F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door smiley » 05 mei 2016, 11:58

Afbeelding

Andre

Bericht door Andre » 05 mei 2016, 12:13

Het is mooi voor Max maar laten we eerlijk zijn. Het is wel een klote streek naar de Rus toe. En ik denk dat ze hierdoor Max ook onder druk hebben gezet om een meerjarig contract bij Redbull te ondertekenen.

Ik denk dat het verstandiger was geweest om het contract bij Torro Rosso uit te zitten en daarna zo snel mogelijk daar weg te wezen en naar Ferrari of Mercedes. Als je ziet hoe ze met die Rus omgaan dan wist ik het wel.

Redbull gaat sinds jaar en dag al zo om met al hun sportmensen!

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2016, 12:19

Dat is toch niks nieuws, de wereld is hard en dat zal Max ook weten met Jos als voorbeeld.
Ik denk dat ze het gewoon slim gedaan hebben want ferrari schijnt aan ricciardo te trekken, mercedes hebben ze ook protoges genoeg.
Dus alles is vrij onzeker, en als ik kijk hoe de RB nu presteert kan het alleen maar beter worden.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 mei 2016, 13:23

Ik heb er ook geen probleem mee. Als je bij de Oostenrijker tekent dan weet je wat er van je verwacht wordt. Dan weet je dat er een ruiltje kan plaatsvinden. En het hoeft ook niet het einde van de carriëre van Kvyat te betekenen. Als ie Sainz achter zich weet te houden dan is het schluss voor Sainz bij TR.

Laten we blij met teams als RB en TR zijn. Stel je voor ze functioneerden allemaal zoals Williams waar Massa en Bottas halverwege de race helemaal inkakken en nog geen deuk in een pakje boter rijden, maar wel ieder jaar opnieuw onder contract komen te staan. Lekker voor het nieuwe aanstormende talent, maar niet heus.

Trouwens, de move is voor Max ook niet zonder risico. Als ie Ricciardo niet aan kan dan kan het er ook voor Max donker gaan uitzien. Max potentieel kennende kan ik me zo'n scenario moeilijk voorstellen. Al lijkt het me ook sterk dat Max hapklare afstelbrok van Ricciardo's wagen gaat krijgen. Z'n potentieel als afsteller hoort ook degelijk getest te worden. Dat maakt 50% van een rijder.

Joy

Bericht door Joy » 05 mei 2016, 13:36

De duimschroeven gaan nu wel een slag strakker aangedraaid worden. Van het opleidingsteam naar het topteam gaat consequenties hebben voor de verwachte prestaties van de coureur. Jos Verstappen is ook vrij vroeg naar een topteam overgestapt. Dat is niet goed afgelopen. Hopelijk weet Max zich daar wel doorheen te slaan.
Presteerde Kvyat nu echt zoveel minder?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 05 mei 2016, 13:44

Kvyat maakt 2 keer een domme fout. Hij raakt Vettel 2 keer de ene race en volgens mij de vorige race ook al. En dat valt niet zo goed. Mooie reden om hem "terug" te zetten en Max naar voren te schuiven.

China:

Rusland:

Jos ging ook redelijk vroeg naar Benetton, maar ik denk dat Max wel een stukje beter is.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 05 mei 2016, 17:00

Even een vraag van mij, als iemand zonder ervaring als coureur: wat doet de Rus nu verkeerd in China ? Hij raakt Vettel niet, Raikonen knijpt naar binnen, daar zit Vettel, die wil ook naar binnen en daar zit de Rus...... Die rijdt op het circuit, binnen de lijnen. Ik vond het eigenlijk wel een mooie move van Kvyat. Wat had ie dan moeten doen, braaf remmen want misschien wil Vettel graag de ideale lijn pakken in de bocht............

Dat ie door de move in China met iets teveel zelfvertrouwen op de eerste bocht in Rusland afging is ook wel redelijk duideljk te zien.

Mooi dat Max een kans krijgt, ik hoop dat ie hem pakt.

Gr Ron

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 mei 2016, 17:07

Schijnbaar mag je Vettel niet raken :tooth:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 mei 2016, 18:20

RS-Ron schreef:Even een vraag van mij, als iemand zonder ervaring als coureur: wat doet de Rus nu verkeerd in China ? Hij raakt Vettel niet, Raikonen knijpt naar binnen, daar zit Vettel, die wil ook naar binnen en daar zit de Rus...... Die rijdt op het circuit, binnen de lijnen. Ik vond het eigenlijk wel een mooie move van Kvyat. Wat had ie dan moeten doen, braaf remmen want misschien wil Vettel graag de ideale lijn pakken in de bocht............
Het komt er eigenlijk op neer of je je af moet vragen of je als coureur ook een ander incident dan met jouw auto moet zien aankomen. De lijn die Kvyat reed was in elk geval zo off line(en in een hoek met de race lijn en daardoor onverwacht voor Vettel) dat ie waarschijnlijk nog met Kimi gekruist had als Vettel er niet had gezeten. Durf nog wel te wedden dat als Vettel er net achter gezeten had hij hem met een cut-back zo terug in kon halen, want het was niet bepaald de ideale lijn. Het kan, maar als je nascar-style 3 wide gaat moet je wel alle 3 een ongeveer gelijke lijn rijden(vooral bij de start kan je dit aan zien komen). Dus dit moest fout gaan en Vettel kon niet anders dan tegen iemand aanbotsen. Eigenlijk had ie dus zijn stuur niet moeten bewegen dan was die lompe Rus de Sjaak geweest. :) Maar dat geeft al aan dat Kvyat hier zelf dus ook meer risico liep dan nodig was in de eerste bocht. Dat ie er goed uit kwam en ook nog eens dankzij Daniel's pech op het podium kwam, soit. Maar hij had hier net als in Rusland ook zijn eigen race kunnen verpesten. En ik denk dat Red Bull dat gewoon meetelt en niet simpel punten turft.

Dus mensen die roepen dat ie na zijn derde plaats wel heel snel afgedankt werd. Dat had eigenlijk heel anders kunnen en misschien wel moeten eindigen. Was de kritiek van Vettel terecht? Ik denk het niet, maar verstandig was het ook zeker niet.

alt

Bericht door alt » 05 mei 2016, 19:24

Ik las een stukje op het internet dat de mannen van Renault & Red Bull onlangs om de tafel hebben gezeten hoe zij de Red Bull sneller zouden kunnen krijgen.
Daar kwamen de time sheets van Verstappen op tafel, die volgens de schrijver, de Toro Rossosneller heeft gemaakt.
Vanwege zijn verfijnde inbreng van het weggedrag van de Toto Roso.
Ook zou de inbreng van Jos een rol spelen.
Zie de Honda van Harvey Postelthwaite met test rijder Jos Verstappen destijds.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 mei 2016, 19:46

Alt,

door die laatste twee zinnen trek ik de juistheid van dat stuk in twijfel. Jos stond er allesbehalve om bekend dat ie gedurende de tijd dat ie bij een team verbleef de auto sneller maakte. Integendeel.

Sowieso, dat de inbreng van Max bij TR de RB sneller heeft gemaakt lijkt me heel sterk. Maar we zullen het zien. Hij kan zich nu tegen Riccardio op snelheid en afstelvaardigheid bewijzen. Als racer hoeft ie inmiddels al niks meer te bewijzen. Dat zit meer dan goed.

JP

Bericht door JP » 05 mei 2016, 20:01

Ik geloof best dat Verstappen sr. meer verstand van motoren heeft dan de menigte graag wil doen geloven.

Als je de documentaire ziet/hebt gezien van de BBC, van bij hun thuis.

Dan zie je dat die man (jos) al zijn hele leven in de racerij zit en alleen maar ten faveure van zijn zoon.
Alles zelf opbouwen en testen.
Zou wel eens willen weten of het bij andere racer-dads ook zo uitziet in de garage....

alt

Bericht door alt » 05 mei 2016, 20:07

ik heb nog even gegoogled, Hielke, maar kan het niet zo snel vinden.
Maar ik heb enkele jaren terug een artikel over gelezen dat Jos een goede ontwikkelingsrijder was bij Honda.
Misschien in RTL GP.
De heer Knop (Button) werd het jaar daar op wereldkampioen met de BAR.
Misschien kan je zelf er meer over vertellen, Hielke.
Denk dat Jos technisch zijn mannetje staat.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 mei 2016, 20:11

Hielke, er staat dat hij de Toro Rosso sneller heeft gemaakt. Niet de Red Bull, zoals jij schrijft... Door die timesheets te bekijken, van TR, denken ze waarschijnlijk dat hij dat ook bij RB kan.

Hielke

Bericht door Hielke » 05 mei 2016, 20:17

Je hebt gelijk, ik las wat kippig.

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2016, 20:22

Hielke schreef:Je hebt gelijk, ik las wat kippig.
Geeft niks hoor Hielke, jij kan er ook niks aan doen dat je uit Friesland komt :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 05 mei 2016, 20:29

Wat mij vooral opviel is dat het van amersfoort team nadat Max weg was niet echt meer voorin mee kon doen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 05 mei 2016, 21:24

Het is ook niet de coureur die zelf zegt welke instelling veranderd moeten worden(op uitzonderingen na, vleugel is nog wel te doen). Hij moet alleen vooral goed aan kunnen geven in welke fase van een langzame en/of snelle bocht hij ander gedrag wil zien en dergelijke. En ook dan kan de ene coureur beter communiceren met de ene engineer en de andere met een andere. Sommigen kunnen ook alleen in een vooraf goed afgestelde wagen rijden en als je twee van die coureurs hebt, of totaal verschillende inzichten, dan kan dat wel eens nadelig zijn voor een team. Het mooiste is nog wel als beide kanten van de garage dezelfde rijstijl en dus wensen hebben, dan kan je samen heel ver komen en ook echt samen de auto ontwikkelen naar je smaak.

Om maar even aan te geven, Vettel kon niet goed worden met de wagen waar Ricciardo het goed in deed. Nou zat ie met zijn kop ook al half buiten het team, maar de wagen (en vooral de nieuwe motor denk ik) gaf hem niet het gevoel wat hij zocht. Dan is het tijd om te zorgen dat het wel zo wordt, of te vertrekken.

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 05 mei 2016, 22:10

Luco schreef:Wat mij vooral opviel is dat het van amersfoort team nadat Max weg was niet echt meer voorin mee kon doen.
Tijdens dat ene seizoen stak hij al met kop en schouders boven die andere twee uit. Die auto was misschien net top 10 materiaal, meer niet. Dus Max heeft daar echt heel veel uitgehaald toen.
Ben écht benieuwd waar hij staat tov Ricciardo.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 06 mei 2016, 00:42

http://www.motorsport.com/f1/news/toro- ... 33741/?s=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Eigenlijk wordt er dus tevens de angel er bij TR uitgehaald door coureurs te wisselen en engineers te ontslaan. Denk dat het nog best een nette rationele beslissing is dan, ook al is het misschien ff slikken voor Daniil. Én ze lopen minder kans Max voor het eind van het seizoen kwijt te raken natuurlijk.

Reind

Bericht door Reind » 06 mei 2016, 11:42

Ik vind het een logische stap. Kvyat heeft tov MAX al veel meer fouten gemaakt dit jaar. Daarbij het gestuntel in China en Rusland waarbij bij hij in Rusland 2 keer vol de fout in gaat. RB wil zoveel mogelijk punten scoren en MAX zorg er tot op heden voor dat er meer punten richting TR gaan. Rationeel gewoon logisch en daarnaast levert het natuurlijk weer mega publiciteit op. Zou me niks verbazen als dhr Eccelstone hier ook iets mee te maken heeft. Iedereen heeft nu weer meer zin in Spanje. Hoe doet Max het en hoe verhoud Kvyat zich tov Sainz.

Ik vindt het allemaal prachtig en ben van mening dat MAX het gewoon aankan. Hij is dit seizoen gewoon de beste coureur van het veld met de minste fouten.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 mei 2016, 13:06

Volgens mij zorgt Verstappen er niet voor dat er meer punten richting TR gaan.. Kvyat staat "gewoon" boven Verstappen in de ranglijst. Lijkt me dan dat hij meer punten vergaard heeft :wink:

Luco

Bericht door Luco » 06 mei 2016, 14:14

Lees ook overal dat er ook gerommel was tussen Max en Sainz en dat dit ook heeft meegespeeld in de beslissing, maar het fijne zullen wij nooit te horen krijgen.
Ik blijf erbij dat de belangrijkste reden is dat ze Max niet kwijt willen raken aan een andere fabrikant/team.
Uiteindelijk is dat natuurlijk een goed teken en als die het waarmaakt bij RB zal het touwtrekken alleen maar toenemen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 mei 2016, 15:04

Zo, eindelijk tijd om ook wat uitgebreider te reageren.

Allereerst waanzinnig nieuws natuurlijk. Uiteraard is het een risico om mid-season in te stappen maar er zijn ook zat voorbeelden waarbij dat prima heeft uitgepakt (Moreno- Schumacher of Andretti - Hakkinen). Ik denk dat het wel goed gaat komen. Als hij op korte termijn Ricciardo bij kan houden (of zelfs voorblijft), dan zou dat natuurlijk geweldig zijn. Als dat eerst nog niet lukt is het ook geen ramp en zal iedereen wel begrijpen dat het lastig is om in een nieuwe auto gelijk 100% eruit te halen. In de komende maanden zal het afbreukrisico dus nog niet enorm zijn. Maar Max kennende komt dat (meer dan) goed. Zijn leercurve is continue waanzinnig geweest. Verder heeft hij het geluk dat na de komende GP in Spanje er twee testdagen daar zijn, nog meer tijd om te wennen aan de RB12 Tag Heuer dus.

Verder is het jammer voor Kvyat maar ik ben het niet eens met de kritiek dat Red Bull onmenselijk hard is. Als je instapt, dan weet je dat je moet presteren. Helmut Markko zei het begin dit jaar nog zonder omhaal: wie niet presteert ligt eruit. En Kvyat heeft sinds begin vorig jaar gewoon onvoldoende laten zien. Ja, hij had vorig jaar meer punten dan Ricciardo maar da's ook deels scorebordjournalistiek. Met name in het tweede deel van vorig jaar had Ricciardo meer pech en pas toen was de Red Bull redelijk competitief. Toen zijn de meeste punten daar dus verdeeld. En dit jaar was hij structureel enkele tienden langzamer. In de kwalificatie was het al 4-0. En ja, Kvyat reed onlangs nog naar een podium toe maar dat was ietwat gelukkig. Dat hele weekend was hij flink langzamer dan Ricciardo. Laatstgenoemde wist ondanks een lekke band toch nog binnen 7 secondes te komen van Kvyat op het eind. En dat zijn cijfers die niet liegen en waar Red Bull naar kijkt. Bij Red Bull zoeken ze geen degelijke rijders maar wereldkampioenen, it's that simple. Ricciardo is kampioensmateriaal en Max ook zeer zeker. Kvyat en Sainz zijn dat gewoon niet. Goed maar niet bijzonder. Met Max versus Ricciardo en Kvyat versus Sainz hebben ze nu ook een uitstekend vergelijk. Bij Toro Rosso zal de winnaar nog een jaartje extra krijgen, de verliezer ligt er daar uit en zal waarschijnlijk vervangen worden door Pierre Gasly. Bij Red Bull maakt dit dit jaar nog niet veel uit. Beide rijders hebben een contract voor volgend jaar.

Verder kwam die crash in Rusland Red Bull wel goed uit trouwens. Het was de ingang om Max te kunnen promoten. Zoals her en der ook geschreven bleek de sfeer binnen Toro Rosso ook behoorlijk verziekt te zijn. Niet zozeer tussen de rijders zelf maar meer vanuit kamp Sainz versus kamp Verstappen. Met name ook binnen het technische team (de monteurs van Sainz en die van Verstappen). Franz Tost is een goede teambaas maar het is hem blijkbaar niet gelukt dit onder controle te krijgen. Vandaar de opvallende aankondiging van John Booth (ex Manor F1) als soort van interim race director daar. Met zijn ervaring moet hij de neuzen weer dezelfde kant op krijgen. Met het wegvallen van Max (en ontslag van zijn vaste mechanic Xevi Pujolar) zal die rust sowieso al toenemen. Het is overigens ook beter voor Sainz, dat zijn angstgegner Max weg is gevallen. Hij kon nooit uit diens schaduw treden en sneeuwde behoorlijk onder. Nu kan hij zich weer focussen op zichzelf (en Kvyat zien te verslaan dit jaar). Alleen dan zit er een verlenging in voor Sainz, anders is het einde oefening vrees ik.

Een prachtig vergelijk tussen het kwaliteitsverschil van Max en Carlos kun je overigens hier lezen: https://peterwindsor.com/2016/05/05/ano ... -skirmish/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder: als er een prijs zou zijn voor managementteam van het jaar, dan zou de prijs met stip naar Jos Verstappen en Raymond Vermeulen mogen. Ze hebben dit ook weer briljant uitgespeeld en Red Bull / Helmut Markko op de juiste manier onder druk gezet. Ze hebben de interesse van Mercedes en Ferrari gebruikt om deze deal eruit te slepen. Een onmiddellijke overstap naar Red Bull, een fikse salarisverhoging en een contract tot en met 2019.

En zo moet je deze, eerst opvallende move, ook zien vanuit Red Bull. Hun goudhaantje Max was natuurlijk enorm gewild en de zomer van 2016 belooft een heet silly season te worden, met veel aflopende contracten. Als ze Max wilden behouden, dan moesten ze nu schakelen en niet pas in de zomer. Deze move gaat dus niet zozeer over het niet presteren van Kvyat (het verleden) maar meer vanwege het behouden van Max (de toekomst).

En voor Max is het perfect dat hij weg is bij Toro Rosso. Een leuk team om te starten maar in sneltreinvaart niet meer toereikend voor zijn capaciteiten. Daarbij kun je waarschijnlijk wel stellen dat het geen goede keuze was om de Renault motor eind vorig jaar in te ruilen voor de 2015 Ferrari die nu achterin ligt. Die motor is nu al de langzaamste van het veld, niet eens zo betrouwbaar als altijd verteld en Renault heeft goede stappen gemaakt. Verder komt er rond Canada nog een update van 35 PK aan bij Renault, naar het schijnt. Ik vrees dat de rest van het jaar moeizaam gaat worden voor Toro Rosso. Het was puur aan Max te danken dat ze nog redelijk punten scoorden maar dit zie ik Kvyat en Sainz (veel) minder doen.

Kortom: ik denk dat dit een uitstekende move is met bijna alleen maar winnaars. Red Bull voor het behouden van hun diamant tot en met 2019, Max voor een gegarandeerd plaatsje bij een topteam tot en met 2019 waar hij straks races kan winnen en Sainz die zich nu volledig kan richten op zijn eigen prestaties. De enige niet-winnaar is Kvyat maar dat was toch al geen winnaar.

Luco

Bericht door Luco » 06 mei 2016, 15:46

De directe overstap van Max Verstappen was voor velen een donderslag bij heldere hemel. Het verraste mij ook. Nu de rook een beetje is opgetrokken en ik wat belevenissen en signalen van het begin van dit seizoen nog eens de revue heb laten passeren in mijn hoofd, kom ik tot de volgende stelling: Kvyat moest niet zo nodig weg bij Red Bull, maar Max moest weg bij Toro Rosso.

Eerste indicatie hiervoor waren de gebeurtenissen in Melbourne. De wereld hoorde een ontevreden Max over de boordradio, nadat Carlos Sainz (tegen de afspraken in) als eerste zijn pitstop maakte. Max besloot vervolgens ook eerder binnen te komen en dus was het team niet klaar en verrast. Max wilde niet langer op rode banden rondrijden dan nodig was.

Na afloop werden hele en halve waarheden door het team verteld, ook richting Dr. Helmut Marko. Toen deze in de aanloop naar Bahrein een andere, meer accurate, versie van de race in Melbourne te horen kreeg besloot hij op vrijdagavond een gesprek te beleggen met Max, Carlos, hun engineers en Franz Tost. Ik weet dat, omdat een interview dat we zouden hebben met Max om die reden een uur werd uitgesteld tot ver na 22.00 uur. Details zijn er niet naar buiten gekomen, maar er was duidelijk iemand hoger in de boom dan de teambaas die even de piketpalen moest duiden.

In China was de sfeer bij Toro Rosso anders dan dat ik gewend was tot aan dat moment. De vrolijke, lachende monteurs liepen een beetje met hun ziel onder hun arm. Ik zag bij het ontbijt en de lunch groepjes die zich afzonderden van de rest. Het rommelde duidelijk tussen de mannen van de aerodynamica en de engineers, en Franz Tost was duidelijk niet in z’n hummetje. Dat is het fijne van die man: je ziet meteen wat voor bui hij heeft en of je hem kunt aanspreken of beter maar kunt laten gaan.

De race in China bracht minder punten dan vooraf gedacht. Max redde punten in een race die misschien nog wel beter was dan die in 2015, toen de hele wereld hem al die inhaalmanoeuvres zag doen.

Vlak voor de Grand Prix van Rusland was daar ineens John Booth, de ex-teambaas van Manor/Marussia die een belangrijke rol kreeg: Director of Racing. Ik heb in Rusland meerdere teamleden gevraagd wat het precies zou gaan betekenen. Vaak kreeg ik een vragende blik terug, of een schouderophalen.

Tijdens de kwalificatie afgelopen zaterdag in Sotsji is er iets gebeurd tussen Xevi Pujolar en Franz Tost. Het zou te maken hebben gehad met een call voor banden, of het kiezen voor maar één run in de top-10 kwalificatie van Max. De Nederlander pakt P9 en na afloop van de kwalificatie, blijkbaar openbaar op het paddock, sprak Franz Tost zijn ongenoegen uit tegenover Jos Verstappen en Raymond Vermeulen over de gang van zaken. Iedereen die van een afstand stond te kijken dacht dat er een verhitte discussie tussen Tost en Verstappen senior was. De teambaas kon niet wachten tot ze in een kantoortje zaten en dus werd ikzelf, terugkomend op het paddock na de kwalificatie-uitzending, direct door verschillende journalisten aangesproken of er een ‘fight’ geweest van tussen Jos en Tost. Even navraag gedaan en direct diezelfde journalisten op de hoogte gebracht dat het een misverstand was. Er was niets gebeurd tussen Franz en Jos. Het was alleen niet handig dat Tost ‘en plein public’ met veel misbaar zijn verhaal aan Jos had gedaan.

John Booth had een druk eerste weekend en op zondagochtend, na eerder al meteen op zaterdag gesproken te hebben, zaten Jos, Raymond, Dr. Helmut en Max pontificaal aan een tafel voor het Red Bull-motorhome met elkaar te praten. Ik kan me niet anders voorstellen dat de opeenstapeling van vreemde verhalen, uitspattingen en 'moodswings' van Tost besproken zijn. Voor een jonge rijder om zich te moeten ontplooien bij een team waar het ineens rommelt, eilandjesvorming is, er fouten worden gemaakt en de sfeer te snijden is, is zeker niet optimaal.

‘Time to move’ moet er gedacht zijn en met de wisselende resultaten van Kvyat en zijn dramatische race in Rusland kon Dr. Helmut Marko inderdaad een flink aantal spanningen in een klap weghalen door de ‘swap’ van twee van zijn rijders. Bijkomend voordeel is dat Red Bull nu goed kan evalueren of Max inderdaad WK-materiaal is en een directe vrijage met Mercedes of Ferrari is hiermee op de middellange termijn geschoven.

Het is nu aan Max om te gedijen in zijn nieuwe werkomgeving.

Plaats reactie