Zandvoort, maar in een tijd waarin de nuance op social media ver te zoeken is en Renault (dat toch hele oppermachtige periodes in F1 gekend heeft) op Facebook door het nieuwe voetbal/F1 publiek met de grond gelijk maakt als er eens een keer wat kapot gaat of ze pk's tekort komen, zullen er heus ook commerciële belangen meespelen bij bepaalde uitspraken.
Voor wat het waard is, volgens mij analyseren teams het geluid en dan met name hoe snel dat van toonhoogte verandert en kunnen ze van daaruit het vermogen terug rekenen, dat schijnt nog betrouwbaarder te zijn dan met welke vermogensbank dan ook.
Je ziet dat de verschillen tussen dezelfde rijders van een team tegenwoordig eerder in honderdsten dan in tienden van een seconde uitgedrukt worden, ook op een lang circuit als Spa. Dus zo professioneel is het allemaal, iets wat vroeger als lekker trappen werd gezien (zoals een veegje overstuur van Vettel) is tegenwoordig een serieuze rijdersfout.
Dus de teams zelf weten echt wel precies waar ze staan, ik denk in pk's zelfs tot achter de komma...
Voor wat het waard is, volgens mij analyseren teams het geluid en dan met name hoe snel dat van toonhoogte verandert en kunnen ze van daaruit het vermogen terug rekenen, dat schijnt nog betrouwbaarder te zijn dan met welke vermogensbank dan ook.
Je ziet dat de verschillen tussen dezelfde rijders van een team tegenwoordig eerder in honderdsten dan in tienden van een seconde uitgedrukt worden, ook op een lang circuit als Spa. Dus zo professioneel is het allemaal, iets wat vroeger als lekker trappen werd gezien (zoals een veegje overstuur van Vettel) is tegenwoordig een serieuze rijdersfout.
Dus de teams zelf weten echt wel precies waar ze staan, ik denk in pk's zelfs tot achter de komma...
- alt
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: F1 seizoen 2018
De opmerking brakeability, dat kan ook weleens de sleutel tot betrouwbaarheid zijn.
Even uitleggen wat ik daar mee bedoel.
Het sterk afremmen op de motor, de F1-motor heeft een lichte krukas, licht vliegwiel, kleine koppeling, geeft een grotere belasting aan de krukaslagers dan het optrekken.
Dus als je op een betere manier recuperatief remt, dan belast dat minder de krukaslagers.
P.s.
Toen ik de laatste jaren op een afspraak kwam, zag meteen bij binnen komst het gezicht van de jonge inkoper(ster) betrekken.
"Jeeh, daar komt weer zo'n ouwe zeiker binnen".
Even uitleggen wat ik daar mee bedoel.
Het sterk afremmen op de motor, de F1-motor heeft een lichte krukas, licht vliegwiel, kleine koppeling, geeft een grotere belasting aan de krukaslagers dan het optrekken.
Dus als je op een betere manier recuperatief remt, dan belast dat minder de krukaslagers.
P.s.
Toen ik de laatste jaren op een afspraak kwam, zag meteen bij binnen komst het gezicht van de jonge inkoper(ster) betrekken.
"Jeeh, daar komt weer zo'n ouwe zeiker binnen".
- alt
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: F1 seizoen 2018
Ik stoel mij mening op de grootste wereldkampioen van Nederland die 51 wereldtitels behaalde in zijn lange loopbaan als tuner, Jan Thiel.
Jan is ook de man die Honda vaak heeft verslagen.
Volgens Jan krijg je als de temperatuur, luchtdruk maar iets verandert, niet dezelfde resultaten met dezelfde motor.
Jan zorgde altijd de te testte motoren binnen het uur op de proefbank konden gewisseld konden worden.
Ook met tunen van motoren, deed hij dat met 0.1 mm & 0.5 graden radius.
Monnikenwerk dus.
Hij is ook met pensioen, maar ik ken geen F1 tuner die zoveel wereldtitels heeft.
Jan is ook de man die Honda vaak heeft verslagen.
Volgens Jan krijg je als de temperatuur, luchtdruk maar iets verandert, niet dezelfde resultaten met dezelfde motor.
Jan zorgde altijd de te testte motoren binnen het uur op de proefbank konden gewisseld konden worden.
Ook met tunen van motoren, deed hij dat met 0.1 mm & 0.5 graden radius.
Monnikenwerk dus.
Hij is ook met pensioen, maar ik ken geen F1 tuner die zoveel wereldtitels heeft.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29578
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2018
Tja toen hadden ze nog carbs en geen ecu's, hele andere wereld.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6835
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: F1 seizoen 2018
Bam jonguh! Flinke klapper.
-
Mike R32
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: F1 seizoen 2018
Olaf ziet niet eens dat Ricciardo wordt geraakt. Wat een blinde vink is dat toch.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6835
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: F1 seizoen 2018
Ben benieuwd of Ricciardo het redt.
- Joop
- Berichten: 9083
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: F1 seizoen 2018
Na twee herhalingen ziet hij het nog steeds niet...Mike R32 schreef: 26 aug 2018, 15:17 Olaf ziet niet eens dat Ricciardo wordt geraakt. Wat een blinde vink is dat toch.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6835
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: F1 seizoen 2018
Nee, idd. Apart... "Door wie wordt Ricciardo geraakt". Nou, er vloog een oranje auto door de lucht, die misschien?
Laatst gewijzigd door EvdP op 26 aug 2018, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- JP
- Berichten: 35074
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: F1 seizoen 2018
Goed, kunnen we nu verder met 
- Knot
- Berichten: 40883
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 seizoen 2018
Alonso kwam ook van best ver weg op die vleugel af..
-
OnlineLuco
- Berichten: 29578
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 seizoen 2018
Hij heeft het gezien

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6835
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: F1 seizoen 2018
Hij heeft het gezien! Whiehiew!
..Net te laat met reageren
Laatst gewijzigd door EvdP op 26 aug 2018, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mark
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: F1 seizoen 2018
Zo te zien zijn de Honda's een stukje vlotter geworden. De TR lijkt toch flink vleugel te hebben maar rijden leuk mee met de Sauber en zeker sneller dan Renault.
-
Mark
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: F1 seizoen 2018
Bij Sky weten ze het nog steeds niet....
- Joop
- Berichten: 9083
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: F1 seizoen 2018
Verder een cleane en saaie race.
Mooi resultaat voor Max. Vettel groots en foutloos gereden. Ferrari toch wel oppermachtig op Spa.
Mooi resultaat voor Max. Vettel groots en foutloos gereden. Ferrari toch wel oppermachtig op Spa.
- Knot
- Berichten: 40883
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 seizoen 2018
Zat niet veel meer in.. Prima zo. Ocon had Ham nog mee kunnen nemen dan was ie 2e.
