Tom schreef: 26 jun 2019, 19:43
FvD heeft best wat voorbeelden in handen van leraren die sterk hun eigen standpunten (op een vervelende manier) opdringen, en dat is uiteraard slechts het topje van de ijsberg. Tijdens lessen moet je als leraar onbevooroordeeld zijn, licht alle standpunten op een zo neutraal mogelijke manier toe.
Dat het binnen opleidingen inmiddels geaccepteerd is en zelfreflectie mist dat er een probleem is, dat vind ik helemaal kwalijk. Als branche moet je zelf dat soort problemen aan de kaak stellen en op kunnen lossen.
Ik ben per definitie tegen zo'n klikpunt en digitale schandpaal, al helemaal als het van een politieke partij is. Als zo'n FvD vindt dat er strenge regels moeten komen voor wat er op een schoolbord mag staan, moeten ze daar een wetsvoorstel voor maken - dat is waarvoor ze in de Tweede Kamer zitten.
Toen ik zelf lesgaf had je overigens ook geregeld een foto kunnen maken als waar het nu van stikt op die Instagram-pagina. Dat is hoe het vaak werkt in onderwijs; je vraagt naar meningen over een bepaald onderwerp, je schrijft ze op een schoolbord en je gaat erover praten. Omdat kinderen ook op school zitten om te leren discussiëren en beargumenteren, bijvoorbeeld.
Als je vraagt aan welke woorden leerlingen denken, staat er daarna waarschijnlijk iets op je schoolbord als: blond, niet democratisch, nazi, minder minder minder, discriminatie. Maar dat is juist níet wat je wilt onderwijzen; het is je beginpunt, van waaraf je misschien wel wilt laten zien dat het allemaal iets genuanceerder ligt.