Wie had dat gedacht... 130i M sport

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Femme

Bericht door Femme » 11 dec 2007, 23:39

Spoorverbreders zijn zo'n beetje de simpelste en goedkoopste ingreep waarmee je de looks van een auto kunt verbeteren. Een centimeter erbij maakt een enorm verschil.

De dealer had onder mijn E39 de spoorverbreders ongevraagd verwijderd nadat ze een bout hadden kapotgedraaid. Ik kon het niet aanzien.

Het probleem met BMW is dat het de wielen niet mooi in de wielkast zit. Vooral de E90 heeft er enorm last van. Met schamele velgjes het wiel een centimeter of zes in de wielkast. Audi doet dit beter. Regelmatig zie ik A4's rondrijden waarbij de wielen perfect op de hoeken van de wielkasten staan.

René130i

Bericht door René130i » 11 dec 2007, 23:43

Idd het doet veel met de auto. Ik vind dat de 1 serie er ook wel last van heeft. Dit maakt 'm echt af.

Ben verder erg tevreden tot nu toe. Alleen het iPod systeem vind ik nog niet zo geweldig. Door 200 albums heen "scrollen" met de iDrive, kan dat ook sneller op eoa manier? Femme?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 11 dec 2007, 23:53

Rene / Hazze schreef:Idd het doet veel met de auto. Ik vind dat de 1 serie er ook wel last van heeft. Dit maakt 'm echt af.

Ben verder erg tevreden tot nu toe. Alleen het iPod systeem vind ik nog niet zo geweldig. Door 200 albums heen "scrollen" met de iDrive, kan dat ook sneller op eoa manier? Femme?
Ja, 180 albums verwijderen. :)

Martijn

Bericht door Martijn » 12 dec 2007, 11:45

Femme schreef:Spoorverbreders zijn zo'n beetje de simpelste en goedkoopste ingreep waarmee je de looks van een auto kunt verbeteren. Een centimeter erbij maakt een enorm verschil.

De dealer had onder mijn E39 de spoorverbreders ongevraagd verwijderd nadat ze een bout hadden kapotgedraaid. Ik kon het niet aanzien.

Het probleem met BMW is dat het de wielen niet mooi in de wielkast zit. Vooral de E90 heeft er enorm last van. Met schamele velgjes het wiel een centimeter of zes in de wielkast. Audi doet dit beter. Regelmatig zie ik A4's rondrijden waarbij de wielen perfect op de hoeken van de wielkasten staan.
Klopt ja, met 255/35/18 achter ziet het er netjes uit (echt niet te breed), maar als je ze dan ziet rijden met 205/55/16 ziet het er ECHT niet uit.

Femme

Bericht door Femme » 12 dec 2007, 13:16

Martijn schreef:Klopt ja, met 255/35/18 achter ziet het er netjes uit (echt niet te breed), maar als je ze dan ziet rijden met 205/55/16 ziet het er ECHT niet uit.
Ik heb er bij mijn auto (255 breed achter op 19 inch) nog ongeveer een centimeter bij laten doen. Dit was wat erbij kon zonder de binnenkant van de wielkasten te moeten aanpassen. Het ziet er nu acceptabel uit. Zonder spoorverbreders vond ik zelfs dat de wielen met deze maat banden/velgen te diep in de wielkast stonden.

Ik vraag me af welke concessie hieraan ten grondslag ligt.

Bij conceptauto's zoals de CS staan de wielen wel goed.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 dec 2007, 15:29

Wouter81 schreef:
Rene / Hazze schreef:Idd het doet veel met de auto. Ik vind dat de 1 serie er ook wel last van heeft. Dit maakt 'm echt af.

Ja, 180 albums verwijderen. :)
opdelen in mappen?

René130i

Bericht door René130i » 12 dec 2007, 15:44

iPod kent HELAAS geen mappen :cry: Alleen maar vukking tags

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 12 dec 2007, 15:48

heb je ook een USB aan sluiting? Anders plaats je daar toch een USB stick in, werkt perfect! 8)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2007, 17:09

Femme schreef:Spoorverbreders zijn zo'n beetje de simpelste en goedkoopste ingreep waarmee je de looks van een auto kunt verbeteren. Een centimeter erbij maakt een enorm verschil.

Helemaal mee eens, echt een punt waar Audi een genadeklap uitdeelt.......

Even wat vraagjes;

1 Mag je zomaar spoorverbreders toepassen ( van de fabrikant danwel van de wetgever?)

2 Hebben spoorverbreders veranderende ( lees; verminderde) rij eigenschappen tot gevolg?

Macboy/Hielke............................kom der maar in.............................

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 12 dec 2007, 20:46

Spoorverbreders zorgen voor een iets andere belasting op je assen, wat zou kunnen leiden tot extra slijtage. Bij 1cm zal het meevallen, maar goed is het natuurlijk niet.

wie mooi wilt zijn, moet lijden...toch?

Joy

Bericht door Joy » 12 dec 2007, 21:32

1 cm is niet merkbaar. Ik heb zelf ook spacers van 1 cm en dat merk je gewoon niet. Niet in stuurgedrag en niet in slijtage. Een spacer is wel iets wat ik liever niet zou gebruiken als het niet nodig is om technische reden. Bij mij lopen de spaken van de voorste wielen anders tegen de klauw.
Maar voor de looks, ik weet niet. Je maakt het onderdeel van een onder flinke krachten werkend wiel. Er is misschien helemaal geen reden voor om zo te denken, maar voor het gevoel liever zonder.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 12 dec 2007, 21:33

Rene / Hazze schreef:iPod kent HELAAS geen mappen :cry: Alleen maar vukking tags
Playlists misschien een optie?

Bij mij heb ik een mogelijkheid om de albums/nummers/playlists op verschillende manieren weer te geven.

CD1 , CD2, CD3... etc, althans, zo heet het in mijn i-drive (ipod later ingebouwd). De geven de albums etc anders geordend/onderverdeeld weer.

Ik heb misschien zo'n 30 albums en playlists dus zelf (nog) niet de behoefte gehad om er vereder in te verdiepen.

Femme

Bericht door Femme » 12 dec 2007, 22:01

De eerste generatie iPod-interface die in de E46 en Z4 werd gebruikt bood alleen de mogelijkheid om zes playlists met de namen 'BMW1*' t/m 'BMW6' af te spelen dmv de zes knoppen voor cd 1 t/m 6 van de cd-wisselaar. Het is beter dan een cd-wisselaar maar echt de mogelijkheden van een iPod gebruiken kun je er niet mee.

De nieuwe interface is al een stuk beter hoewel het nog steeds behelpen is omdat alles in een non-hiearchische lijst op arties, album of numer wordt gesorteerd. Een voorselectie op de eerste letter van een artiest, album of nummer zou het al een stuk makkelijker maken om iets terug te vinden. Ik heb voor ongeveer 35GB muziek op mijn iPod en als ik naar de onderkant van de albumlijst wil scrollen op mijn tweeregelige non-iDrive display ben ik minutenlang bezig. Het systeem kan bovendien niet alle artiesten weergeven, hij heeft kennelijk een maximum. Het werken met playlists heeft de voorkeur. Met je nieuwe interface kun je in ieder geval elke willekeurige playlist afspelen ipv alleen zes voorgedefinieerde playlists.

René130i

Bericht door René130i » 13 dec 2007, 08:55

Bedankt voor de info mannen. Ik ben nog niet bekend met afspeellijsten maar zal die eens aanmaken.

Macboy

Bericht door Macboy » 13 dec 2007, 16:57

romo schreef:1 Mag je zomaar spoorverbreders toepassen ( van de fabrikant danwel van de wetgever?)
Enige wettelijke is dat de auto APK gekeurd dient te zijn. Zal dáár dus even uit moeten zoeken wat wel/niet mag. Het is te technisch om zo even voor je uit te zoeken in een wetje :)

Rene: prachtige foto´s en natúúúrlijk lag het aan de camera. Want met een andere camera had je wel de goede hoeken gekozen niet waar ?

;)

René130i

Bericht door René130i » 13 dec 2007, 22:20

Jup 8) Heb hier geen tijd ingestoken. WACHT MAAR :evil:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 13 dec 2007, 23:24

Macboy schreef:
romo schreef:1 Mag je zomaar spoorverbreders toepassen ( van de fabrikant danwel van de wetgever?)
Enige wettelijke is dat de auto APK gekeurd dient te zijn. Zal dáár dus even uit moeten zoeken wat wel/niet mag. Het is te technisch om zo even voor je uit te zoeken in een wetje :)
;)
Voor de APK mogen spoorverbreders in ieder geval wel.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 19 dec 2007, 15:27

Maak playlists van je favoriete albums op dat moment.
Werkt een stuk sneller en kun je voor je mood van de maand thuis op de pc doen.

Als je dit dan toch weer zat bent kun alsnog gewoon door 200 albums heen scrollen of op artiest scrollen, Haha.

Ik ken het probleem want ik heb ongeveer 55 Gig aan muziek op mijn Ipod in de scoob zitten.

Ruud.

Oh ja mooie fapper!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 dec 2007, 15:52

De woorden Spacers en spoorverbreders vallen hier.
Ik heb me eens laten vertellen dat spacers van die ringen zijn die je er los tussen zet en spoorverbreders op de naaf "gebout" worden.
Of wordt met beide hetzelfde bedoelt en heb je ze in 2 uitvoeringen?
Is het dan zo dat de versie die je op de naaf moet "bouten" beter is?

Tom V

Bericht door Tom V » 19 dec 2007, 16:10

Arthur schreef:De woorden Spacers en spoorverbreders vallen hier.
Ik heb me eens laten vertellen dat spacers van die ringen zijn die je er los tussen zet en spoorverbreders op de naaf "gebout" worden.
Of wordt met beide hetzelfde bedoelt en heb je ze in 2 uitvoeringen?
Is het dan zo dat de versie die je op de naaf moet "bouten" beter is?
Je hebt ze inderdaad in de twee varianten die je noemt maar het zijn beide spoorverbreders, in het engels ook wel spacers genoemd.

En welke beter is... vaak is het een kwestie van dikte. Bij flinke spacers ( bij de 944 hebben we 5 cm per kant ) heb je vaak met bouten en moeren omdat je anders te lange tapeinden nodig hebt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 dec 2007, 16:13

Thnx :wink:

René130i

Bericht door René130i » 19 dec 2007, 16:40

Ruud Hulsegge schreef:

Maak playlists van je favoriete albums op dat moment.
Werkt een stuk sneller en kun je voor je mood van de maand thuis op de pc doen.

Als je dit dan toch weer zat bent kun alsnog gewoon door 200 albums heen scrollen of op artiest scrollen, Haha.

Ik ken het probleem want ik heb ongeveer 55 Gig aan muziek op mijn Ipod in de scoob zitten.

Ruud.

Oh ja mooie fapper!
Thx Ruud zal het eens uitzoeken/testen.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 dec 2007, 11:40

Hoi Rene, hoe bevalt de auto nu je 'm weer wat langer hebt? Hoe is de vergelijking met de RS4? Mis je die een beetje?

René130i

Bericht door René130i » 20 dec 2007, 11:59

Hey Ruben.

De auto bevalt me zeer goed. Ik heb het gevoel dat ik er eigenlijk niet op achteruit ga.

+ De wegligging is goed (beter dan de RS4)

+ De auto is nieuwer, dit houdt ook in dat alles luxer is. Ik heb veel meer opties dan ik had.

+ RWD: Fun

+ Het is geen trage auto. Geen RS4 maar best wel vlot in vergelijking met het meeste overige verkeer. Wat me opvalt is dat ik bijna niet vol accelereer met deze auto. Doet me niet zoveel.

+ Verbruik: Het is geen zuinige auto maar als je wilt rij je 1 op 10.

Kleine minpuntjes:

- De positie van de achteruit. Paar keer gehad dat ik "even snel" vanuit de achteruit naar de 1 wilde schakelen, gas gaf en bleek dat hij nog in de achteruit stond (geen muur achter me gelukkig :lol:).

- iPod icm iDrive. Scrollen duurt te lang.

- RWD: bij regen bij sprint, wielspin! Ook met ESP/DSC aan!

Van de RS4 mis ik het vermogen en de 4wd (volgas wegtrekken op nat wegdek zonder ESP, zonder wielspin).

Overall mag ik niet klagen. Eigenlijk allemaal voordelen (zowel praktisch als financieel).

Hoe lang heb jij de 130i en hoe bevalt het? Jij hebt het facelift model, correct?

RVV

Bericht door RVV » 20 dec 2007, 12:13

Leul om alle postieve 130i berichten te lezen ! Andre en ik vereffende het 130i pad in 2005.. toen door velen verkettert maar ondertussen allemaal aan de 1 serie !

Plaats reactie