Napraten: DF @ Nürburgring Nordschleife deel 1

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Snipe

Re: Napraten: DF @ Nürburgring Nordschleife deel 1

Bericht door Snipe » 14 nov 2010, 18:56

Een leuke mevrouw achter die tafel had ik ook leuker gevonden dan een hoestende, kuchende, half-griepende Peter naast me aan die tafel.
En dat puntje van die briefing is een van de zaken die de volgende keer anders gaan, daar waren we zelf ook niet helemaal blij mee.

daNpy

Bericht door daNpy » 14 nov 2010, 19:04

Erik schreef:Ik opper inderdaad het idee om het nog beter te maken.
Tevens zou ik gaan werken met een DF lidmaatschap met daaraan gekoppeld een startnummer.
Is handiger mbt inschrijvingen op evenementen EN je hebt -indien noodzakelijk- een mogelijkheid tot indeling naar kennis en kunde EN je hoeft geen stickers meer te regelen.
Is een optie, maar ik denk dat je dan op een gegeven moment al aardig richting de hogere nummers gaat waarbij er veel tussenliggende wellicht niet vaak op komen dagen?
Ook is het minder handig als er samen met een andere club evenementen georganiseerd worden.

Inschrijfnummer = startnummer wordt bij zowat elk ander evenement gebruikt, je moet sowieso je verklaring inleveren en dan is het 30sec wachten op je sticker en randzaken geen onoverkomelijk probleem lijkt me. Indien wel, had je maar op tijd moeten komen :mrgreen:

Denniske

Bericht door Denniske » 14 nov 2010, 19:31

Hoi allemaal,

ik was vrijdag ook aanwezig om enkele foto's te schieten. Hier staat een voorlopig (!) album (9u25-10u15): http://picasaweb.google.com/Dennisnoten ... eife121110#" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zullen nog veel meer foto's volgen, nu nog wat tijd vinden om ze verwerkt te krijgen. Dat zal gebeuren in de loop van de komende week, ik zal de updates wel posten in dit topic. :)

Sorry dat niet iedereen erop staat (wellicht sta je er op de andere foto's wél op), maar m'n camera vond het blijkbaar zo leuk om niet elke foto op mijn geheugenkaartje te schrijven en zo soms even doodleuk 10 foto's oversloeg.. En natuurlijk schreef 'ie dan vaak de onscherpe foto's wel. Argh.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Dennis

GTRene

Bericht door GTRene » 14 nov 2010, 19:35

blijft mooi zo'n Z3 coupe :angel:

Macboy

Bericht door Macboy » 14 nov 2010, 19:36

Topdagje heren !

We zijn met Ruben en Xavier wezen kijken, nou ja kijken, eigenlijk waren we de hele tijd aan het eten en amper langs de baan te vinden ... laat gekomen en vroeg weggegaan, omdat we eigenlijk zelf wilden rijden wat niet mogelijk was :)

Het zou wel jammer zijn als niet iedereen een foto van zijn auto kan vinden met zoveel fotografen ?

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 14 nov 2010, 19:46

Dennis for president :mrgreen:

Afbeelding

PD power

Bericht door PD power » 14 nov 2010, 19:55

Afbeelding

Walter Dendunne
Auto: VW luchtgekoeld

Bericht door Walter Dendunne » 14 nov 2010, 19:59

Erik schreef:Dennis for president :mrgreen:
+1
Tnx Dennis!

JP

Bericht door JP » 14 nov 2010, 20:07

Macboy schreef:Topdagje heren !

We zijn met Ruben en Xavier wezen kijken, nou ja kijken, eigenlijk waren we de hele tijd aan het eten en amper langs de baan te vinden ... laat gekomen en vroeg weggegaan, omdat we eigenlijk zelf wilden rijden wat niet mogelijk was :)
(...)
Had geroepen, had je kunnen meerijden... :df:

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 14 nov 2010, 20:14

:D :df: Dank je Denniske toppie!! :thumbup:
En ook Remmie nog bedankt voor de Vimeo.. :thumbup: .

Afbeelding

Zo kan het dus ook. :D

Robertdj

Bericht door Robertdj » 14 nov 2010, 20:17

Thx voor de foto's van mijn hok.

Mooie locatie trouwens! :thumbup:

Erik

Bericht door Erik » 14 nov 2010, 20:19

Door de enorme kick van vrijdag bijna vergeten hoe het zaterdagmorgen bijna gruwelijk misging, ik zal het toch nog even melden.
We zaten in de voiture, een Subaru Legacy 3.0R. Die mag 2 ton trekken, dus erachter hing een gehuurde ambulance met de WRX erbovenop. Al met al 1950kg-2000kg, de limiet dus.
Op de heenweg een ferme kopwind gehad, maar ja, dan geef je wat meer gas 100-110kmh, dus netjes 1:5 gereden over 288 km :-) De afdaling ri Adenau was niet prettig, het drukt dan nogal door zegmaar.
Terugweg de wrx op het oog op dezelfde positie gezet, maar omdat de Legacy op de heenweg nogal diep lag achter (je zag de bovenkant van de band niet meer) besloten om 2 reservewielen in de kofferbak van de wrx te leggen. Resultaat, we zagen nu de halve band.........3cm minder diep in de veren dus.
De weg Adenau uit gaat omhoog, en gewoon gas met die 6 cylinder, er hing wel wat achter maar het ging zeker niet langzaam. Gewoon lekker.
De snelweg op ging het gelijk gruwelijk mis.
Ik haalde een NL vrachtwagen in met 100kmh en thv de cabine begint de combi te slingeren.
Compleet vanuit het niets.
Was inmiddels voor de NL vrachtwagen, die de ellende al zag aankomen en begint te remmen. Ca 100m voor ons reed nog een vrachtwagen. Ik ben daarachter gestuurd, alsof ik op eieren reed, en moest elke slinger van de aanhanger corrigeren met tegensturen alsof ik aan het driften was, slag ca 1/4 van het stuur naar links en dan naar rechts. Serieus WTF momentje, je probeert eerst gas los, maar toen werd het alleen maar erger. Wat ik in de spiegel zag vergeet ik nooit meer ik zag serieus de zijkant van de auto die een halve meter uitsloeg naar links en rechts. Ik zat inmiddels al achter het stuur kut-kut-kut en Arvid zette zich al schrap wachtend op de narigheid die zich nu wel heel snel aandiende. Instinctief ros ik hem van VI naar IV en geef plank gas. 245 paarden beginnen te sleuren, we hadden 100m tot die vrachtwagen voor ons. Ik accelereerde tot ca 120-125kmh en trok 75-80% van de slingering eruit, om daarna heel hard te moeten remmen, die vrachtwagen reed daar en ik moest nog timen ook met die aanhanger exact in het midden van de slingering. BWANG op de rem, ieeeet hoor ik achter, Stil. Over. 90kmh zonder slingering of deining.

Zweethandjes in de gloria, een hart dat 12 slagen lang lucht heeft gepompt, en 5km verderop aan de kant bij het pompstation. Wielen uit de wrx gehaald en weer in de Legacy, en de subaru 5cm naar voren gezet. Spul weer mega stabiel, wielen weer diep in de kasten. Heb voorzichtig geprobeerd tot 120kmh, niets nada noppes super stabiel. Toch heel de terugreis met 90kmh op de cruise vervolgd, deze ervaring was alles behalve grappig. Voor mijn gevoel duurde het minuten, Arvid vertelde later dat het heel kort was en dat ik hem blijkbaar vrijwel direct na arriveren op rechterbaan in zijn 4 heb gezet en er plankgas aan begon te sleuren.

Pfoei, overleef je een dag op een spekgladde ring en zul je even 2 autos en een gehuurde aanhanger afschrijven op de terugweg :'( 1 voordeel, dan waren we wel verzekerd :mrgreen:

:beer:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 14 nov 2010, 20:20

Snipe schreef:Een leuke mevrouw achter die tafel had ik ook leuker gevonden dan een hoestende, kuchende, half-griepende Peter naast me aan die tafel.
Nou, sorry hoor vriend, ik zal de volgende keer ook een kort rokje aan trekken om het goed te maken. :P :bag:
Inmiddels ook weer enigszins onder de levenden en er zijn inderdaad twee punten (met name) opgevallen die we de volgende keer anders gaan organiseren.
1) Het inschrijven; we hadden express de inschrijving op donderdag al geopend, maar toen zijn er zegge en spreken 9 of 10 mensen in komen schrijven. Tsja, dan weet je al welke kant het op gaat, op vrijdagmorgen om half 9 staan er 100 man in de rij die allemaal tegelijk in willen schrijven en liefst geen minuut later dan 9 uur de baan op willen. En dat kan dus gewoon niet.
Verbeterpunt zie ik er met name in om met een pasjes systeem à la Skylimit te gaan werken. Eén keer per jaar een algemene vrijwaring invullen en opsturen, pasje thuis krijgen, pasje mee naar het circuit, startnummer en transponder krijgen en rijden maar, inschrijftijd 10 seconden in plaats van 3 minuten.

2) De pacecar rondjes. Die liepen een beetje in het water omdat ik vooraf totaal geen overzicht had wie nou precies zou komen rijden; ik ben letterlijk tot de nacht vooraf nog met mensen aan het mailen en bellen geweest die zich af meldden of nog aan wilden melden of wat dan ook. En dat werkt dus ook niet.
De volgende keer stopt de inschrijving hiervoor twee weken voor aanvang, dan worden vaste groepjes gemaakt, gebaseerd op Ring-ervaring, aantal pk's van de auto en ook aandrijf-type lijkt me en dan kan ieder groepje vooraf via mail met hun eigen vaste instructeur afspraken maken over hoe ze hun rondjes in willen delen. En dan ook maximaal 4-5 auto's per instructeur.
Maar goed, al doende leert men hier ook weer.

Verder helaas dat er niet helemaal tot 17:00 doorgereden kon worden (sowieso telt de Ring de tijd van binnenkomst als eindtijd, dus na 16:40 zou er toch al niemand meer de baan op hebben mogen gaan), maar vanwege het slechte weer begon het al vroeger dan verwacht te schemeren en de schades aan de vangrail moesten nog geïnspecteerd worden en dat zou niet meer kunnen als het nog donkerder was geweest, vandaar dat we helaas iets eerder moesten stoppen. :(

En ook een beetje jammer dat uit de losse pols +/- 1000 mensen een hartstikke leuke dag gehad hebben en Luco dan weer onder een relnick moet beginnen te zeuren over DF commercieel.
Voor mijn part organiseer jij het de volgende keer, als je winst maakt steek je die lekker in je eigen zak, maar kom dan ook niet janken als je er voor tig duizend euro er privé bij moet betalen.....

Erik

Bericht door Erik » 14 nov 2010, 20:33

Ik snap dan die 3 minuten ook weer niet.
Was ook met 10 sec klaar.
Maar goed toen wij aankwamen om exact 7:30 stonden er welgeteld 2 mensen in de wachtrij
En hadden wij perfect uitzicht op Ginger :mrgreen:
Pasjes systeem lijkt me een goed idee.
E

steve smith

Bericht door steve smith » 14 nov 2010, 20:36

Ergens in bovenstaande verhaal mis ik het stukje waar je ff een weegschaal onder het neuswiel zet.....

Nooit gewicht toevoegen aan de staart van een sleep. En al helemaal nooit gewicht onttrekken aan je trekkende auto. Als je toch maar met 2 of 3 man in de trekkende auto zit kun je jezelf een lol doen door de achterbank plat te gooien of een deel daarvan. Dan kun je nl die reservewielen binnen de wielbasis van het trekkend voortuig gooien, daar waar je er wat aan dat gewicht hebt. Hoe meer massa in de trekauto hoe beter. Vervolgens bepaal je je kogeldruk door te schuiven met de auto op de kar, vergeet niet dat een volle of lege tank hier ook invloed op heeft. Ook de rijders bij "ons" weten heel goed dat de auto's met een zo leeg mogelijke tank afgegeven dienen te worden einde dag. Anders heeft Steve nl. weer wat te zeiken :wink:

Oh en het tempo wat jij omschrijft draai ik ook, als het rustig op de weg kan het nog hoger. Met 3500kg bus en 3500kg aanhanger, dus 100% getrokken massa verhouding. En nog wel wat harder ook als het rustig is. Gaat prima, maar is wel exact uitgewogen, en luchtvering en trekhaak aangepast om de juiste kogelhoogte te krijgen. Sinds de hoogtecorrecties een kleine 25k km gedraaid en nog nooit ook maar een slingertje gehad. Zodra een autoambu ook maar een milimeter voorover hangt kun je'm beter laten staan of er een andere auto voor zetten. Het draaipunt verschuift dan naar de voorwielen, en de massa achter het draaipunt wordt groter dan die ervoor. Je trailer krijgt dan de handling characteristics van een hele ouwe 911 of Corvair. Niet wenselijk! Trailer moet vlak tot een fractie achterover liggen, zodat het draaipunt tussen de assen of op de achterste as ligt.

Mijn ervaring is dat veel japanse en franse auto's te weke achtervering hebben om een beetje kogeldruk te kunnen dragen. Hulpveren of niveauregeling zijn dan een must.

Filmpje in Frankrijk:
[vimeo]http://www.vimeo.com/7083473[/vimeo]
Laatst gewijzigd door steve smith op 14 nov 2010, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.

SSI

Bericht door SSI » 14 nov 2010, 20:42

Ook wij zijn veilig weer terug gekomen naar een korte ervaring op de ring.

Top geregeld vooral de pacecar laps help toch een beetje gevoel te krijgen en nog wat last minute aanpassingen te doen.

In totaal slechts 7 rondjes kunnen doen door falende motortechniek maar zeker voor herhaling vatbaar.
De volgende trackday gaan we zeker proberen er weer bij te zijn en dan wel de hele dag kunnen knallen.

PD power

Bericht door PD power » 14 nov 2010, 20:44

Zo ben ook weer terug van een geweldig weekend.

Wij zijn donderdag al vertrokken naar Stadtkyll, alwaar we de nachten hebben doorgebracht, mede door de prachtige route Stadtkyll -> Adenau.

Vrijdag ochtend op tijd vertrokken richting de ring, om daar op tijd in te schrijven.
Peter vroeg nog of ik bijgelovig was, waarop ik ontkende en nummer 13 in ontvangst nam, naar buiten kijkend, begon ik als nuchtere boer bijna te twijfelen.....nat.... NS.... weinig rondjes gereden de laatste jaren.... en dan ook nog nummer 13.... :hmmm:

Maar vol vertrouwen en lichte spanning de sticker op de auto geplakt, in de met grid volgestrooide klei parkeerplek, de rest van de "club" had de party tent opgezet incl verwarming, wat een goede zet bleek te zijn.
Een vrachtwagen had een smalle chicane aangelegd naar de klei/grid parkeerplek, best lastig, als je elke keer daar langs moet om een "nieuwe" mede passagier op te halen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Vol goede moed aangesloten, voor de pacecar ronden, ik zat helemaal achteraan in een groep met m'n oliegestookte, trekhaakhoudende, FWD, straatbanden auto, voor mij een hele rij BMW's, met daarrtussen 1 witte honda, die de eerste ronde al moeite had met de aansluiting, ik moest zelf met name bultje af goed opletten, omdat de auto achter nogal licht is, voelde ik het natte asfalt ook regelmatig onder m'n straatrubber doorglijden, maar het eerste rondje overleefd, de honda ging er tussenweg en het tempo ging wat omhoog, wederom flink glibberen, met bij aanremmen Wehrseifen al wat klam zweet doordat achter de boel in de ABS schoot, pas naar 5x pompen wel grip achter.....pfieuw, gelukkig voor mij ging het na breidscheid weer bultje op, waar de gewichtsverdeling en de geblazen oliestoker zich wel lekker voelt, maar dacht wel ff aan mijn nummer 13....

Daarna meerdere pacelaps meegemaakt met verschillende voorrijders, vond dit geweldig en zeer leerzaam, daarvoor mijn dank :clap:

Na 11 uur begon het vrije feest, heb heel langzaam het tempo wat opgevoerd en kreeg er steeds meer plezier in, ook in de regen, ben de tel kwijtgeraakt wat betreft de rondjes, maar het waren er incl de pacelaps ongeveer 30 (zo'n dikke 600km) en zo'n 60 liter diesel, om 15:40 ongeveer gestopt, omdat m'n straatbandjes toch wat minder werden, waren zgan bij aanvang :oops:

Kortom een heerlijke dag gehad, heb weer veel geleerd, veel mensen gesproken (altijd te weinig) .

Organisatie, een dikke :thumbup:

Denk dat het wat betreft de pacelaps, altijd lastig blijft, met name nu onder natte omstandigheden, waar elke auto weer anders reageerd op bepaalde stukken, daarnaast het verschil in vermogen en ervaring en natuurlijk lef en talent, anderzijds, zit jezelf achter het stuur, gaat het jou te hard, dan kun je beter lossen, en volgende ronde weer een kans wagen.

Als het kan en mag, ben ik er de volgende keer er weer zeker bij.

Organisatie, nogmaals bedankt. :beer:

DylanVanVliet

Bericht door DylanVanVliet » 14 nov 2010, 20:46

Ook ik was toevallig in de buurt :D
Een aantal foto's gemaakt bij adenauer-forst waar vele spectaculair langs kwamen.
Een aantal favorieten foto's kun je vinden op http://www.ringdriving.de
Daar vind je ook de link naar de overige foto's op mijn Flickr.

Bij sommige deelnemers vlogen de vonken ervan af. :shocking:

Met vriendelijke groet,
Dylan van Vliet
Bijlagen
IMG_9355.jpg
IMG_9355.jpg (119.67 KiB) 1176 keer bekeken

Erik

Bericht door Erik » 14 nov 2010, 20:48

Niet gewogen
Rijd ook al weer 13 jaar met 3500-3500 combos en met name die aanhangers waren reeds gebalanceerd met vaste opstelling van aggregaat, gasolietank en/of lasdiesel.
Heb hem er macht der gewoonte aangehangen, auto geladen, gekeken en gevoeld, dat ziet er goed uit.
Idee van wielen verplaatsen leek leuk met bijna rampzalige gevolgen.
Achteraf logisch, maar achteraf kijk je een koe in zijn reet.
E

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 20:49

Erik,

Ik heb geeneens EaB maar dat is een van de redenen waarom ik lekker met de streetracer van en naar circuitdag rij, dan maar wat minder rap rond dan een leeggetrokken hok op slicks maar wel comfy heen en weer (alleen nu dan niet in de stromende regen donderdagavond maar dat is met een ambu erachter ook geen pretje lijkt me).

Wel mooi dat je m op de weg gehouden heb... en de tips van Steve even in praktijk brengen lijkt me een goed plan. ;)

Erik

Bericht door Erik » 14 nov 2010, 21:07

Dylan ook for president :-)
Waren leuke driftbochtjes, alhoewel ik door mijn "geen ervaring op de ring" telkens weer werd verrast door de eerste bocht, die van die vonken zegmaar :mrgreen:
Bijlagen
5174127879_328ff626d2_b.jpg
5174127879_328ff626d2_b.jpg (194.25 KiB) 1131 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Erik op 14 nov 2010, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

daNpy

Bericht door daNpy » 14 nov 2010, 21:08

@Peter: goede verbeterpunten, heb er zelf geen last of überhaupt mee te maken gehad, maar weet hoe het is.
Zolang er van fouten geleerd wordt is er niets aan de hand imo.

Verder vond ik het nogal komisch dat er toch vrij veel waren die de sticker (inclusief transfer) aan de binnen kant van de raam hadden geplakt :mrgreen:

Voorbeeldje:

Afbeelding :bag:

Erik dB

Bericht door Erik dB » 14 nov 2010, 21:28

DylanVanVliet schreef:Ook ik was toevallig in de buurt :D
Een aantal foto's gemaakt bij adenauer-forst waar vele spectaculair langs kwamen.
Een aantal favorieten foto's kun je vinden op http://www.ringdriving.de
Daar vind je ook de link naar de overige foto's op mijn Flickr.

Bij sommige deelnemers vlogen de vonken ervan af. :shocking:

Met vriendelijke groet,
Dylan van Vliet
Reed ik weer niet spectaculair genoeg in de wagen van je vader? Ik zal volgende keer wat aan de handrem sjorren door AF :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 nov 2010, 21:31

Hoe was dat nou? Heeft Gerwin het rondje achter Andre ook op film staan? Zo ja, graag.

Knot

Bericht door Knot » 14 nov 2010, 21:32

Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar... hoe die GT3 er van buiten uit ziet tijdens dat rondje!

Plaats reactie