Dit stelt me ook wat gerust mbt het blok zelf, want eigenlijk had ik sinds de aankoop nog geen constant KVS niveau gezien, na al het gerommel met de (defecte) onderdelen en het ontluchten elke keer weer. Eind goed, al goed!
Ik had de laatste tijd wel wat rook uit de uitlaat bij stationair loop (daarom was ik ook wat ongerust), maar ik heb de laatste week flink wat gelezen over de werking van het CCV systeem. Deze schijnt ook behoorlijk verantwoordelijk te zijn voor de verbranding van olie. Het CCV (Crankcase Ventilation System) is een systeem van een olieafscheider en 4 slangen. Het is de bedoeling dat door onderdruk in het carter, de oliedampen uit het kleppendeksel worden afgevoerd, en worden gescheiden als zijnde olie (afgevoerd via de peilstokhouder) en damp (afgevoerd terug naar het inlaatspruitstuk). Vaak gaat de unit met het membraan stuk, of gaat de onderste slang/pijlstokhouder dicht zitten. Dan werkt het systeem niet meer, en gaat de olie rechtstreekt de inlaat in ipv afgevoerd te worden via de pijlstokhouder.
Een groot geluk is dat ik documentatie heb dat de CCV bij mij vervangen is in 2014.

Ik heb gisteren weer een sleutelavondje gehad, en flink wat zaken aangepakt:
- ICV schoon gemaakt
- Gasklephuis schoongemaakt
- Pijlstokhouder en CCV kamers schoongemaakt
- Onderste CCV slang schoongemaakt (pijlstokhouder)
- Bovenste CCV slang schoongemaakt (kleppendeksel)
Het schoonmnaken van de ICV en gasklephuis stond sowieso nog op het lijstje, dus die kon ik mooi meenemen, aangezien dat toch los moet om bij de CCV te komen. Het is een gepriegel en je moet een behoorlijk assortiment aan verlengstukjes hebben, omdat er niet zo veel ruimte is. Uiteindelijk is het goed gelukt. De ICV klep zelf kon gewoon vrij bewegen, maar had wel wat zwarte aanslag. Het gasklephuis had een flinke coating van aangebrande goudkleurige olie, die ik voorzichtig schoongekrabt heb met een schroevendraaiertje. het ging er zelfs met remmenreiniger amper af. Verder dan 90% schoon wilde ik niet gaan, omdat ik niet de behuizing wilde beschadigen. Maar dit was gewoon prima. De oranje pakking heb ik niet vervangen, die was gewoon nog als nieuw en dicht prima af.
Meteen ook de rubberen inlaatdelen schoongemaakt en gecontroleerd, maar die zagen er nog prima uit!

Hieronder zie je de CCV leiding die van de afscheider naar de pijlstokhouder loopt. Er zat een klein beetje sludge in, maar niets ernstigs. Hij was zeker niet verstopt. Sludge ontstaat vooral bij het rijden van korte stukjes en bij koud weer, omdat het water niet de tijd krijgt om te verdampen. Het megt zich dan met de olie, wat resulteert in deze mayo-achtige smurrie.
Je kunt overigens zien dat dit de nieuwe versie is van de CCV leiding, want de latere versies hebben de gewoven mantel er omheen.
De leiding is er af te halen als ICV en gasklephuis uit de weg zijn. Kleine handen is handig. Het andere eind schuift op een aftakking van de pijlstokhouder.

Hieronder zie je de pijlstokhouder. Ook deze zat totaal niet dicht. Ik heb 'm toch flink doorgeblazen met perslucht en remmenreiniger. De aftakking van de CCV komt dus niet terecht in de houder zelf, maar in een dubbele wand (!). Dit is hieronder duidelijk te zien. De o-ring voor in het carter heb ik gewoon hergebruikt. Buiten het feit dat deze nog gewoon flexibel was, ging ook de peilstokhouder er zonder veel moeite weer terug in. Bij een nieuwe o-ring kun je hier wel flink mee vechten.

De bovenste slang van het kleppendeksel naar de CCV unit heb ik slechts bovenaan losgehaald. Onderaan kon ik er niet echt goed bij, en ik was bang om wat af te breken en dan ben je verder van huis.

Ik heb nog niet erg veel gereden, maar het lijkt zeker alsof de rook veel minder is. Ik moet nog de kleppendekselpakking en oliefilterhuispakking doen, want vooral deze laatste lekt behoorlijk. Het zijn daarnaast allemaal (kleine) vacuumlekken. Dit komt dus nog binnenkort. Al met al was het wel weer een reparatie die erg veel voldoening geeft. Ik was er zo'n 3 uurtjes zoet mee incl alles reinigen op m'n gemakje. Geen foutcodes of vacuumlekken gelukkig, dus alles geslaagd.
Ik ga wel nog de zogenaamde O2Pilot mod doen.
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... st23714558
Dit is een modificatie aan het CCV systeem, uitgevonden door een forum user O2Pilot, waarbij een vrije poort van de CCV unit verbonden wordt met een vrije poort aan het inlaatspruitstuk. Het doel hiervan is om de olie consumptie te verminderen. Wat er dan gebeurt, is dat door deze extra leiding, het vacuum in het CCV syteem alsmede het carter wordt verhoogd. Hierdoor worden de zuigerveren naar beneden getrokken om zo beter af te dichten. Het lijkt simpel en te ver gezocht, maar wijdverbreid blijkt dat dit een extreem goed effect heeft op het olieverbruik. Vrijwel iedereen die dit doet ziet een olieverbruik naar vrijwel nihil gaan. Het enige wat je nodig hebt is twee verbindingsstukjes en een stuk vacuumslang.
Tevens als laatste heb ik nog even mijn OBD kabel aangepast. Ik kon alleen maar foutcodes scannen en live data zien. Elke andere module zoals het remsysteem of instrument cluster kon ik echter niet binnen komen. Dit bleek te liggen aan het feit dat de kabel aangepast moest worden. Auto's van voor 2007 werken met K-line. Auto's na 2007 werken met DCAN. Om met K-line te werken moet je op de (Chinese) kabel pin 7 en 8 aan elkaar solderen. Zie ook mijn fantastische soldeerkwaliteiten!

Dit werkte perfect. In de instrument cluster module kun je de km stand controleren, en die klopte.

Al met al was het weer een zeer nuttig bestede avond.