Audi RS3 aangekondigd.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
DF-user-278

Re: Audi RS3 aangekondigd.

Bericht door DF-user-278 » 17 jan 2011, 20:24

Paul schreef:Kunnen lullen wat we willen, maar zon 1 serie bijft een lelijk hok.... :goodnight:
+1 :)

Die Audi RS3 smoelt recht van voren zeer goed vind ik. In het zwart, en dan met zwarte gril en mooie kuipjes erin. Het is een lekker bommetje, en ook nog eens flink snel.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jan 2011, 21:38

535d schreef:
Paul schreef:Kunnen lullen wat we willen, maar zon 1 serie bijft een lelijk hok.... :goodnight:

Die Audi RS3 smoelt recht van voren zeer goed vind ik. In het zwart, en dan met zwarte gril en mooie kuipjes erin. Het is een lekker bommetje, en ook nog eens flink snel.
das gelukkig ook het enige zicht wat ik er op heb, als ik in men achteruitkijkspiegel kijk van de 1 M en de RS3 steeds kleiner zie worden :lol: :wink:

JP

Bericht door JP » 17 jan 2011, 21:55

GTRene schreef:
535d schreef:

das gelukkig ook het enige zicht wat ik er op heb, als ik in men achteruitkijkspiegel kijk van de 1 M en de RS3 steeds kleiner zie worden :lol: :wink:
Dan weet je niet half zo snel, hoe je de 1M weer (na je spin) in de goede richting moet zetten.... :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jan 2011, 22:08

zolang ik hem in men achteruitkijk spiegel kleiner zie worden en ik zie die alleen de zogenoemde mooie voorkant, rijd ik de goede kant op :nerd: :mrgreen:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 feb 2011, 14:00

Ik vind de Erres 3 heel mooi, origineel en coherent ontworpen. Audi heeft echt uitgepakt qua design. Hulde. De opgegeven 340pk met 4wd zullen er in de praktijk niet minder zijn en onderstuur? Welk onderstuur...
Love @ Erres 3.

JP

Bericht door JP » 05 feb 2011, 14:06

Afbeelding

:hmmm: 255 op de vooras als optie ?

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 14:44

misschien als ie te veel onderstuurd? wel vreemd...neem aan dat er een hyper modern 4wd in zit :hmmm:

trouwens ik las in een test dat het een leuk ding is echter het geluid erg op de achtergrond is, terwijl je hem buiten wel goed hoort...schijnbaar heeft de TT-RS dat anders, die hoor je dan denk ook binnenin...

te veel isolatie? zou wel jammer zijn om die 5 cill niet goed te kunnen horen.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 feb 2011, 15:54

GTRene schreef:misschien als ie te veel onderstuurd? wel vreemd...neem aan dat er een hyper modern 4wd in zit :hmmm:

trouwens ik las in een test dat het een leuk ding is echter het geluid erg op de achtergrond is, terwijl je hem buiten wel goed hoort...schijnbaar heeft de TT-RS dat anders, die hoor je dan denk ook binnenin...

Zo erg apart zijn als de RS3 opeens beter geïsoleerd zou zijn dan andere A3's.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 16:03

RutgerK schreef:
GTRene schreef:misschien als ie te veel onderstuurd? wel vreemd...neem aan dat er een hyper modern 4wd in zit :hmmm:

Zo erg apart zijn als de RS3 opeens beter geïsoleerd zou zijn dan andere A3's.
Ik las in die test dat het geluid wat op de achtergrond was en niet echt sportief hoorbaar wat zonde is van de mooie 5cill brul, magoed in een andere test autovisie? reppen ze daar eigenlijk niet over (geluid)
zal mij dan benieuwen of het zo'n verschil is tussen rijden in de TT-RS en de RS3 qia beleving.

Andre

Bericht door Andre » 05 feb 2011, 16:26

Die bandenmaat is vreemd inderdaad.

235 voor en 225 achter. Zal wel een bakkus onderstuur hebben dat ze het daarom zo gedaan hebben.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 feb 2011, 18:07

Misschien dat 175 Wanli achter de oplossing gaat zijn ;).
Concurrent van de M1 is het denk ik wel, beide relatief praktisch en ik denk dat de Audi ook geen ruimte wereldwonder is (daar kan bij de koper imho niet de hoogste prioriteit zijn als de A3 sb de optie is). Allebei redelijk inzetbaar voor het dagelijkse gebruik. Prijsstelling komt ook redelijk in elkaars markt.

Vind overigens die dsg reuze pook waarbij opschakelen duwen is en terugschakelen trekken is echt waardeloos.

Even vraagje, welk aandrijftype zit er onder, een Haldex of echte Quattro?

RutgerK

Bericht door RutgerK » 05 feb 2011, 18:23

Of heeft de 225 achter misschien te maken met de ruimte in de wielkasten achter? Andere A3 worden ook met maximaal 225 achter geleverd.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 19:16

Kasteel schreef:Misschien dat 175 Wanli achter de oplossing gaat zijn ;).
Concurrent van de M1 is het denk ik wel, beide relatief praktisch en ik denk dat de Audi ook geen ruimte wereldwonder is (daar kan bij de koper imho niet de hoogste prioriteit zijn als de A3 sb de optie is). Allebei redelijk inzetbaar voor het dagelijkse gebruik. Prijsstelling komt ook redelijk in elkaars markt.
Autovisie heeft de RS3 gereden en de test 1M en zij zeggen zoiets van, beide fijne wagens, maar qua DF? komt ie te kort op de 1M...
de TT-RS zou geloof ik dichter bij komen, magoed weet niet precies de strekking meer..verhaal eergister avond gelezen, maar de 1M staat dus voor qua DF echter is de RS3 een leuke combi, maar geen concurrent?

Harrie

Bericht door Harrie » 05 feb 2011, 21:54

GTRene schreef:
Kasteel schreef:Misschien dat 175 Wanli achter de oplossing gaat zijn ;).
Autovisie heeft de RS3 gereden en de test 1M en zij zeggen zoiets van, beide fijne wagens, maar qua DF? komt ie te kort op de 1M...
de TT-RS zou geloof ik dichter bij komen, magoed weet niet precies de strekking meer..verhaal eergister avond gelezen, maar de 1M staat dus voor qua DF echter is de RS3 een leuke combi, maar geen concurrent?
Ik kan je voorspellen dat bij Autovisie altijd de BMW wint. :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2011, 22:25

achja, het zegt ook niet veel, maar ben daardoor wel benieuwd wat bv de duitse bladen daarover zeggen :forum:

de BMW heeft verder niet gewonnen ofzo, maar als entetainer bood die meer, zoiets...dus meer sportief denk ik.
de RS3 is natuurlijk geen slechte auto :df: leuk onopvallend en niet te groot.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 07 feb 2011, 13:19

Autovisie dus ... :

Of Audi zich door BMW heeft laten verleiden tot de ontwikkeling van de RS3? Wie zal het zeggen, de Ingolstadters in ieder geval niet. Feit is wel dat de RS3 in een recordtijd van anderhalf jaar het levenslicht zag. Erg snel, dat geeft Stephan Reil, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de natuurlijk met Quattro-vierwielaandrijving uitgeruste hot hatch grif toe. Dat is volgens hem te danken aan de al bestaande RS-versie van de TT, waarmee deze 3 vrijwel alle technische componenten deelt. Alle know-how was dus al in huis. Wel moest er het een ander passend worden gemaakt voor een A3 Sportback. En vooral dat heeft tijd gekost. De verhuizing van de 340 pk/450 Nm sterke vijfcilinder turbomotor (bijna 2,5 liter groot en direct ingespoten) naar de RS3 was met name niet eenvoudig vanwege de andere bevestigingspunten en de beschikbare ruimte. Audi moest daarom onder meer de koeling van de motor aanpassen en bovendien werden de voorste spatschermen aan weerskanten met 11 mm uitgeklopt. Audi monteert vóór bovendien nog iets breder 19 inch-schoeisel (235/35) dan achter (225/35). Door het hogere gewicht van een A3 Sportback, de langere wielbasis en het hogere zwaartepunt moest ook het elektronische stabiliteitssysteem (ESP) opnieuw worden gecalibreerd. Lijkt simpel, maar vereist het nodige rij- en testwerk.Het takenpakket van de designafdeling was beperkt. Naast het iets verbouwde (bredere) front wijzigde er feitelijk niets t.o.v. de ’gewone’ S3. Dat maakt deze Audi bijna tot een anonieme verschijning. Niet iedere autoliefhebber zal dat waarderen, soms wil die iets meer aandacht. Naast een BMW 1 M Coupé verbleekt de sportieve Ingolstadter. Was de driedeurs A3 daarom misschien geen betere optie geweest voor de RS-uitvoering? „Misschien,” zegt Reil, „maar voor die groep hebben we eigenlijk al de TT-RS. Maar de Sportback is een beter alternatief voor RS4-rijders, zolang we daar nog geen nieuwe van hebben.
”De RS3 laat qua rij-eigenschappen in iedereen geval een prima indruk achter, hoewel we niet het volledige potentieel konden aanspreken. Winterweer is daarvoor nu eenmaal niet ideaal. In vergelijking met de BMW 1 M Coupé is de RS3 misschien niet zo sensationeel, maar je vermaakt je opperbest achter het aan de onderkant afgeplatte sportstuurwiel. Hij sprint keurig in 4,6 tellen naar 100 km/u met hulp van een prima schakelende S-tronic transmissie, een handbak wordt niet voor de auto geleverd. Iedere schakelactie zorgt voor een bescheiden ’plofje’ in de uitlaat. De topsnelheid is op 250 km/u begrensd en hij verbruikt gemiddeld 11 liter per 100 kilometer. Dit voorproductie-exemplaar stuurde verder voorbeeldig en ondanks het wat stuggere onderstel (kortere veerwegen en de koets hangt een halve centimeter dichter bij het asfalt) kosten korte hobbels de Sportback-bestuurder niet zijn rug.
De met 68.900 behoorlijk prijzige RS3 rolt als enige A3-hatchback van dezelfde band als de TT-RS. De in carrosseriekleur gespoten carrosserie bouwt Audi in Duitsland, maar de assemblage gebeurt verder in het Hongaarse Györ, waar trouwens ook de vijfcilinder turbomotor wordt geproduceerd. Audi beweert dat voor de RS3 geen gelimiteerde oplage geldt. Meer dan een paar duizend zullen het er niet worden, want volgend jaar komt de compleet nieuwe A3. Dan heeft de BMW 1 M Coupé het rijk weer alleen.

...

Blijft vreemd dat 'ie inderdaad op 235 voor, en 225 achter staat. Kan toch niet waar zijn? Lijkt me bijna een noodingreep op het laatste moment, niet? Teveel gewicht op de neus, problemen bij 'bocht in.. ' lijkt me.

Marc R

Bericht door Marc R » 07 feb 2011, 13:47

Wel "gewoon" negatief blijven he......"noodingreep" ......"laatste moment"....staat bijna geen negatief woord in het stukje van AV maar jij ziet het natuurlijk weer negatief... :mrgreen:

K zou overigens niet anders van je verwachten omtrent dit onderwerp hoor Ferdi...jouw stukjes kan ik gelukkig smakelijk om lachen ZO gebiased zie je iemand niet vaak....en maar volhouden. :beer:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 feb 2011, 13:50

Zo raar vind ik de denkwijze van Ferdi niet, het is toch raar dat de voorbanden breder zijn?

JP

Bericht door JP » 07 feb 2011, 13:56

Kijk eens naar boven en lees dat er zelfs 255 optioneel mogelijk op alleen (ja) de vooras...

Joy

Bericht door Joy » 07 feb 2011, 14:12

Op een in de basis voorwielaangedreven auto heeft het wel zin om de vooras bredere banden te geven dan achter. Deze A3 heeft dan Quattro maar die zal het motorvermogen toch vooral naar de voorwielen sturen en in mindere mate naar de achteras. Bij Best Motoring kun je een filmpje vinden van een Integra waar de voorbanden ook wat breder zijn dan achter. Levert een veel neutralere auto op.
Ik denk dat de TT RS motor daarnaast ook wat extra gewicht met zich meebrengt waar je verder weinig aan kunt veranderen als techneut. De motor ligt nou eenmaal waar ie ligt en dat is niet ideaal voor de balans. Dus ze moeten wat.

Mooier is de ophanging van bijv. de Focus RS. Maar goed dat vergt meer aanpassingen aan de voortrein, en ontwikkelingskosten cq tijd. Die heeft een erg mobiele achterkant welke niet zou onderdoen voor een achterwielaandrijver.

Tristan

Bericht door Tristan » 07 feb 2011, 14:16

Enige reden om bredere voorbanden te monteren dan achter is onderstuur. Het 2,5 liter turboblok zal niet licht zijn met zijn dikke IC, oliekoelers etc. en als deze bijna geheel voor de vooras ligt, dan is onderstuur onvermijdelijk. Dit hebben ze dus opgevangen door bredere banden te monteren. Ik vind het dan ook een epic fail dat ze de achterkant niet hebben verbreedt. Krijg een beetje een gevoel van:

Afbeelding

Hebben ze toch nog iets van BMW overgenomen....

geintje. :wink:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 07 feb 2011, 14:18

:roflol:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 07 feb 2011, 14:57

Toch is het me op de pics nog niet opgevallen dat het zo is.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 07 feb 2011, 18:41

Wat weegt een RS3 dan jongens, toch iets van 1.600+ kg ... niet?

Apolo2

Bericht door Apolo2 » 07 feb 2011, 19:19

Ik kan het me voorstellen (voor bredere banden dan achter) maar vindt het wel een vreemde oplossing. Een jaartje of 4 terug heb ik een proefrit gemaakt met een S3 en een TT (S was er toen nog niet), wat mij erg opviel tov de TT was het onderstuur van de S3. Het voelde aan alsof de auto...tje hoe ga ik dit omschrijven... in bv een bocht naar links over het rechtervoorwiel wilde duiken. De TT daarintegen stuurde veel neutraler in en het gewicht verplaatste zich niet over het wiel maar bleef erachter (help ik probeer een gevoel te omschrijven). Het voordeel van de S3 was natuurlijk dat je midden in de bocht gewoon lomp op het gas kon gaan (quattro) maar de wegligging was duidelijk minder dan die van de TT (afstemming, gewichtsverdeling) ook al had die laatste ook wel last van onderstuur bij te snel genomen bochten. Voor mij was dat toen reden om voor een TT met S-line onderstel en 19" met 255 banden waarmee het geheel toch wel erg neutraal was.

Vanuit die kennis zou ik de RS3 nooit boven de TTRS kiezen als ruimte voor een gezin geen issue is. De praktische bruikbaarheid van de TT moet daarnaast echter ook niet onderschat worden, of die veel onderdoet voor een 1 coupé?

Plaats reactie