Maar de kritiek is begrijpelijk, de TBS-klinieken zijn soms wat positief over hun patiënten en het weer naar buiten laten. "Ontoerekeningsvatbaar" vind ik zelf een lastige term, zeker bij heftige gevallen zoals terroristen. Iemand die in Syrië opgegroeid is in een IS-kamp kan/zal gehersenspoeld zijn en niet beter weten. Deze jongen woont in Nederland. Je moet wel heel ver van de normale maatschappij staan wil je niet begrijpen dat drie mensen doodschieten niet normaal is. Toch krijgt hij een labeltje wat in z'n voordeel werkt (hij kan immers eerder vrijkomen als hij de behandelaars een beetje kan manipuleren).Bram schreef: 22 jul 2019, 14:06
TBS met dwangverpleging kan levenslang duren, daar heeft deze zot ook wel naar gesolliciteerd...
Ik zie absoluut de voordelen van TBS, maar ik mis vertrouwen in de klinieken/behandelaars. Misschien een foute vergelijking, maar in het hedendaagse strafrecht: wat voor straffen zouden nazi's krijgen? Ook allemaal ontoerekeningsvatbaar en dus TBS? Hoe anders is een moslimterrorist die niet-gelovigen moet doden dan een nazi die joden dood wil omdat der fuhrer dat zegt?