Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%
 
Totaal aantal stemmen: 148

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door GTRene » 14 nov 2015, 00:08

350<>400 is idd mooi voor zoiets en nog redelijk 'save' wellicht.

maar wat kost zoiets als je dat groot aanpakt en dus blok met goede materialen e.d., zal je ook zo 7<>10 k kwijt zijn?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Erik » 21 nov 2015, 00:16

Die 530pk versie komt volgens commentaar van de bouwer himself, op ca 30k.
Dus.
Ik denk dat 330ish pk wel voor 7k moet lukken.
280pk met een compressor zit rond de 5k als ik me niet vergis
Motortje schijnt met weinig lucht snel en veel vermogen te maken, super efficient ding.
Hij druk koppel als de 2,5liter maar dan nog sneller.
Betere motor vergeleken met de 2.0DIT, die af fabriek komt met een turbo(tje) lijkt het op
En dat is dan weer redelijk vreemd.....

Turbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Turbo » 30 dec 2015, 15:55

Toyota GT86 GRMN is los : Minder kilo's, meer pk's :

De 2,0-liter viercilinder in deze coupé levert normaal gesproken 200 pk, maar is in deze versie goed voor 216 pk.
Schakelen gaat middels een nieuwe zesbak met kortere verhoudingen.
De pk-toename is niet erg indrukwekkend, maar de extra spierkracht gaat samen met een gewichtsreductie van 45 kilo.
http://www.autoweek.nl/nieuws/35546/toy ... rmn-is-los" onclick="window.open(this.href);return false;


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ker__.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Afbeelding
Toyota 86 Gazoo Racing Masters of Nürburgring (GRMN)
Koolstofvezel motorkap
Bescheiden is de 86 GRMN niet, want Toyota installeert een forse achterspoiler, een grote frontsplitter, een centraal gepositioneerde uitlaat en een koolstofvezel motorkap. Andere ingrediënten van deze limited edition zijn plexiglasramen, sportievere ophanging, 17 inch lichtmetaal, betere remmerij, heel veel alcantara en felrode kuipstoelen. De 86 GRMN beleeft zijn debuut tijdens de Tokyo Auto Salon die in januari zijn deuren opent.

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... ker__.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Toyota GT86 GRMN: alleen voor Japanners :

http://www.carros.nl/nieuws/toyota-gt86 ... -japanners" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 31 dec 2015, 00:16

Leuk allemaal maar gooi er nou gewoon de bekende Japanse 280pk in ...

Tuurlijk is lichtgewicht belangrijk maar om nou bij elk stoplicht door iedere gechipte diesel ingehaald te worden is toch ook niet wat ?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Joy » 31 dec 2015, 00:30

Ik denk dat Toyota een beetje geschrokken is van de tegenvallende verkopen tot nu toe. Zowel de BRZ als de GT86 hebben in 2015 respectievelijk 30 en 42% (EU) minder verkopen gerealiseerd tov 2014.
Gezien grote motorwijzigingen weer emissietests en zelfs crashtests vereisen is dat geen investering die je dan als fabrikant ziet zitten.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 31 dec 2015, 09:51

Voor mij persoonlijk speelt het gewicht een grotere rol dan het hebben van de meeste pk's. Zoekgereden worden door de eerste de beste VAG diesel bij het stoplicht zal me een rotzorg wezen. Een lichtvoetig aanvoelende wagen als je vlot (en nog een soort van verantwoord) over de bochtige binnenwegen rijdt is leuker imho.
Dat er maar weinig zijn die zo denken zie je helaas wel terug in de verkoopcijfers.
Blijf de BRZ een erg mooi ding vinden.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 01 jan 2016, 20:23

Want ik stel voor om er 280pk in te doen en 400kilo erbij nietwaar ?

Iedereen heeft liever minder gewicht. Lekkere open deur weer. Daar gaat het niet echt om. Feit is dat de auto gewoon ondergemotoriseerd is tov concurrentie. Een Polo GTI die €17.000 minder kost heeft al meer pk.

Vanaf dag 1 roepen mensen al dat het onderstel veel meer aan kan. Doe dat dan ook als fabrikant en niet na 2 jaar nog meer gewicht eruit halen alsof dat het probleem was ...

Tom
Berichten: 22279
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 04 jan 2016, 10:48

Vermogen en gewicht zijn beide prima. Het gaat bij zo'n auto niet om stoplichtsprints.
Grootste probleem met die auto is de prijs. Die is hier in Nederland 15K te hoog.

Emiel
Berichten: 4205
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Emiel » 04 jan 2016, 21:42

Inderdaad de prijs. Prachtige daily naast de Lotus maar niet voor deze bedragen. Gekeken deze te leasen en na lease tijd over te nemen maar prijs ....

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1492
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door mrbbs » 04 jan 2016, 22:41

In België kost deze 30k en dat vind ik een correcte prijs.
Ik heb hem met een kortere eindoverbrenging en OS Giken LSD, tevens heb ik de auto 55kg lichter gemaakt. Voor mij de ideale fun-auto. Enige puntje van kritiek is de dip aan 4000rpm...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Joy » 04 jan 2016, 22:47

De dealers in NL weten zelf ook dat ze kansloos zijn met deze prijzen. Ik heb nog maar weinig reclames gezien en al helemaal niet van Subaru. Veel auto's staan ook nog steeds bij dealers. Vaak rijdt een van de verkopers of eigenaren van het bedrijf erin waardoor de kilometers oplopen maar de auto feitelijk nog nooit is verkocht.
NL is wat dat betreft waarschijnlijk totaal niet interessant dus ik snap ook wel dat er verder geen moeite in gestoken wordt.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 04 jan 2016, 23:08

Slechte dag gehad Ilija? :bag: :tooth:
Het is maar een mening van me. Hoef je echt niet voor in de stres te schieten hoor.

Heel veel keuze in uitvoeringen heb je bij Subaru overigens nooit, dus moest ik er nu een willen hebben zocht ik gewoon een dealer met een demo. Even onderhandelen en zo'n ding voor 35-36 meenemen.
Was toevallig van het weekend nog bij de Subaru dealer. WRX STI verkopen ze in Nederland ook. Of beter gezegd, zou je kunnen bestellen. 86k. Voor dat geld had je minimaal het dubbele vermogen gewild, maar in Belgie kosten die wagens de helft. Dan klopt het plaatje ook weer wat beter. :tooth:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door GTRene » 04 jan 2016, 23:18

zow, dat scheelt dan veels te veel ivht belgie, lang leve de EU .....not

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Joy » 04 jan 2016, 23:27

Ja goed, België heeft weer attesten waarbij je vrijwel niets aan de auto mag aanpassen en een fiscale tax op uitstoot en vermogen waar je niet goed van wordt. Zo er is er overal wel iets. :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door GTRene » 04 jan 2016, 23:35

dat is ook weer zo, daar zou ik ook helemaal :gek: van worden en wellicht van de slechte wegen daar :lol:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 05 jan 2016, 00:30

Nee Allen sorry bedoelde het niet aanvallend. Tom begint nu ook al :)

Minder gewicht is altijd goed en laag gewicht is altijd effectiever dan meer vermogen vanuit rijdersperspectief. Maar daar gaat het niet om als je om meer vermogen vraagt bij gelijkblijvend gewicht toch ?

Met andere woorden: sinds wanneer is 200pk op 1200 kilo leuker dan 280pk op 1200 kilo ??

Daarbij vallen de gehele EU verkopen tegen en dat heeft toch echt niks te maken met de Nederlandse prijs of het gewicht van de auto. 200pk is gewoon een beetje weinig als je voor €10k minder ook 280pk kunt krijgen (Seat Cupra R). Daarbij kan je in Belgie gewoon niet tunen dus moet het wel af fabriek ?

En dat iets nu al leuk is en erg goed, kan toch ook geen reden zijn om hem niet nóg leuker te krijgen ? Het gewicht gaat immers niet omhoog enkel het vermogen naar 280pk.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 05 jan 2016, 13:22

Ik had eigenlijk het idee dat jij je aangevallen voelde door mijn mening. :mrgreen:

Heb sinds kort weer een redelijk werkende Caterham waarbij het gewicht zo goed als gelijk is gebleven. Het vermogen is fors omhoog en een ander onderstel.
Laat er geen misverstand over bestaan dat ik de wagen nogsteeds prachtig vind, maar ik begin me toch ergens af te vragen of ik de wagen 'leuker' vind dan voor de conversie.
Het gaat allemaal eigenlijk te makkelijk en je kunt op die mooie landwegen eigenlijk niet meer leuk doorhalen zonder 'te' asociaal te zijn.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door RJK » 06 jan 2016, 00:16

Het gaat allemaal eigenlijk te makkelijk en je kunt op die mooie landwegen eigenlijk niet meer leuk doorhalen zonder 'te' asociaal te zijn.
Grappig. Ik zit weleens te denken om wat meer vermogen in mijn 944 te knutselen. Maar de keren dat ik samen met een maatje van mij door de Eifel aan het knallen was (hij heeft een GT86) waren eigenlijk perfect. Lekker dwars in de haarspeldbochten, lekker doorhalen daar waar het kan, je bent heerlijk bezig en de snelheden blijven toch nog enigszins normaal.

Stoplichtsprintje moet ik daarentegen inderdaad niet gaan proberen... :wheelchair:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Erik » 06 jan 2016, 01:07

Een turbo setup weegt je maximaal 30kg dus het wordt 280pk op 1230kg Ilja :mrgreen:
Anyway als je dat niet leuk vind als karakter, de cosworth compressor setup levert hetzelfde maar dan met een meer lineair karakter.
Ik kan je vertellen dat 280pk op 1230kg afgrijselijk snel van de kiet gaat.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 07 jan 2016, 11:01

280pk als indicatie vanwege Japanse belasting. 240pk zou ook al veel schelen !

Zou deze auto echt wel graag willen hebben. Prive 4-deurs ding en deze zakelijk inzetten.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door FreudeamFahren » 07 jan 2016, 15:43

Is dat niet verkeerd om? Zakelijk tokkel je van rechtbank naar rechtbank over snelwegen (aanname), privé maak je (meer) kilometers voor de lol. Zakelijk op een golf van koppel goed meters maken op de linker baan, privé the long way round, met zo veel mogelijk lekkere bochtjes, toeren jagen. In die verhouding lijkt me een GT86, of ie nou 200 of 240 pk heeft, leuker in privé dan zakelijk.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door allen » 07 jan 2016, 16:07

Zakelijk en privé een GT86/BRZ voor alle kilometers en een familiehok erbij voor die paar dagen dat je in de privé sfeer meer dan 1 passagier vervoerd. Ik snap het wel...

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10889
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door tomgtr » 07 jan 2016, 17:49

Dat is beetje afhankelijk van je werk/bedrijf denk ik. Kan me zo voorstellen dat niet in alle branches je in zo'n tupperware fast and the furious hok wil komen aankakken bij je klanten...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Macboy » 07 jan 2016, 22:57

Sorry FaF ik bedoelde het inderdaad zoals Allen het heeft begrepen. Zakelijk aanschaffen en dan uiteraard prive van genieten. Binnendoor naar mijn werk en weekenden lekker genieten. Dus zeker niet alleen zakelijke ritten.

Prive zou ik op dit moment niet zoveel geld aan een dergelijke auto kunnen uitgeven. Zakelijk wel. Japans hok maakt voor mijn werk gelukkig niks uit. En dan ernaast iets voor paar duizend prive kopen met 4 deuren voor de familie dingen. Oude Jaguar XJ of zo. Heb het plaatje al vaak gemaakt.

Maar met alleen 200pk is me dat vooralsnog niet waard. Als ik dan geld ga weggooien aan brandstof wil ik er ook vermogen voor terughebben zoals in mijn vorige BMW. Dat is ook de reden waarom ik het nu niet heb overwogen. Maar het concept spreekt me nog steeds zeer aan.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1492
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door mrbbs » 08 jan 2016, 00:13

Jaar terug had ik mezelf een Audi A6 (2004) gekocht om zakelijk mee te rijden. Heel zuinig met een verbruik van 1 op 19. Comfortabel was ie wel maar ik kreeg er weinig voor terug.
Kocht ik mij een jaar later een BMW E90 320d M-sport.. en was ik na 2 weken alweer beu. Was eigenlijk een stap terug tov de Audi..
Dat brengt dat ik nu de GT86 rijdt zowel zakelijk als privé. Ik ben IT consultant dus kom daar net mee weg. Ik hoef echt geen diesel meer. Iedere keer in dat "turbo" gat terug vallen en die vervelende diesel-roffel. Nee, hoeft voor mij niet meer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten