Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Bericht door RVV » 14 aug 2008, 20:15

De consument is intussen al druk doende de hand op de knip te houden

Romo ik zal dit niet ontkennen, maar dat is gelijk ook de kern van het probleem. Als er te weinig geconsumeerd word, zal er ook weinig geproduceerd worden. Minder winst, saneringen, werkeloosheid etc..

De grote middengroep, moet gewoon het geld laten rollen. De mensen die geen geld hebben konden toch al niet veel. (spijtig voor hun).

Consumenten vertrouwen. het woord zegt het al.. Consumenten laten hun aankopen afhangen van de waan van de dag. Da's natuurlijk gewoon dom. Want het enige wat ze doen is uitstellen. Voor 90% van de consumenten artikelen is uitstel GEEN afstel. Als je TV knalt zul je echt een nieuwe moeten.

Mensen maken zich vooral zelf bang..

Bovenstaande linkje wilde ik mee aantonen dat er ook berichten zijn die positief kunnen worden opgevat, maar reken maar op dat de media dit niet zo interessant vinden.. Morgen in de Telegraaf zal dit berichtje wel ergens op pagina 5 rechtsonderin staan.

en JUIST dit soort berichten zijn opstekers voor economische groei en consumenten vertrouwen.. Want consumenten vertrouwen zit voor 99.5% tussen de oren.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 aug 2008, 20:44

Rico ik ben het zeker met je eens.....................................economie is voor een groot deel psychologie.......................en een massa hysterie ligt op de loer................................

Maar tegenwoordig hebben juist de middengroepen het moeilijker dan ooit, dat is ook zichtbaar in de 2e hypotheken crisis in de VS. Juist die groepen waarvan men dacht dat die de lasten makkelijk zouden kunnen opbrengen zijn nu ook het bokje.......................das in Nederland ook zo ( niet met hypotheken, wel in het algemeen te besteden inkomen)................

De groep die het breed kan laten hangen, tuurlijk zijn die er, maar daar (over)leeft de economie niet van. De grote groep consumeerders, die doen het hem, en die hebben/krijgen het moeilijk..............

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 aug 2008, 09:06

107 Teletekst ma 18 aug
Duizenden winkelsluitingen verwacht

` Duizenden winkels verdwijnen door de
verslechterende economie,verwacht de
Raad Nederlandse Detailhandel.Tot tien
procent van de ondernemers zal failliet
gaan als consumenten minder kopen.

Tot nu toe merken winkeliers weinig
van een dalend consumentenvertrouwen,
maar voor de tweede helft van dit jaar
wordt rekening gehouden met een forse
daling van de bestedingen.

Bij een vorige saneringsronde,die vijf
jaar geleden begon,verdwenen zo'n 5000
winkels.Nu wordt een verlies van 5000
tot 10.000 verwacht.Nederland heeft nu
ruim 100.000 winkels,met een jaaromzet
van 80 miljard euro en 700.000 banen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 aug 2008, 09:23

Ben toch wel benieuwd waar dit gaat eindigen. Als 10% van de winkels over de kop zou gaan, dan heeft dat natuurlijk grote gevolgen. Zeg dat er ook 10% van die 700.000 mensen zonder baan komen te zitten, hoe moet de overheid zoiets opvangen? Ze hebben nu al grote problemen om hun begroting rond te krijgen.

Ik ben geen econoom maar denk toch dat de overheid zelf ook mede-verantwoordelijk is voor deze ellende. Consequent de burger verder uitknijpen met tal van heffingen en belastingen, tot de laatste cent aan toe. Minder koopkracht, mensen houden de hand op de knip, gaan consuminderen en zie daar, 10% van de winkels dreigt om te vallen.

Natuurlijk is dit misschien wat kort door de bocht (de wereldwijde kredietcrisis kan de overheid weinig aan doen) maar ik heb vroeger bij economieles altijd geleerd dat je in tijden van economische zwakte juist de lasten moet verlichten, om de burgers zoveel mogelijk koopkracht te geven. Uiteindelijk hengelt de overheid dan ook wel weer z'n centen binnen, via btw etc. Wat ze nu doen met al die extra heffingen is IMHO korte-termijns visie. Op dit moment even wat geld binnenslepen maar de gevolgen zijn veel groter en kost ze uiteindelijk veel meer.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 aug 2008, 10:28

Het zou inderdaad volkomen onverstandig zijn om nu ook nog eens de btw te verhogen naar 20%.

In mijn werk kijk ik bij de meeste projecten zo'n 10 jaar vooruit. Zo weet ik dat er een kans is dat de winterschilderregeling in 2012 misschien verdwijnt. dus van 6% btw over schilderwerk ga je dan naar 19 a 20% btw. Ik plan dus voor alle gebouwen die ik beheer een schilderbeurt in in 2011, soms wat vroeger dan gepland. Offertes en prijzen baseer ik op afspraken en indexeringen uit 't heden en verleden, dus niet op basis van: 'heej 2011 is lekker druk, we vragen 20% meer voor dezelfde klus'. Maar die schilders hebben daarna een paar jaar gewoon even een hele rustige tijd denk ik, die zullen dan met koringen moeten werken. Wellicht komt 't niet zo ver en blijft deze regeling gewoon van kracht. Lijkt mij beter voor iedereen.

De overheid heeft 't zichzelf in het verleden altijd erg lastig gemaakt en het volk vaak genoeg voor de gek gehouden. Maar in hele moeilijke tijden blijken belastingtrucjes vaak wel een mooi sturingselement. Iemand moet alleen wel even bijsturen...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 18 aug 2008, 12:28

Dit draadje ben ik ooit gestart omdat we twijfelden tussen nieuwbouw en bestaande bouw (en zelfs kopen vs huren) met de economische ontwikkelingen in 't vooruitzicht. Nieuwbouw had voor ons alleen zin als we iets konden kopen, wat we na 2 a 3 jaar weer met winst zouden kunnen verkopen, maar wat eigenlijk te klein zou zijn voor ons voor de lange termijn, want de grotere huizen vielen buiten de financiele mogelijkheden.

Als je dan onderstaand soort berichten leest, denk je: waarom zijn we niet een paar jaar verder als de nieuwbouwprijzen weer gedaald zijn? :)
Ik verwacht dat je over een paar jaar leuk voor nieuwbouw kunt shoppen.

-------
'Sterke daling woningproductie na 2008'

VOORBURG - De woningproductie zal de komende jaren sterk teruglopen en volgend jaar al zakken onder de doelstelling van 80.000 woningen van het ministerie van VROM. Dit zei directeur Nico Rietdijk van de branchevereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers maandag.

Volgens Rietdijk worden dit jaar nog 81.000 woningen opgeleverd. Voor 2009 rekent de NVB op 72.000 nieuwe woningen, voor 2010 op 62.000 woningen en voor 2011 op 55.000.

De scherpe afname is het directe gevolg van een afname van de verkoop van nieuwbouwwoningen. Uit cijfers van de NVB blijkt dat in de eerste helft van dit jaar 14 procent minder nieuwe woningen zijn verkocht dan in dezelfde periode in 2007.

Doorlooptijd

"Op basis van de doorlooptijd verwachten wij dat de woningproductie snel naar beneden gaat", aldus Rietdijk. Tussen het moment van verkoop en het moment van oplevering van nieuwe woningen zitten enkele jaren.

De daling van de verkoop van nieuwbouwwoningen schrijft de NVB toe aan een combinatie van factoren waaronder de gestegen hypotheekrente, het afnemende consumentenvertrouwen en scherpere condities voor de leningverstrekking door banken.

Grondprijzen

Verder spelen ook de sterk stijgende kosten voor de bouw van woningen en hoge grondprijzen een rol. De gemiddelde prijs van een nieuwe huis is nu 7 procent hoger dan een jaar geleden. Volgens de NVB betekent dit dat nieuwbouwhuizen hierdoor "uit de markt worden geprijsd".

De woningproductie is volgens VROM "van groot belang voor een goede werking van de woningmarkt". Met de doelstelling van 80.000 woningen wil het ministerie het tekort op de woningmarkt, waar vooral starters, ouderen en lage inkomens het moeilijk hebben, terugdringen.

Nu.nl 18 augustus 2008
----

Maar als dit gaat zoals geschetst wordt, dan zal het een enorm banenverlies opleveren in de bouw en aanverwante industrie, transport etc. lijkt mij. Straks kunnen de Polen geen Oekraieners meer inhuren :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 aug 2008, 19:50

Dennis, het bijsturen is idd begonnen en ik verwacht dan ook niet dat prijzen nog gaan dalen eerlijk gezegd maar dat is mijn visie :wink:

Zaterdag een nieuwe racefiets gekocht bij de fietsgigant. Zo'n winkel die nogal met prijzen stunt. Eerst ff bij fietswinkels in de stad geweest maar de goedkoopste naar wens (met volledig shimano Tiagra dus) kost afgeprijst 799,- en dan moet je zoeken. Bij de fietsgigant begonnen ze met die kit al bij 499,- Dus wij afreizen richting Vriezeveen a 1 uur en 40 min. enkele reis. Kom je daar staan er buiten de parkeerplaats gewoon een autootje of 30 langs de weg geparkeerd. Iedere bezoeker komt met gekochte waar naar buiten en ca. 70% met een fiets :shock: En wij dus ook :D Man wat een omzet draaien die gasten! Aan de kentekenhouders te zien kwamen ze zelfs uit Rotterdam :!:

Dan denk je wel, economische resessie :?: Het leven is gewoon te duur. Dat 10% v.d. winkels failliet gaat, tja ga eens kijken bij de fietsgigant en leer hoe het wel moet :wink: En verder zijn het waarschijnlijk toch de winkels die op een ongunstige plaats zitten en die te klein zijn? Misschien hebben die zowieso wel geen bestaansrecht of moeten ze commercieler zijn dan de concurrentie.

Vandaag op het nieuws: http://www.nu.nl/news/1705331/37/Nederl ... kopen.html :wink:

Grappig met zo'n nieuwe fiets in de kamer :lol:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 18 aug 2008, 20:50

Dennis, wij hopen binnenkort de financiering rond te krijgen voor nieuwbouw. Ik zie dat wel steeds positiever in. Inderdaad de bouw van nieuwbouwhuizen dat gaat tegenvallen. De hypotheekrente loopt weer wat terug en eenmaal afgesloten liggen de maandlasten voor de komende 10 jaar vast. Dat gecombineerd met inflatiecorrecties op loon en uuratarieven is het wel prettig dat de lasten gefixeerd zijn.

De bouwactiviteiten zullen teruglopen en ik ben benieuwd welke medewerkers daar het meest last van krijgen. De dure Nederlanders of de Polen die vanwege de hogere inflatie in Polen steeds vaker zullen gaan overwegen om hun diensten in Polen aan te bieden. Volgens mij is het voor een Pool niet zo zinvol op in een land met lage inflatie geld te verdienen en uit te gaan geven in het thuisland met een veel hogere inflatie.

De correctie in het winkelbestand vind ik ook niet zo erg. Wat Niels al zegt, het is de vraag of zo'n winkels wel bestaansrecht hebben.
Een mooi voorbeeld vind ik nog steeds de koeriersbedrijven. Iedere eenmanszaak met één auto kan een inkomen maken met een koeriersbedrijf. In een goed concurrerende economie zou het aantal kleine koeriersbedrijven allang zijn moeten zijn afgenomen.

RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 23 aug 2008, 16:28

Heb het idee dat de mensen een beetje recessie moe aan het worden zijn.. consumenten zijn bij mij tenminste momenteel goed aan het besteden. Iedereen kan mekaar de kop wel gek lullen dat het zo beroerd is, maar als er poen is bij de consumenten, gaat het op den duur toch wel weer jeuken om het uit te geven.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 23 aug 2008, 18:12

Ach, met deze hoge inflatie kan je beter je geld nú uitgeven, want over een tijdje is het minder waard.

romo

Bericht door romo » 05 sep 2008, 21:24

109 Teletekst vr 05 sep
Grote verliezen op Europese beurzen

` De Amsterdamse effectenbeurs heeft
de dag met een aanzienlijk verlies van
2% afgesloten op ruim 389 punten.Op de
beurzen in Frankfurt,Londen en Parijs
waren de verliezen nog iets groter.De
AEX verloor deze week ruim 5 procent.

De Europese markt reageerde op Wall
Street,dat gisteravond 3% lager sloot.
Algemeen wordt verwacht dat de zwakte
van de Amerikaanse economie van invloed
zal zijn op de wereldeconomie.

Vandaag werd bekend dat de werkloosheid
in de VS is opgelopen tot 6,1%,het
hoogste percentage in vier jaar.De
afname van de werkgelegenheid met
84.000 banen is hoger dan verwacht.

Buco

Bericht door Buco » 05 sep 2008, 21:54

De sombere vooruitzichten voor de groei van de wereldeconomie zetten de olieprijs sterk onder druk. Handelaren gaan ervan uit dat de behoefte aan olie door de afzwakking van de economische groei veel minder sterk zal toenemen dan in de afgelopen jaren.

De prijs van een vat ruwe olie (van 159 liter) daalde vandaag tot 106,55 dollar. Aan het begin van de week kostte olie nog ruim 117 dollar per vat. In juli bereikte de prijs van een vat olie het recordniveau van 147,27 dollar.

De zorgen over een afnemende vraag wegen voor oliehandelaren momenteel veel zwaarder dan problemen met het aanbod. Zowel het stilleggen van de omvangrijke olieproductie in de Golf van Mexico, vanwege de orkaan Gustav, als een onverwachte daling in de oliereserves van de Verenigde Staten maakten deze week geen einde aan de daling van de olieprijs.

Bron: ANP

romo

Bericht door romo » 06 sep 2008, 14:11

130 Teletekst za 06 sep
Kort nieuws buitenland

In de VS heeft de Silver State Bank
zijn deuren moeten sluiten.Het is de
elfde Amerikaanse bank die de dupe is
van de kredietcrisis.De bank heeft 17
vestigingen in Arizona en Nevada.In de
raad van bestuur van de Silver State
Bank zat tot voor kort een zoon van
presidentskandidaat John McCain.Andrew
McCain legde zijn functie in juli neer.

Niels

Bericht door Niels » 06 sep 2008, 20:30

Ach zolang in NL de M3's nog als warme broodjes gaan maak ik me geen zorgen Romo :lol:

Luco

Re:

Bericht door Luco » 06 sep 2008, 20:38

Dennis Cavallino schreef:Het zou inderdaad volkomen onverstandig zijn om nu ook nog eens de btw te verhogen naar 20%.

In mijn werk kijk ik bij de meeste projecten zo'n 10 jaar vooruit. Zo weet ik dat er een kans is dat de winterschilderregeling in 2012 misschien verdwijnt. dus van 6% btw over schilderwerk ga je dan naar 19 a 20% btw. Ik plan dus voor alle gebouwen die ik beheer een schilderbeurt in in 2011, soms wat vroeger dan gepland. Offertes en prijzen baseer ik op afspraken en indexeringen uit 't heden en verleden, dus niet op basis van: 'heej 2011 is lekker druk, we vragen 20% meer voor dezelfde klus'. Maar die schilders hebben daarna een paar jaar gewoon even een hele rustige tijd denk ik, die zullen dan met koringen moeten werken. Wellicht komt 't niet zo ver en blijft deze regeling gewoon van kracht. Lijkt mij beter voor iedereen.

De overheid heeft 't zichzelf in het verleden altijd erg lastig gemaakt en het volk vaak genoeg voor de gek gehouden. Maar in hele moeilijke tijden blijken belastingtrucjes vaak wel een mooi sturingselement. Iemand moet alleen wel even bijsturen...
Ik heb begrepen dat de 6% regeling juist definitief is geworden?
Maar dat telt alleen voor gebouwen die ouder zijn dan 15 jaar en alleen voor bewoning gebruikt worden, want het was een stimulans om particulieren over te halen om hun huis door de schilder te laten schilderen ipv door een beun.

De enige die nu van deze regel profiteren zijn grote beleggers en pensioenfondsen (die hebben niks te klagen)

Hetzelfde geld voor de verhoging van de btw, maakt voor een bedrijf weinig uit, iig minder schokkend dan voor een particulier.

Verder gaat het helemaal zo slecht niet, ze maken elkaar gek.
Als een bedrijf in 2007 100 miljoen winst had en in 2008 80 miljoen, dan wordt er geroepen
We hebben 20 miljoen verlies, wat een onzin zeg, hoe negatief wil je het brengen.

Joy

Bericht door Joy » 06 sep 2008, 20:40

+1

Ze doen het er ook om lijkt het, zo negatief mogelijk nieuws brengen. Kijk naar de bedrijven in NL en die draaien echt zo verkeerd niet. Dus ja als je continue blijft zeggen dat Renault een goede auto is geloofd straks iedereen het :roflol:

Luco

Bericht door Luco » 06 sep 2008, 20:41

Joy Jolliffe schreef:+1

Ze doen het er ook om lijkt het, zo negatief mogelijk nieuws brengen. Kijk naar de bedrijven in NL en die draaien echt zo verkeerd niet. Dus ja als je continue blijft zeggen dat Renault een goede auto is geloofd straks iedereen het :roflol:

LUL :hammer: :hammer: :hammer: :hammer: :hammer: :hammer: :fy:

:mrgreen:

Joy

Bericht door Joy » 06 sep 2008, 20:54

Hehe :nana:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 sep 2008, 11:44

Ander probleempje: de FED gaat waarschijnlijk vandaag besluiten Freddie Mac en Fanny Mae te nationaliseren.

Deze 2 bedrijven kopen kortweg slechte hypotheken van banken op. F&F bezitten en garanderen zo'n 50% van de hypotheken in Amerika (krapaan 6 triljoen dollar (6000 miljard dollar)) en zijn daarmee de basis, de kern van de Amerikaanse hypotheekbusiness en economie. Deze bedrijven zijn hard getroffen door de hypotheekcrisis en dreigen daarmee failliet te gaan. Het vallen van F&F zou het einde kunnen betekenen van de Amerikaanse economie zoals zij die nu kennen. Het vallen van Bear Stearns (wat een wereldwijde bloedrode dag op de beurzen veroorzaakte) is er een schijntje bij.

Nou, om dit alles te voorkomen wil de FED deze bedrijven gaan nationaliseren waardoor elk aandeel per direct niets meer waard is. Aandeelhouders kunnen domweg naar hun centen fluiten, omdat de bedrijven praktisch failliet zijn. Het is nog niet bekend hoeveel schade dit op gaat leveren, maar dit is absoluut niet goed voor het vertrouwen tussen banken om elkaar geld uit te lenen, uit angst van meer faillissementen. En dat geld aan elkaar uitlenen is nodig om elkaar overeind te houden.

Nu is het zo dat een van de grootste banken in Amerika (Lehman Brothers) een financiële injectie door een Koreaanse bank zou krijgen om weer verder te kunnen gaan. Door het verdwijnen van het vertrouwen in de Amerikaanse economie bestaat de reeële kans dat de Koreaanse bank hier van af ziet en Lehman weer op eigen benen staat. Amerikaanse banken hebben enorm grote leningen aan elkaar uitstaan en met het failliet gaan van een grote bank zijn die leningen in 1 klap waardeloos. Met een sneeuwbaleffect zullen banken en het hele financiële systeem in elkaar vallen. Neem daarbij dat Amerika de grootste economie ter wereld is en je houdt er een wereldwijde crisis aan over.

Zoals je ziet, er liggen een aantal kernbommen onder de economie die op het punt staan te ontploffen. Neem daarnaast nog eens de oplopende uitkeringsaanvragen en Amerika stevent inderdaad richting een voltallig failissement.

In de eerste instantie zal er morgen waarschijnlijk positief gereageerd worden op het reddingsplan van de FED voor F&F, maar de enige die hier de dupe van is is de Amerikaanse belastingbetaler. Deze heeft toch al geen geld en de belastingen zullen omhoog moeten om dit plannetje te financieren, met alle gevolgen van dien.

Ja ik weet het, een hoop doemdenken en negatieve praat, maar dat is op dit moment de realiteit. We staan aan de vooravond van VEEL problemen en ik ben er niet gerust op.

Niels

Bericht door Niels » 07 sep 2008, 12:04

De dag dat de Dollar valt....

romo

Bericht door romo » 07 sep 2008, 12:05

Interessant verhaal, ik ben idd benieuwd waar het naar toe gaat, ik heb er ook geen goed gevoel bij..........................

romo

Bericht door romo » 07 sep 2008, 12:06

Niels schreef:De dag dat de Dollar valt....
Die is nu net weer wat aan het aansterken................................maar of dat nog lang aanhoudt?

Peric

Bericht door Peric » 07 sep 2008, 13:22

Hoe wordt het verantwoordt dat in Juli de olieprijs op 1,45 lag en nu, vandaag op 1,07 maar dat de benzineprijs nog steeds rond de 1,55 ligt? Kan iemand mij dat 's uitleggen?
Of zitten er nu een paar oliebazen gniffelend in hun handen te wrijven?
Worden we allemaal giga van achteren genomen?? :?

romo

Bericht door romo » 07 sep 2008, 13:32

Peric schreef:Hoe wordt het verantwoordt dat in Juli de olieprijs op 1,45 lag en nu, vandaag op 1,07 maar dat de benzineprijs nog steeds rond de 1,55 ligt? Kan iemand mij dat 's uitleggen?
Of zitten er nu een paar oliebazen gniffelend in hun handen te wrijven?
Worden we allemaal giga van achteren genomen?? :?

De $ is weer sterker geworden.....................

Hoe dan ook; als de $ zwakker wordt betaal je meer, wordt de $ sterker dan betaal je meer...............................snap dat dan :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Peric

Bericht door Peric » 07 sep 2008, 14:20

Ja, dat snap ik, maar is de dollar dan 40% sterker geworden?? :shock:

Plaats reactie