330i Exit: Ik heb hem verkocht!

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Martijn

Bericht door Martijn » 29 okt 2006, 13:37

Vind ik echt de grootst mogelijke onzin die er bestaat. Het is duidelijk wat het probleem is bij die verkoper: gebrek aan mensenkennis.

Komt echt niet alleen bij autoverkopers voor overigens.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 okt 2006, 14:17

Rico v Velzen schreef:Ik ben van mening dat je best een wat afstandelijke houding mag aannemen als verkoper als het om dit soort auto's gaat. een M3 verkoopt zichzelf al. niks ten nadele van Tom maar als hij de M3 echt wil hebben had ie ook proefrit gemaakt. een M3 geef je niet zomaar mee. het is geen 318i ofzo.

Een jaar geleden kwam ik bij een wild vreemde garage; een E46 M3 met SMG te koop, weinig KM gelopepen, goede kleur. Ik bellen, jongens ik wil graag een proefrit maken, ken dat? U komt maar. Zo gezegd zo gedaan. Ik meld me daar; heb gebeld, wil proefrit met de M3 maken, verkoper loopt mee. Nu had ik mijn eigen M3 naast de in de aanbieding zijnde M3 geparkeerd, kwam toevallig zo uit. Hij wou zeggen kent u de aut..............brak zichzelf acuut af......................ach u kent hem al zie ik, nou hier zijn de sleutels, ga Uw gang. Normaal doen we dat nooit, hij wou mijn paspoort niet eens hebben. Dus ik even een half uurtje met de SMG M3 op pad. Mooie bak, SMG super.................................even overleggen; maak eens een plaatje. Nou ze wouden gewoon geen inruil M3, gewoon een bod gedaan dat ver, echt ver beneden de maat was. Einde oefening dus, maar toch wel even lekker gestuurd, zonder problemen

Conclusie; het maakt idd uit of je met een 330i danwel met een M3 aankomt voor een proefrit :lol: :lol:

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 21:56

Martijn iedereen wil wel een proefrit in een M3 maken. Tom in dit geval niet zoals hij zelf schrijft. een M3 mee geven schept ook verantwoording, als je geen enkele ervaring met zo'n auto hebt kun je flink in de problemen komen. 343 pk is echt wel serieus. ja wij vinden allemaal wel dat we dat even in een proefrit kunnen temmen, maar dat kan een verkoper aan de buitenkant niet zien.

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 22:00

En een dagtaak aan proefrit drooggeilers. geloof niet dat men bij een dealer daar op zit te wachten.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 okt 2006, 22:02

Das waar, serieuse kopers worden dan anders benaderd, met een M3 aankomen, word je toch anders aangekeken, lees; je bent interessant voor hun

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 okt 2006, 22:09

Jongens, maak het niet mooier dan dat het is hè :wink:

Shakes

Bericht door Shakes » 29 okt 2006, 22:10

Kom nou toch. Een verkoper die net modaal maakt zal zijn klanten wel even beoordelen op hun auto?

Loop ik bij Porsche Adam binnen helpen ze me prima, deur verder een stuk minder. Ga even driedelig dragen in het weekend omdat de dealer me serieus neemt :? Ga ik m'n geld wel ergens anders uitgeven.

N.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 okt 2006, 22:14

2 zielen, 1 gedachte?
:wink:

Roger

Bericht door Roger » 29 okt 2006, 22:32

Dus in principe komt het er op neer dat als ik morgen de lotto win en overmorgen bij BMW op de stoep sta om een M3 te kopen, dat dit mij niet gaat lukken omdat ik met een E30 kom voorrijden...

Dus je kan alleen maar een M3 kopen als je al een M3 hebt...........

Maar hoe is de beste man ooit aan een M3 gekomen?? Eens moet het de eerste keer zijn.....

Ik begrijp het niet meer! Wie kan het me uitleggen.... :wink: :D

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 22:47

Dit gaat niet over of je met een dikke auto moet voorrijden, of dat je een 3 delig pak aan moet hebben. het heeft alles met je eigen houding en instelling te maken. voorbeeld in deze weer Tom. hij was oriënterend, zijn houding is zodanig geweest dat hij geen koopplannen heeft. daar is niks mis mee. maar waarom zou een verkoper dan een hengel moeten uitgooien in een lege vijver?

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2006, 22:50

Rico v Velzen schreef:Martijn iedereen wil wel een proefrit in een M3 maken. Tom in dit geval niet zoals hij zelf schrijft. een M3 mee geven schept ook verantwoording, als je geen enkele ervaring met zo'n auto hebt kun je flink in de problemen komen. 343 pk is echt wel serieus. ja wij vinden allemaal wel dat we dat even in een proefrit kunnen temmen, maar dat kan een verkoper aan de buitenkant niet zien.
Rico, bij BMW trainingen voor verkopers is het volgens mij gewoon ingegeven dat ze niet snel auto's mee moeten geven voor een proefrit. Een koper moet ook altijd de deur uitgaan met het gevoel alsof ie de deal van z'n leven heeft gemaakt. De auto die je gaat inruilen is nooit ideaal (als je automaat hebt moet het handbak zijn en als je handbak hebt is er schijnbaar meer vraag naar automaten van dat model) maar ondanks dat willen ze toch een x bedrag geven en als je bovendien nog 2k bij de auto eraf gelult die je wilde kopen... dan mag je als koper helemaal blij zijn.. terwijl het allemaal netjes ingecalculeerd is.

Met een proefrit is het ook niet veel anders... ze zorgen er gewoon voor dat het niet te gemakkelijk gaat zodat je het gevoel krijgt alsof je heel speciaal bent omdat je namelijk een proefrit kan maken met een 'echte' BMW. Psychologie.. want het blijft een stuk blik dat van de lopende band komt.
En het is gewoon een stukje belevenis waar veel mensen intrappen. Niets meer dan dat. Kopers van dure auto's zijn er gewoon heel gevoelig voor... bij Porsche is dat nog een heel stuk erger...
Misschien kan Duifjes of Edwin dat bevestigen.
Das waar, serieuse kopers worden dan anders benaderd, met een M3 aankomen, word je toch anders aangekeken, lees; je bent interessant voor hun
En met een E46 330i met 231pk ben je een drooggeiler en niet interessant voor hun?
een M3 mee geven schept ook verantwoording, als je geen enkele ervaring met zo'n auto hebt kun je flink in de problemen komen. 343 pk is echt wel serieus. ja wij vinden allemaal wel dat we dat even in een proefrit kunnen temmen, maar dat kan een verkoper aan de buitenkant niet zien.
Sorry ben het hier niet mee eens. Het zal die verkoper echt niet interesseren al rijd ik dat hele hok in elkaar. Ze hebben daar netjes een verzekering voor en eigen risico kunnen ze op de rijder verhalen... daar teken je tenslotte voor bij een proefrit.

romo

Bericht door romo » 29 okt 2006, 22:53

Ik heb nog nooit iets getekend voor een proefrit, buiten dat om...............niet moeilijk doen jongens, ik beoordeel en zeker veroordeel er niemand om. Wil je een proefrit , gewoon vragen, willen ze niet, nou simpel toch, zien ze me niet meer terug, jammer dan................simpel as that toch?

Hoe een verkoper analyseert.....................ik zou het echt niet weten, maakt ook geen hol uit IMO...........................................
Laatst gewijzigd door romo op 29 okt 2006, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 22:54

Ik weet 100% zeker als Tom morgen belt en zegt dat ie echt interesse heeft in de M3, een proefrit zonder probleem mogelijk is. een verkoper wil maar 1 ding weten. kunnen er zaken worden gedaan. En de bal ligt bij de klant want pas als die wil kopen kan er verkocht worden.

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 23:02

Tom zoals jij het stelt is het ook geen probleem om een Ferrari of een dikke Porsche aan ieder willekeurig persoon die een proefrit wil maken, mee te geven? want het is toch allemaal wel verzekerd? je 330i heeft er in deze weinig mee te maken. die auto is niet bepalend voor je koop interesse.

Roger

Bericht door Roger » 29 okt 2006, 23:07

Rico v Velzen schreef:Dit gaat niet over of je met een dikke auto moet voorrijden, of dat je een 3 delig pak aan moet hebben. het heeft alles met je eigen houding en instelling te maken. voorbeeld in deze weer Tom. hij was oriënterend, zijn houding is zodanig geweest dat hij geen koopplannen heeft. daar is niks mis mee. maar waarom zou een verkoper dan een hengel moeten uitgooien in een lege vijver?
Precies, een goeie verkoper weet snel genoeg of een koper serieus is of niet. Een verkoper die zich laat leiden door wat hij ziet (mooi pak, dikke auto) is in mijn ogen geen goeie verkoper.

En als ze niet willen verkopen omdat je in een spijkerbroek de showroom binnenloopt dan zijn ze het zelf schuld. Koop je hem gewoon ergens anders..

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2006, 23:09

Rico v Velzen schreef:Dit gaat niet over of je met een dikke auto moet voorrijden, of dat je een 3 delig pak aan moet hebben. het heeft alles met je eigen houding en instelling te maken. voorbeeld in deze weer Tom. hij was oriënterend, zijn houding is zodanig geweest dat hij geen koopplannen heeft. daar is niks mis mee. maar waarom zou een verkoper dan een hengel moeten uitgooien in een lege vijver?
Ik ben diezelfde middag ook bij Lotus geweest in Lochem. Daar stond een Elise die ik in het echt wilde zien en ook wat vragen over had. Dat was met dezelfde insteek als die M3... gewoon eens kijken hoe zoiets erbij staat.

Toen ik daar de showroom binnenkwam even rondgekeken. Na vijf minuten kwam er een verkoper ofzo naar mij toe om te vragen of ie mij kon helpen. Ik zei dat ik die Elise had gezien.. dus hij liep met me mee naar die auto. Gelijk een verhaal over de historie van die auto en algemene informatie. Toen ik wat dieper ging doorvragen over de tuning kreeg ik een lijst met zaken die aangepakt waren. Hij ging heel die lijst af om uit te leggen hoe/wat eraan gedaan was... zelfs naar een zoldertje(magazijn) gelopen om daar een cilinderkop te zien die aangepakt was... heb een uitleg van een klein uur gehad. Daarna nog even over wat andere auto's gehad, was een leuk gesprek met een echte liefhebber.. dat kon je in alles merken.

Hij bood vervolgens een proefrit aan. Dat heb ik afgehouden omdat het buiten nogal nat was... dan kun je lastig een auto beoordelen vind ik... zeker zo'n auto met een middenmotor. Ik zei dat het mij wel leuk leek om eens mee te rijden met iemand die goed op de grens kon rijden. Vervolgens kreeg ik z'n visitekaartje (bleek van der Kooi zelf te zijn) en vroeg ie of ik morgen (vandaag dus) tijd had om naar Assen te komen omdat ze daar regelmatig met een heel clubje reden. Meerijden was dan geen probleem. Daar ben ik vandaag dus geweest (was zo'n jan de boer dag).. heb ook een ritje meegereden met iemand van Lotus in een standaard Elise 111R... erg gaaf dus! 8)

Kweenie hoor, maar zoiets maakt mij wel iets enthousiaster dan een BMW verkoper die je in een M3 laat zitten en vervolgens met de elektrische stoelbediening gaat spelen.
BMW maakt geweldige auto's en het totaalplaatje is super (leuke modellen want allemaal rwd en veel motoren leverbaar, betrouwbaar, organisatie is prima met garantie/dealernetwerk), maar echt vlotte verkopers zijn er wel zeldzaam :)

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 23:10

En natuurlijk bespeelt een BMW verkoper je, en probeert je het gevoel te geven dat het allemaal heel bijzonder is. qau wereld deal ed. de klanten die dat niet willen staan wel bij een vaag consumenten achtig koreaans merk op de stoep. te vechten om een paar vloermatten in de deal ;-) BMW's koop je nooit met je verstand.

romo

Bericht door romo » 29 okt 2006, 23:15

Rico v Velzen schreef:En natuurlijk bespeelt een BMW verkoper je, en probeert je het gevoel te geven dat het allemaal heel bijzonder is. qau wereld deal ed. de klanten die dat niet willen staan wel bij een vaag consumenten achtig koreaans merk op de stoep. te vechten om een paar vloermatten in de deal ;-) BMW's koop je nooit met je verstand.
Welke auto koop je wel met verstand? Als het een rationeel gebeuren zou zijn dan was er nooit een auto industrie ontstaan.......................

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2006, 23:15

Rico v Velzen schreef:Ik weet 100% zeker als Tom morgen belt en zegt dat ie echt interesse heeft in de M3, een proefrit zonder probleem mogelijk is. een verkoper wil maar 1 ding weten. kunnen er zaken worden gedaan. En de bal ligt bij de klant want pas als die wil kopen kan er verkocht worden.
Ja klopt. maar niet bij elk merk gaat het zo. Bij nissan waren ze een stuk makkelijker met die 350Z. En ik denk best dat het toen wat mensen over de streep heeft getrokken... gewoon omdat ze na zo'n rit enthousiast zijn geworden. Het is gewoon een andere aanpak... de BMW aanpak zal voor hun prima werken anders deden ze het niet zo. Mij spreekt het wat minder aan... ik kan nog 5 auto's noemen die mij erg aanspreken.. waarom zou ik dan zeggen tegen een BMW verkoper dat we zaken kunnen doen als ik een proefrit mag maken in een M3? :)

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 23:17

Mooi voorbeeld wat je aanhaalt over de lotus dealer. lotus is zo'n merk waar je alleen heengaat als je ECHT interesse hebt. ik weet zeker dat die in tegen stelling tot een status merk als BMW niet of nauwelijks drooggeilers voor een proefrit binnen krijgen.

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2006, 23:18

ja bij Lotus moeten ze wel :lol:

romo

Bericht door romo » 29 okt 2006, 23:18

Mee eens, en idd bij de gemiddelde BMW dealer zijn ze nogal arrogant, das een understatement ..............................

Ik kom ook nooit meer bij de plaatselijke dealer in Enschede, Smudde dus, ooit eens een offerte laten maken op een nieuwe M3, we bellen u...........................................tja 1,5 jaar later moet ik nog steeds een belletje krijgen...................................opbokken dus.

RVV

Bericht door RVV » 29 okt 2006, 23:24

Tom ik snap dat het je irriteert. het zou mij ook irriteren. maar die BMW verkoper hoeft die auto echt niet aan de man te helpen met geleur en gedoe. de goedkoopste huisselectie M3 met maagdelijke kilometerstand is even wat makkelijker te verkopen dan een 350z ofzo. binnen 4 weken is deze auto verkocht let maar op.

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2006, 23:33

Irriteert is een groot woord, als ik er in had willen rijden had ik het wel serieuzer aangepakt of gewoon vooraf een afspraak gemaakt.
Maar vind het wel jammer dat verkopers weinig moeite doen om dat soort enthousiasme over te brengen. Het is meer het opnoemen van de optielijst en dat was het. BMW is wel een rijdersauto en zelfs de verkoper bij m'n Alfa dealer weet die italiaanse schroot leuk te verkopen met verhalen over circuitdagen voor verkopers georganiseerd door de importeur.
Ik vroeg hoe die 335i rijd.. hij zei niet meer dan dat het wel een heerlijke rappe auto was. joh.

Verder heb je gelijk. auto zal wel snel verkocht worden.

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2006, 00:27

Aan de andere kant, waarom zou die een autoliefhebber moeten zijn? Verkopers moeten verkopen en zien hun handelswaar als werk. ik bedoel, ik verkoop met plezier matrassen verdien er mijn brood mee. maar buiten dat om heb ik er echt niks mee. het is een misvatting om te denken dat BMW verkopers echte liefhebbers zijn zoals wij. die groep is erg klein en zijn mischien wel de slechtste verkopers.

Plaats reactie