Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
- Robert Campbell
Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)
Mini deur (incl glas, beslag etc etc, dus gewoon compleet): 17.2 Kg
Mijn deur: 4.6kg incl lexan.
winst (2 deuren): 34.4-9.2= 25.2Kg!
Rob
Mijn deur: 4.6kg incl lexan.
winst (2 deuren): 34.4-9.2= 25.2Kg!
Rob
- Youp
- Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi
Gister reden er op Zolder nog 2 van die mini trackmonster dingen mee.... Maar eentje gaf al vrij gauw de geest, helaas.... De andere heb ik maar heel even gezien. 

- Tim R
Nice, wist niet dat er zo veel winst in de deuren zat. Heb je de ramen ook laten maken, of die gewoon zelf gesneden?
We gebruiken trouwens dezelfde remmen voor - 4podjes moeten de 600kg makkelijk een halt toe kunnen roepen.
We gebruiken trouwens dezelfde remmen voor - 4podjes moeten de 600kg makkelijk een halt toe kunnen roepen.
- Robert Campbell
Wat nou 600?? 400 is het doel bij gebruik R1 motor! Je moet wel een beetje mooie doelen prikken 
Maar even serieus, ik acht 400kg gewoon haalbaar. Er is iemand met stalen deuren en pro-motive kit in USA die haalt 860 pond (390kg).
Ramen: http://link.marktplaats.nl/267246084" onclick="window.open(this.href);return false; Goeie finish, exact dezelfde maat of groter. Ik heb een kartonnen mal aangeleverd.
Robert

Maar even serieus, ik acht 400kg gewoon haalbaar. Er is iemand met stalen deuren en pro-motive kit in USA die haalt 860 pond (390kg).
Ramen: http://link.marktplaats.nl/267246084" onclick="window.open(this.href);return false; Goeie finish, exact dezelfde maat of groter. Ik heb een kartonnen mal aangeleverd.
Robert
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 16 aug 2009, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim R
Hoeveel is de gewichtswinst per raam denk je? Voor ruit wel gewoon glas gelaten neem ik aan?
Mvg
Tim
Mvg
Tim
- Robert Campbell
Geen flauw idee wat het per raam is.. Niet apart gemeten, ik heb de originele deur in elkaar gelaten (behalve het beslag voor het slot). Ik had wel nog een deur staan (zonder raam) en die is ook al pittig (qua gewicht).. Ik denk niet dat de winst per raam zo hoog ligt, het is vooral de infra die bij het raam hoort. Raamrails, mechanisme voor omhoog/omlaag enz. Mijn deur is natuurlijk ook zonder sierstrips, binnenkant en andere meuk. Ik gok dat het per raam ~ 2 a 3 kilo scheelt, niet meer. Dus 4-6kilo als je allebei de ramen doet.
Maar zorg nou eerst eens dat je de achterwielophanging maakt, die deuren kunnen later nog!
Voorkant is idd 'gewoon' glas. Zit er nog wel over te denken om de voorruit verwarmt te maken, dan hoef ik helemaal geen ontwaseming meer in de form van fans. Ik heb ook al het 'glas'rubber intact gelaten, zoveel gewicht scheelt het niet, en zo ziet het er tenminste nog goed uit. En misschien is het nog wel waterdicht...
Rob
Maar zorg nou eerst eens dat je de achterwielophanging maakt, die deuren kunnen later nog!

Voorkant is idd 'gewoon' glas. Zit er nog wel over te denken om de voorruit verwarmt te maken, dan hoef ik helemaal geen ontwaseming meer in de form van fans. Ik heb ook al het 'glas'rubber intact gelaten, zoveel gewicht scheelt het niet, en zo ziet het er tenminste nog goed uit. En misschien is het nog wel waterdicht...
Rob
- Tim R
Subframe wordt hard en gewerkt en onderhandeld. Ben nu eerst over een paar dagen nog 10 dagen op vakantie, dan zitten mijn vakanties er ook weer op en kan de aandacht weer op de Mini worden gericht. Velgen zijn trouwens gelukt. Zijn 13"x6j E21 Alpina wielen geworden. Banden worden zsm erop geplopt, wordt even afwachten of onze achterbanden (jouw maat rondom) ook past op deze wielen. Anders op zoek naar twee 7j varianten.

Iig originele wielen voor onder een Mini. Heb het twee keer eerder gezien.
Iig originele wielen voor onder een Mini. Heb het twee keer eerder gezien.
- Robert Campbell
Hmmm, gaat dit wel passen? Deze wielen zien eruit als 4x100.. De steek van een mini is 4x4" (101.6mm). Dat betekend of opboren of converteren.
Rob
<edit> Gok wel dat je wat raar uitkomt met 6J velgen op deze brede banden. Misschien dat je een maatje smaller moet gaan...
Rob
<edit> Gok wel dat je wat raar uitkomt met 6J velgen op deze brede banden. Misschien dat je een maatje smaller moet gaan...
- Tim R
Banden zie ik wel, heb de smallere ook die kunnen zowiezo. Heb van de 6j slicks 8 stuks en de 7j slicks 10 stuks.
4x100 gaat zowiezo lukken, het is eerder gedaan.
4x100 gaat zowiezo lukken, het is eerder gedaan.
- Robert Campbell
Goed heb nog even een lijstje gemaakt van (bijna) alle werkzaamheden en onderdelen:"
Brakes:
UNF wartels 3/8inch NF Auto's (10 voor 3,50)
Cunifer piping (NF Auto's)
2x BRAKE UNION 3 WAY, UNF (NF Auto's)
UNF- Flexiline adapters (4x) Biesheuvel (for rear suspension)
P-clips (NF Auto's).
ACA5522 - HANDBRAKE FAIRLEAD PLATE FOR SPK10002£0.51
SPK10002 - SEALING PAD HANDBRAKE FAIRLEAD £0.85
21A2454 - HANDBRAKE QUADRANT DRY SUSPENSION £9.55
GVC2134 - HANDBRAKE CABLE,REAR SECTION MK4/1976. BC50 £4.00
GVC2135 - HANDBRAKE CABLE FRONT SECTION,MK4/1976. 25"L... £2.75
But a pipe flenser (NFAuto), or borrow from Mr. Boverhof.
Fuel:
Fuel line (copper?). Under car. Terminating the copper line? Maybe use current fuel line , with additional fuel pump in back.
Extra hole in fuel-tank with return (or MPI/SPI fuel tank, custom fuel tank with R1 pump?) Low pressure fuel pump?
Measure the diameters needed on fuel-pump, filter, rail and tank, and then purchase.
P-clips for fuel line under car?.
2-phase fuel? With extra swirl-pot at front? Probably a good idea, use the fuel-gage and fuel-pump from the motorbike to control the second fuel-pump in the tank. Resistance based relay or something, maybe something with a transistor.
Engine:
Engine scrape plate (sumpguard)? Good idea, gives lowest mounting point and protection for sump (rallye?) minispares?
Stronger clutch? later.
Sump baffle plate (& gaskets) (Holeshot racing). later. Let's drive first.
39 tooth cog. Order, 55 pounds, ~ 80€ incl shipping.
AIS blanking kit (4 plugs), later, if I have space shortage. 4 Al plugs, available in USA, or make myself.
Shifter gear knob. (NFauto?)
Shifter construction. Z-cars copy? Or is that a fixed beam? Have the shifter cable from an MGF, see if it's throw is enough to make it work, possible change the gear-shift ratio.
Clutch, cable or hydraulic?
Exhaust manifold 98/99? Or make one? Round the side? Sounds like a plan. Mild steel. Use existing start of headers (titanium?)
EXUP eliminator? Or just use the stripped physical unit first?
Sensor & Servo. (weight?)
Bodywork:
Bonnet pins (At least 6, maybe even 8 or 10)
Dzus? Advantage?
Bumpers? No!
Banaan (Big Parachute!)? Maybe. Maybe a diffuser? Maybe just leave it off to start with.
Door rubbers for front doors (minispares).
Rear suspension:
Spring (spax)
8x 73mm Wheel studs. Johnspeed.
Electrical:
Fusebox (NFauto) http://www.cbsonline.co.uk/cbs-wiring-m ... 1185-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Cable harness for motorbike to dashboard (yamaha dealer)
Wiring. (unknown)
Connectors for flip-front (lights & horns(maybe)) Waterproof, NFAuto.
Switches (lights, windscreen, windscreenwasher fan, heating, starter, honking, indicators.)
Misc:
Fans for demisting (22# each, 2x) ~ 60 Euro's. http://www.cbsonline.co.uk/electric-dem ... -309-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Roll cage. ~ 800 (or build it myself). Bender=600-800$, possible less if I use the sand-trick at speedcentre.
Seat. (FIA?) OMP Extra at €285. Probably means I can only fit one seat in the car. (width)
Seat rails. (adjustable or fixed?) Bottom mounted. Adjustable raises the seat
Doors:
DOOR STRIKER MK 3 CZH627 (2x) minispares
door rubber seal, mk3/4 minispares
APK extra's:
Horn, dual-tone NFAUTO #10.
Windscreen wipers: already included.
Mirrors - NFAuto, chrome bullet mirrors.
Logo's:
"miR1"
"R1ni"
Zo, da's nog een behoorlijke lijst....
Rob
Brakes:
UNF wartels 3/8inch NF Auto's (10 voor 3,50)
Cunifer piping (NF Auto's)
2x BRAKE UNION 3 WAY, UNF (NF Auto's)
UNF- Flexiline adapters (4x) Biesheuvel (for rear suspension)
P-clips (NF Auto's).
ACA5522 - HANDBRAKE FAIRLEAD PLATE FOR SPK10002£0.51
SPK10002 - SEALING PAD HANDBRAKE FAIRLEAD £0.85
21A2454 - HANDBRAKE QUADRANT DRY SUSPENSION £9.55
GVC2134 - HANDBRAKE CABLE,REAR SECTION MK4/1976. BC50 £4.00
GVC2135 - HANDBRAKE CABLE FRONT SECTION,MK4/1976. 25"L... £2.75
But a pipe flenser (NFAuto), or borrow from Mr. Boverhof.
Fuel:
Fuel line (copper?). Under car. Terminating the copper line? Maybe use current fuel line , with additional fuel pump in back.
Extra hole in fuel-tank with return (or MPI/SPI fuel tank, custom fuel tank with R1 pump?) Low pressure fuel pump?
Measure the diameters needed on fuel-pump, filter, rail and tank, and then purchase.
P-clips for fuel line under car?.
2-phase fuel? With extra swirl-pot at front? Probably a good idea, use the fuel-gage and fuel-pump from the motorbike to control the second fuel-pump in the tank. Resistance based relay or something, maybe something with a transistor.
Engine:
Engine scrape plate (sumpguard)? Good idea, gives lowest mounting point and protection for sump (rallye?) minispares?
Stronger clutch? later.
Sump baffle plate (& gaskets) (Holeshot racing). later. Let's drive first.
39 tooth cog. Order, 55 pounds, ~ 80€ incl shipping.
AIS blanking kit (4 plugs), later, if I have space shortage. 4 Al plugs, available in USA, or make myself.
Shifter gear knob. (NFauto?)
Shifter construction. Z-cars copy? Or is that a fixed beam? Have the shifter cable from an MGF, see if it's throw is enough to make it work, possible change the gear-shift ratio.
Clutch, cable or hydraulic?
Exhaust manifold 98/99? Or make one? Round the side? Sounds like a plan. Mild steel. Use existing start of headers (titanium?)
EXUP eliminator? Or just use the stripped physical unit first?
Sensor & Servo. (weight?)
Bodywork:
Bonnet pins (At least 6, maybe even 8 or 10)
Dzus? Advantage?
Bumpers? No!
Banaan (Big Parachute!)? Maybe. Maybe a diffuser? Maybe just leave it off to start with.
Door rubbers for front doors (minispares).
Rear suspension:
Spring (spax)
8x 73mm Wheel studs. Johnspeed.
Electrical:
Fusebox (NFauto) http://www.cbsonline.co.uk/cbs-wiring-m ... 1185-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Cable harness for motorbike to dashboard (yamaha dealer)
Wiring. (unknown)
Connectors for flip-front (lights & horns(maybe)) Waterproof, NFAuto.
Switches (lights, windscreen, windscreenwasher fan, heating, starter, honking, indicators.)
Misc:
Fans for demisting (22# each, 2x) ~ 60 Euro's. http://www.cbsonline.co.uk/electric-dem ... -309-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Roll cage. ~ 800 (or build it myself). Bender=600-800$, possible less if I use the sand-trick at speedcentre.
Seat. (FIA?) OMP Extra at €285. Probably means I can only fit one seat in the car. (width)
Seat rails. (adjustable or fixed?) Bottom mounted. Adjustable raises the seat
Doors:
DOOR STRIKER MK 3 CZH627 (2x) minispares
door rubber seal, mk3/4 minispares
APK extra's:
Horn, dual-tone NFAUTO #10.
Windscreen wipers: already included.
Mirrors - NFAuto, chrome bullet mirrors.
Logo's:
"miR1"
"R1ni"
Zo, da's nog een behoorlijke lijst....

Rob
- Robert Campbell
Eindelijk een mooie kleur gevonden voor de mini:

Rob
Rob
- RobS
Is folieRobert Campbell schreef:Eindelijk een mooie kleur gevonden voor de mini:
Rob

- Tim R
De mijne wordt ook deze kleur (mat zwart). Met oranje (hoogglans). Mooi combo lijkt me.
Folie is ook nog vrij duur dacht ik?
Folie is ook nog vrij duur dacht ik?
- Tim R
Nog nieuws hier?
- Robert Campbell
Nee, nog 1.5 weken vakantie te gaan, dan ben ik weer terug in NL... Dus wel veel over nagedacht, maar nog niks concreets gedaan. Zodra ik terug ben moet ik meteen ook weer ht 1rste weekend werken, Dus dan komt er ook nog niet zoveel van.. Zodra dat allemaal is afgesloten, dan ga ik weer door met de mini.
Rob
Rob
- Tim R
Robert,
Hier nog een idee voor het uitlaatspruitstuk zoals deze is gefabriceerd door een paar gasten die op The Isle of Man ook een FWD R1 Mini aan het bouwen zijn. Spruitstuk ziet er wel een beetje "vreemd" uit:

Hier hoe de 4-1 onder de auto door loopt:

Of het echt optimaal is vraag ik me af. Maar je zit met de ruimte dus je zal wat moeten.
Hier nog een idee voor het uitlaatspruitstuk zoals deze is gefabriceerd door een paar gasten die op The Isle of Man ook een FWD R1 Mini aan het bouwen zijn. Spruitstuk ziet er wel een beetje "vreemd" uit:
Hier hoe de 4-1 onder de auto door loopt:
Of het echt optimaal is vraag ik me af. Maar je zit met de ruimte dus je zal wat moeten.
- Robert Campbell
Dank.. Dit lijkt voor het 1ste deel een hoop op een 98-99 spruitstuk. Kan is groot dat ik die ga kopen en modificeer, aangezien doe misschien zelfs past op mijn 02-03 blok.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?VIS ... 0431872686" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heeft namelijk een platte 4-1 verbinding, die van het 02/03 model is 2x2 (dus in de hoogte gestapeld.. We zien wel.. Bij de uitlaat ben ik nog (lang) niet.
Eerst weer effe sparen om het lasapparaat te fixen en om een kooi te kopen.
Rob
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?VIS ... 0431872686" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heeft namelijk een platte 4-1 verbinding, die van het 02/03 model is 2x2 (dus in de hoogte gestapeld.. We zien wel.. Bij de uitlaat ben ik nog (lang) niet.
Eerst weer effe sparen om het lasapparaat te fixen en om een kooi te kopen.
Rob
-
Vind dit ook vreemd dat die gasten geen backinggas (formeergas of argon)gebruiken bij het lassen van
dat spruitstuk .
- Macboy
Wat een project zeg. Ben benieuwd naar de foto's nadat de kooi is ingelast en kuipen erin zitten 

- Robert Campbell
Dat kan nog wel even duren, vrees ik... Geld-tekort.. December krijg ik de einde-jaars bonus, dus dan moet het 1/2 wege Jan weer in beweging komen.
Rob
Rob
- Robert Campbell
In feite zijn nu alle onderdelen aanwezig. De garage (en mijn leven) zijn een beetje een rotzooi op het moment. Ga projecten die niet afkomen wegdoen, hier valt de mini misschien ook nog wel onder. Ben nu aan het beslissen tussen de Libra (ook zo'n nooit-af project) en de mini.
Stay tuned, you might be in for a bargain.
Stay tuned, you might be in for a bargain.