Winter 2025/2026

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Winter 2025/2026

Bericht door Robin » 08 jan 2026, 06:33

Arthur schreef: 08 jan 2026, 02:49
Robin schreef: 07 jan 2026, 19:25
SlowCo schreef: 07 jan 2026, 19:23 Toen oorlog alleen maar mayo met satésaus en uitjes op je PATAT was :hungry:
En nu is 't oorlog! :)
Zeker, want op oorlog geen uitjes, da's voor speciaal. Bij ons iig. En het is idd patat :tong:
Verrek inderdaad! Uitjes waren naar Norg en Noorder Dierenpark:)

Op een nieuwe menukaart bij een Grand Café hier: Een of andere soep met groente dit en wortel en bosui. Vraagt er iemand aan een jong ventje in de bediening: Wat is bosui?
Ventje: Dat is boswie, zo spreek je dat uit...Blablabla

CRZ

Bericht door CRZ » 08 jan 2026, 07:47

Elise schreef: 07 jan 2026, 23:57
CRZ schreef: 07 jan 2026, 20:12
Elise schreef: 07 jan 2026, 17:22
Wit zeker niet, wel een grijze haar al valt dat grijze nog bijzonder mee voor mijn 60+ :blink:

En deze boomer heeft, bewust, geen kinderen maar makkelijk roepen van een afstandje is net even te kort door de bocht, alsof je niet weet wat er in de maatschappij gebeurd als je geen kinderen hebt?
Leesvaardigheid, rekenen en ga zo maar door, het is het allemaal niet beter op geworden de afgelopen jaren. Een dag niet naar school is een dag geen onderwijs en het is ook niet zo dat de kinderen van tegenwoordig minder lesdagen nodig hebben i.v.m. vroeger toch?

Tot zover het plichtsbesef heden ten dage.
Ik ben nu al jaloers op de gekleurde haardos, misschien moet ik ook maar vrienden worden met je kapper. Zou niet gek zijn als dat helpt.

Het roepen van een afstand ging me niet zo zeer om de kinderen, maar was een generiek statement. Het moet zwart-wit lijkt het en er zit nog zoveel tussen. Het roeptoeteren van ‘ik was op kantoor en kom van het verst’ is voor mij niveau Telegraaf. Laat ik in een sector werken waar we een klein beetje last hebben van de sneeuw (iets met die dingen die door de lucht moet vliegen maar nu vooral aan de grond staan). Daarmee heb ik best wat beste stuurlui op dit moment. :coffee: En zijn er collega’s die 3,5 erover hebben gedaan op kantoor te komen met de auto EN ik heb collega’s die thuis hun werk hebben gedaan omdat het OV simpelweg niet meer reed. Moet ik dan roepen dat het watjes zijn of is het eigenlijk best verstandig dat je bij code oranje niet de weg op gaat?
Beetje jammer dat je selectief zit te knippen in wat ik heb geschreven en de voorbeelden van plichtsbesef gewoon weghaalt maar dan wel de laatste regel laat staan waarmee je wat ik schrijf mooi uit zijn verband trekt. :thumbup:
Huh? Het voegde er imho niets aan toe t.o.v. mijn reactie. Laat staan dat ik dat doe om iets uit zijn verband te trekken. Het kappers voorbeeld is treurig en frustreert mij ook (in de restaurant context, mijn kapper doet het (nog?) niet. Het ging over de winter, daarom vroeg ik je mening over een winter voorbeeld. Niks meer, niks minder.

CRZ

Bericht door CRZ » 08 jan 2026, 07:51

Eric Z schreef: 07 jan 2026, 22:03 Ja, houd je eens afstand vanwege sneeuw. Komen ze er even voorbij zetten en voor je neus naar rechts en je afstand is weg. En ze zijn dan 1 hele auto opgeschoten. Je had ook tien seconden langer kunnen wachten en mij op de snelweg na het invoegen kunnen inhalen. Maar Polo en randstand en dan weet je al wel wat er achter het stuur zit…

@Ron O.a. de Schiphol beleidsmedewerkers kunnen 3jaar helemaal los. Dan 2jaar implementeren. Dan is het 1 jaar goed geregeld. Intussen draaft de baantjes carrousel door en wil er iemand bezuinigen dus schrappen ze het een en ander weer. En daarna komt er pas weer eens een sneeuwbui zoals nu en beginnen we weer van vooraf aan. :lol:
Heb je ook maar iets van inhoudelijke onderbouwing over Schiphol? Vraag van een Schiphol medewerker…

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 08 jan 2026, 08:39

Nee, dat is vooral hoe ik het voor mij zie, maar dat komt er inderdaad niet helemaal uit. Pak een gemeente en daar heb ik ongeveer hetzelfde beeld van.

Maar vertel zijn ze daar minder bureaukratisch dan ik denk? En hoe vind je zelf dat het gaat?

Volgens is een week van te oren deze sneeuwval al bekend geworden. En nu halen we het nieuws met de vloeistof om schoon te maken is er niet maar misschien wel als we het zelf maar gaan halen in Duitsland.
Vind ik bijzonder, luchtvaart zit vol met regels maar hier lijken de draaiboeken toch echt niet op voorbereid of niet meer te passen bij de huidige omvang van Schiphol.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 08 jan 2026, 08:50

Maar je snapt toch zelf ook wel dat de sneeuwval van deze week toch niet iets is wat jaarlijks voorkomt?
Is nogal kapitaalvernietiging als we altijd net zo voorbereid zijn op sneeuw als een gemiddeld Scandinavisch land?

Dat een paar mensen niet naar/van hun zonvakantie kunnen en misschien zelfs een nacht op een veldbed moeten liggen omdat er de-icer elders vandaan moet komen is dan toch in verhouding niet zo'n ramp? Vervelend als je op zo'n bedje moet liggen, maar het grotere geheel niet zo heel gek.

Net als de treinen hier. "In Zwiterseland rijden de treinen wel altijd met de sneeuw". Verschil is wel dat veel spoorwissels daar verwarmd is en veel/alle treinen zijn uitgerust met iets van een sneeuwschuiver. Kan hier ook wel, maar kost veel centjes.

Hier in de regio waren gisterenavond wegen afgesloten. De provincie en Rijkswaterstaat kregen het niet voor elkaar om alles schoon te houden. Heeft een paar uurtjes geduurd, daarna stopte het met sneeuwen en vervolgens konden ze het wel weer bijbenen en werd alles weer schoon gemaakt. Prima.

Heeft allemaal niet zoveel met bureaucratie te maken, maar risico afweging plus afweging kosten/baten.
Nu wil ik niet zeggen dat bij overheden geen bureaucratie voorkomt, maar daar zijn ze bij de gemiddelde multinational ook niet vies van :lol:

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 08 jan 2026, 08:52

Luco schreef: 07 jan 2026, 20:52 Ik denk dat verantwoording nemen wel een generatiedingetje is, want ik zie over het algemeen allemaal jongere mensen die geen verantwoording nemen.
Maar het is niet anders.
Dat zeiden ze 30 jaar geleden ook over jouw generatie, en over 30 jaar.... vul maar in.
Zit een beetje in het oerbrein om te denken dat je eigen generatie toch net een slagje verder ontwikkeld is dan de generatie voor je, en dat de generatie voor je het te makkelijk heeft.

persoonlijk ken ik lamzakken uit elke generatie. Hoop 50'ers die nog week fulltime hebben gedraaid, en een hoop 20'ers die dat ook niet doen. In beide groepen ook mensen die 70+ uur in de week draaien.

Je zou bijna denken dat het allemaal gewoon mensen zijn :coffee:

Eric Z

Bericht door Eric Z » 08 jan 2026, 09:03

Ik snap kosten/baten ook. Maar van Schiphol had ik beter verwacht.
Omdat het dus al even bekend was en ik neem aan dat ze bij Schiphol genoeg mensen hebben die het weer monitoren.

Wegen is lastig, maar het verschil tussen buurgemeenten is hier ook echt wel zichtbaar.

Elise

Bericht door Elise » 08 jan 2026, 09:14

Richardt. schreef: 08 jan 2026, 08:50 Net als de treinen hier. "In Zwiterseland rijden de treinen wel altijd met de sneeuw". Verschil is wel dat veel spoorwissels daar verwarmd is en veel/alle treinen zijn uitgerust met iets van een sneeuwschuiver. Kan hier ook wel, maar kost veel centjes.
Wat ik heb begrepen is het verschil dat wij hier de wissels met gas verwarmen en dat het vlammetje door de hoeveelheid sneeuw dooft, waar ze in andere landen de wissels elektrisch verwarmen.

Knot

Bericht door Knot » 08 jan 2026, 09:37

Treinen rijden electrisch maar wissels doen we op gas..... ?

Martijn M

Bericht door Martijn M » 08 jan 2026, 09:55

Eric Z schreef: 08 jan 2026, 09:03 Ik snap kosten/baten ook. Maar van Schiphol had ik beter verwacht.
Omdat het dus al even bekend was en ik neem aan dat ze bij Schiphol genoeg mensen hebben die het weer monitoren.
Je hebt geen idee wat er bij komt kijken om Schiphol sneeuw/ijsvrij te maken.
Leuk dat je 2 weken van tevoren kan weten dat het wellicht gaat sneeuwen. Maar je kan man en machinekracht niet verdriedubbelen, die zijn er gewoon niet.
Het de-ice platform kan maar x aantal vliegtuigen per uur de-icen, die bottleneck is onoverkomelijk.

CRZ

Bericht door CRZ » 08 jan 2026, 10:25

Eric Z schreef: 08 jan 2026, 08:39 Nee, dat is vooral hoe ik het voor mij zie, maar dat komt er inderdaad niet helemaal uit. Pak een gemeente en daar heb ik ongeveer hetzelfde beeld van.

Maar vertel zijn ze daar minder bureaukratisch dan ik denk? En hoe vind je zelf dat het gaat?

Volgens is een week van te oren deze sneeuwval al bekend geworden. En nu halen we het nieuws met de vloeistof om schoon te maken is er niet maar misschien wel als we het zelf maar gaan halen in Duitsland.
Vind ik bijzonder, luchtvaart zit vol met regels maar hier lijken de draaiboeken toch echt niet op voorbereid of niet meer te passen bij de huidige omvang van Schiphol.
Schiphol is een volledig gereguleerd bedrijf op Aviation, dat maakt dat we aan een flink aantal regels moeten voldoen en daar ook worden getoetst. Daarmee zijn we per definitie niet zo flexibel als een commercieel bedrijf. Maakt ons dat een bureaukratisch bedrijf? Laten we vaststellen dat je er niet sneller door wordt, tegelijkertijd wil je ook niet dat de vliegtuigen soms uit de lucht vallen zoals in India laatst.

KLM doet de-icing, dus het nieuws over de vloeistof gaat niet over 'het bedrijf' Schiphol, maar over de locatie. Wat denk je dat er gebeurt als KLM zegt; 'onze tickets gaan met 5% omhoog, zodat we altijd de-icing vloeistof hebben'? Dan staat iedereen op de banken om uit te leggen dat het belachelijk is, omdat het nooit zo erg sneeuwt. Wat gebeurt er als je een week van te voren vraagt om 100-duizenden liters extra vloeistof in een winterperiode waar de vraag al groter is dan het aanbod? Dan is het moeilijk om daaraan te komen en dan zet men zich met man en macht in om het voor elkaar te krijgen.

Hoe vind ik dat het gaat? Het is ontzettend vervelend dat passagiers niet weg kunnen, daar baalt iedereen van die op de luchthaven werkt. Hadden we het beter kunnen doen? Achteraf zullen we ongetwijfeld onszelf en aan elkaar uitleggen dat we een aantal besluiten anders hadden moeten nemen met de kennis van nu. Moeten we daarom bespuugd worden, geslagen, voor rotte 'k-lijer' uitgemaakt worden, aangeklaagd en beschimpt worden door een passagier? Wij hebben een duidelijke taak, het moet veilig blijven. Dat doen we ontzettend goed. Daarna proberen we samen met de iedereen op de luchthaven zo veel mogelijk passagiers op weg te krijgen. Krijgen mensen veldbedden, water, een schoon toilet en werkt iedereen zich het snot voor de ogen.

Luco

Bericht door Luco » 08 jan 2026, 10:34

Mensen kunnen tegenwoordig niks meer hebben, ze willen op vakantie en alles moet daarvoor wijken.
Collega zit nu vast op curacao, natuurlijk wel beter dan op schiphol :-)

Dat watje wilde niet eens zwemmend naar kantoor komen, schandalig.

Knot

Bericht door Knot » 08 jan 2026, 10:56

Pleziervluchten heb ik sowieso geen medelijden mee, zakelijks deels want een hoop zijn ook snoepreisjes wat prima grotendeels online kan.

Laatste keer dat ik heb gevlogen is toen ik met 140 een drempel nam, en zelfs dat is al 7 jaar geleden.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 08 jan 2026, 11:18

De-icing past dus niet meer bij de omvang van Schiphol. Capaciteit te klein.

KLM stuurt een vrachtwagen voor vloeistof naar Duitsland, dat klinkt als een zoet houder in het nieuws. Ik vond het al opmerkelijk dat ze het met een vrachtwagen op kunnen lossen als ze 85.000 liter per dag zeggen nodig te hebben, nu zal het vermengd worden maar toch.

Ik betwist ook niet dat Schiphol niet alles uit de kast haalt. Verbaal/fysiek geweld keur ik ook niet goed.
Maar ik had verwacht dat we hier beter mee om zouden gaan. Maar het is net als een drukke snelweg, een kink in de kabel en alles loopt vast. Dat loop je ook nooit meer in.

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 08 jan 2026, 11:32

Knot schreef: 08 jan 2026, 10:56 Pleziervluchten heb ik sowieso geen medelijden mee, zakelijks deels want een hoop zijn ook snoepreisjes wat prima grotendeels online kan.

Laatste keer dat ik heb gevlogen is toen ik met 140 een drempel nam, en zelfs dat is al 7 jaar geleden.
Omdat jij voor het laatst “gevlogen” hebt 7 jaar geleden… Wat kun jij soms raar uit de hoek komen. Dus die mensen die het hele jaar hard gewerkt hebben en nu een “plezierreis” willen maken, ook wel vakantie genoemd, heb jij “sowieso” geen medelijden mee. Heel apart. De zuur verdiende vakantie gaat zo een paar dagen van in rook op. Ik vind dat wel sneu voor die mensen.

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 08 jan 2026, 11:42

Arthur schreef: 08 jan 2026, 11:32
Knot schreef: 08 jan 2026, 10:56 Pleziervluchten heb ik sowieso geen medelijden mee, zakelijks deels want een hoop zijn ook snoepreisjes wat prima grotendeels online kan.

Omdat jij voor het laatst “gevlogen” hebt 7 jaar geleden… Wat kun jij soms raar uit de hoek komen. Dus die mensen die het hele jaar hard gewerkt hebben en nu een “plezierreis” willen maken, ook wel vakantie genoemd, heb jij “sowieso” geen medelijden mee. Heel apart. De zuur verdiende vakantie gaat zo een paar dagen van in rook op. Ik vind dat wel sneu voor die mensen.
Als je lang genoeg de kachel uit laat in huis, verdwijnen uiteindelijk ook de warme gevoelens :tooth: .

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 08 jan 2026, 11:43

:mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 08 jan 2026, 11:44

:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Nou sommige hebben juist langer plezier van de problemen op schiphol.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 jan 2026, 11:54

Wat een allerjesest verloop weer in deze draad:)))

Bepaalde (politieke) partijen willen toch van Schiphol af? Dan is dit weer een 'mooie' stok om mee te slaan....

Allemaal naar Lelystad:)

Knot

Bericht door Knot » 08 jan 2026, 12:26

Je weet dat het kutweer wordt en toch moet je persé vliegen (in een hoop gevallen) en dan vet klagen, lach me kapot om die groep mensen.

Kinderen moesten ook niet klagen voor een half uurtje extra naar school door de sneeuw toch... dan moeten die mensen ook niet janken als ze vastzitten op een luchthaven.

Luco

Bericht door Luco » 08 jan 2026, 12:28

ow ja als je in juni een vakantie boekt naar sint maarten had je kunnen weten dat het in januari zou sneeuwen :-)

Knot

Bericht door Knot » 08 jan 2026, 12:30

Gewoon je verlies nemen OF een goede verzekering erop afsluiten OF niet klagen, dat is het risico. Of een keer een fietsvakantie in ons prachtige nederland :blink:

Ik zou last minute boeken, weekje vooraf dan heb je deze verrassing iig niet.

Elise

Bericht door Elise » 08 jan 2026, 12:35

Knot, je schreef laatst "Beide kinderen van ons zijn ook 130+ getest".
Dat komt van moeders kant?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 08 jan 2026, 12:38

:roflol:

JP

Bericht door JP » 08 jan 2026, 12:42

:hosanna:

Plaats reactie