Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mack

Re: Wereldwijde recessie is een feit.

Bericht door Mack » 27 mei 2009, 12:58

Fernando schreef:Roubini wordt beschouwd als een van de weinige economen die de huidige recessie juist hebben voorspeld.
Geen enkele econoom zag aankomen dat deze luchtbel ging barsten? Dat vind ik moeilijk te geloven...

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2009, 13:03

Mack schreef:
Fernando schreef:Roubini wordt beschouwd als een van de weinige economen die de huidige recessie juist hebben voorspeld.
Geen enkele econoom zag aankomen dat deze luchtbel ging barsten? Dat vind ik moeilijk te geloven...
dan is het vast Houdini :roflol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 mei 2009, 16:19

Mack schreef:
Heb je dit draadje niet vanaf 't begin gevolgd? :)

Luco

Bericht door Luco » 27 mei 2009, 18:22

Jelmer850i schreef:@Luco: jij was toch ook (fulltime) ondernemer ?

yeps

SteV6

Bericht door SteV6 » 28 mei 2009, 12:06

Ja, ja.

De eerste deflatiecijfers zijn bekend gemaakt. België meldt deflatie van 0.37% ...

Stephan

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 28 mei 2009, 12:35

Dennis Cavallino schreef:
Mack schreef:
Heb je dit draadje niet vanaf 't begin gevolgd? :)
Feit is gewoon dat we massaal onze kop in het zand gestoken hebben en waarschuwingen genegeerd zijn omdat we toch vooral alleen naar het goede willen kijken en daardoor blind raken voor de kwade dingen in het leven *mompelt iets over een oud gezegde dat begint met "when good men do nothing...*. Dat krijg je ervan wanneer speculanten op de beurs als kippen zonder kop met fictieve dingen gaan gooien, waarbij ze er voor de smaak ook nog even hun eigen draai aan geven.
Het achterlijke daarvan is dat gezonde bedrijven die op de juiste manier opgebouwd zijn en soms al eeuwen bestaan ineens op de fles gaan.
Om een voorbeeld daarvan te noemen, de zowat enigste Chrysler/Dodge dealer in Amerika welke vestigingspapieren heeft die nog ondertekend zijn door de Dodge Brothers ZELF in 1914 staat nu ineens op een lijst van dealers die moeten sluiten... wat klinkt hier onlogisch aan?

*antwoord: de graai en hebzucht van tegenwoordig die nergens meer respect voor heeft*

gijzbed-opc

Bericht door gijzbed-opc » 30 mei 2009, 20:39

General Motors op 1 juni definitief failliet
''Moeder van alle faillissementen' heeft rampzalige gevolgen voor Amerikaanse economie'

Het is definitief afgelopen voor 's werelds grootste autofabrikant tot 2008. Het Amerikaanse General Motors gaat aanstaande maandag (1 juni) het faillissement ('chapter 11 banktruptcy') aanvragen. Geprobeerd gaat worden om de nog 'gezond' genoemde bedrijfsonderdelen (bepaalde merken van Cadillac en Chevrolet) te redden, maar volgens commentator William Holstein van BusinessWeek is het faillissement een ramp, en zal de ondergang van GM de genadeklap voor de Amerikaanse economie betekenen.

Holstein schreef ruim een week geleden, dat president Obama de tot nu toe allerbelangrijkste beslissing in zijn presidentsschap zou moeten maken: zou hij GM nog aanvullende miljardenleningen verstrekken om een faillissement af te wenden, of niet?

Alles hing af van de aandeelhouders, of deze akkoord zouden gaan om slechts 10% van de waarde van hun aandelen terug te krijgen. Op 26 mei bleek, dat vrijwel geen enkele aandeelhouder hier mee instemde. Obama had dit echter als eis gesteld voor verdere leningen aan GM. Nu deze niet meer komen, kan het bedrijf niets anders doen dan een faillissement aanvragen.

Hoewel geprobeerd wordt, het drama van het faillissement zoveel mogelijk te bagatelliseren ('we zullen hier sterker en gezonder uitkomen' etc.etc.) schrijft Holstein, dat het desastreuze gevolgen zal hebben voor de toch al in grote problemen verkerende Amerikaanse economie. Zo zullen de autoverkopen van GM nog verder dalen, nadat alleen al de angst voor een bankroet deze verkopen met 50% lieten instorten.

'Een feit dat investeringsbankiers en faillissementsadvocaten -door wie Obama zich laat adviseren- maar niet lijken te begrijpen, is dat de auto-industrie uniek is in de manier waarop deze drijft op lange-termijn vertrouwen. Het kopen van een auto is na het kopen van een huis de belangrijkste financiële beslissing die mensen maken. Amerikanen willen er zeker van zijn dat het bedrijf dat hun auto maakt, nog minstens vijf jaar zal bestaan, dat hun dealer niet failliet gaat, dat hun autolening niet plotseling ingetrokken wordt , en dat er altijd onderdelen voor de auto te koop zulllen zijn. Dat is een geheel andere psychologie dan bijvoorbeeld het kopen van een broek bij een failliete kledingzaak. Dan koop je éénmalig iets, dat je kort zult gebruiken,' legt Holstein uit.

Cruciaal bij het faillissement zijn volgens Holstein de vele toeleveringsbedrijven, waarbij honderdduizenden mensen aan het werk zijn. Veel van deze bedrijven kunnen nu al nog maar nauwelijks het hoofd boven water houden. Het faillissement zal voor vele bedrijven de doodsteek betekenen, waardoor niet alleen het Midden Westen van de VS getroffen zal worden door massa-ontslagen, maar ook Silicon Valley (Tech-bedrijven Californië) en Madison Avenue (New York, advertentiebedrijven). 'Elke hoop dat de Amerikaanse economie zich weer gestabiliseerd heeft, zal een harde klap krijgen. Er ligt opnieuw een misselijkmakende val in het verschiet. Obama beslist niet alleen over het lot van één bedrijf; hij staat op het punt om de trekker over te halen, waardoor hij een spoor van vernieling zal achterlaten in dezelfde economie, die hij nu juist probeert te stabiliseren.'

Holstein schrijft dat het Obama-kamp ten onrechte denkt dat het 'gecontroleerde' faillissement van Chrysler op dezelfde wijze toegepast kan worden op General Motors. Chrysler was al niet veel meer dan een lege huls, schrijft hij, en de zogenaamde redding (na faillissement) van het bedrijf is slechts een kaartenhuis, dat vrijwel zeker zal gaan instorten.

GM had echter forse investeringen gedaan in nieuwe technologiën, zoals batterijen voor elektrische auto's. 'Het faillissement van GM kan niet 'chirurgisch' of 'gecontroleerd' worden uitgevoerd, zoals sommigen in de regering beweren,' zegt Holstein. De stelling van de faillissementsadvocaten, dat GM na 60 dagen weer verder zal kunnen, moet dan ook met een flinke korrel zout worden genomen. GM is eenvoudigweg té groot, en er zijn té veel bedrijven afhankelijk van GM, zowel in de VS als wereldwijd (overzeese verkopen vormen meer dan 50% van de inkomsten van GM).

Als voorbeeld geeft Holstein het bedrijf Delphi, de grootste toeleverancier van GM, dat in 2005 faillissement aanvroeg, en nu waarschijnlijk definitief zal worden opgeheven. De voorstanders van het GM-bankroet weigeren te erkennen, dat het faillissement van Delphi -en de geplande doorstart- gefaald heeft, omdat ze volgens Holgens 'te druk zijn met het opstrijken van de enorme premies als gevolg van de 'moeder van alle faillissementen': GM.'

Holstein schreef een week geleden dat Obama daarom moet kiezen voor het verder financieel ondersteunen van GM, maar slechts enkele maanden lang, en niet jaren. In die korte tijd zou het vertrouwen in GM hersteld kunnen worden, als de Amerikanen en toeleveringsbedrijven in de gaten krijgen, dat GM niet failliet gaat. Het weigeren van de financiële steun -die Obama wel met biljoenen tegelijk gaf en geeft aan de bankenindustrie- zorgt nu voor onomkeerbare gevolgen. 'De geschiedenis zal deze beslissing als een ondubbelzinnige indicatie zien of Obama wist wat hij deed, of dat hij de economische crisis die hij erfde, feitelijk heeft afgekocht.'

Kevin20v

Bericht door Kevin20v » 05 jun 2009, 10:35

Het zal wel aan mij liggen, maar die huizenmarkt is gewoon allemaal de schuld van de makelaars :mrgreen:

Zo hadden we vanmorgen een afspraak voor een bezichtiging, we waren netjes een ruime 5 minuten voor tijd aanwezig... Komt de makelaar niet opdagen, we hebben verdomme 45 minuten staan wachten! :hammer:
Je gaat gewoon aan jezelf twijfelen of je het nou verkeerd in de agenda hebt gezet, uiteindelijk maar eens opgebeld naar hun hoofdkantoor maar "ze kregen hem niet te pakken".

Kijk iedereen kan eens te laat zijn en een foutje maken, maar ik kom dit soort dingen vaker tegen in de huizenwereld, dat ik zo langzamerhand denk dat ze het huis niet eens willen verkopen...?
Dit specifieke huis staat al ruim 1 jaar te koop, de eigenaren wonen er al niet meer en hebben dus dubbele lasten (je zou zeggen dat ze er dan wel een beetje hun best voor doen).

Persoonlijk zou ik als verkoper wat eerder daar willen zijn, de rolluiken en ramen vast open zodat het licht is en een beetje kan doorluchten het is natuurlijk geen pakje boter dat over de toonbank gaat.
Zelfs al zou het een flatje van 80.000 euro zijn geweest vind ik het nog niet kunnen, in dit geval ging het om een redelijk jong vrijstaand huis met dubbele garage etc. etc.

Ik ben benieuwd wat ze nu uiteindelijk als reden gaan aanvoeren waarom ik daar vanmorgen 45 minuten kon staan wachten..... :fy:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 jun 2009, 10:52

self fulfilling prophecy....

Eerst verkopers ontslagen want we moeten in de kosten snijden want de vooruitzichten zijn slecht. Vervolgens te weinig capaciteit om planning van de afspraken rond te krijgen en dus 1 iemand op 2 afspraken gepland (foutje door te hoge werkdruk). Uiteindelijk daardoor minder verkopen, minder omzet en dus minder winst. Minder winst betekend dat er gesneden moet worden in de kosten :lol: Het mooiste komt nog: vervolgens krijgt zo'n vestigingsmanager een schouderklopje en een bonus van zijn baas omdat ie is gaan snijden in de kosten want hij had zo goed door dat men minder winst zou halen aan het einde van het jaar :lol: :mrgreen: Het jaar daarop denkt die manager: die bonus was toch wel lekker en als ik het WEER zo goed doe dan kan ik misschien wel een stapje hoger, ik zal ff snijden in de kosten :hosanna:

Succes met het vinden van een huis :wink:

Niall

Bericht door Niall » 05 jun 2009, 10:53

Mack schreef:
Volgens mij heb ik een link naar deze man gepost ergens in het begin van deze topic :mrgreen:

Maar dat doet er niet toe. Er zijn economen en economen, deze man kijkt naar de macro economische cijfers op de lange termijn en niet naar de dagelijkse cijfers van de beurzen. Kijk maar naar zijn stappen plan naar een totale economische neergang, die was al gepubliceerd voordat er sprake was van een recessie.

Is ie een profeet, nee. Begrijpt hij zijn vak beter als een ander ja. Hadden we er iets aan kunnen doen als je de klok terug draait, waarschijnlijk niet, uiteindelijk is iedereen die in zaken zit erop uit om winst te maken. Zijn ze dat niet, dan wonen ze in noord korea :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 05 jun 2009, 11:07

Er is altijd wel iemand met de juiste 'voorspelling'. Maar als het niet de juiste voorspelling was, dan verdween het ergens als artikeltje in een krant/tijdschrift en hoor je er niks van. Mensen die het verkeerd hebben worden er toch niet op afgerekend. Anderen die het juist hadden zullen hun stukje tekst tevoorschijn halen en roepen 'zie je wel hoe goed ik ben'.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 jun 2009, 10:41

Die discussie over gelijk krijgen en gelijk willen krijgen doet niet zo ter zake vind ik. Wat ik raar vind en simpelweg niet snap is dat er heel slecht is geluisterd (door de politiek o.a.) naar de signalen die je al enkele maanden en jaren kon horen en zien. Met een beetje boerenverstand kon je al snel tot de conclusie komen dat ook wij in de problemen zouden komen. Prima om te discussieren of er wel of geen wereldwijde recessie aankomt n.a.v. al die signalen, zoals de discussie hier, maar ik snap gewoon niet dat de politiek zo stug vol bleeft houden dat wij niet geraakt zouden worden. Dan ben je gewoon dom en uiterst onkondig als overheid, imho.

In feite werd de werkelijkheid belachelijk gemaakt, en dat is zeer ernstig. Prinsjesdag blijft daar een mooi voorbeeld van: 'Nee hoor, we staan er goed voor, niets aan de hand' zei onze Jan Klaassen Balkenende... Zelfs daarna greep hij nog naar de CBS cijfers, die altijd achter de feiten aanlopen. Regeren is vooruitzien en niet reactief problemen oplossen. Als je dat niet kunt moet je ambtenaar worden, geen staatshoofd. Ik vind dat dat op z'n minst tot aftreding moet leiden voor het voltallige leugenachtige kabinet. Of anders tot een nieuw groepje adviseurs, die veel kritischer kijkt naar het totale plaatje, want ik neem nu helemaal niets meer serieus wat er uit de mond van Balkenende & co komt. Deed ik al niet, maar nu heeft iedereen 't kunnen zien en toch zit 'ie er nog???? Er zijn mensen weleens voor minder uit hun functie ontheven. Ze zijn weliswaar niet de veroorzaker van de problemen, maarindirect hebben ze wel hun verantwoording af te leggen waarom ze niet adequaat met de feiten om konden gaan. Hun aanpak en toon leek meer op die van een groep gokkers.

Het onderzoek naar de crisis duurt ook te lang. Alles komt straks neer op een gebrekkige onderkenning van de realiteit. Lul je daar maar uit als politicus. De Duitsers waren daar na WOII ook goed in met 'ich habe es nicht gewusst'. Nekschot, NEXT. :angel:

Niels

Bericht door Niels » 06 jun 2009, 11:26

Dennis Cavallino schreef:Die discussie over gelijk krijgen en gelijk willen krijgen doet niet zo ter zake vind ik. Wat ik raar vind en simpelweg niet snap is dat er heel slecht is geluisterd (door de politiek o.a.) naar de signalen die je al enkele maanden en jaren kon horen en zien. Met een beetje boerenverstand kon je al snel tot de conclusie komen dat ook wij in de problemen zouden komen. Prima om te discussieren of er wel of geen wereldwijde recessie aankomt n.a.v. al die signalen, zoals de discussie hier, maar ik snap gewoon niet dat de politiek zo stug vol bleeft houden dat wij niet geraakt zouden worden. Dan ben je gewoon dom en uiterst onkondig als overheid, imho.
Je hebt gelijk hoor Dennis maar die economie was als een schip op drift met 3 kapiteins aan het roer die het nevernooit met elkaar eens zijn. Nou valt een schip op drift al niet bij te sturen en is het dus maar zien waar je beland, dan heb ik het nog niet eens over die lui met ieder een hand aan het stuur :wink: Er was/is gewoon een goede leider nodig die de neuzen in dezelfde richting kan krijgen en dan kom je pas ergens. Tot die tijd is het een hoop geneuzel in de ruimte en maar weer wachten tot het in de US aantrekt. Overigens kreeg een lijder in WO2 heel goed de neuzen in dezelfde richting, dan liever maar een financiele crisis :mrgreen:

SteV6

Bericht door SteV6 » 06 jun 2009, 16:15

Een schip dat drift krijg je pas weer onder controle als al je maatregelen gericht zijn op volle kracht vooruit. Pas dan krijgt je roer weer werking :whistle:

Stephan

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 16 jun 2009, 21:17

Willie Walsh, de grote baas van de Britse luchtvaartmaatschappij British Airways, vraagt aan zijn 40.000 werknemers om vier weken voor niks te werken.

British Airways. FOTO EPA
,,Zoniet stevent de maatschappij regelrecht op het faillissement af. We staan voor een gevecht op leven en dood'', zegt een wanhopige Walsh, die zelf bereid is om zijn maandloon van juli, een slordige 72.000 euro, erbij in te schieten, zo meldt HLN.be
In een brief gericht aan alle 40.000 werknemers van het bedrijf vraagt British Airways zijn personeel om vier weken lang onbetaalde arbeid te verrichten. Ook in het personeelsblad is de oproep verschenen onder de titel 'Action Time'.

'Collega's, wij vragen jullie met aandrang om de financiële problemen van de maatschappij mee te verhelpen', staat er te lezen. 'Dat kan door een korte periode te tekenen voor onbetaald verlof of onbetaalde arbeid. Met deze vorm van vrijwilligerswerk draagt iedereen bij tot de redding van ons bedrijf. De financiële impact van de crisis op individuen wordt met deze ingreep tot een minimum beperkt.'
De boude oproep van de directie van British Airways zorgde voor woedende reacties bij het personeel. Dat dreigt met een reeks stakingen die zware gevolgen zouden kunnen hebben voor vakantiegangers die hun vlucht bij de Britse luchtvaartmaatschappij geboekt hebben. ,,Bastards All, dat is waar British Airways momenteel voor staat', zegt een furieuze werknemer. ,,Met zo'n soort management zitten wij dus opgescheept.''

Deze week staan gesprekken met de vakbonden op het programma. British Airways zou 4.000 jobs, een tiende van zijn personeelsbestand, willen wegsnoeien. ,,Ik wil aan elk segment binnen de maatschappij vragen om zijn steentje bij te dragen'', zegt ceo Walsh nog. ,,Het is vijf voor twaalf. We staan voor een overlevingsgevecht. Ons voortbestaan hangt af van jullie.''

Walsh geeft zijn personeel tijd tot 24 juni om vrijwillig te kiezen voor onbetaalde arbeid. Vorig jaar boekte British Airways een recordverlies van 475 miljoen euro.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jun 2009, 21:31

Als er binenkort weer een Airbus/Boeinig naar beneden komt dan weet je waar het aan ligt;

1 Geen geld meer voor adequate controles/vervanging onderdelen

2 Zeer ongemotiveerd personeel dat steken laat vallen, waardoor er nog meer gaat "vallen"

3 Combinatie 1+2

Reken maar dat BA niet de enige is die in de problemen zit....................................

GTRene

Bericht door GTRene » 16 jun 2009, 21:33

Hoorde ik vandaag ergens, een zeker persoon wilde als een soort boete doening? 1 maandsalaris inleveren....75.000,-euro , what the hek, hij krijgt de volgende maand gewoon weer 75.000,-euro haha...triest, dat krijg ik nog niet in een aantal jaren...sommige nemen gewoon teveel geld weg, slokken te veel op.

Neem nu de aardgas maatschappij...ik kreeg een nog dikkere rekening...je wil niet weten, maja hele dagen thuis niks doen leven als bejaarde met bijbehorende kamertemp :bag: anyway...bij die afrekening kreeg ik ook een boekje...

Vol verbazing zag ik mede waarom ik waarschijnlijk zoveel meer verstookt had dan het jaar hiervoor :shocking: (ja heb ook oude HR ketel :lol: ) en betalen moest over het afgelopen jaar....je gelooft het bijna niet.

daarin werd verteld dat het best kon zijn dat je meer verstookt had door slechtere kwaliteit gas...maar hun laten je gewoon volle polle betalen, volgens mij voegen ze lucht toe aan het gas om o wel de kubieke meters te geven maar minder stookvermogen en dus eigenlijk de boel oplichten! niet te geloven en daar hebben wij geen macht over...its their game, water bij de wijn... :hammer: en het was al zo duur dat gas gekoppeld toen aan de hoge olieprijs :hammer:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 16 jun 2009, 21:36

Vanavond op 1 vandaag een item over de ineenstortende huizenmarkt in Nederland, het zit kompleet op slot. Conclusie tav de oorzaak; de hypotheek aftrek...............

Wat een dom gelul daar weer; de meerderheid van de wereld kent helemaal geen hypotheek aftrek, daar slaat de malaise op de huizenmarkt net zo hard, dan wel harder toe. Zou het aan de hypotheek aftrek liggen dan zou in 95% van de wereld huizenmarkt er geen vuiltje aan de lucht moeten zijn..............................BS dus..................

Mensen zijn (te) voorzichtig, banken zijn (te) voorzichtig, zie daar het rad van fortuin tot stilstand komen................

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 jun 2009, 21:48

Heb het ook gezien romo, als één van de huizenslachtoffers (die oude woning niet kwijtraakt) vond ik het wel interessant. Over het H-woord kan ik niet goed oordelen, ben geen expert om de consequenties goed te kunnen inschatten. Vond het wel opvallend (of schokkend) hoe de hypotheekschulden van Nederland in 10 jaar tijd meer dan verdrievoudigd zijn, tot boven de 500 miljard euro.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 jun 2009, 21:50

als ze dan ook nog zeggen dat 10% werkloos zal worden wordt er het al met al niet gezelliger op...dat zal je gaan merken op straat zeg maar....many problems, al zullen sommige nieuwe kansen nemen/krijgen.
Tel daarbij de veel hogere brandstofprijs weer, terwijl de olie nog niet eens zo heel hoog is gestegen...zal mij benieuwen waar het heen gaat, de komende 5 jaar voor velen heavy denk ik.

romo

Bericht door romo » 16 jun 2009, 21:57

Hoe kan het dat die schulden zo de pan uitrijzen?

Juist ja; de banken konden er mooi weer ( provisie en zo) van spelen...................dus maar hypotheken verkopen, en nog een, en nog meer.......................

Maar bij 1 vandaag gewoon de schul bij de consument leggen, terwijl die alleen maar gebruik maken van een systeem dat wettelijk en politiek altijd gesteund is...............iedereen het recht op een huis nietwaar.
Net als iedereen het recht heeft op een auto, en nu iedereen er eentje heeft weten ze niet hoe snel ze ons er weer uit moeten krijgen.

Als de boel knalt en het kan niet meer opgebracht worden met een executie verkoop als gevolg, dan lost het niets af en ook niet op....................de bank zit met een onderpand dat niet verkocht wordt en wil je het kwijt zal je fors in prijs moeten zakken.........................

Benieuwd wat er gaat gebeuren zo na de bouwvak .....................................

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 16 jun 2009, 22:06

Ik ben nog steeds van mening dat de oorzaak bij de media ligt...

romo

Bericht door romo » 16 jun 2009, 22:13

Ernst Jan Dekker schreef:Ik ben nog steeds van mening dat de oorzaak bij de media ligt...

Die helpt er wel aan mee, de echte oorzaak; hebzucht, op elk denkbaar niveau.....................

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 jun 2009, 22:21

Interessant verhaal romo, kan jouw mening altijd erg waarderen.

Ik heb het geluk dat ik in Fryslân ben opgegroeid. Naast het feit dat het natuurlijk de beste DF provincie is ;) zijn de huizen hier over het algemeen nog redelijk betaalbaar. Toen ik 22 was (inmiddels alweer 7 jaar geleden) kon ik zo met een mager salarisje toch een appartementje kopen. Was toen vrijgezel dus gewoon met 1 inkomen. Nu hebben wij vorig jaar een grotere woning gekocht, ook ivm. de kleine die toen op komst was. Hebben we samen gekocht maar ik had het ook makkelijk alleen kunnen betalen, met mijn salaris van nu. Sterker nog, nu met 2 hypotheken op mijn naam (wat natuurlijk vervelend is) kom ik nog niet echt in de problemen.

Mijn vriendin komt uit Alkmaar en heeft daar nog diverse vriendinnen wonen. Allemaal rond de 25 jaar oud en de meesten nog thuiswonend. Ze willen de huis wel uit maar kunnen domweg niet. Huren is amper een optie (wachtlijsten van hier tot Tokyo) dus blijft over: kopen. Met 1 salaris lukt dat sowieso niet dus moeten ze al gelijk gaan samenwonen met hun vriendjes. Dan met 2 salarissen kunnen ze net een simpel rijtjeshuis kopen, 2 ton is niks. Wel gelijk een dikke hypotheek dus waarbij er ook niets mis moet gaan (ziekte, werk kwijt oid.), laat staan dat ze uitelkaar gaan. Dan kunnen ze gelijk beide eruit, nooit op te brengen alleen. Dan nog maar hopen dat ze hun huidige banen behouden, anders duurt het nog een tijd voor ze uit huis kunnen. Zijn ze straks tegen de 30....

Nee, ben wat dat betreft blij dat ik hier woon.

Niels

Bericht door Niels » 16 jun 2009, 22:47

GTRene schreef:Neem nu de aardgas maatschappij...ik kreeg een nog dikkere rekening...je wil niet weten, maja hele dagen thuis niks doen leven als bejaarde met bijbehorende kamertemp :bag: anyway...bij die afrekening kreeg ik ook een boekje...

Vol verbazing zag ik mede waarom ik waarschijnlijk zoveel meer verstookt had dan het jaar hiervoor :shocking: (ja heb ook oude HR ketel :lol: ) en betalen moest over het afgelopen jaar....je gelooft het bijna niet.

daarin werd verteld dat het best kon zijn dat je meer verstookt had door slechtere kwaliteit gas...maar hun laten je gewoon volle polle betalen, volgens mij voegen ze lucht toe aan het gas om o wel de kubieke meters te geven maar minder stookvermogen en dus eigenlijk de boel oplichten! niet te geloven en daar hebben wij geen macht over...its their game, water bij de wijn... :hammer: en het was al zo duur dat gas gekoppeld toen aan de hoge olieprijs :hammer:
:lol: Wat een verhaal weer Rene! Het is idd zo dat hoog calorisch wordt aangemengt met stikstof. Dat betekend dat gas van HOGE kwaliteit wordt verlaagd naar lagere kwaliteit. Dit doet Gasunie Transport, een maatschappij die dus alleen transport verzorgt en dus geen producent is. Dit aanmengen gebeurt om het gas op (Groningen) specificaties te krijgen zodat het voor jou thuis bruikbaar is :thumbup: Je wilt namelijk echt niet dat je hetzelfe hoog calorische gas ontvangt als b.v. de hoogovens :mrgreen: Aan het einde wordt door Gasunie Transport idd een verrekeningsfactor toegepast maar het is dus geen scam zoals je wellicht denkt. Elke gas producent levert z'n gas aan Gasunie Transport in KW/H en niet meer in kubieke meters. Op die manier kan Gasunie dit terugrekenen en omdat Gasunie geen gas verkoopt maar alleen transporteert hebben ze er ook niet echt belang bij om jou meer gas te leveren aangezien de boekhouding dan van geen kant kan kloppen. Er zouden immers verschillen ontstaan tussen jouw leverancier (Essent o.i.d.) en de transporteur :whistle:

Plaats reactie