Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
- GTRene
Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek e.d. waarvan je denkt...
whahah, lol @Robin 

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
romo schreef:Ik begrijp niet dat men (westerse wereld) wil ingrijpen...........
Het "bewijs" kan aan alle kanten gemanipuleerd worden, van beide kanten dus, rebellen en Assad.
Er gaan geruchten op het net dat Israel/Mossad het "bewijs" zou hebben geleverd door afgeluisterde gesprekken in Assad`s top, waarbij het vermeende gebruik van chemische wapens zou zijn besproken.
Het behoeft geen nader betoog dat Israel Asad liever kwijt dan rijk is gezien diens steun aan Hezbollah. Kortom, dit "bewijs" is multi-interpretabel
Vervolgens sturen die Amerikanen een bericht in de wereld dat ze het regime wel willen waarschuwen met een korte en hevige aanval, maar niet de intentie hebben om het regime ten val te brengen............egh, I beg your pardon???
Dit is toch strategisch volstrekt niet te rijmen ????????? Riekt weer naar 1/2 werk. men wil het wel, men wil het niet, waardeloos, ik denk dat menig Pentagon Generaal heeft zitten vloeken, tieren en schuimbekken over een dergelijk bericht.......................bijna hoogverraad.
Het geeft feilloos aan dat er geen evidence is tav het feit welke partij werkelijk chemische wapentuig heeft ingezet. Men weet er vervolgens ook geen glasheldere aanpak tegenover te zetten, moeten wat doen, gegijzeld door het "red line" verhaal van Obama, strategisch eveneens een blunder om je zelf zo op te hangen.
Na de Balkan, Irak, Afghanistan, vervolgens Libië en Egypte is er alleen maar meer chaos gerealiseerd door Westerse interventies, wellicht kan Syrië binnenkort aan het lijstje worden toegevoegd. Verdeel en heers strategie? Das het enige wat ik kan bedenken............
Halliburton zal er wel weer garen bij spinnen...............
Hielke, kom d`r maar in, benieuwd naar je visie als historicus..........
OK,;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13828/Bu ... nval.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hielke
Als Amerikaans militair generaal zou ik ook graag een einddoel hebben. Kill die, die en die, en bezet dat, dat en dat. Als antwoord op het Vietnam trauma zeg maar. Dat duidelijke einddoel had het Amerikaanse leger in Afghanistan en Irak. De vijand volledig op z'n knieën brengen en tot overgave dwingen. Daar zijn de yanks, mits het gebruik van brute force geoorloofd is, erg goed in. Maar Afghanistan en Irak hebben al laten zien dat een conflict zich in het MO nooit tot de kunstmatige landsgrenzen beperkt. Dat gaat al helemaal voor Syrië op. Maar wie zegt dat de Amerikanen en de Israëlieten niet juist daarop aansturen. De as van het kwaad in de regio zijn Iran, Syrië en Hezbollah. Treedt één van die partijen bij een Amerikaans ingrijpen tegen Israël op, zoals ze bij hoog en bij laag verkondigd hebben, dan heeft Israël een vrijbrief om die partijen aan te pakken en een paar toontjes lager te laten zingen. Wat er ook gebeurt of niet gebeurt, geen van die drie schurken overweegt ook maar in de verste verte een vrede met Israël te willen sluiten. Liever er nu mee afrekenen dan op het moment wachten dat Iran de bom heeft.
Ik zeg niet dat het zich zo gaat ontvouwen, maar uit te sluiten valt het niet.
Een ander veel simpeler scenario dat ik ben tegengekomen is dat de VS zo'n beetje in de Tomahawk kruisraketten verzuipt. Ze hebben een meerjarencontract met Raytheon voor de levering van een paar honderd van die dingen per jaar. De magazijnen zitten op het moment overvol. Één enkele onderzeeër kan 156 Tomahawks meevoeren en afschieten. In verhouding tot het inzetten van een luchtwapen en/of grondtroepen kost het lanceren van die dingen nagenoeg niks. Voor een miljard in dollars knal je er ruim 700 af. Geen risico's voor de eigen troepen, hele grote knallen in Syrië. Knallen die het evenwicht kunnen laten verschuiven.
Ik zeg niet dat het zich zo gaat ontvouwen, maar uit te sluiten valt het niet.
Een ander veel simpeler scenario dat ik ben tegengekomen is dat de VS zo'n beetje in de Tomahawk kruisraketten verzuipt. Ze hebben een meerjarencontract met Raytheon voor de levering van een paar honderd van die dingen per jaar. De magazijnen zitten op het moment overvol. Één enkele onderzeeër kan 156 Tomahawks meevoeren en afschieten. In verhouding tot het inzetten van een luchtwapen en/of grondtroepen kost het lanceren van die dingen nagenoeg niks. Voor een miljard in dollars knal je er ruim 700 af. Geen risico's voor de eigen troepen, hele grote knallen in Syrië. Knallen die het evenwicht kunnen laten verschuiven.
- Luco
En als bijkomstigheid, mooi live vuurwerk op CNN.
- Hielke
Die knallen doen het altijd goed op TV.Luco schreef:En als bijkomstigheid, mooi live vuurwerk op CNN.
"The sky over Damascus has been illuminated!"
- Luco
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Uiteraard zijn er verschillende scenario`s mogelijk, met redenen die voor ons nauwelijks te doorgronden zijn.
Wat ik met bovenstaande wilde aantonen;
Normaal spreekt men in de VS politiek en militair toch uit 1 mond, the Commander In Chief, gesteund tot in de dood.
Opvallend nu uiteraard de toch, weliswaar anoniem, uitgesproken kritiek over het ontbreken van een heldere strategie en het waarschuwen voor mogelijke escalaties waarvan niemand de gevolgen kan overzien.
Maar wellicht is dit ook onderdeel van het stratego spel dat op het hoogste niveau gespeeld wordt.
Wat ik met bovenstaande wilde aantonen;
Normaal spreekt men in de VS politiek en militair toch uit 1 mond, the Commander In Chief, gesteund tot in de dood.
Opvallend nu uiteraard de toch, weliswaar anoniem, uitgesproken kritiek over het ontbreken van een heldere strategie en het waarschuwen voor mogelijke escalaties waarvan niemand de gevolgen kan overzien.
Maar wellicht is dit ook onderdeel van het stratego spel dat op het hoogste niveau gespeeld wordt.
- romo
Hielke schreef:Die knallen doen het altijd goed op TV.Luco schreef:En als bijkomstigheid, mooi live vuurwerk op CNN.
"The sky over Damascus has been illuminated!"
God said; let there be light, and there was light................brought exclusively by the Americans.
Lumen Christi all over you................
Nu maar hopen dat ze de Goddelijke Paddestoelen niet gaan planten..............
- Luco
Heel eerlijk, het zal mij mijn reet roesten als die radicalen elkaar uitmoorden.
Zo zijn er aan het einde van de rit iig wat minder radicalen.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
De V.S. mogen dan pretenderen een supermacht te zijn, dat is allang verleden tijd. Natuurlijk, ze hebben een omvangrijk leger, maar een enorme staatsschuld en langzaam herstellende economie, dat verdraagt echt geen langslepend conflict in het M-O.
Daarbij, wat die generaals al aanhalen, het is volstrekt onvoorspelbaar wat de gevolgen zijn, maar dat die zich wel eens verder uitstrekken dan alleen Syrië is aannemelijk. Vandaag de dag valt het niet meer uit te leggen als je als Westers land ergens binnenvalt, puur en alleen om 'een lesje te leren'
En ook niet om daar 'even' een democratie te installeren...wij zijn redelijk lang bezig geweest alvorens een rechtsstaat en democratie te hebben, dat heeft menig bloed, zweet en traan gekost.
Kortom, eens met wat de meesten hier zeggen, het is waardeloos voor de bevolking, maar wij hebben daar als het op oorlogvoeren aankomt helemaal niks te zoeken. Dat hele M-O is één grote tijdbom, laat ze daar zelf maar aan werken. Humanitaire ondersteuning moet je wat mij betreft nooit opgeven, maar met de wapens daar kletteren lijkt me bijzonder onverstandig. Anders ga ik het nog meemaken dat ik vlak voor m'n vertrek bij Defensie ineens dingen moet gaan doen waar ik totaal geen trek meer in heb.
Daarbij, wat die generaals al aanhalen, het is volstrekt onvoorspelbaar wat de gevolgen zijn, maar dat die zich wel eens verder uitstrekken dan alleen Syrië is aannemelijk. Vandaag de dag valt het niet meer uit te leggen als je als Westers land ergens binnenvalt, puur en alleen om 'een lesje te leren'

Kortom, eens met wat de meesten hier zeggen, het is waardeloos voor de bevolking, maar wij hebben daar als het op oorlogvoeren aankomt helemaal niks te zoeken. Dat hele M-O is één grote tijdbom, laat ze daar zelf maar aan werken. Humanitaire ondersteuning moet je wat mij betreft nooit opgeven, maar met de wapens daar kletteren lijkt me bijzonder onverstandig. Anders ga ik het nog meemaken dat ik vlak voor m'n vertrek bij Defensie ineens dingen moet gaan doen waar ik totaal geen trek meer in heb.
- WJ
Wat er ook gebeurd, wij gaan er zowiezo in mee. Want hebben wij niet heel toevallig bij de grens van Syrie een team met patriot raketten zitten? Die Turken zijn ook voor actie....en wij zitten daar om die Turken te beschermen voor inkomend raket geweld, dus waarom ook niet onze vrienden die daar nu toch zich er mee gaan bemoeien...
En zo zijn er nog een aantal dingen, het gevoel bekruipt mij een beetje dat hier al wat langer op aangestuurd werd.. Misschien wel heel erg 'Zeigeist' gedacht, maar toch...
En zo zijn er nog een aantal dingen, het gevoel bekruipt mij een beetje dat hier al wat langer op aangestuurd werd.. Misschien wel heel erg 'Zeigeist' gedacht, maar toch...
- dvh
[img]De%20V.S.%20mogen%20dan%20pretenderen%20een%20supermacht%20te%20zijn,%20dat%20is%20allang%20verleden%20tijd.[/img]
Is dat zo?
Volgens mij beschikt de VS nog steeds over het grootste leger + bijbehorend materiaal.
Is dat zo?
Volgens mij beschikt de VS nog steeds over het grootste leger + bijbehorend materiaal.
- Hielke
Bram zou beter moeten weten. Of dat militaire arsenaal nou met eigen of geleend geld bekostigd is, de Amerikanen hebben nog steeds de allergrootste stok om mee te slaan.dvh schreef:[img]De%20V.S.%20mogen%20dan%20pretenderen%20een%20supermacht%20te%20zijn,%20dat%20is%20allang%20verleden%20tijd.[/img]
Is dat zo?
Boeiende ontwikkelingen vanavond. Ze gaan er dus mee door. Ongeacht wat de Britten of Russen ervan denken. Deze week is de leider van het 'vrije Syrische leger' bij Hollande langs geweest. Daar zijn natuurlijk afspraken gemaakt waar de buitenwereld nog niets van weet. Ik kan me goed voorstellen wat daar is afgesproken. Het is de Syriër duidelijk gemaakt (als ie dat al niet wist) dat met de vele radicale en fundamentalistische elementen in dat verzetsleger er na Assad geen levensvatbare staat te fabriceren valt. Gezien de samenstelling van de Syrische bevolking is dat überhaupt weinig aannemelijk, maar dat zal 'm niet verteld zijn. Wel is 'm waarschijnlijk duidelijk gemaakt dat zonder westers ingrijpen het een verloren zaak is. Als tegenprestatie moet de nieuwe regering dan zo snel en rigoureus mogelijk met al die importstrijders afrekenen. Een redelijke eis. Voor al die ontspoorde Marokkanen met een Nederlandse thuisbasis ziet ieder scenario er slecht uit. Heel mooi. Een volgend element is de as Iran-Hezbollah. Met de dreiging van Iran als toekomstige atoommacht, en de stoorzender Hezbollah bij de voortschrijdende vredesbesprekingen tussen Israël en de Palestijnen, een uitstekend moment om hun geclaimde vastberadenheid te testen. Durft Iran een oorlog met Israël en de VS aan? Is de nieuwe leider een duif of een havik? Antwoorden die nu geforceerd worden. Alles beter dan wachten tot die dwazen in Teheran een bom hebben. Van de gedachte van het gooien van zo'n ding op Tel Aviv alleen al krijgen ze een stijve plasser.
- GTRene
ik zie geen foto?
ook niet als ik de link zelf in google gooi
wat was het
ook niet als ik de link zelf in google gooi

wat was het

-
Mooi die kruistocht die je voert Hielke, maar het zou mij niet verbazen als er meer burgerdoden vallen als er grof geweld ingezet gaat worden. Je woorden klinken bijna alsof je het wel prima vindt dat die doden vallen... Ik hoop altijd maar dat we iets beschaafder zijn hier in het Westen..
- Hielke
Ik voer geen kruistocht Ruben. Ik analyseer en speculeer slechts. Dat ik de huidige ontvouwing van "World Politics" interessant vind, zegt niets over mijn morele instelling.Ruben schreef:Mooi die kruistocht die je voert Hielke, maar het zou mij niet verbazen als er meer burgerdoden vallen als er grof geweld ingezet gaat worden. Je woorden klinken bijna alsof je het wel prima vindt dat die doden vallen... Ik hoop altijd maar dat we iets beschaafder zijn hier in het Westen..
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ik bestrijd niet dat de V.S. niet het grootste leger hebben, ik betwijfel absoluut dat ze de middelen hebben om een conflict aan te gaan met een open einde, ongewis wat voor kettingreactie ze veroorzaken. Ik weet dat Obama gezegd heeft dat niet te willen, wat ongetwijfeld met bovenstaande en Vietnam, Afghanistan en Irak te maken heeft, naast nog een heleboel andere redenen. Daarnaast is er nu bijna geen enkele bevriende natie die een dergelijke aanval ondersteunt of goedkeurt, dus ik vraag me af waarom ze dan toch zo graag in willen grijpen. Alsof zijzelf het spelletje wel altijd volgens de regels hebben gespeeldHielke schreef:Bram zou beter moeten weten. Of dat militaire arsenaal nou met eigen of geleend geld bekostigd is, de Amerikanen hebben nog steeds de allergrootste stok om mee te slaan.dvh schreef:[img]De%20V.S.%20mogen%20dan%20pretenderen%20een%20supermacht%20te%20zijn,%20dat%20is%20allang%20verleden%20tijd.[/img]
Is dat zo?
Boeiende ontwikkelingen vanavond. Ze gaan er dus mee door. Ongeacht wat de Britten of Russen ervan denken. Deze week is de leider van het 'vrije Syrische leger' bij Hollande langs geweest. Daar zijn natuurlijk afspraken gemaakt waar de buitenwereld nog niets van weet. Ik kan me goed voorstellen wat daar is afgesproken. Het is de Syriër duidelijk gemaakt (als ie dat al niet wist) dat met de vele radicale en fundamentalistische elementen in dat verzetsleger er na Assad geen levensvatbare staat te fabriceren valt. Gezien de samenstelling van de Syrische bevolking is dat überhaupt weinig aannemelijk, maar dat zal 'm niet verteld zijn. Wel is 'm waarschijnlijk duidelijk gemaakt dat zonder westers ingrijpen het een verloren zaak is. Als tegenprestatie moet de nieuwe regering dan zo snel en rigoureus mogelijk met al die importstrijders afrekenen. Een redelijke eis. Voor al die ontspoorde Marokkanen met een Nederlandse thuisbasis ziet ieder scenario er slecht uit. Heel mooi. Een volgend element is de as Iran-Hezbollah. Met de dreiging van Iran als toekomstige atoommacht, en de stoorzender Hezbollah bij de voortschrijdende vredesbesprekingen tussen Israël en de Palestijnen, een uitstekend moment om hun geclaimde vastberadenheid te testen. Durft Iran een oorlog met Israël en de VS aan? Is de nieuwe leider een duif of een havik? Antwoorden die nu geforceerd worden. Alles beter dan wachten tot die dwazen in Teheran een bom hebben. Van de gedachte van het gooien van zo'n ding op Tel Aviv alleen al krijgen ze een stijve plasser.

Concreet, ik vraag me af of een dergelijke aanval de boel niet veel meer laat de-escaleren, lijkt me dat niemand daarbij gebaat is.
- GTRene
klopt...
maar denk dat vandaag of morgen de boel in het MO toch zou ontploffen...binnen nu en zeg een paar jaar?
zal een mooi zooitje worden daaro.
maar denk dat vandaag of morgen de boel in het MO toch zou ontploffen...binnen nu en zeg een paar jaar?
zal een mooi zooitje worden daaro.
- RVV
Luco schreef:Heel eerlijk, het zal mij mijn reet roesten als die radicalen elkaar uitmoorden.
plus1
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Dit is wel heel erg makkelijk gedacht. Het is op dit moment een Full On burgeroorlog waar iedere dag meerdere kinderen, vrouwen en anderen onschuldigen sterven door (chemische) wapens.
Optreden is mijn ogen een lastig verhaal door het ontbreken van een duidelijke vijand.
Amerika en anderen landen kunnen spreken over rode lijnen, hard optreden en andere ''stoere'' taal. Een optreden waar de bevolking echt bij gebaad is nog lang niet.
Optreden is mijn ogen een lastig verhaal door het ontbreken van een duidelijke vijand.
Amerika en anderen landen kunnen spreken over rode lijnen, hard optreden en andere ''stoere'' taal. Een optreden waar de bevolking echt bij gebaad is nog lang niet.
- romo
Zit live Obama`s speach te bekijken, het imponeert niet sterk (hoe kan het ook anders) en hangt militair ingrijpen nu op aan toestemming van het US Congress
Mijn idee;
Obama`s bail out through congress.............
Das dan een nette strategische escape voor het wespennest waar alles te verliezen valt en niets te winnen, Obama wil wel (maar niet echt), the red line overschreden, maar democratisch "teruggefloten" door het Congress.
Mission accomplished
Mijn idee;
Obama`s bail out through congress.............
Das dan een nette strategische escape voor het wespennest waar alles te verliezen valt en niets te winnen, Obama wil wel (maar niet echt), the red line overschreden, maar democratisch "teruggefloten" door het Congress.
Mission accomplished
- Hielke
Heel goed mogelijk.
En het geeft ze op deze manier nog een kans om de resultaten van het VN gifgas onderzoek af te wachten.
En het geeft ze op deze manier nog een kans om de resultaten van het VN gifgas onderzoek af te wachten.
- GTRene
dacht dat ik net hoorde van dat het doorging maar het tijdstip van actie best nog ff kan duren maar er komen maatregelingen oid?
edit...idd toch eerst op het congress aproval wachten hoor ik nu (ff opgelet
)
edit...idd toch eerst op het congress aproval wachten hoor ik nu (ff opgelet

- romo
Er gaat normaliter niets meer van terecht komen;
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13828/Bu ... yrie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles wat nu nog negatief gebeurt is een ultieme poging ( mogelijk van Turkije, Israel en niet ondenkbaar de NSA zelve, gezien de machtige wapen lobby) om de US een volgende oorlog in te rommelen.
Als Obama niet wil, dan maken we het zo dat ie moet.............
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13828/Bu ... yrie.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles wat nu nog negatief gebeurt is een ultieme poging ( mogelijk van Turkije, Israel en niet ondenkbaar de NSA zelve, gezien de machtige wapen lobby) om de US een volgende oorlog in te rommelen.
Als Obama niet wil, dan maken we het zo dat ie moet.............
- WJ
oh snap
http://news.yahoo.com/syrian-state-run- ... 26900.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://news.yahoo.com/syrian-state-run- ... 26900.html" onclick="window.open(this.href);return false;