Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27064
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door romo » 21 jul 2023, 15:22

Baboulah schreef: 20 jul 2023, 09:54
Knot schreef: 19 jul 2023, 12:20 Waarom hebben ze ooit die handbak erin geschroefd dan als ie niet klopt met de motor?
Omdat je altijd nog van die kinderen hebt die roepen: "je moet een handbak hebben", of "een echte man rijdt een handbak" en meer van dat soort onzin. daar hebben ze gewoon handig op in gespeeld

Prijs van 50K met 150dkm. Hoe fijn ik mijn E92 M3 ook vond, ik had er never nooit zo een bedrag voor neergeteld met zo een km stand, voor 50K koop je een hoop ander leuks ook namelijk wat in mijn ogen wel een stapje hoger staat dan een M3....

Daar klopt helemaal niks van.

De E92 M3 werd eerst met een HB geleverd, want de DCT was toen nog in ontwikkeling en kwam pas veel later.

En toen die DCT er 1 keer was, bleek die veel beter bij de V8 te passen dan de HB

Voor mij is het ook de minst leuke van alle M3-en

Robin
Berichten: 55167
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Robin » 21 jul 2023, 16:12

DCT kwam een jaar later ofzo, maar voor de rest nog steeds met Baboulah eens:)

WillemBoer
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadj

Bericht door WillemBoer » 21 jul 2023, 16:19

3 jaar met een E90 M3 handbak gereden, lekker rauwe machine.
In 2018 gekocht voor 33k E90 met 60.000km!

Vermogens opbouw super linear, blijft maar trekken, je voelt het vermogen opbouwen tot de begrenzer , het het geluid veranderd mee, wel een uniek karakter.
Sublieme gasrespons ook en makkelijk op de limiet te rijden.
Voor 30-35K erg leuk speelgoed, meer zou ik er niet aan uitgeven.

Nu F82 M4, veel bruter, strakker en directer, maar daardoor ook veel lastiger op de limiet te rijden. Erg wild en uitdagend, zeker geen allemansvriend.

Cazzo46
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2023, 16:23
Auto: 993 4S

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Cazzo46 » 24 jul 2023, 10:18

Zijn die DCT bakken een beetje betrouwbaar?
Ik vind 1 van de voordelen van een handbak dat er weinig stuk kan.
Daarnaast ook wel leuker om te rijden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40194
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 24 jul 2023, 10:28

Ligt eraan hoe je ermee omgaat he.. ik heb al eens van een dual-massa vliegwiel 2 enkel-massa gemaakt en van een drukgroep de schijf van 5 :tooth:

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1570
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Baboulah » 24 jul 2023, 10:34

Cazzo46 schreef: 24 jul 2023, 10:18 Zijn die DCT bakken een beetje betrouwbaar?
Ik vind 1 van de voordelen van een handbak dat er weinig stuk kan.
Daarnaast ook wel leuker om te rijden.
Ik heb in die 2 jaar dagelijks gebruik geen issues met de DSG bak gehad in de mijne. wel met de gaskleppen (bekende issue te reviseren in uk) gevoelsmatig bleven de kleppen nog open als je gas losliet, waardoor leek dat ie nog ff gas vasthield als je losliet om te vertragen....

Drijfstanglagers (laten vervangen en nog geen 5k km later blok in puin), en 1x gehad dat de auto na 10min gewoon stopte met werken (kwamen we achter toien we onderweg waren naar de oplevering van ons eerste koophuis, gaf enorm veel stress en gezeik niet wetende wat de issue was op dat moment, op de N205 zal ik nooit meer vergeten, buurman heeft mij toen opgehaald, accu gehaald, hij die overzetten en met de M3 naar huis en wij in zijn auto naar de notaris knallen), was accu gerelateerde issue, accu vervangen, en die portal die erbovenop zit (geen idee hoe dat heet), buiten deze issues(wat ik al vrij flink vond) geen andere ermee gehad in 2 jaar tijd.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Kasteel » 24 jul 2023, 16:05

Cazzo46 schreef: 24 jul 2023, 10:18 Zijn die DCT bakken een beetje betrouwbaar?
Ik vind 1 van de voordelen van een handbak dat er weinig stuk kan.
Daarnaast ook wel leuker om te rijden.
Ik heb zelf altijd het idee, dat met onkundig gebruik er meer risico is met een handbak dan dct :); verder zijn er genoeg trackdayauto's en raceauto's met dct uitgerust die betrouwbaar zijn gebleken (volgens mij zonder teveel aanpassingen).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40194
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 24 jul 2023, 16:11

Ligt er ook aan hoe sterk bijv die koppeling is. Van de E39 M5 is het een bekend zwak punt. 1 op 2 mensen die ik ermee liet rijden deden het niet goed vond ik, zijn het vermogen niet gewend en slippen teveel, vangen m niet correct op etc.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3643
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door RJK » 24 jul 2023, 23:06

Nooit gesnapt waarom er op zo’n E39 M5 een 240mm koppelingsplaat wordt toegepast terwijl een E38 740i handbak (zelfde bak als E39 M5) al een 265 mm plaat had. Een E31 850i heeft zelfs een 280 mm plaat.

WillemBoer
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door WillemBoer » 25 jul 2023, 06:30

Dan hebben ze dat rechtgezet bij de E92, die heeft dubbele koppelingsplaten.
DCT is supersterk en eigenlijk probleemloos.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Leen » 25 jul 2023, 12:28

tsjonge , een 2008 HB met 155k km voor 47 , wat moet de mijne dan wel niet waard zijn volgens deze vraagprijzen :-) ( 2011 e90m3 DCT competition met 26K km )

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40194
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 25 jul 2023, 12:36

85k

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1570
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Baboulah » 25 jul 2023, 13:41

Leen schreef: 25 jul 2023, 12:28 tsjonge , een 2008 HB met 155k km voor 47 , wat moet de mijne dan wel niet waard zijn volgens deze vraagprijzen :-) ( 2011 e90m3 DCT competition met 26K km )
Kan niemand behalve Elon Musk of Jeff Bezos betalen joh ;) :kikker:

BartMS
Berichten: 620
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door BartMS » 25 jul 2023, 20:16

Leen schreef: 25 jul 2023, 12:28 tsjonge , een 2008 HB met 155k km voor 47 , wat moet de mijne dan wel niet waard zijn volgens deze vraagprijzen :-) ( 2011 e90m3 DCT competition met 26K km )
Ja die moet nog helemaal ingereden worden joh, wil niemand hebben....
Weet je wat ik koop hem wel van je voor 20k dan zal ik die zware taak van je overnemen!

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door mark323ti » 29 dec 2024, 11:43

Op een of andere manier vind ik de BMW e9x M3 steeds dikker worden. Als ik kijk naar de prijzen denk ik dat meer mensen er zo over denken…..
Bijlagen
IMG_4038.jpeg
IMG_4038.jpeg (919.54 KiB) 2870 keer bekeken

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door mark323ti » 29 dec 2024, 11:44

.
Bijlagen
IMG_4040.png
IMG_4040.png (60.41 KiB) 2868 keer bekeken
IMG_4041.png
IMG_4041.png (61.83 KiB) 2868 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Mark 320iS » 29 dec 2024, 13:11

Ha! Ik heb exact hetzelfde, jammer dat ze zo duur geworden zijn. Paar jaar geleden kocht je nog een nette pre-facelift met iets meer dan 100k op de klok voor minder dan EUR 30k, toen had ik alleen het geld niet... En nu heb ik geen 60k voor zoiets wat hierboven staat :-).

BartMS
Berichten: 620
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door BartMS » 29 dec 2024, 13:13

Het wordt ook steeds lastiger om nette exemplaren te vinden. ook voor een E92 M3...

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door mark323ti » 29 dec 2024, 13:25

Een 10-12 jaar oude BMW m3 e9x kost zelfde als zeer jong gebruikte M2 Comp. Dat is een beetje mijn perspectief.
Dan vind ik het een lastige.
Oude M3 kan je meteen paar K onderhoud in stoppen. Historie en wat er precies mee gebeurd is blijft ook altijd een beetje een gok.

Dan toch maar de moderne M2.

BartMS
Berichten: 620
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door BartMS » 29 dec 2024, 19:54

Ja een E9X M3 koop je voor de motor, een M2 Comp koop je om hard te gaan :) beide heeft zijn charmes.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door 2226cc » 30 dec 2024, 00:17

mark323ti schreef: 29 dec 2024, 13:25 Een 10-12 jaar oude BMW m3 e9x kost zelfde als zeer jong gebruikte M2 Comp. Dat is een beetje mijn perspectief.
Dan vind ik het een lastige.
Oude M3 kan je meteen paar K onderhoud in stoppen. Historie en wat er precies mee gebeurd is blijft ook altijd een beetje een gok.

Dan toch maar de moderne M2.
Ik kijk ook wel eens verder hoor, m2 comp m3 m2cs misschien een m2 g87? Ben een m2 comp wel
eens gaan rijden maar qua emotie viel die s58 zo tegen, die geblazen 6 cilinder die in zo veel random bmw’s ligt deed me echt helemaal niks :tooth: geen haar aan m’n hooft die er aan dacht de e92 in te ruilen

Robin
Berichten: 55167
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Robin » 30 dec 2024, 07:59

@2226cc er ligt een S55 in een M2Comp M3/4 F8x, die ligt niet randomly in any BMW, alleen in 'echt M' modellen, vandaar de 'S'.

De S58 ligt in de nieuwe generatie M2/3/4. Misschien was 't een N55 in een 'normale' M2 F87? die overigens prima klinkt.

Ik heb dan weer niks met de S65 crossplane(waarom geen flatplane BMW Motorsport??) in de E9x M3, 'veel geschreeuw weinig wol' lag mede aan de handbak die ik had en de massa van die auto's, nog zwaarder dan een F87 M2/Comp, wél '9pk' in theorie meer dan een M2 Comp:)
Maar ook de helft aan bruikbaar koppel.
Die S65 hadden ze in een 1350kg Z4 ding moeten gooien imo.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door 2226cc » 30 dec 2024, 09:21

Ik zie emotioneel gewoon geen verschil tussen een n55/s55 en b58/s58. Tis naar mijn idee gewoon geen unieke motor. Snap dat er verschillen zijn maar voor mij doet het gewoon niks. Het is verder een prima krachtbron natuurlijk daar niet van.

Ben het ook wel eens dat een standaard e9x m3 een beetje saai is. Maar met de juiste mods blijft het elke keer genieten en dat kan ik van een 6 cilinder met burble geluiden gewoon niet zeggen :tooth:

BartMS
Berichten: 620
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door BartMS » 30 dec 2024, 10:46

Ik heb helaas nog nooit in een E92 M3 gereden, maar als ik de filmpjes zien van exemplaren met een handbak valt het me altijd tegen hoe lang die bak is. Dus of een korter diff er onder of een DCT dat maakt de auto een stuk levendiger denk ik?

Robin
Berichten: 55167
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Het grote E90 / E92 M3 (occasion) draadje

Bericht door Robin » 30 dec 2024, 11:16

Inderdaad Bart; de S65 heeft irl weinig lekker koppel met de handbak om 'm in een hogere versnelling te houden, koude start is 'niet leuk' en het is echt werken(handbak) om er écht snelheid in te krijgen. En dat in een semi luxe sedan met 4 portieren. En ik ben de enige, ik vond de sound ook niet echt oorstrelend. Dan écht liever een S54 uit de E46 M3 of N55/B58/S58. Als 't een flatplane V8 was geweest, maar dat is het niet. En kijk hoe de C63 toen klonk, zó had ie moeten klinken imo.

Zo'n M3 CRT leek me wel wat: DCT, 4.4(?) blok. Ik denk dat hij zo zou moeten zijn. Onbetaalbaar nu.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bram, Google [Bot] en 4 gasten