Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door GTRene » 06 sep 2013, 14:00

nah...op het plaatje zagen de remleidingen er zo mooi gebogen (logish als voorbeeld/herkenning) uit ala kant en klaar nr: 4 en 5 (alleen 4 nodig ivm die te vaste aansluiting) :ongeveer als:

Afbeelding

haalde ze net op samen met wat andere onderdelen, blijken het gewone rechte leidingen te zijn,
weliswaar met de aansluitingen er wel mooi op gemaakt, maar je moet ze dus zelf in vorm buigen....

en laat ik nou net niet zo'n buigtang hebben, het is niet van dat super zachte koper welke je zonder tang kan buigen (netjes zonder dubbel te gaan).

nu kan ik het klusje nog niet verder afmaken :eatpaper: :tooth:
dus ook maar een remleiding buigtang besteld, altijd handig zo'n ding, als ik dat eerder geweten had,
dat je die leidingen verder zelf moet buigen,
dan had dat ding zo met de vorige gereedschap bestelling mee kunnen komen wat van de week al binnen kwam :bag:

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 06 sep 2013, 14:38

Gewoon iets ronds pakken, een dop of een stukje buis. dan buig je hem zo netjes op maat zonder knikken.

je kan nog beter universele koperleiding,een paar nippels en een remleiding fels tang kopen voor dat geld.

heb je altijd iets achter de hand.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 sep 2013, 16:17

dat durf ik bij deze leidingen niet aan, of zijn die bmw remleidingen zo gemaakt dat ze zonder knikken buigen :hmmm: zit zo'n zwart/grijs laagje over aan de buitenkant.

heb al een tang besteld maar idd als je er vaker mee werkt is zo'n komplete set weer handig, maar dan moet je eigenlijk wel een brug hebben en of er veel mee werken (das niet de bedoeling :tooth: )
heb wel een vels setje thuis...en dan straks zo'n tang voor 2 maten maar wel duurder dan zo 1 met 3 maten, maar deze tang kun je ook in hoekjes nog bijkomen om bv wat scherper te buigen oid.

Dus dacht dan maar die wat duurdere maar heb met geen 1 van die tangen echt ervaring dus we zullen het zien of het een juiste beslissing was :mrgreen:

vroeger wel eens idd leidingen gebogen zonder tang dat was speciale zacht koper leiding wat niet snel knikte, ook auto spul dus, maar dat was ook al bijna een eeuw geleden voor mij :wheelchair: ;-)

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 09 sep 2013, 10:35

Laatste tijd helaas wat problemen met de net aangeschafte z3 coupé (zie "mijn auto" pagina).
afgelopen week:
- carterventilatie compleet vervangen, inclusief het moeilijk bereikbare drukregelventiel onder het inlaatspruitstuk van de M52TUB28 motor.
-afgelopen week last gehad van noodloop, dit resulteerde in een kapotte lambdasonde na de kat, er zitten er 2 na de kat (na elke kat 1) dus gelijk allebei maar vervangen, best prijzig geintje.
-vervolgens testrondje gemaakt, pats wederom noodloop tot mijn verbazing. Auto weer uit laten lezen (elke keer €30,-!) en nu is de lambdasonde voor de kat kapot, ook hier zitten er 2. Deze zijn besteld en hopelijk morgen in huis zodat deze ook vervangen kunnen worden. Hierna hoop ik dat het allemaal weer naadloos werkt.

tot mijn verbazing gaf de uitleesapparatuur ook opeens een foutmelding in de Pot-meter van het gaspedaal aan, ik verdenk dat dit dus komt door de kapotte lambdasonde voor de kat (dit is een regelsonde) en dat de combi van gaspedaalstand en brandstofmengsel hier problemen geeft.

Tevens heb ik sinds vorige week een ratel onder de motorkap die alleen aanwezig is tijdens de opwarmfase van de motor. Het is een harde ratel die niet metaalachtig klinkt, ik denk dat het dezelfde ratel is die Fabian met zijn z3 coupe heeft ondervonden. Bij de BMW dealer weten ze er in ieder geval geen raad mee.

Groetjes Floris

Jussi

Bericht door Jussi » 10 sep 2013, 00:41

Het is inderdaad best om de 4 lambdasondes tegelijkertijd te vervangen. Kost helaas een aardig vermogen. :roll:

Waarom de hele carterventilatie vervangen?Nog steeds problemen met stationairloop?

Waar komt het geluid vandaan?

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2013, 10:00

Jussi schreef:Het is inderdaad best om de 4 lambdasondes tegelijkertijd te vervangen. Kost helaas een aardig vermogen. :roll:

Waarom de hele carterventilatie vervangen?Nog steeds problemen met stationairloop?

Waar komt het geluid vandaan?
Carterventilatie zat verstopt (dat drukregelventiel onder het inlaatspruitstuk), daarbij waren alle carterslangen nog origineel en dus vrij poreus na 13 jaar, deze ook maar gelijk mee gepakt. Vervolgens aan de uitlaatgasmeter gehangen en nu 0,0 valse lucht dus dat is netjes dicht.

Het geluid klinkt een beetje plastic-achtig en lijkt bij het inlaatspruitstuk vandaan te komen, mijn idee zegt resonantieklep (= DISA?). Als het echt uit het motorblok zou komen lijkt mij dat het wat metaalachtig zou moeten klinken, wat denk jij?

Die lambdasondes kosten inderdaad een aardige duit, maar ben allang blij dat ik alles zelf doe en dus alleen de onderdelen hoef te bestellen, idem voor de carterventilatie welke een redelijk tijdrovende klus is.

Alvast bedankt, Groetjes Floris

GTRene

Bericht door GTRene » 10 sep 2013, 10:01

rare ratel en stationair loop?
wellicht hoef je alleen je idle control valve nr 7 maar te reinigen...
tenminste ik kan mij voorstellen dat die door het matteriaal zo'n soort ratel kan maken en heeft wat te maken met stationair loop en dat ding erin beweegt ook heen en weer.

dus ff demonteren (als je dat nog niet hebt gedaan) en 1 kant dicht houden...dan bv wat wasbenzine of peut of benzine? er in en dan andere ein ook dicht houden en dan goed hard schudden/cleanen en dat herhalen tot de vloeistof er weer schoon uit komt, baat het niet het schaad ook niet.

als foto niet opent dan rightclick en die openen in nieuw tabblad

Afbeelding

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2013, 10:47

GTRene schreef:rare ratel en stationair loop?
wellicht hoef je alleen je idle control valve nr 7 maar te reinigen...
tenminste ik kan mij voorstellen dat die door het matteriaal zo'n soort ratel kan maken en heeft wat te maken met stationair loop en dat ding erin beweegt ook heen en weer.

dus ff demonteren (als je dat nog niet hebt gedaan) en 1 kant dicht houden...dan bv wat wasbenzine of peut of benzine? er in en dan andere ein ook dicht houden en dan goed hard schudden/cleanen en dat herhalen tot de vloeistof er weer schoon uit komt, baat het niet het schaad ook niet.

als foto niet opent dan rightclick en die openen in nieuw tabblad

Afbeelding
In de opwarmfase van de motor zakt het toerental in en stijgt dan weer, alsof de motor hikt. Tevens is tijdens de opwarmfase de ratel te horen. Beide problemen zijn niet aanwezig bij warme motor.
Echter moet ik nu eerst de eerste 2 lambdasondes nog vervangen (komen morgen binnen) en kijken wat hiervan de gevolgen zijn.

Inderdaad een goed idee om die nr 7 nog eens los te halen en schoon te maken, kan geen kwaad lijkt me. Thanks voor de tip, ga het doen zodra ik tijd heb en laat m'n bevindingen hier horen.

groetjes

Fabian

Bericht door Fabian » 10 sep 2013, 10:56

Als het de kettingspanner van de distributieketting is dan hoor je dat echt in de kop bij de VANOS. Heel irritante metalen ratel, die kun je niet missen. Maak er andere even een filmpje van, dan kan ik je zo vertellen of dat hetzelfde geluid is.

Mochten je kats toevallig kapot zijn, ik heb mijn beide kats te koop.......

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2013, 11:05

Fabian schreef:Als het de kettingspanner van de distributieketting is dan hoor je dat echt in de kop bij de VANOS. Heel irritante metalen ratel, die kun je niet missen. Maak er andere even een filmpje van, dan kan ik je zo vertellen of dat hetzelfde geluid is.

Mochten je kats toevallig kapot zijn, ik heb mijn beide kats te koop.......

Ga ik doen, motor moet eerst weer helemaal afkoelen anders komt het niet opdagen. Bij de BMW dealer wisten ze niet wat het was. Ik heb al jouw 60 pagina's ook doorgelezen waar de symptomen erg gelijkwaardig zijn.

Kats zijn gelukkig (nog) ok. Heb een 4-gas test gedaan waar duidelijk te zien is dat het in orde is (gelukkig maar). Ooit wil ik er nog dezelfde uitlaatlijn onder hangen als die jij hebt: spruitstuk, racekat en eisenmann einddemper. Kan het geheel tot nu toe nog niet echt vinden tegen een schappelijke prijs helaas. Voor tips hou ik me aanbevolen!

GTRene

Bericht door GTRene » 10 sep 2013, 11:07

e30touring1990 schreef: In de opwarmfase van de motor zakt het toerental in en stijgt dan weer, alsof de motor hikt. Tevens is tijdens de opwarmfase de ratel te horen. Beide problemen zijn niet aanwezig bij warme motor.
Echter moet ik nu eerst de eerste 2 lambdasondes nog vervangen (komen morgen binnen) en kijken wat hiervan de gevolgen zijn.

Inderdaad een goed idee om die nr 7 nog eens los te halen en schoon te maken, kan geen kwaad lijkt me. Thanks voor de tip, ga het doen zodra ik tijd heb en laat m'n bevindingen hier horen.

groetjes
Dan kan het maar zo maar voor een deel die idle valve control zijn zo te lezen...als die koud is dan is bv die smeer vuiligheid van de idle valve dik (immers het is vaak wat smeer/vet/olie achtig) en kan die wat haperen wat dat toerenval onregelmatigheden kan veroorzaken...zodra die vettigheid warm wordt dan wordt het vloeibaarder en kan het weer net naar redelijk behoren werken.

hoelang is het geleden dat dat ding is schoongemaakt? je kan het ook testen als ie koud is en dat ding er ff tussenuit schroeft even over de lengte as heen en weer draaien of die soepel in het huis draait or not :D

kost je in elk geval niks en altijd fijn als je weet dat die goed clean is en naar behoren werkt.

Fabian

Bericht door Fabian » 10 sep 2013, 11:58

e30touring1990 schreef: Ooit wil ik er nog dezelfde uitlaatlijn onder hangen als die jij hebt: spruitstuk, racekat en eisenmann einddemper. Kan het geheel tot nu toe nog niet echt vinden tegen een schappelijke prijs helaas. Voor tips hou ik me aanbevolen!
de tijd ervoor nemen, en als de deal aangeboden wordt meteen happen. Zo kwam ik toevallig aan de complete uitlaat (iemand die zijn Z3 QP aan het ombouwen was naar V10 uit de M5) en nu toevallig aan de Rotrex-compressorset :) Kost wel 7 jaar in totaal, maar toch :wink:

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2013, 12:23

Fabian schreef:
e30touring1990 schreef: Ooit wil ik er nog dezelfde uitlaatlijn onder hangen als die jij hebt: spruitstuk, racekat en eisenmann einddemper. Kan het geheel tot nu toe nog niet echt vinden tegen een schappelijke prijs helaas. Voor tips hou ik me aanbevolen!
de tijd ervoor nemen, en als de deal aangeboden wordt meteen happen. Zo kwam ik toevallig aan de complete uitlaat (iemand die zijn Z3 QP aan het ombouwen was naar V10 uit de M5) en nu toevallig aan de Rotrex-compressorset :) Kost wel 7 jaar in totaal, maar toch :wink:
Heb er ook zeker geen haast mee, na de "reparaties" van afgelopen week moet ik als student maar weer even gaan sparen!

Het is me bekend, ik volg jouw draadje en heb alles doorgelezen, een erg strakke QP met mooie aanpassingen naar mijn idee! Inlaataanpassing is misschien nog wel eerder aan de orde dan uitlaataanpassing bij mij, hoewel wat extra sound wel welkom is.

Ben er benieuwd naar de inbouw van de compressor en wat je gaat vinden van een "geblazen" QP.

Succes!

Jussi

Bericht door Jussi » 10 sep 2013, 13:36

DISA klep kan vreemde geluiden geven en verhoogd toerental maar die is dan ook permanent aanwezig. Althans was dat toch toen de mijne stuk was. De klep binnenin was afgebroken en had dus ook geen koppel meer.

Je zou eens een filmpje moeten maken maar ik denk de Vanos. Kijk ook even de hitteschilden na.

Voor die uitlaat upgrade, kan ik je een eBay spruitstuk aanraden. Voor 200 euro zat die onder de wagen en past, mits lichte aanpassing.

Fabian

Bericht door Fabian » 10 sep 2013, 13:50

En wat doe je dan met je katalysatoren Jussi? Zo kom je toch niet door de keuring lijkt mij?

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 10 sep 2013, 21:18

Jussi schreef:DISA klep kan vreemde geluiden geven en verhoogd toerental maar die is dan ook permanent aanwezig. Althans was dat toch toen de mijne stuk was. De klep binnenin was afgebroken en had dus ook geen koppel meer.

Je zou eens een filmpje moeten maken maar ik denk de Vanos. Kijk ook even de hitteschilden na.

Voor die uitlaat upgrade, kan ik je een eBay spruitstuk aanraden. Voor 200 euro zat die onder de wagen en past, mits lichte aanpassing.
Zou je mij een pb willen sturen met het spruitstuk die je eronder hebt, er worden namelijk nogal wat verschillende aangeboden en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Thanks

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 10 sep 2013, 23:32

Tijdje geleden, de originele schokbrekers maar eens vervangen.
Het Alfa'tje reed niet helemaal lekker strak meer.
Ook niet raar natuurlijk, schokbrekers met 313k km aan ervaring.
Via MP kon ik een set gele Koni's kopen met veren deze hadden amper 14k km ervaring.
Rijd nu wel weer lekker strak, vooral de bochten zijn weer leuk. :df:

Jussi

Bericht door Jussi » 10 sep 2013, 23:36

Fabian schreef:En wat doe je dan met je katalysatoren Jussi? Zo kom je toch niet door de keuring lijkt mij?
Precies. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 sep 2013, 12:10

Gisteren de remleiding buigtang binnen gekregen, dus maar meteen gebruik van maken en de garage in om de klus af te maken vooral ivm LA en de nwe remleiding e.d.

Gelukkig ging de remleiding aansluiting onder de auto heel mooi los dus dat was mooi meegenomen, wel moest ik bij de aansluiting
die nog vast zat dat beugeltje onder de wartel kapot knippen zodat die eraf kon om zo de koper remleiding en rubber slang door dat
gat te laten zakken en er toen beter een goede griptang op te kunnen zetten.
Toen ging die eindelijk los en kon ik de leiding helemaal er onderuit halen om zo die leiding na te kunnen maken qua buigen en zo'n beugeltje had ik er al 2 van besteld, 1 als reserve :D

Dat werkte mooi met die tang, weliswaar is die tang 4.8mm en de BMW leiding 5.0 en dus een lichte beschadiging aan de coating
waar je hem klemde, maar verder no problem en werk handig zo'n ding.

Dus hup er weer onder en paste perfect, toen kon ik ook eindelijk die laatste rvs omvlochten remleiding naar de klauw er aan maken
en was dat ook klaar, ff ontluchten nog of course en ready.
KW veer met stelring er uit.jpg
KW veer met stelring er uit.jpg (63.98 KiB) 2983 keer bekeken
RA.jpg
RA.jpg (104.95 KiB) 2983 keer bekeken
RA nwe remdelen en veer delen.jpg
RA nwe remdelen en veer delen.jpg (95.13 KiB) 2983 keer bekeken

Toen de nwe achterveren er onder maar die waren toch wat lager dan ik hoopte...dus voor maar wat omlaag geschroefd om het geheel wat
beter te laten staan en dacht, ach zo kan het mooi, dat systeem zonder afsteller heeft namelijk een mooiere winding waardoor je niet
zo snel winding op winding krijgt.
LA.jpg
LA.jpg (89.49 KiB) 2983 keer bekeken
LA nwe remdelen en veer delen.jpg
LA nwe remdelen en veer delen.jpg (104.13 KiB) 2983 keer bekeken

Echter vandaag moest ik ff mijn wekelijkse boodschappen doen dus dacht kan ik meteen ff kijken hoe dat rijd en kunnen de veren zich
meer zetten.

En idd dat deden ze en werd de auto nog weer eens een tikkie lager achter...hm, das niet de bedoeling zo laag, nu hoorde ik zelfs bij
wat dieper inveren dat die licht de kuip heel iets raakt omdat die nu zo diep staat en die veren iets comfortabeler zijn.
Met de bredere velgen en de 22mm verbreders is die combo net to much, hoorde bij het uitgaan van die parkeerkelder zelfs even
de uitlaat (redelijk laag op 1 punt) even dat weg deel raken en toen wist ik het zeker.

Het staat wel mooi moet ik zeggen, maar voor deze totaal combo net te laag en dus gaat het er weer onderuit en verkoop ik de set wel
is natuurlijk splinternieuw en slechts 4km onder de auto gehad, en de aanschaf was een gokje, ik wist niet precies wat ik kon gebruiken als vervanging voor.

Dus vanmiddag maar ff weer omwisselen voor de KW met stelringen en dan denk maar een andere veer set kopen die minder diep gaat,
ik weet nu welke ik niet moet hebben :mrgreen: , wel jammer van het werk e.d. magoed, kan gebeuren.

Verder haal ik ook gelijk 2 andere spoorverbreders van 20mm, deze nwe 22mm waren voor een leuke prijs maar vallen dus net iets te breed uit, althans vind ik en dat is
wat je nu merkte met die wat te lage set-up (for my liking) voor deze combo wat dan natuurlijk ook betekent dat ik dat in theorie ook zal hebben
met de hoger in te stellen KW-set als die ver in zou gaan veren, dus sowieso ook 2 iets smallere spoorverbreders.

Kan ik nu ik me dat bedenk vanmiddag wel eens gaan kijken/testen als ik de veer er tussenuit haal en de demper los heb dan krik ik dat wiel eens in de kast, kan ik goed zien hoeveel mm eraf moet om goed vrij te zijn, wellicht is de standaard 20mm genoeg (2mm minder) ff testen dus.

houzebezigheidstherapie lijkt het wel.

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 11 sep 2013, 12:18

Goed bezig! lekker aan het klussen lees ik al.
Moet zelf ook nog aan de gang met de ophanging maar weinig tijd.
Mooie remmen ook btw.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 sep 2013, 13:00

thanks, ben ook blij met de rondom nwe remmerij en leidingen e.d.

ben er ook achter waarom die lager uitviel dan ik verwacht had, heb de verkeerde verlagingskit besteld, ja wel goed voor deze auto maar ik had alleen de achter veren nodig (immers voor coilovers) en heb per ongeluk denk? de set 25/25 F&R besteld ipv de set 25/10 F&R die ik moest hebben :hmmm:

nieuwe ronde nieuwe kansen :tooth:

Xave30

Bericht door Xave30 » 11 sep 2013, 13:11

Super Rene. :)

e30touring1990

Bericht door e30touring1990 » 12 sep 2013, 21:19

Goedenavond allemaal,

Om even terug te komen op het eerdere verhaal deze week betreffende mijn Z3 QP.
Foutcode P1580 dit verwijst naar 3 BMW codes: 109, 114, 119. Heeft allemaal met de gasklep te maken, echter geen idee wat ik hiermee aan moet.

Op aanraden van GTRene zojuist de stationair regelklep schoongemaakt, deze was flink aangekoekt en dus een aanrader, thanks daarvoor. dit kunnen we afvinken.

Echter blijf ik nog steeds met het probleem noodloop zitten, de uitleesapparatuur gaf de lambdasondes de schuld, deze dus vervangen (alle 4!!) Na monteren de auto gestart en het Check Engine lampje ging uit, in tegenstelling tot eerder want toen bleef deze aanstaan. Vervolgens een testrondje gereden en alles leek ok totdat ik de snelweg op reed. Pats, Check Engine lampje aan, Traction Control en EML. Ik was een beetje pissed omdat ik ondertussen met de carterventilatie erbij afgelopen 1,5 week al zo'n €800,- verder ben en dat is voor mij erg veel geld. Zeker als je je dan bedenkt dat je nog geen steek verder ben en ook nog eens (3x30 euro lichter bent aan uitlezen bij de garage!).

Ik ben dus een beetje radeloos en teleurgesteld omdat de acties die zijn verricht (naar mijn idee) tevergeefs zijn.

Misschien heeft iemand van jullie ervaring met storingen met de gasklep en misschien dat je deze opnieuw moet inleren na demontage, echter kan ik hier niks zinnigs over vinden op het net.

Alvast bedankt voor het doorlezen van deze lap tekst!

Groetjes Floris

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 12 sep 2013, 21:39

vermoed dat je het wel in de richting van de gasklep moet zoeken, normaal gesproken moet je na reinigen alle adaptiewaardes weer resetten. en idd opnieuw inleren.

stekker verbindingen goed schoonmaken strakker zetten. een tijd de accupool losgooien en plus en min tegen elkaar aanhouden wil ook wel is helpen.

lees dit ook is door

Peric

Bericht door Peric » 12 sep 2013, 22:21

René, ik heb ooit van FAF een goede tip gekregen.
Je kunt extra dikke rubbers krijgen voor onder of op de veer. Mijn compact stond achter iets te laag en heb zo'n set rubbers besteld. Ze zijn er van 14.5 mm en 22 mm.
De nummers: 33531094754(14.5 mm) of de 33531091952(22 mm)
Bij de dealer te bestellen, en niet te duur. Kun je misschien gewoon je nieuwe veren gebruiken.
Succes!

Nr. 18 op de afbeelding (alhoewel degene die ik heb met de punt zijn)
Afbeelding

Edit:
Nu zie ik het, die van 14.5 mm zijn die met een gat erin, die van 22mm die met punt.
Afbeelding

Plaats reactie