Petrolhead Tom schreef:Komtie! Ik vind de nieuwe 1 serie echt geweldig! Wat een heerlijke auto, lekker eigenzinnig. 2.0 turbo ten opzichte van de 3 in lijn? Top! Lekker veel koppel, dat geluid zal wel meevallen en voor dagelijks gebruik zoveel makkelijker te rijden dan een atmo, de atmo fanboys geven het zelf toe! Hoe vaak raak je die laatste paar toeren nou aan? Komop zeg. Gewon lekker aan de turbo, lekker veel koppel!
In de funauto zo vaak mogelijk ? Dat is toch de essentie van 'spirited driving'? Niks fijners dan van de hoogste versnelling met een paar keer tussengas terug te gaan naar de 3e versnelling om dan vol door te trekken en de alsmaar toenemende trekkracht tot aan de toerenbegrenzer te ervaren.
Voor dagelijks gebruik is een koppelmotor prettig. In een 116i lijkt me dat prima. Prestaties gaan er ook fors mee op vooruit ten opzichte van het huidige model. Maar omwille van het plezier wat ik er van krijg om het maximale uit de techniek te halen vind ik een atmosferische motor nog steeds heer en meester voor de funkilometers. Je krijgt beloning naar mate van werken.
Met die 'koppelmotoren' lijkt het er eigenlijk niet meer toe te doen hoe alert je er mee rijdt, zo een motor trekt toch wel ( 5400 tpm max vermogen

). En daar kan ik gewoon niet warm van worden. Een motor die niet in toenemende mate doortrekt tot de begrenzer is voor mij niet wat ik zoek. Bij diesels vind ik dat ook waardeloos. Bijna 1500 toeren van het bovenste bereik zijn niet te gebruiken door een instortende vermogenscurve. Gelukkig lijken de bi-turbo's dat nu redelijk op te vangen.
En dan hebben we nog de gasrespons. Ik krijg niet het idee dat ik een gasklep aan het bedienen ben maar slechts de turbo. Dat jojo effect van vermogensafgifte vind ik helemaal niks. De vertraagde respons op het gaspedaal zorgt ervoor dat je het ene moment het pedaal op de bodem hebt en het volgende moment weer vrijwel geheel los moet laten omdat de turbo ineens boost begint te geven. Dus je mist gewoon een stuk direct gevoel wat je met een atmosferische motor wel hebt.
En dan blijft het stukje geluidsbeleving nog over. Te gedempt en te afstandelijk.