BMW F30 320i HE Sportline [Verkocht x3]

Tijd voor wat anders? Hier kun je je auto aanbieden!
Plaats reactie
GTRene

Re: BMW F30 320i High Executive Sportline 2012 48.850km

Bericht door GTRene » 22 jan 2016, 14:16

De auto is getuned door BR-Performance en de motor levert nu een vermogen van 260pk en 420nm.
ze hadden wellicht beter kunnen omschrijven als: de auto is onlangs getuned als zijnde bv bij kmst xxxxx
zodat ze kunnen zien dat het er nog kort opzit en alles nog 'fris' is zeg maar, anders kan 'getuned' soms als
'negatief' gezien worden.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2016, 14:25

Cekic schreef:
tomgtr schreef:Wonen mag geld kosten. Huren kost geld, huren in vrije sector kost veel geld. Een huis kopen en met verlies verkopen + rente betalen kost geld. Als je heel veel mazzel hebt verkoop je je huis met winst en kost het geen geld. Maar daar moet en kan je niet vanuit gaan. Ik kan m'n huis morgen afbetalen en gezien de rendementen die ik het afgelopen jaar op beleggingen heb behaald (of start dit jaar) was dat een stuk verstandiger geweest. Had me ook nog eens 1.2 pct belasting gescheeld. Maar ja, wie kan in de toekomst kijken...
Leg is uit? 1.2% belasting gescheeld?

Ervan uitgaande dat je de beleggingen (effecten of andersoortige beleggingen) houdt in privé, vormt dat een vermogensbestanddeel in BOX-III, waardoor je, zoals je zelf ook aanstipt, 'aan het einde van de rekensom (30% inkomenstenbelasting over een forfaitair rendement van 4%)' 1.2% belasting moet betalen over de waarde van diezelfde beleggingen in BOX-III op de peildatum (01-01 van elk kalenderjaar met ingang van 2011). Het voorgaande na saldering van je schulden in BOX-III uiteraard. Ddus bezitting - schuld = positieve (of negatieve) inkomsten uit sparen en beleggen x 1.2% is de reken exercitie die je maakt.

Groet,

Yasar
Niet zo moeilijk hoor. Als ik 31.12.14 hypotheek had afbetaald had ik over het gedeelte wat ik afbetaald had 0 pct belasting betaald. Nu 1.2 pct. En dan heb je nog iets als eigenwoningforfait....

Cekic

Bericht door Cekic » 22 jan 2016, 14:35

tomgtr schreef:
Cekic schreef:
tomgtr schreef:Wonen mag geld kosten. Huren kost geld, huren in vrije sector kost veel geld. Een huis kopen en met verlies verkopen + rente betalen kost geld. Als je heel veel mazzel hebt verkoop je je huis met winst en kost het geen geld. Maar daar moet en kan je niet vanuit gaan. Ik kan m'n huis morgen afbetalen en gezien de rendementen die ik het afgelopen jaar op beleggingen heb behaald (of start dit jaar) was dat een stuk verstandiger geweest. Had me ook nog eens 1.2 pct belasting gescheeld. Maar ja, wie kan in de toekomst kijken...
Leg is uit? 1.2% belasting gescheeld?

Ervan uitgaande dat je de beleggingen (effecten of andersoortige beleggingen) houdt in privé, vormt dat een vermogensbestanddeel in BOX-III, waardoor je, zoals je zelf ook aanstipt, 'aan het einde van de rekensom (30% inkomenstenbelasting over een forfaitair rendement van 4%)' 1.2% belasting moet betalen over de waarde van diezelfde beleggingen in BOX-III op de peildatum (01-01 van elk kalenderjaar met ingang van 2011). Het voorgaande na saldering van je schulden in BOX-III uiteraard. Dus bezittingen - schulden = positieve (of negatieve) inkomsten uit sparen en beleggen x 1.2% is de reken exercitie die je maakt.

Groet,

Yasar
Niet zo moeilijk hoor. Als ik 31.12.14 hypotheek had afbetaald had ik over het gedeelte wat ik afbetaald had 0 pct belasting betaald. Nu 1.2 pct. En dan heb je nog iets als eigenwoningforfait....
1) Als je je beleggingen (welke je naar ik aanneem houdt in BOX-III) zou verkopen is de verkoopwinst (in eerste instantie) onbelast. De vrijgekomen 'cash' zou je dan idd kunnen gebruiken t.b.v. de bovengenoemde aflossing.

2) Het eigenwoningforfait staat hier los van maar doet wel mee in je uiteindelijke berekening voor je 'aftrekbare rente eigen woning'. Het forfait is niets meer als een bepaald percentage van de WOZ-waarde van je woning welke wordt aangemerkt als 'inkomsten uit eigen woning', welke de 'hypotheekrenteaftrek' enigszins mitigeert (mits er nog een uitstaande hypotheeklening is waar rente over wordt betaald). Simpel gezegd : Betaalde hypotheekrente - 'inkomsten uit eigen woning' = aftrekbare rente eigen woning

3) Als je je hypotheekschuld afbetaald waarmee je defacto geen 'eigen woning schuld' meer hebt, heb je logischerwijs geen hypotheekrenteaftrek. Echter is het ook niet zo dat je dat 'belasting' moet betalen over je 'eigenwoningforfait' als het saldo van je 'eigenwoningschuld' 0 bedraagt. Je krijgt van de wetgever in feite een 'extra aftrek' daarvoor in artikel 3.123a Wet IB 2001.

4) Verwar het BOX-1 verhaal (eigen woning) en het beleggingen verhaal (BOX-III) niet he!

Is het bovenstaande waar je op doelt of vat ik em nou net niet hahah

PS: De volgende reactie kost je 200 piek :tong:

Groet,

Yasar

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2016, 14:48

Yasar, dat weet ik heel goed. Maar nu even de realiteit op fictieve getallen.

Keuze op 31.12.14 hypotheek van 1M afbetalen of beleggen.

Afbetalen : over 1 M 0 pct vermogensbelasting, geen rente betaling aan bank en scheelt nog aan eigenwoningforfait.

Beleggen. Op 01.01.15 heb ik 1 M stel bij een rendement van 0 pct heb ik op op 31.12.15 1M. Daar betaal ik 12,000 belasting over. Plus omdat er een hoge hypotheek op zit tikt eigenwoningforfait aardig door. Oh en ik mag laten we zeggen 3 pct rente betalen waarvan ik er 1.5 terug krijg.

Wat is (achteraf) beter?

Will F.

Bericht door Will F. » 22 jan 2016, 15:16

tomgtr schreef: Wat is (achteraf) beter?
Waar ik weleens aan denk: je spaargeld in een (spaar) b.v. en daar een hypotheek bij afsluiten voor je huis. Dan maak je wel winst in je bv en betaal je vpb en evt dividend/ aanmerkel. belang belasting over die winst. Ik weet niet of je voor die reden een bv kunt oprichten en dit wordt toegestaan.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 22 jan 2016, 15:35

Sowieso denk ik dat Knot z'n Dreier best goed weggezet heeft! Zeker als je eenmaal besloten hebt voor iets anders te gaan, kan die auto er maar uit zijn.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2016, 15:50

Huh? Jemig wat een off topic!
:tooth:

Cekic

Bericht door Cekic » 22 jan 2016, 15:55

tomgtr schreef:Yasar, dat weet ik heel goed. Maar nu even de realiteit op fictieve getallen.

Afbetalen : over 1 M 0 pct vermogensbelasting, geen rente betaling aan bank en scheelt nog aan eigenwoningforfait.

Beleggen. Op 01.01.15 heb ik 1 M stel bij een rendement van 0 pct heb ik op op 31.12.15 1M. Daar betaal ik 12,000 belasting over. Plus omdat er een hoge hypotheek op zit tikt eigenwoningforfait aardig door. Oh en ik mag laten we zeggen 3 pct rente betalen waarvan ik er 1.5 terug krijg.

Wat is (achteraf) beter?
Het antwoord op je vraag is in feite tweeledig. Ik verdeel het in twee 'subvragen' ter verduidelijking van het verhaal voor jou:
1) Wat zou achteraf bezien (fiscaal) gunstiger zijn geweest?
2) Investeren in je 'eigen woning' (zijnde aflossing van je hypotheek of beleggen?(of dat nou beleggen in effecten is, vastgoed, of groentekroketten laat ik even in het midden).

Antwoord
1) Nja, als je je eigenwoningschuld aflost dan heb je in feite je eigen woning in BOX-1 zitten zonder dat je renteaftrek hebt. De vraag of je dat moet doen hangt af van meerdere factoren. Denk onder andere aan wat voor soort hypotheek je hebt (bijv. een aflossingsvrije hypotheek (kan sinds een aantal jaar niet meer, maar als je je hypotheek hebt afgesloten voor dato van de betreffende wetswijziging kan die hypotheek nog 'in stand blijven'.) een annuitaire hypotheek of een andersoortige hypotheek. De keuze voor mezelf om mijn hypotheek wel of niet per direct af te lossen zou ook mede afhangen van de vraag hoeveel mijn huis op dit moment in de markt zou opbrengen qua 'cash' (dit i.v.m. dekkingsgraad uitstaande hypotheekschuld bij eventuele latere verkoop en toekomstig rendement).

Ik zou alvorens de knoop door te hakken m'n huis laten taxeren door een erkende taxateur. Het (fiscale) advies ga en kan ik je uiteraard niet geven zonder mijn verhaal toe te spitsen op jouw specifieke situatie (persoonlijke gegevens),maar laten we dat even laten voor wat het is.

Even globaal gezegd zou ik ten eerste mn huis laten taxeren --> vervolgens afzetten tegenover mn uitstaande schuld bij de bank. Indien de waarde van m'n huis de schuld overstijgt zou ik (indien het een aflossingsvrije hypotheek betreft) de schuld lekker laten staan. Dan zou ik de liquiditeiten die ik had in BOX-III aanwenden ten behoeve van andere investeringen met de zekerheid ergens in mijn achterhoofd dat mijn hypotheekschuld bij de bank toch 'gedekt' staat.

Ik persoonlijk (nja ik ben 23, (nog) geen kinderen, zou dondersgoed weten waar ik 1mio in zou investeren :tong: :D, waardoor ik (nagenoeg geheid) meer rendement mee zou behalen dan alleen de waardestijging van mijn 'eigen woning' (het voornoemde op basis van de ontwikkelingen op de woningmarkt op dit moment uiteraard). De liquiditeiten die ik dan in feite 'op mn bankrekening' zou hebben staan zou ik sowieso niet aanhouden in prive (dat 1.2% belasting in BOX-III verhaal) en hier....stopt het gratis advies hahaha :P

2) De vraag of je moet 'investeren' in het aflossen van je eigen woning of het beleggen in andere dingen zou ten eerste afhangen van hoe ik diezelfde woning in eerste instantie heb gefinancierd (specifieker: hoe de leningsvoorwaarden zijn opgesteld) en ten tweede wat op de korte termijn (voor mij 3 jaar) het meeste zou renderen.

Natuurlijk is beleggen risico's nemen, dat snap ik, echter kan men (indien men enige diepgaande kennis heeft van een bepaalde markt/ hetgeen waar je in wilt investeren) wel een goed gegronde rendementsprognose maken en vervolgens financiële stappen maken of juist niet --> Kortgezegd, HET HANGT VAN MEERDERE FACTOREN AF, MAAR WAAR HET MEESTE EURIES VALT TE HALEN ZOU IK MN CASH NAARTOE SCHOPPEN!

Stuk hierboven onder voorbehoud van spelfouten e.d.,heb het er effe snel uitgewipt op kantoor, nog 1 uur en 3 minuten en we kunnen weg!! :df:

Groet,

Yasar

Cekic

Bericht door Cekic » 22 jan 2016, 16:08

Will F. schreef:
tomgtr schreef: Wat is (achteraf) beter?
Waar ik weleens aan denk: je spaargeld in een (spaar) b.v. en daar een hypotheek bij afsluiten voor je huis. Dan maak je wel winst in je bv en betaal je vpb en evt dividend/ aanmerkel. belang belasting over die winst. Ik weet niet of je voor die reden een bv kunt oprichten en dit wordt toegestaan.

Als je een BV opricht alleen ten behoeve van het verstrekken van een hypotheek aan de DGA in privé moet je rekening houden met meerdere aspecten.
- Leningovereenkomst onder zakelijke voorwaarden (de overeenkomst moet zodanig zijn opgesteld, dat een onafhankelijke derde partij (een bank), onder exact dezelfde voorwaarden bereid zou zijn de DGA de betreffende gelden te verstrekken (denk o.a. rente, zekerheden, aflossingsschema etc etc.). Alles moet berusten op zakelijke gronden, zoniet ben je de lul (genuanceerd).
- Je betaalt Vpb over de winst die de vennootschap behaalt (uitgaande van het feit dat er niets anders in de BV zit dan die vordering op de DGA bestaat die winst uit de binnenkomende rente die wordt betaald door de DGA in prive) --> 20% Vpb over aftikken
- Je spaargeld stalt de BV ook op een bankrekening neem ik aan. Daar krijgt de bank een rentevergoeding voor (al dan niet mega laag, maar alsnog) --> 20% Vpb over betalen
- De BV betaalt alleen dividendbelasting (15%) in het geval de BV een uitdeling doet aan de aandeelhouder(s) welke vervolgens op hun beurt weer 25% IB betalen in BOX-II (uitgaande van het feit dat zij een aandelenbelang van meer dan 5% hebben, verdere nuances laat ik achterwege). --> De ingehouden dividendbelasting is echter wel verrekenbaar met de IB.

Ik kan nog urenlang doorgaan. Je kan bepaalde dingen niet zo simpel een fiscale duiding geven (tenzij je een habbie babbie beunhaas fiscalist bent). Het hangt allemaal af van de omstandigheden van het betreffende geval.

Groet,

Yasar

Cekic

Bericht door Cekic » 22 jan 2016, 16:09

tomgtr schreef:Yasar, dat weet ik heel goed. Maar nu even de realiteit op fictieve getallen.

Wat is (achteraf) beter?
PS: de vermogensbelasting bestaat al 1400 jaar niet meer (sarcasme). Tegenwoordig hebben we een boxensysteem (met ingang van 2001), maar in de volksmond heet de belasting in BOX-III alsnog 'vermogensbelasting' hahah. (Tis gewoon IB).
Laatst gewijzigd door Cekic op 22 jan 2016, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Will F.

Bericht door Will F. » 22 jan 2016, 16:12

Bedankt Yasar, 't is maatwerk idd.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 22 jan 2016, 17:01

GTRene schreef:
De auto is getuned door BR-Performance en de motor levert nu een vermogen van 260pk en 420nm.
ze hadden wellicht beter kunnen omschrijven als: de auto is onlangs getuned als zijnde bv bij kmst xxxxx
zodat ze kunnen zien dat het er nog kort opzit en alles nog 'fris' is zeg maar, anders kan 'getuned' soms als
'negatief' gezien worden.
Zit wat in maar met zo een lage km stand hoef je an sich nog niet te vrezen. Meestal komt de ellende met tuning pas bij hogere km standen is mijn ervaring.

Ik vraag me af of hij over een jaartje bij een dealer kan belanden en dan met PS opnieuw verkocht wordt terwijl ie tuning heeft.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2016, 17:02

Box 3 is zo'n ballenterm :blink:

Laten we zeggen dat ik 23 pct aflossingsvrij heb, 23 pct cash erin heb zitten en 54 pct annuitair heb. Nog wat geld in het huis gestoken maar laten we even aannemen dat dat geen enkele waardevermeerdering heft gegeven. Huis eind 2013 gekocht en zeg maar executiewaarde geleend.

Dat duidelijk genoeg? :)

ErikS

Bericht door ErikS » 22 jan 2016, 19:16

23 pct aflossingsvrij heb, 23 pct cash erin heb zitten en 54 pct annuitair heb.
Ha, die verdeling heb ik ook precies.
Voel ik me prima bij.

Knot

Bericht door Knot » 22 jan 2016, 19:38

Mooie foto's... .en nog een aantal liter verbruikt op een gering aantal extra kilometers :tooth:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2016, 19:57

ErikS schreef:
Voel ik me prima bij.
Houdt de rente laag en slaapt lekker (als je zo'n tobber bent als ik)

ErikS

Bericht door ErikS » 22 jan 2016, 21:20

tomgtr schreef:
ErikS schreef:
Voel ik me prima bij.
Houdt de rente laag en slaapt lekker (als je zo'n tobber bent als ik)
Mwaaah, de keuze moet gelijk in het begin goed zijn.
Als dat klopt slaap ik prima. :tooth:

dvh

Re: BMW F30 320i High Loans Live Large 2016 € 500.000

Bericht door dvh » 22 jan 2016, 21:35

Ik mik op 2.2% voor 10 jaar vast.
Benieuwd...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 jan 2016, 22:27

Wat ik vd week zag (door dit draadje) heb je dat al voor 2%.

GTRene

BMW F30 320i High Loans Live Large 2016 € 0.50 cents

Bericht door GTRene » 22 jan 2016, 23:21

das weinig, ik zit nog op 3% (die maatschappij is niet 1 vd laagste zeg maar) maar kan niet zomaar wisselen, al eens nagevraagd, maar dan komt er aardig wat bij kijken en gedoe en toen was ik alweer :gek: dus...laat maar :mrgreen:
Heb gelukkig heb ik alles aflossingsvrij en kon zo een groot deel boete vrij aflossen na verkoop van mijn vorige kar, dacht van, mooi minder betalen elke maand en meer 'relaxed' gevoel tussen de oren.
Natuurlijk ook ruim wat ernaast gehouden voor de nwe kar en kosten die nog gaan komen e.d. wel prettig om
redelijk wat extra op de bank te hebben, je moet dan wel wat uitkijken dat je niet te enthousiast dingen gaat kopen, maar das weer een ander verhaal :mrgreen:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 jan 2016, 23:37

dvh schreef:Ik mik op 2.2% voor 10 jaar vast.
Benieuwd...
Ik heb abn amro 3 jaar vast. Kan je vanaf 1 jaar open breken even naar flex gooien en dan weer 3 jaar fixen met optie om open te breken na jaar. Maar met huidige tarieven zou ik ook gewoon 10 jaar vastzetten. Ik overweeg op korte termijn te stoppen met werk dus de optie om boetevrij af te lossen als er geen box 1 aftrek meer is is belangrijk. Maar als ik dat niet zou hebben, lekker fixen op 2.2 pct voor 10 jaar!

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 23 jan 2016, 01:40

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 jan 2016, 11:20

tomgtr schreef:
dvh schreef:Ik mik op 2.2% voor 10 jaar vast.
Benieuwd...
Ik heb abn amro 3 jaar vast. Kan je vanaf 1 jaar open breken even naar flex gooien en dan weer 3 jaar fixen met optie om open te breken na jaar. Maar met huidige tarieven zou ik ook gewoon 10 jaar vastzetten. Ik overweeg op korte termijn te stoppen met werk dus de optie om boetevrij af te lossen als er geen box 1 aftrek meer is is belangrijk. Maar als ik dat niet zou hebben, lekker fixen op 2.2 pct voor 10 jaar!

Ik zou zelf gaan voor 2,5 op 20 jaar lager dan dit wordt het niet dus lekker lang vastleggen zou ik zeggen...

Zelf zit ik op 3,4 destijds al een keer open gebroken om van 5,5 naar 3,4 te kunnen, achteraf te vroeg gedaan :tooth:

Maarja dat is altijd zo met zulke dingen...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 jan 2016, 12:28

Ja, dat dacht ik met 4,7% een jaar of 9 geleden...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 jan 2016, 12:56

10 jaar geleden begon ik idd op 5,4 en dat heb ik 2 jaar geleden open gebroken en omgezet naar 3,4...

Plaats reactie