
Bmw 135i N54 (OS Giken sperr pag 9.)
-
- Berichten: 2542
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Gaaf die gevulde wielen 

-
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Inderdaad niet bedoeld als kritiek van mijn kant ook 
Vind het gaaf om te zien en fijn/handig voor je dat je mensen in je omgeving hebt die dit soort dingen volledig kunnen uitwerken, zowel het fysieke product als de kracht berekening erachter. Ik was niet verder gekomen dan het houten template denk ik

Vind het gaaf om te zien en fijn/handig voor je dat je mensen in je omgeving hebt die dit soort dingen volledig kunnen uitwerken, zowel het fysieke product als de kracht berekening erachter. Ik was niet verder gekomen dan het houten template denk ik

- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Ik kan geen enkele afbeelding zien. Er staat alleen ‘afbeelding’ met een kadertje er omheen.
Overigens heb ik dat wel vaker bij dit forum, maar nooit op andere forums. Geen idee hoe het komt...

- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Hier doen ze t gewoon, ook op de iphoneMarc Sierra schreef: 28 sep 2019, 12:45 Ik kan geen enkele afbeelding zien. Er staat alleen ‘afbeelding’ met een kadertje er omheen.Overigens heb ik dat wel vaker bij dit forum, maar nooit op andere forums. Geen idee hoe het komt...
- Downforce Hans
- Berichten: 12609
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Dat probleem met die taps toelopende velgen had ik ook met mijn Corvette.
Had een brembo set voor de voorwielen gekocht van meer dan 4 k en toen ik het even om te testen op de auto had gezet paste het wiel er maar voor de helft overheen. Heb heel even lopen vloeken kan ik je zeggen. heb de set na al die jaren nog steeds. Auto trouwens ook.
Had een brembo set voor de voorwielen gekocht van meer dan 4 k en toen ik het even om te testen op de auto had gezet paste het wiel er maar voor de helft overheen. Heb heel even lopen vloeken kan ik je zeggen. heb de set na al die jaren nog steeds. Auto trouwens ook.

-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Wat remt de 135i als een malle, de Endless circuitblokken zijn ingeremd en hij vertraagd zo ontzettend hard dat ik op mijn vaste route eigenlijk constant te vroeg rem nu, ff wennen.
Als de remmen koud zijn remt de 135 zoals hij standaard deed met de andere 6 pots klauwen met bmw remblokjes, de Endless blokken piepen niet.
Naar mate de blokken heter worden remmen ze steeds beter, hiervoor moet je wel echt ff een stukje achterweg induiken en de ankers een paar keer goed uitgooien.
Ik heb eindelijk gordelsloten gevonden die passen naast de sparco's, het zijn E60 525d sloten geworden. zie foto's.
Airbag lampje brand nog omdat ik nog geen weerstand in de stekker van de stoel heb gedaan die achter is gebleven op het tapijt. Maar daardoor piept het gordel lampje ook niet, laat het nog ff zo



Als de remmen koud zijn remt de 135 zoals hij standaard deed met de andere 6 pots klauwen met bmw remblokjes, de Endless blokken piepen niet.
Naar mate de blokken heter worden remmen ze steeds beter, hiervoor moet je wel echt ff een stukje achterweg induiken en de ankers een paar keer goed uitgooien.
Ik heb eindelijk gordelsloten gevonden die passen naast de sparco's, het zijn E60 525d sloten geworden. zie foto's.
Airbag lampje brand nog omdat ik nog geen weerstand in de stekker van de stoel heb gedaan die achter is gebleven op het tapijt. Maar daardoor piept het gordel lampje ook niet, laat het nog ff zo




Laatst gewijzigd door jacobt op 17 apr 2020, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- TurboClouseau
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Lekker bezig Jaap! Echt een gaaf karretje zo! 

- Downforce Hans
- Berichten: 12609
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Dat is goed nieuws wat de remblokken betreft........waar had jij ze gekocht?
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54 (uitwerking remmen project pg.8)
Ik heb ze van een particulier op EBay die zo nooit gebruikt heeft. Ze zijn overal wel te koop, bevalt mij ook geweldig goed.
Als ze opwarmen wat je niet merkt omdat het geleidelijk gaat, gaan ze steeds meer bijten.
Als je dan ff een minuut rijd zonder de rem aan te raken en dan moet remmen schrik je van de bijtkracht en hang je in de gordel. Top spul ‘Endless’.
Als ze opwarmen wat je niet merkt omdat het geleidelijk gaat, gaan ze steeds meer bijten.
Als je dan ff een minuut rijd zonder de rem aan te raken en dan moet remmen schrik je van de bijtkracht en hang je in de gordel. Top spul ‘Endless’.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Sinds de Sparco erin zitten is de achterbank overbodig geworden.
Scheelt 26 kilo.

Eerste keer dat ik reed zonder achterbank was de tank ook bijna leeg, dan ontbreekt er wel wat druk op de achteras
Grip wordt dan wel een dingetje als je de bocht uitkomt, hij gaat dan wel opvallend snel met de kont opzij.
Ik heb nu wel iets meer geluid van banden en uitlaatdemper, daarom probeer ik op de plek van de rugleuning van de achterbank een geluidsisolerende plaat te maken. Heb op de ring echt hele mooie oplossingen gezien. Ben al bij de Hornbach geweest
Volgens mij zijn hier geen kant en klare oplossingen voor, ik kan ze iig niet vinden.
Scheelt 26 kilo.

Eerste keer dat ik reed zonder achterbank was de tank ook bijna leeg, dan ontbreekt er wel wat druk op de achteras

Grip wordt dan wel een dingetje als je de bocht uitkomt, hij gaat dan wel opvallend snel met de kont opzij.
Ik heb nu wel iets meer geluid van banden en uitlaatdemper, daarom probeer ik op de plek van de rugleuning van de achterbank een geluidsisolerende plaat te maken. Heb op de ring echt hele mooie oplossingen gezien. Ben al bij de Hornbach geweest

Volgens mij zijn hier geen kant en klare oplossingen voor, ik kan ze iig niet vinden.
Laatst gewijzigd door jacobt op 26 okt 2019, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Bmw 135i N54
http://www.ca-int.co.uk/single_prod-cHJ ... OTU2.htmljacobt schreef: 21 okt 2019, 21:54
Volgens mij zijn hier geen kant en klare oplossingen voor, ik kan ze iig niet vinden.
Zoiets maar dan zonder de kooi?
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Bmw 135i N54
Mooie upgrades allemaal!
Wat betreft de achterkant die eerder omkomt met het lagere gewicht, je zou achter iets zachtere veren kunnen monteren (of hardere aan de voorkant).
Wat betreft de achterkant die eerder omkomt met het lagere gewicht, je zou achter iets zachtere veren kunnen monteren (of hardere aan de voorkant).
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Volgens mij kan ik veel oplossen met de instellingen in en uitgaande demping op de Ohlinsset.Marc Sierra schreef: 22 okt 2019, 08:19 Mooie upgrades allemaal!
Wat betreft de achterkant die eerder omkomt met het lagere gewicht, je zou achter iets zachtere veren kunnen monteren (of hardere aan de voorkant).
14 november een dagje Spa, daar zal ik wat andere instellingen proberen.
- Marc Sierra
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Bmw 135i N54
Minder demping op de achteras (of meer op de vooras) zal inderdaad ook helpen.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Goed gevonden! heb al ff mail gestuurd. De kooi is me te zwaar, maar de alcantara afdekking is wel heel exclusive.Jussi schreef: 22 okt 2019, 07:59http://www.ca-int.co.uk/single_prod-cHJ ... OTU2.htmljacobt schreef: 21 okt 2019, 21:54
Volgens mij zijn hier geen kant en klare oplossingen voor, ik kan ze iig niet vinden.
Zoiets maar dan zonder de kooi?

-
- Berichten: 5449
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Bmw 135i N54
Het mooie aan het forum is dit!!!jacobt schreef: 22 okt 2019, 18:21Goed gevonden! heb al ff mail gestuurd. De kooi is me te zwaar, maar de alcantara afdekking is wel heel exclusive.Jussi schreef: 22 okt 2019, 07:59http://www.ca-int.co.uk/single_prod-cHJ ... OTU2.htmljacobt schreef: 21 okt 2019, 21:54
Volgens mij zijn hier geen kant en klare oplossingen voor, ik kan ze iig niet vinden.
Zoiets maar dan zonder de kooi?![]()
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Alcantara afdekking incl. Shipping:
700 pond
, daar kan ik het zelf ook voor maken.
Vandaag even naar de vuilstort geweest in usquert
voor de weegschaal. 1440 kilo schoon aan de haak, incl halve tank benzine. Zonder bestuurder.
Iig stukje lichter dan 1m en veel lichter dan m2/3/4.
Ik denk dat de 135i nu circa 80 a 90 Kilo lichter is dan origineel toen ik hem kreeg.
700 pond
Vandaag even naar de vuilstort geweest in usquert
voor de weegschaal. 1440 kilo schoon aan de haak, incl halve tank benzine. Zonder bestuurder.
Iig stukje lichter dan 1m en veel lichter dan m2/3/4.
Ik denk dat de 135i nu circa 80 a 90 Kilo lichter is dan origineel toen ik hem kreeg.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Bmw 135i N54
Geen fan van de velgen, maakt hem een stuk minder dik, maar mooi om te zien wat je er allemaal aan hebt gedaan en nog gaat doen!
(We hebben elkaar kort gesproken, ik ben de vorige eigenaar
)
(We hebben elkaar kort gesproken, ik ben de vorige eigenaar

-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Ja klopt, ff gesproken en je hebt me nog nuttige info gegeven en wat aankoopbonnen door gemaild. Nogmaals bedankt, echt top!
De velgen tja, de originelen zijn dik, maar wegen ook dik. En dat wilde ik niet, probeer overal wat gewicht af te schaven (nu circa 90 kg afgevallen tov origineel) en zeker op onafgeveerd gewicht is de invloed heel groot, als de massa dan ook nog draait...….
Zo de plaatjes naast elkaar zou ik ook niet terug willen, maar het kan ook niet meer. Want de remmen passen niet in de originele velgen.
Wie die originele velgen ook heel vet vind, ze zijn af te halen tegen een kleine vergoeding. Ze liggen hier in de weg.




De velgen tja, de originelen zijn dik, maar wegen ook dik. En dat wilde ik niet, probeer overal wat gewicht af te schaven (nu circa 90 kg afgevallen tov origineel) en zeker op onafgeveerd gewicht is de invloed heel groot, als de massa dan ook nog draait...….
Zo de plaatjes naast elkaar zou ik ook niet terug willen, maar het kan ook niet meer. Want de remmen passen niet in de originele velgen.
Wie die originele velgen ook heel vet vind, ze zijn af te halen tegen een kleine vergoeding. Ze liggen hier in de weg.




Laatst gewijzigd door jacobt op 01 feb 2020, 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.
- Meeelv
- Berichten: 252
- Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:12
- Auto: Ford Focus ST MK2
- Locatie: Gemert
Re: Bmw 135i N54
Veel dikker die OZ wielen ! 

- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Bmw 135i N54
Graag gedaan! Ik was destijds aan het kijken voor VMR wielen. Met name de VMR 810 staan hem er goed. Geen idee wat ze qua gewicht doen.jacobt schreef: 26 okt 2019, 20:18 Ja klopt, ff gesproken en je hebt me nog nuttige info gegeven en wat aankoopbonnen door gemaild. Nogmaals bedankt, echt top!
De velgen tja, de originelen zijn dik, maar wegen ook dik.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Bmw 135i N54
lekker zilver maken die OZ’s
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Bmw 135i N54
Eindelijk op bezoek geweest bij Hardeman Motorsport van Arend Jan en compagnon.
300+ km gereden om ontvangen te worden met een bak koffie en een glimlach.
Erg ontspannen sfeer, mooi bedrijf en verstand van zaken. Tijdens de zoektocht naar het juiste sper ook uitgebreid te woord gestaan per mail en telefoon. Beschrijving van de verschillende keuzes staan verderop.
Prijs was niet mild en korting was niet mogelijk, eigenlijk ook wel logisch, als ze daar mee beginnen is het einde zoek.
Wel werd er actief meegedacht om toch wat te besparen op montage en ik zou in eerste instantie niet een geheel gereviseerd diff krijgen met de kostbare nieuwe kegellagers ipv de bestaande kogellagers die 45000km oud waren in een ruil diff waar de OsGiken ingebouwd zou worden. Deze zou dan klaar liggen als ik langs kwam en uitgeruild kunnen worden met mijn open diff.
Toen de auto op de brug ging werd de Chef er al snel bij geroepen: Dit hebben we nog nooit gezien onder een 135i !!
Ik denk shit, 300 km voor niks gereden.....
Wat bleek, mijn Cardan zat met een driepoot en hardyschijf aan het diff vast, en normaal zit het cardan rechtstreeks op het diff met een soort vertanding wat in elkaar schuift. (zie foto's met blauwe lijn eromheen).
Het klaar gemaakte diff konden we dus niks mee. Nu bleek dat er 5 jaar geleden is zo'n diff met 3 poot is gereviseerd maar daar konden ze niks meer mee want het komt nooit voor. Tot nu
. Het ding lag achter in de loods, en de hoop was al opgegeven dat ze hem ooit gingen gebruiken. Dat diff is opengehaald en de OS Giken is daarin geplaatst.
Er zaten wel de prijzige nieuwe kegellagers in die ik bewust niet had besteld vanwege de prijs, maar alleen dit diff paste onder mijn auto.
Zonder morren hebben ze aangegeven dat ik geluk had en de lagers werden geschonken, was toch een meerwaarde van 500 euro tov wat ik besteld had. Erg sympathiek.
Voordeel was ook dat ik kon meekijken hoe het diff werd ingebouwd op de werkbank, leuk om alles van binnen te zien.
Ik snap de werking nu ook na een lesje van Arend Jan, vergelijkbaar met wat al is op Autoblog is afgespeeld.
Het rijden is echt subliem, de auto is getransformeerd en kan nu goed omgaan met het vermogen.
Vandaag ook op nat koud wegdek gereden, en wat een grip verschil, de auto is nu gewoon goed te rijden terwijl dat door het vermogen eerder niet fatsoenlijk ging. Afremmend op of in bochten merk je ook dat het diff werkt, het zorgt ervoor dat de voorkant actief de juiste richting in gedrukt wordt. Het verschil is heel erg groot in vergelijking met een open diff, dat voelt alsof je met ingedrukte koppeling de bocht doorgaat.
Het is echt een onderschat stuk hardware wat ik iedereen kan aanraden.
Dit waren de 3 varianten die werden aangeboden. (tekst Hardeman).
MFactory Torsen
Dit betreft een torsen sperdifferentieel. De werking bestaat uit wormtandwielen die ervoor zorgen dat wanneer 1 wiel doorslipt het andere wiel ook nog wordt aangedreven. Wanneer 1 wiel dan 3 rondjes slipt zal het andere wiel nog minimaal 1 rondje worden aangedreven. Er is geen sperwerking op gas-los. Het is dus een flinke verbetering t.o.v. helemaal geen sper, maar iets minder qua performance dan een platensperdifferentieel. Voor veel voorwielaangedreven auto's is het een mooie optie omdat deze weinig tot geen sperwerking op deceleratie nodig hebben. Het Mfactory differentieel heeft BMW een paar keer toegepast op sommige modellen Z3 en Z4. Maar het is anders dan de E39 M5 (=traditioneel platensper) of de E46 M3 (=visco sper).
Gripper LSD
Dit is een klassiek platensperdifferentieel gemaakt uit zeer goed staal en heeft een hoogwaardige afwerking. De sperklok is leverbaar in verschillende afstellingen zoals straatgebruik of circuit/competitie gebruik.
Drexler
De Drexler verkopen we wel, maar we bieden het niet zo actief aan omdat het naar onze bescheiden mening een relatief duur differentieel is. Het is qua werking exact hetzelfde als een Gripper of bijvoorbeeld de ZF sperren die vroeger werden verkocht op de BMW E36 etc. (de onderdelen zijn zelfs uitwisselbaar)
OS Giken Superlock
De OS Giken superlock is een platensper, zoals alle BMW motorsport gebruikers ze het liefst hebben, maar heeft grote voordelen tegenover een traditioneel platensper. Zo is er namelijk tot 100% sperpercentage en door de veelheid aan sperplaten nagenoeg geen slijtage. Bij een normaal platensperdifferentieel zwakt de sperwerking na verloop van tijd af door de slijtage.
Normaliter is 100% niet gewenst, dit heeft als nadeel dat de auto zich moeilijker in laat sturen omdat de wielen niet onafhankelijk meer willen draaien. Echter, met een OS Giken werkt dit anders omdat er (in tegenstelling tot een normaal platensper) extra centrale veertjes in het diff zitten die de sperwerking tegengaan. Dit komt erop neer dat tijdens rustig rijden of parkeren er weinig sperwerking is, maar wanneer er gas wordt gegeven dit opbouwt tot 100%. Daarbij kunnen we het zo instellen dat er bij acceleratie 100% sperwerking is, maar bij deceleratie/remmen veel minder zodat de auto zeer goed blijft insturen.
Als het even niet over de prijs gaat maar de performance is de OS Giken de beste keuze. Het leuke is ook dat dit een heel dynamisch differentieel is, we hebben deze onlangs op een nieuwe 750i gemonteerd maar we hebben ook pro-rally klanten en endurance racers die ermee rijden. Een Gripper (of Drexler) moet je vooraf wat meer bepalen wat het gebruik wordt en het differentieel zo afstellen. Bij de OS Giken zijn deze concessies niet nodig.
Wij krijgen uitsluitend positieve reacties op dit sperdifferentieel, en zijn zelf ook erg enthousiast over de werking.







upload multiple pictures
300+ km gereden om ontvangen te worden met een bak koffie en een glimlach.
Erg ontspannen sfeer, mooi bedrijf en verstand van zaken. Tijdens de zoektocht naar het juiste sper ook uitgebreid te woord gestaan per mail en telefoon. Beschrijving van de verschillende keuzes staan verderop.
Prijs was niet mild en korting was niet mogelijk, eigenlijk ook wel logisch, als ze daar mee beginnen is het einde zoek.
Wel werd er actief meegedacht om toch wat te besparen op montage en ik zou in eerste instantie niet een geheel gereviseerd diff krijgen met de kostbare nieuwe kegellagers ipv de bestaande kogellagers die 45000km oud waren in een ruil diff waar de OsGiken ingebouwd zou worden. Deze zou dan klaar liggen als ik langs kwam en uitgeruild kunnen worden met mijn open diff.
Toen de auto op de brug ging werd de Chef er al snel bij geroepen: Dit hebben we nog nooit gezien onder een 135i !!
Ik denk shit, 300 km voor niks gereden.....
Wat bleek, mijn Cardan zat met een driepoot en hardyschijf aan het diff vast, en normaal zit het cardan rechtstreeks op het diff met een soort vertanding wat in elkaar schuift. (zie foto's met blauwe lijn eromheen).
Het klaar gemaakte diff konden we dus niks mee. Nu bleek dat er 5 jaar geleden is zo'n diff met 3 poot is gereviseerd maar daar konden ze niks meer mee want het komt nooit voor. Tot nu

Er zaten wel de prijzige nieuwe kegellagers in die ik bewust niet had besteld vanwege de prijs, maar alleen dit diff paste onder mijn auto.
Zonder morren hebben ze aangegeven dat ik geluk had en de lagers werden geschonken, was toch een meerwaarde van 500 euro tov wat ik besteld had. Erg sympathiek.
Voordeel was ook dat ik kon meekijken hoe het diff werd ingebouwd op de werkbank, leuk om alles van binnen te zien.
Ik snap de werking nu ook na een lesje van Arend Jan, vergelijkbaar met wat al is op Autoblog is afgespeeld.
Het rijden is echt subliem, de auto is getransformeerd en kan nu goed omgaan met het vermogen.
Vandaag ook op nat koud wegdek gereden, en wat een grip verschil, de auto is nu gewoon goed te rijden terwijl dat door het vermogen eerder niet fatsoenlijk ging. Afremmend op of in bochten merk je ook dat het diff werkt, het zorgt ervoor dat de voorkant actief de juiste richting in gedrukt wordt. Het verschil is heel erg groot in vergelijking met een open diff, dat voelt alsof je met ingedrukte koppeling de bocht doorgaat.
Het is echt een onderschat stuk hardware wat ik iedereen kan aanraden.
Dit waren de 3 varianten die werden aangeboden. (tekst Hardeman).
MFactory Torsen
Dit betreft een torsen sperdifferentieel. De werking bestaat uit wormtandwielen die ervoor zorgen dat wanneer 1 wiel doorslipt het andere wiel ook nog wordt aangedreven. Wanneer 1 wiel dan 3 rondjes slipt zal het andere wiel nog minimaal 1 rondje worden aangedreven. Er is geen sperwerking op gas-los. Het is dus een flinke verbetering t.o.v. helemaal geen sper, maar iets minder qua performance dan een platensperdifferentieel. Voor veel voorwielaangedreven auto's is het een mooie optie omdat deze weinig tot geen sperwerking op deceleratie nodig hebben. Het Mfactory differentieel heeft BMW een paar keer toegepast op sommige modellen Z3 en Z4. Maar het is anders dan de E39 M5 (=traditioneel platensper) of de E46 M3 (=visco sper).
Gripper LSD
Dit is een klassiek platensperdifferentieel gemaakt uit zeer goed staal en heeft een hoogwaardige afwerking. De sperklok is leverbaar in verschillende afstellingen zoals straatgebruik of circuit/competitie gebruik.
Drexler
De Drexler verkopen we wel, maar we bieden het niet zo actief aan omdat het naar onze bescheiden mening een relatief duur differentieel is. Het is qua werking exact hetzelfde als een Gripper of bijvoorbeeld de ZF sperren die vroeger werden verkocht op de BMW E36 etc. (de onderdelen zijn zelfs uitwisselbaar)
OS Giken Superlock
De OS Giken superlock is een platensper, zoals alle BMW motorsport gebruikers ze het liefst hebben, maar heeft grote voordelen tegenover een traditioneel platensper. Zo is er namelijk tot 100% sperpercentage en door de veelheid aan sperplaten nagenoeg geen slijtage. Bij een normaal platensperdifferentieel zwakt de sperwerking na verloop van tijd af door de slijtage.
Normaliter is 100% niet gewenst, dit heeft als nadeel dat de auto zich moeilijker in laat sturen omdat de wielen niet onafhankelijk meer willen draaien. Echter, met een OS Giken werkt dit anders omdat er (in tegenstelling tot een normaal platensper) extra centrale veertjes in het diff zitten die de sperwerking tegengaan. Dit komt erop neer dat tijdens rustig rijden of parkeren er weinig sperwerking is, maar wanneer er gas wordt gegeven dit opbouwt tot 100%. Daarbij kunnen we het zo instellen dat er bij acceleratie 100% sperwerking is, maar bij deceleratie/remmen veel minder zodat de auto zeer goed blijft insturen.
Als het even niet over de prijs gaat maar de performance is de OS Giken de beste keuze. Het leuke is ook dat dit een heel dynamisch differentieel is, we hebben deze onlangs op een nieuwe 750i gemonteerd maar we hebben ook pro-rally klanten en endurance racers die ermee rijden. Een Gripper (of Drexler) moet je vooraf wat meer bepalen wat het gebruik wordt en het differentieel zo afstellen. Bij de OS Giken zijn deze concessies niet nodig.
Wij krijgen uitsluitend positieve reacties op dit sperdifferentieel, en zijn zelf ook erg enthousiast over de werking.








Laatst gewijzigd door jacobt op 01 feb 2020, 12:25, 5 keer totaal gewijzigd.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Bmw 135i N54
OS Giken, geweldig. Maakt zo'n RWD koppelmonster echt helemaal af.
Bij Hardeman?
Bij Hardeman?