Zed240 schreef: 16 okt 2023, 11:29
Grootste pijnpunten bij een F430 zijn volgens mij eigenlijk alleen de uitlaatspruitstukken en de versnellingsbak/koppeling? Beiden zijn zaken die goed op te lossen en preventief te checken zijn.
Klopt, spruitstukken scheuren dankzij de uitlaat steunen, de spruitstukken willen zo'n 18mm uitzetten als ze warm zijn, echter is de steun zo strak gebouwt, die beweegt 0mm mee, daardoor komen de spruitstukken "klem" te zitten, en scheuren ze. Met als uiteindelijke resultaat dat de motor in puin kan lopen dankzij de precats in de headers waarvan stukjes de motor ingezogen kunnen worden. (dit is een kwaal van alle V8 midengined Ferraris, de 348, 355, 360, 430 en 458 (maar de 458 in mindere maten) hebben hier last van).
Spruitstukken OEM zijn laatste tijd wel flink duurder geworden, begin dit jaar nog 2500 ps (en 2 nodig natuurlijk, dus was 5000 euro zonder montage) momenteel doen ze €5100ps, aftermarket heb je topspeed al vanaf 1850 pond geloof ik. Zelf heb ik gekozen om ze binnenkort voor IPE headers te vervangen (€3300 voor de set via de dealers veelal), equal length voor het mooiere geluid (topspeed is unequal length waardoor ze wat meer musclecar gaan klinken).
Ander zwakpunt is inderdaad de koppeling, gaan tussen de 45-70,000km mee (meestal bij 60,000km zijn de meesten echt wel op) kosten, ongeveer 6000-7000 euro als je het laat doen bijvoorbeeld door Forza Service. Bij kroymans nog een stuk duurder.
Verder de bekende sticky buttons zoals bijna alle sport autos van toen.
Ander bekend punt vd Cabrios bij de F430, die hebben vaak gaten in het linnen zitten aan de zijkanten (zie foto, deze auto werd zo verkocht door kroymans toen wij nog zochten)
Dit zie je veelal bij autos die met het dak open worden weg gezet, ook zijn de autos waarvan ze altijd open staan ook in de stalling. Het is nog niet bekend waar de gaten van komen, mijn eigen gedachte is, dat er iets in de daken zit, en door het velen liggen de dakdelen steeds verder in elkaar "zakken" en dus die punten die gaten erin drukken. Dit is nog niet bewezen dat dit het ook is. Maar ook de elastieken in het dak zijn vaak slecht omdat ze uitgelubberd zijn door altijd open staan, hier is een DIY voor te vinden op Ferrarichat als je er last van hebt. Ik weet dat er mensen zijn die hun linnen hebben kunnen laten vervangen voor 5000 euro, maar de meeste bedrijven die dat doen, doen geen 2e meer, is nogal een kutwerk, en via Ferrari kan je alleen het dak in zijn geheel kopen a (uit het hoofd) €35,000.