tomgtr schreef:Yasar, dat weet ik heel goed. Maar nu even de realiteit op fictieve getallen.
Keuze op 31.12.14 hypotheek van 1M afbetalen of beleggen.
Afbetalen : over 1 M 0 pct vermogensbelasting, geen rente betaling aan bank en scheelt nog aan eigenwoningforfait.
Beleggen. Op 01.01.15 heb ik 1 M stel bij een rendement van 0 pct heb ik op op 31.12.15 1M. Daar betaal ik 12,000 belasting over. Plus omdat er een hoge hypotheek op zit tikt eigenwoningforfait aardig door. Oh en ik mag laten we zeggen 3 pct rente betalen waarvan ik er 1.5 terug krijg.
Wat is (achteraf) beter?
Het antwoord op je vraag is in feite tweeledig. Ik verdeel het in twee 'subvragen' ter verduidelijking van het verhaal voor jou:
1) Wat zou achteraf bezien (fiscaal) gunstiger zijn geweest?
2) Investeren in je 'eigen woning' (zijnde aflossing van je hypotheek of beleggen?(of dat nou beleggen in effecten is, vastgoed, of groentekroketten laat ik even in het midden).
Antwoord
1) Nja, als je je eigenwoningschuld aflost dan heb je in feite je eigen woning in BOX-1 zitten zonder dat je renteaftrek hebt. De vraag of je dat moet doen hangt af van meerdere factoren. Denk onder andere aan wat voor soort hypotheek je hebt (bijv. een aflossingsvrije hypotheek (kan sinds een aantal jaar niet meer, maar als je je hypotheek hebt afgesloten voor dato van de betreffende wetswijziging kan die hypotheek nog 'in stand blijven'.) een annuitaire hypotheek of een andersoortige hypotheek. De keuze voor mezelf om mijn hypotheek wel of niet per direct af te lossen zou ook mede afhangen van de vraag hoeveel mijn huis op dit moment in de markt zou opbrengen qua 'cash' (dit i.v.m. dekkingsgraad uitstaande hypotheekschuld bij eventuele latere verkoop en toekomstig rendement).
Ik zou alvorens de knoop door te hakken m'n huis laten taxeren door een erkende taxateur. Het (fiscale) advies ga en kan ik je uiteraard niet geven zonder mijn verhaal toe te spitsen op jouw specifieke situatie (persoonlijke gegevens),maar laten we dat even laten voor wat het is.
Even globaal gezegd zou ik ten eerste mn huis laten taxeren --> vervolgens afzetten tegenover mn uitstaande schuld bij de bank. Indien de waarde van m'n huis de schuld overstijgt zou ik (indien het een aflossingsvrije hypotheek betreft) de schuld lekker laten staan. Dan zou ik de liquiditeiten die ik had in BOX-III aanwenden ten behoeve van andere investeringen met de zekerheid ergens in mijn achterhoofd dat mijn hypotheekschuld bij de bank toch 'gedekt' staat.
Ik persoonlijk (nja ik ben 23, (nog) geen kinderen, zou dondersgoed weten waar ik 1mio in zou investeren

, waardoor ik (nagenoeg geheid) meer rendement mee zou behalen dan alleen de waardestijging van mijn 'eigen woning' (het voornoemde op basis van de ontwikkelingen op de woningmarkt op dit moment uiteraard). De liquiditeiten die ik dan in feite 'op mn bankrekening' zou hebben staan zou ik sowieso niet aanhouden in prive (dat 1.2% belasting in BOX-III verhaal) en hier....stopt het gratis advies hahaha
2) De vraag of je moet 'investeren' in het aflossen van je eigen woning of het beleggen in andere dingen zou ten eerste afhangen van hoe ik diezelfde woning in eerste instantie heb gefinancierd (specifieker: hoe de leningsvoorwaarden zijn opgesteld) en ten tweede wat op de korte termijn (voor mij 3 jaar) het meeste zou renderen.
Natuurlijk is beleggen risico's nemen, dat snap ik, echter kan men (indien men enige diepgaande kennis heeft van een bepaalde markt/ hetgeen waar je in wilt investeren) wel een goed gegronde rendementsprognose maken en vervolgens financiële stappen maken of juist niet --> Kortgezegd, HET HANGT VAN MEERDERE FACTOREN AF, MAAR WAAR HET MEESTE EURIES VALT TE HALEN ZOU IK MN CASH NAARTOE SCHOPPEN!
Stuk hierboven onder voorbehoud van spelfouten e.d.,heb het er effe snel uitgewipt op kantoor, nog 1 uur en 3 minuten en we kunnen weg!!
Groet,
Yasar