Winter 2025/2026

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Winter 2025/2026

Bericht door Elise » 07 jan 2026, 17:22

CRZ schreef: 07 jan 2026, 16:47
Elise schreef: 07 jan 2026, 15:11
Luco schreef: 07 jan 2026, 15:01 maar kan me niet heugen dat de school dicht was.
Precies, en ook geen dag ijsvrij zoals WJ aangeeft.
Gewoon een heel andere tijd waarin m.i. plichtsbesef, ongeacht welk beroep, veel sterker was.
Pfoe, dit is wel echt een grijze mannen wijsheid topic op deze manier. Het is makkelijk roepen van een afstandje.

Volgens mij leven we inmiddels in een tijd waarin de mogelijkheden er zijn om het anders te doen, dat maakt dat het nu wel kan en daarmee ook anders gaat. Nog even los van dat het af en toe wel erg gemakkelijk gaat, daar kan ik me ook in vinden.
Wit zeker niet, wel een grijze haar al valt dat grijze nog bijzonder mee voor mijn 60+ :blink:

En deze boomer heeft, bewust, geen kinderen maar makkelijk roepen van een afstandje is net even te kort door de bocht, alsof je niet weet wat er in de maatschappij gebeurd als je geen kinderen hebt?
Leesvaardigheid, rekenen en ga zo maar door, het is het allemaal niet beter op geworden de afgelopen jaren. Een dag niet naar school is een dag geen onderwijs en het is ook niet zo dat de kinderen van tegenwoordig minder lesdagen nodig hebben i.v.m. vroeger toch?

Tegenwoordig doen we het inderdaad anders omdat het anders kan, dus dat betekent dat een afspraak boeken bij mijn kapper alleen kan als je een aanbetaling van €15 doet, dit om no-shows te voorkomen. Nu knipt mijn kapper mij al 30+ jaar en is het meer een vriend dan kapper, dus ik weet ondertussen de ins&outs wel een beetje, het loopt de spuigaten uit.
Mijn vrouw kreeg vorige maand een e-mailing van de huisarts, maak je een afspraak voor een consult en kom je niet opdagen dan wordt het in rekening gebracht en kun je dat niet bij je zorgverzekeraar declareren. Dat ze tot die maatregel gekomen zijn zal vast niet het gevolg zijn van 1 gemiste afspraak denk ik dan maar :whistle:

Tot zover het plichtsbesef heden ten dage.
Laatst gewijzigd door Elise op 07 jan 2026, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 07 jan 2026, 17:52

Een leraar kan niet naar school omdat er sneeuw ligt. De mensen van de verpleeghuizen, ziekenhuizen of andere dienstverleners, die moeten wel :hmmm:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 07 jan 2026, 17:59

Tristan schreef: 07 jan 2026, 15:14
Luco schreef: 07 jan 2026, 15:10 Het zal wel een generatiedingetje zijn :-)
Nee hoor, ik ben ook gewoon op kantoor. Maar een half dagje school dicht ivm de sneeuw kan ik geen kwaad in zien.
Precies Tristan. Ik heb mijn kinderen tijdens corona zelfs een half jaar van school gehaald (om te gaan reizen). Nadat ze weer terug kwamen in hun oude klas scoorden ze zelfs betere cijfers dan daardoor. Beide scholen waren verbaasd. :) Ik niet echt.

En onze zoon zit nu op een vrije (niet overheids)school waar ik sowieso niet vastzit aan schoolvakanties. In februari gaan we ook weer 3 weken op reis, geen probleem. Op afstand kan hij (bij deze school) ook heel wat doen.

Kortom: dat beetje vrij vanwege sneeuw maakt natuurlijk weinig uit voor hun ontwikkeling. Geniet ervan zou ik zeggen. :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 07 jan 2026, 18:04

Elise schreef: 07 jan 2026, 17:22
Gewoon een heel andere tijd waarin m.i. plichtsbesef, ongeacht welk beroep, veel sterker was.
Pfoe, dit is wel echt een grijze mannen wijsheid topic op deze manier. Het is makkelijk roepen van een afstandje.

Volgens mij leven we inmiddels in een tijd waarin de mogelijkheden er zijn om het anders te doen, dat maakt dat het nu wel kan en daarmee ook anders gaat. Nog even los van dat het af en toe wel erg gemakkelijk gaat, daar kan ik me ook in vinden.
Wit zeker niet, wel een grijze haar al valt dat grijze nog bijzonder mee voor mijn 60+ :blink:

En deze boomer heeft, bewust, geen kinderen maar makkelijk roepen van een afstandje is net even te kort door de bocht, alsof je niet weet wat er in de maatschappij gebeurd als je geen kinderen hebt?
Leesvaardigheid, rekenen en ga zo maar door, het is het allemaal niet beter op geworden de afgelopen jaren. Een dag niet naar school is een dag geen onderwijs en het is ook niet zo dat de kinderen van tegenwoordig minder lesdagen nodig hebben i.v.m. vroeger toch?

Tegenwoordig doen we het inderdaad anders omdat het anders kan, dus dat betekent dat een afspraak boeken bij mijn kapper alleen kan als je een aanbetaling van €15 doet, dit om no-shows te voorkomen. Nu knipt mijn kapper mij al 30+ jaar en is het meer een vriend dan kapper, dus ik weet ondertussen de ins&outs wel een beetje, het loopt de spuigaten uit.
Mijn vrouw kreeg vorige maand een e-mailing van de huisarts, maak je een afspraak voor een consult en kom je niet opdagen dan wordt het in rekening gebracht en kun je dat niet bij je zorgverzekeraar declareren. Dat ze tot die maatregel gekomen zijn zal vast niet het gevolg zijn van 1 gemiste afspraak denk ik dan maar :whistle:

Daarom zeg ik al zal een generatiedingetje zijn.

Niet alleen bij kapper en dokter, maar ik zie het op het werk ook, klachten over het gebouw waar je collega's werken liggen maanden en het kan allemaal, worden niet aangesproken, heeft geen gevolgen, ik erger me er dood aan.
Als ze echt iets verkloten, kan allemaal, geen consequenties.
Als ik vroeger iets had verkloot kreeg ik een schop onder mijn hol.

Ook op scholen, wij hadden vroeger een schoolplein, niks geen speeltoestellen (hoogstens een knikkertegel), trapveldje schaduwdoeken enz enz, je moest jezelf vermaken.
Nu hebben ze van alles en als je dan veel klachten krijgt dat de hangjeugd na schooltijd spullen sloopt ga je eens kijken op het schoolplein, dan zie je tot je verbazing dat de kinderen die er op school zitten gewoon de boel slopen tijdens het speelkwartier, en de leraren zien het maar zeggen niks, doen niks, maar verwachten wel dat het van gemeenschapsgeld weer hersteld word.

Verantwoordelijkheidsgevoel van niks.

Elise

Bericht door Elise » 07 jan 2026, 18:42

Luco schreef: 07 jan 2026, 18:04 (hoogstens een knikkertegel)
Doe maar luxe, wij moesten zelf een kuiltje in het zand maken :angel:

Net even gekeken op google maps, de wandeling van huis naar school was 750 meter.
In die tijd ging je thuis lunchen, dus per dag liep je 4x750=3km heen en weer naar school.

Wel mooie sneeuwbalgevechten vroeger en ieder jaar schaatsen :blink:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 07 jan 2026, 19:08

Toen de bierkratjes nog van hout waren, en je door moest drinken om het vuur aan te houden.

Elise

Bericht door Elise » 07 jan 2026, 19:12

smiley schreef: 07 jan 2026, 19:08 Toen de bierkratjes nog van hout waren, en je door moest drinken om het vuur aan te houden.
Dat is uit Alt zijn tijd, in mijn tijd waren de kratjes Heineken geel en fl. 8,60 statiegeld :crazy:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 jan 2026, 19:20

Liever de Heineken kratjes geel dan onze toekomstige leiders nietwaar?

Bak patat HFl 1,- en patat mét HFl 1,25 :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 jan 2026, 19:23

Toen oorlog alleen maar mayo met satésaus en uitjes op je frietjes was :hungry:

Robin

Bericht door Robin » 07 jan 2026, 19:25

SlowCo schreef: 07 jan 2026, 19:23 Toen oorlog alleen maar mayo met satésaus en uitjes op je PATAT was :hungry:
En nu is 't oorlog! :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 jan 2026, 19:28

Patatten zijn aardappelen en worden pas friet als ze GEFRI(E)TUURD zijn! :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 07 jan 2026, 19:45

Doe mij als (French)Fries gewoon 'n bak kibbelingen:)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Patat-frietgrens

Tom

Bericht door Tom » 07 jan 2026, 19:46

Friet.

Robin

Bericht door Robin » 07 jan 2026, 19:52

Hoewel 'patat' meestal gewoon verwijst naar gefrituurde aardappelreepjes (of 'friet'), wordt het in bepaalde contexten en dialecten wel gebruikt als scheldwoord, zoals 'een patat geven' (een klap) of 'zak patat' voor een waardeloos persoon, en ook als verouderde benaming voor 'blanke' door "kleurlingen" (uit de 19e eeuw), maar de meest voorkomende betekenis is de culinaire, met een regionale 'patat-frietgrens'.

Brutus the Legend

Bericht door Brutus the Legend » 07 jan 2026, 20:05

Luco schreef: 07 jan 2026, 15:10 Het zal wel een generatiedingetje zijn :-)
Zeker Luco, je bent hier tegenwoordig al een held als je een z4 naar. de dealer brengt :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

CRZ

Bericht door CRZ » 07 jan 2026, 20:12

Ik ben nu al jaloers op de gekleurde haardos, misschien moet ik ook maar vrienden worden met je kapper. Zou niet gek zijn als dat helpt.

Het roepen van een afstand ging me niet zo zeer om de kinderen, maar was een generiek statement. Het moet zwart-wit lijkt het en er zit nog zoveel tussen. Het roeptoeteren van ‘ik was op kantoor en kom van het verst’ is voor mij niveau Telegraaf. Laat ik in een sector werken waar we een klein beetje last hebben van de sneeuw (iets met die dingen die door de lucht moet vliegen maar nu vooral aan de grond staan). Daarmee heb ik best wat beste stuurlui op dit moment. :coffee: En zijn er collega’s die 3,5 erover hebben gedaan op kantoor te komen met de auto EN ik heb collega’s die thuis hun werk hebben gedaan omdat het OV simpelweg niet meer reed. Moet ik dan roepen dat het watjes zijn of is het eigenlijk best verstandig dat je bij code oranje niet de weg op gaat?
JP schreef: 07 jan 2026, 17:52 Een leraar kan niet naar school omdat er sneeuw ligt. De mensen van de verpleeghuizen, ziekenhuizen of andere dienstverleners, die moeten wel :hmmm:

Nee, de ziekenhuizen hebben op dit moment een afwezigheid van bijna 15%. Daardoor is de zorg minder, worden operaties uitgesteld.

Luco

Bericht door Luco » 07 jan 2026, 20:26

Als het niet om de kinderen gaat waarom haal je het dan aan, dat is nog lager dan telegraaf niveau.

Maar volgens mij zitten we niet zover van elkaar af qua mening, natuurlijk als je met dit weer thuis kan werken is dat verstandiger.
Maar om te roepen dat het weer te slecht is terwijl je binnen 15 minuten naar kantoor kan lopen is natuurlijk ook belachelijk, en dat is nu net dat stukje verantwoordelijkheid wat je af en toe moet nemen en wat imho in de huidige jongere generatie nogal eens ontbreekt (uitzonderingen daargelaten)

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 07 jan 2026, 20:31

Ik kan werken op kantoor, doe ik normaal gesproken 3dagen in de week.
Nu de hele week al thuis, zomerbanden en prive auto. Ga ik de gok niet mee wagen op dit moment want het is niet nodig om te kunnen functioneren.
Werkgever is ook makkelijk, je bent welkom op kantoor, maar thuis is ook prima. Ook veel collega’s die afhankelijk zijn van de trein.

Overleggen verplaatsen is ook niet zo moeilijk bij ons. Die zijn vaak al digitaal, ook met klanten zelden fysiek. Dus eigenlijk veranderd er weinig behalve het bureau waar ik achter zit.

Zat m’n werk om de hoek was het anders geweest, met de gebruikelijke files is het een uurtje. Maar lopen/fietsen zit er niet in dan.

CRZ

Bericht door CRZ » 07 jan 2026, 20:48

Luco schreef: 07 jan 2026, 20:26 Als het niet om de kinderen gaat waarom haal je het dan aan, dat is nog lager dan telegraaf niveau.

Maar volgens mij zitten we niet zover van elkaar af qua mening, natuurlijk als je met dit weer thuis kan werken is dat verstandiger.
Maar om te roepen dat het weer te slecht is terwijl je binnen 15 minuten naar kantoor kan lopen is natuurlijk ook belachelijk, en dat is nu net dat stukje verantwoordelijkheid wat je af en toe moet nemen en wat imho in de huidige jongere generatie nogal eens ontbreekt (uitzonderingen daargelaten)
Het was generieker, dus wellicht had er -niet alleen- moeten staan. Blijkbaar is het dan direct nodig om gelijk te roepen dat het allemaal nog lager is. Of is dit de lijn als je iets verkloot krijg je een schop onder je hol?

En ja, we zijn het eens. Verantwoordelijkheid nemen is de sleutel. Al heeft dit niet te maken met generaties, maar met andere prioriteiten. Elke generatie heeft zo zijn uitdagingen.

Luco

Bericht door Luco » 07 jan 2026, 20:52

Dat was om het verschil aan te geven, een schop onder je hol is inderdaad niet meer van deze tijd, maar iets verkloten en dan geen consequenties aan verbinden is nou ook niet bepaald een lekker signaal.

Ik denk dat verantwoording nemen wel een generatiedingetje is, want ik zie over het algemeen allemaal jongere mensen die geen verantwoording nemen.
Maar het is niet anders.

Knot

Bericht door Knot » 07 jan 2026, 21:03

Vorig jaar op de basisschool nog moest een leerkracht de ouders bellen of ze mocht straffen… momentje WTF kwadraat toen ik dat hoorde 😳

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 jan 2026, 21:56

Tijden veranderen, ik ben vroeger ook half doodgevroren en 20x op mijn bek gegaan op de fiets naar school in de sneeuw en met ijzel. Zelfs nog met de schaatsen over de wegen omdat die waren veranderd in een ijsbaan waar Thialf nu jaloers op is. Eerlijkheid gebied wel om te zeggen dat op mijn lagere school alle leraren lopend konden komen, toen kon je nog een huis kopen in de buurt als leraar en bleven ze 20 jaar op dezelfde school. Nu moeten ze of met het openbaar vervoer komen, en dat kan, zacht gezegd, met dit weer wel een kwaliteit-impuls gebruiken of met de auto, ze wonen te ver weg om te lopen. Dan is het in Nederland ook nog beetje drukker geworden dan 45 jaar geleden toen ik naar de lagere school ging. Komt bij dat er nu totale mongolen hun rijbewijs mogen houden van de totaal disfunctionerende rechterlijke macht, uitzonderingen daargelaten. Dat helpt ook niet. Als zo’n genetisch misdeelde tegen je aanrijdt heb je in de Randstad een goeie kans op een “uitwisseling van meningen” zoals iemand dat laatst had toen hij iets zei over sneeuwballen gooien. Ik kwam vanochtend de straat niet eens uit, laat staan het talud van de dijk met mijn zomerbanden. Vandaag dag vrij genomen, morgen weer nieuwe dag met nieuwe kansen ! Ik maak me niet druk meer, zal mijn tijd wel duren, laat die beleidsmedewerkers het lekker uitzoeken met hun illusies !

Gr Ron

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 07 jan 2026, 22:03

Ja, houd je eens afstand vanwege sneeuw. Komen ze er even voorbij zetten en voor je neus naar rechts en je afstand is weg. En ze zijn dan 1 hele auto opgeschoten. Je had ook tien seconden langer kunnen wachten en mij op de snelweg na het invoegen kunnen inhalen. Maar Polo en randstand en dan weet je al wel wat er achter het stuur zit…

@Ron O.a. de Schiphol beleidsmedewerkers kunnen 3jaar helemaal los. Dan 2jaar implementeren. Dan is het 1 jaar goed geregeld. Intussen draaft de baantjes carrousel door en wil er iemand bezuinigen dus schrappen ze het een en ander weer. En daarna komt er pas weer eens een sneeuwbui zoals nu en beginnen we weer van vooraf aan. :lol:

Elise

Bericht door Elise » 07 jan 2026, 23:57

CRZ schreef: 07 jan 2026, 20:12

Ik ben nu al jaloers op de gekleurde haardos, misschien moet ik ook maar vrienden worden met je kapper. Zou niet gek zijn als dat helpt.

Het roepen van een afstand ging me niet zo zeer om de kinderen, maar was een generiek statement. Het moet zwart-wit lijkt het en er zit nog zoveel tussen. Het roeptoeteren van ‘ik was op kantoor en kom van het verst’ is voor mij niveau Telegraaf. Laat ik in een sector werken waar we een klein beetje last hebben van de sneeuw (iets met die dingen die door de lucht moet vliegen maar nu vooral aan de grond staan). Daarmee heb ik best wat beste stuurlui op dit moment. :coffee: En zijn er collega’s die 3,5 erover hebben gedaan op kantoor te komen met de auto EN ik heb collega’s die thuis hun werk hebben gedaan omdat het OV simpelweg niet meer reed. Moet ik dan roepen dat het watjes zijn of is het eigenlijk best verstandig dat je bij code oranje niet de weg op gaat?
Beetje jammer dat je selectief zit te knippen in wat ik heb geschreven en de voorbeelden van plichtsbesef gewoon weghaalt maar dan wel de laatste regel laat staan waarmee je wat ik schrijf mooi uit zijn verband trekt. :thumbup:

Arthur
Auto: Nr.52

Bericht door Arthur » 08 jan 2026, 02:49

Robin schreef: 07 jan 2026, 19:25
SlowCo schreef: 07 jan 2026, 19:23 Toen oorlog alleen maar mayo met satésaus en uitjes op je PATAT was :hungry:
En nu is 't oorlog! :)
Zeker, want op oorlog geen uitjes, da's voor speciaal. Bij ons iig. En het is idd patat :tong:

Plaats reactie