F1 Seizoen 2020

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door WJ » 14 aug 2020, 10:37

Vrije training rijden ze vaak met een andere motor.
Nog een keer naar buiten in Q1 is misschien angst voor 'track evolution', en de top rijd daar toch nog niet met de motor vol open.

Forza
Berichten: 1017
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Forza » 14 aug 2020, 10:55

Luco schreef: 14 aug 2020, 08:42 motorsettings hebben toch niks met het regenereren en gebruik van de electramotor te maken, die werken bij elke motormapping.
Hoewel ze de settings van ICE en MGU's afzonderlijk kunnen instellen vallen die wel onder de motorsettings. Zo mag er per ronde 2 megajoules aan energie worden teruggewonnen met de MGU's en mag de MGU-K 4 megajoules per ronde terugleveren (2:1 ratio). Dat betekend dat ze strategisch met die energie moeten omgaan tijdens de race. Dus heel grofweg 2 ronden opladen en dan een ronde extra vermogen (met allerlei verhoudingen tussen opladen en ontladen ertussenin). In de quali staat hij dus op max vermogen afgifte.

Edit: Ik begrijp uit het filmpje dat Hielke gelinkt heeft dat het puur om de ICE settings gaat, met de rest mogen ze nog gewoon spelen.
Laatst gewijzigd door Forza op 14 aug 2020, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 14 aug 2020, 11:00

daNpy schreef: 14 aug 2020, 07:23
Maar de gehele race in quali mode is natuurlijk de eerste paar rondjes leuk maar daarna komen motorbelasting--->brandstofverbruik en banden etc om de hoek kijken natuurlijk. Dat houdt geen F1 auto die '300km' vol.
Motorbelasting is nauwelijks een issue bij de huidige regels. Vanaf een toerental van 10.500 mag er niet meer dan 100 kg brandstof per uur worden ingespoten. Dus ook bij 13.000 toeren mag er niet meer dan 100 kg brandstof per uur worden ingespoten. Heel inefficiënt om dan in de hoge toeren te rijden. In de video hieronder wordt het in de eerste 8 minuten haarfijn uitgelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=4nOH0_nuP-Y

Ben heel benieuwd wat Mercedes gaat doen vanaf Spa. Logischerwijze zou je denken dat de partij mode instelling de default instelling (dus ook in race) wordt. De rijder bepaalt dan zelf of ie dat extra vermogen, dat de Mercedes motoren vermeend moeten hebben, wil aanspreken of niet. Stel ze doen het niet, dan laden ze een verdachtmaking op zichzelf, want waarom zou je dat extra vermogen niet op ieder moment kunnen aanspreken. Nou, omdat Mercedes bijvoorbeeld met een extra tankje brandstof rondrijdt (achter de sensoren geplaats natuurlijk) dat ze in één of twee rondjes kwalificatie kunnen aanspreken. Ik noem maar wat. Maar ik hoor ook dat de man in de video hierboven heeft begrepen dat de FIA bang is dat ze niet alles kunnen monitoren en dat door zo'n regelwijziging ze hopen meer controle en een eerlijker speelveld te creëren.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door ErikS » 14 aug 2020, 11:21

Jeutje, wat ligt dat circuit er schraal bij in deze tijd van het jaar zeg. :lol:

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 14 aug 2020, 12:12

Hielke schreef: 14 aug 2020, 11:00
daNpy schreef: 14 aug 2020, 07:23
Maar de gehele race in quali mode is natuurlijk de eerste paar rondjes leuk maar daarna komen motorbelasting--->brandstofverbruik en banden etc om de hoek kijken natuurlijk. Dat houdt geen F1 auto die '300km' vol.
Motorbelasting is nauwelijks een issue bij de huidige regels. Vanaf een toerental van 10.500 mag er niet meer dan 100 kg brandstof per uur worden ingespoten. Dus ook bij 13.000 toeren mag er niet meer dan 100 kg brandstof per uur worden ingespoten. Heel inefficiënt om dan in de hoge toeren te rijden. In de video hieronder wordt het in de eerste 8 minuten haarfijn uitgelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=4nOH0_nuP-Y

Ben heel benieuwd wat Mercedes gaat doen vanaf Spa. Logischerwijze zou je denken dat de partij mode instelling de default instelling (dus ook in race) wordt. De rijder bepaalt dan zelf of ie dat extra vermogen, dat de Mercedes motoren vermeend moeten hebben, wil aanspreken of niet. Stel ze doen het niet, dan laden ze een verdachtmaking op zichzelf, want waarom zou je dat extra vermogen niet op ieder moment kunnen aanspreken. Nou, omdat Mercedes bijvoorbeeld met een extra tankje brandstof rondrijdt (achter de sensoren geplaats natuurlijk) dat ze in één of twee rondjes kwalificatie kunnen aanspreken. Ik noem maar wat. Maar ik hoor ook dat de man in de video hierboven heeft begrepen dat de FIA bang is dat ze niet alles kunnen monitoren en dat door zo'n regelwijziging ze hopen meer controle en een eerlijker speelveld te creëren.
Mwah, ik denk eerder dat de motor dat fysiek niet trekt(oververhitting? is sowieso al een dingetje bij Mercedes). En party mode tijdens de race kan je bij elke motor gewoon vergeten volgens mij. Dat worden heel veel uitvallers en een PR-shitshow voor de fabrikant. En volgens mij kan je ook vergeten dat je dat met het pedaal kan managen, tenzij ze een soort kickdown introduceren(met extra weerstand) op (bijvoorbeeld)90% van de pedaal range. Anders weet je zeker dat je het of te vaak of te weinig gebruikt. Maar ik denk dat zo'n twee(/drie?)trapspedaal volgens de regels niet is toegestaan. Anders hadden de teams vast op die manier de extra energy deployment geïmplementeerd ipv een knopje op het stuur.

Voorzover ik weet heb je x-budget in elke modus en daarom moet het ook in opdracht van het team(of eigenlijk in overleg met de afgevaardigde van de motorfabrikant) gebeuren. Manage je dat niet goed, heb je geluk dat je in de 4e race je motor heelhoudt in de allerlaagste motorstand.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4979
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Philipoo » 14 aug 2020, 12:15

Mari Oh Oh! schreef: 14 aug 2020, 12:12
Hielke schreef: 14 aug 2020, 11:00
daNpy schreef: 14 aug 2020, 07:23
Maar de gehele race in quali mode is natuurlijk de eerste paar rondjes leuk maar daarna komen motorbelasting--->brandstofverbruik en banden etc om de hoek kijken natuurlijk. Dat houdt geen F1 auto die '300km' vol.
Motorbelasting is nauwelijks een issue bij de huidige regels. Vanaf een toerental van 10.500 mag er niet meer dan 100 kg brandstof per uur worden ingespoten. Dus ook bij 13.000 toeren mag er niet meer dan 100 kg brandstof per uur worden ingespoten. Heel inefficiënt om dan in de hoge toeren te rijden. In de video hieronder wordt het in de eerste 8 minuten haarfijn uitgelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=4nOH0_nuP-Y

Ben heel benieuwd wat Mercedes gaat doen vanaf Spa. Logischerwijze zou je denken dat de partij mode instelling de default instelling (dus ook in race) wordt. De rijder bepaalt dan zelf of ie dat extra vermogen, dat de Mercedes motoren vermeend moeten hebben, wil aanspreken of niet. Stel ze doen het niet, dan laden ze een verdachtmaking op zichzelf, want waarom zou je dat extra vermogen niet op ieder moment kunnen aanspreken. Nou, omdat Mercedes bijvoorbeeld met een extra tankje brandstof rondrijdt (achter de sensoren geplaats natuurlijk) dat ze in één of twee rondjes kwalificatie kunnen aanspreken. Ik noem maar wat. Maar ik hoor ook dat de man in de video hierboven heeft begrepen dat de FIA bang is dat ze niet alles kunnen monitoren en dat door zo'n regelwijziging ze hopen meer controle en een eerlijker speelveld te creëren.
Mwah, ik denk eerder dat de motor dat fysiek niet trekt(oververhitting? is sowieso al een dingetje bij Mercedes). En party mode tijdens de race kan je bij elke motor gewoon vergeten volgens mij. Dat worden heel veel uitvallers en een PR-shitshow voor de fabrikant. En volgens mij kan je ook vergeten dat je dat met het pedaal kan managen, tenzij ze een soort kickdown introduceren(met extra weerstand) op (bijvoorbeeld)90% van de pedaal range. Anders weet je zeker dat je het of te vaak of te weinig gebruikt. Maar ik denk dat zo'n twee(/drie?)trapspedaal volgens de regels niet is toegestaan. Anders hadden de teams vast op die manier de extra energy deployment geïmplementeerd ipv een knopje op het stuur
Weet niet of dit al uit gereguleerd is, maar elektronisch regelbare turbodruk of een elektronisch regelbaar gaspedaal zou dan inderdaad een optie kunnen zijn

Forza
Berichten: 1017
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Forza » 14 aug 2020, 12:21

Zal wel als driver aid gezien worden, mag niet.

Frank_Sch
Berichten: 2243
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Frank_Sch » 15 aug 2020, 12:13

Racepace van Max is .25 sec per ronde sneller dan Mercedes op de medium band. Tenminste dat is wat werd afgeleid uit FP2. Over één rondje is Mercedes oppermachtig. Dus P3 voor Max en dan morgen knallen. :df:

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 15 aug 2020, 13:00

Lekker scherp Ocon.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29376
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 15 aug 2020, 13:00

:roflol: :roflol:

Online
Zed240
Berichten: 2993
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Zed240 » 15 aug 2020, 13:06

In de laatste minuut van FP3, daar zal z'n team ook blij mee zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6741
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door EvdP » 15 aug 2020, 13:06

Rare actie.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6786
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Opa » 15 aug 2020, 14:19

Sta er niet vreemd van te kijken als Magnussen dat expres deed, blijft een beetje een rare druif. :duck: :crazy:

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door WJ » 15 aug 2020, 14:49

Fout van Ocon, domme actie van Magnussen.
Ocon had gewoon de race lijn moeten volgen, klaar.

Dat Magnussen er eerst voorbij gaat en dan gaat afremmen is vreemd/dom/etc, maar ook de fout van de engineer van Ocon want die zei dat Magnussen op een snelle ronde zat, en dat was niet zo.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door ErikS » 15 aug 2020, 15:31

Vorige week viel het me ook al op....

Norris pakt de laatste bocht nooit helemaal wijd, maar komt in het midden van de baan de bocht uit.
Dat kan toch bijna niet sneller zijn?!

Frank_Sch
Berichten: 2243
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Frank_Sch » 15 aug 2020, 15:43

Vettel gaat het einde van het seizoen niet halen.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6741
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door EvdP » 15 aug 2020, 16:07

Albon 8/10 e langzamer, dat is ook niet echt fantastisch

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29376
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 15 aug 2020, 16:14

Frank_Sch schreef: 15 aug 2020, 15:43 Vettel gaat het einde van het seizoen niet halen.
was maar 2 tienden met lecrepe.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6741
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door EvdP » 15 aug 2020, 16:23

Die viel ook wel tegen idd.

Frank_Sch
Berichten: 2243
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Frank_Sch » 15 aug 2020, 16:57

Luco schreef: 15 aug 2020, 16:14
Frank_Sch schreef: 15 aug 2020, 15:43 Vettel gaat het einde van het seizoen niet halen.
was maar 2 tienden met lecrepe.
Verwacht jij dat ie het seizoen wel af maakt? Vettel is duidelijk zeer teleurgesteld/ongelukkig met de situatie en hij presteert niks. Kan met de auto te maken hebben, maar ik verwacht dat ie de handdoek gooit voor het einde vh seizoen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29376
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 15 aug 2020, 16:58

ik denk dat hij de handdoek niet gaat gooien.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 aug 2020, 17:08

Dat verwacht ik ook niet nee.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Knot » 15 aug 2020, 17:35

Ik zou voor 40mln ook gewoon aanwezigheid premie pakken, ik krijg een stuk minder om op kantoor te zitten.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 15 aug 2020, 17:45

Frank_Sch schreef: 15 aug 2020, 15:43 Vettel gaat het einde van het seizoen niet halen.
Voor de sport mogen we hopen van niet.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2020 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 15 aug 2020, 18:14

Ik ben wel benieuwd of ie morgen misschien voordeel weer te halen uit zijn vrije bandenkeuze. Zoveel schelen plek 9 en 11 nou ook weer niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke, SlowCo en 1 gast