Formule 1 2008
- Atte Hibma
- Atte Hibma
Force India dient klacht in tegen Raikkonen
Het team van Force India heeft een officiële klacht ingediend tegen Kimi Raikkonen. De Fin reed in de slotfase van de race Adrian Sutil van de baan, die op dat moment op een wonderbaarlijke vierde plaats rondreed. Volgens technisch directeur Mike Gascoyne is een straf voor de wereldkampioen op zijn plaats.
"Het frustrerende is, dat als een Force India-coureur de wereldkampioen van de baan rijdt, hij kan rekenen op een paar races uitsluiting", zei Gascoyne tegenover ITV. "Als het omgekeerd is, is het teleurstellend dat de stewards... Nou ja, ik hoop in ieder geval dat ze op de juiste manier handelen. We hebben de stewards direct gevraagd om er naar te kijken, want we vinden dat dat moet."
"Dit soort acties, iemand uit de race kegelen, zou zwaar bestraft worden bij een jongeling. Maar het lijkt erop dat anderen er mee wegkomen."
Bron: F1racing.nl
Het team van Force India heeft een officiële klacht ingediend tegen Kimi Raikkonen. De Fin reed in de slotfase van de race Adrian Sutil van de baan, die op dat moment op een wonderbaarlijke vierde plaats rondreed. Volgens technisch directeur Mike Gascoyne is een straf voor de wereldkampioen op zijn plaats.
"Het frustrerende is, dat als een Force India-coureur de wereldkampioen van de baan rijdt, hij kan rekenen op een paar races uitsluiting", zei Gascoyne tegenover ITV. "Als het omgekeerd is, is het teleurstellend dat de stewards... Nou ja, ik hoop in ieder geval dat ze op de juiste manier handelen. We hebben de stewards direct gevraagd om er naar te kijken, want we vinden dat dat moet."
"Dit soort acties, iemand uit de race kegelen, zou zwaar bestraft worden bij een jongeling. Maar het lijkt erop dat anderen er mee wegkomen."
Bron: F1racing.nl
- Hendrik Kinderman
- Pescatore
-
Inderdaad, was precies hetzelfde als David Coulthard in de kwalificatie, maar die kon hem niet houden.Harrie schreef:Was gewoon een race ongeval. Je kon duidelijk zien dat Raikonnen alle zeilen bij moest zetten. Zat geen greintje kwade bedoeling bijj vanuit mijn luie stoel.
Vind het overdreven van Force India (wat een naam toch) om gelijk een klacht in te dienen. Alsof Raikkonen hem met opzet eruit zou rammen.
- Atte Hibma
Ach ja, Ferrari krijgt geen straf en Raikonnen heeft zijn excusses ook al aangeboden aan de Duitser.
Hij zegt zelf ook al "Dit was een erg slechte race voor me. Het begon al slecht, want er was een probleem met een wiel voor de start en daardoor braken we de regels, wat resulteerde in een drive through-penalty. Tijdens de race kreeg ik mijn banden maar niet goed op temperatuur. Vervolgens veranderden we van strategie omdat we regen verwachtten, maar die kwam niet. Ik moest ook nog eens twee keer een nieuwe neus halen. Dus dat verklaart wel waarom ik geen punten heb behaald."
"Ik wil mijn excuses aanbieden aan Sutil, die ik een paar ronden voor het einde raakte. Ik verloor opeens de controle tijdens het remmen en ik kon niks doen om hem te ontwijken. Het is jammer dat ik de leiding in het wereldkampioenschap kwijt ben, maar het seizoen is nog lang. Hopelijk kunnen we deze teleurstelling goedmaken in Canada."
Hij zegt zelf ook al "Dit was een erg slechte race voor me. Het begon al slecht, want er was een probleem met een wiel voor de start en daardoor braken we de regels, wat resulteerde in een drive through-penalty. Tijdens de race kreeg ik mijn banden maar niet goed op temperatuur. Vervolgens veranderden we van strategie omdat we regen verwachtten, maar die kwam niet. Ik moest ook nog eens twee keer een nieuwe neus halen. Dus dat verklaart wel waarom ik geen punten heb behaald."
"Ik wil mijn excuses aanbieden aan Sutil, die ik een paar ronden voor het einde raakte. Ik verloor opeens de controle tijdens het remmen en ik kon niks doen om hem te ontwijken. Het is jammer dat ik de leiding in het wereldkampioenschap kwijt ben, maar het seizoen is nog lang. Hopelijk kunnen we deze teleurstelling goedmaken in Canada."
- Hendrik Kinderman
raikkonen zou er wel belang bij kunnen hebben. Sutil op 4e plaats, raikkonen op 5e plaats? Alle punten tellen. maar van iets opzettelijks geloof ik nu eerlijk gezegd niet zoveel, na de laatste posts te lezenPescatore schreef:Wat denk je zelf; heeft Raikkonen er ook maar enig belang bij om Sutil wk-punten te ontnemen? Doet Sutil mee als titelkandidaat?Hendrik Kinderman schreef:Nu rijst dus de vraag:
Heeft Raikkonen Sutil er opzettelijk uitgeknikkerd, of was het gewoon een 'momentje'...??????

- RutgerK
Raikkonen raakte de auto inderdaad al heel vroeg weg bij het aanremmen. Volgens bij een plasje net onder het rechterachterwiel. Daarna was het alleen nog proberen een spin te voorkomen.
Ik vind het moeilijk te beoordelen of Sutil op dezelfde manier de bocht aansneed als de rondes ervoor of dat hij later instuurde. Ik dacht even dat Sutil even te lang in zijn spiegels keek en daardoor wat later instuurde.
Ik vind het moeilijk te beoordelen of Sutil op dezelfde manier de bocht aansneed als de rondes ervoor of dat hij later instuurde. Ik dacht even dat Sutil even te lang in zijn spiegels keek en daardoor wat later instuurde.
-
Wie de beelden heeft gezien moet zelf toch ook wel begrijpen dat die Fin niets te verwijten valt. Eerder nog knap dat hij z'n bolide zo had kunnen redden, zoals ik al eerder schreef.
En Sutil kan er verder ook niet veel aan doen imho. Stukkie wegsturen misschien, maar hoe moet hij nou weten waar die losgeslagen rendier achter hem heen gaat? Gevalletje jammer, volgende keer beter.
Niet alles gezien omdat ik meermalen in slaap gevallen ben overigens. Voor die 15 minuten (inclusief dit incident) die ik heb kunnen volgen leek F1 me deze week best leuk.
En Sutil kan er verder ook niet veel aan doen imho. Stukkie wegsturen misschien, maar hoe moet hij nou weten waar die losgeslagen rendier achter hem heen gaat? Gevalletje jammer, volgende keer beter.
Niet alles gezien omdat ik meermalen in slaap gevallen ben overigens. Voor die 15 minuten (inclusief dit incident) die ik heb kunnen volgen leek F1 me deze week best leuk.
- Bert ///M3
Nou denk het niet.Hendrik Kinderman schreef:raikkonen zou er wel belang bij kunnen hebben. Sutil op 4e plaats, raikkonen op 5e plaats? Alle punten tellen. maar van iets opzettelijks geloof ik nu eerlijk gezegd niet zoveel, na de laatste posts te lezenPescatore schreef:Wat denk je zelf; heeft Raikkonen er ook maar enig belang bij om Sutil wk-punten te ontnemen? Doet Sutil mee als titelkandidaat?Hendrik Kinderman schreef:Nu rijst dus de vraag:
Heeft Raikkonen Sutil er opzettelijk uitgeknikkerd, of was het gewoon een 'momentje'...??????
De kans dat Sutil ooit nog op het podium komt dit seizoen is 0,01%. Raikonen kan dan wel de punten van de 4e plek kunnen gebruiken maar zou nooit zijn eigen auto riskeren.
Natuurlijk is het gewoon een foutje. Maar goed, ze komen net achter de safety car vandaan. Het veld ligt dan dicht bij elkaar dus iedereen wil er direct boven op springen en aanhaken bij zijn voorligger. Maar banden remmen enz zijn allemaal afgekoeld tijdens die rondjes, ze kunnen dus niet zo remmen als wanneer die hele wagen op temperatuur is. Daar heeft hij zich volgens mij gewoon dik in vergist. Maar als ik het fragment nu nog eens overnieuw bekijk lijkt het alsof ze alle 2 te laat in de remmen gaan. Vlak voor Raikkonen Sutil raakt trekt de auto van Sutil namelijk ook scheef en lijkt door te glijden, van zijn lijn af. Misschien denkt hij nog rechtdoor te gaan om Raikkonen te ontwijken maar op het fragment lijkt het in elk geval alsof ze beiden te laat remmen.
1 van de weinige clips die nog niet door de FIA weg gehaald zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=zSK4kb8He_8
Zo rond 2:18
- Pescatore
Voor p4 krijg je 5 punten, voor p5 eentje minder. Denk je nu werkelijk dat Raikkonen met gevaar voor eigen auto, evt. diskwalificatie en de daarbij horende imagoschade een voor dit kampioenschap absolute outsider eruit gaat beuken? Het zijn geen grasbaanracesHendrik Kinderman schreef:raikkonen zou er wel belang bij kunnen hebben. Sutil op 4e plaats, raikkonen op 5e plaats? Alle punten tellen. maar van iets opzettelijks geloof ik nu eerlijk gezegd niet zoveel, na de laatste posts te lezenPescatore schreef:Wat denk je zelf; heeft Raikkonen er ook maar enig belang bij om Sutil wk-punten te ontnemen? Doet Sutil mee als titelkandidaat?Hendrik Kinderman schreef:Nu rijst dus de vraag:

- RutgerK
Bert, die 'twijfel' dacht ik ook bij Sutil te zien. Sutil en Raikkonen zitten beiden op de donkere natte lijn bij de aanrijding. Ik denk dat Sutil in twijfel zat hoe de aanrijding te kunnen voorkomen.
Als je kijkt bij 4.08 dan zie je Massa meer aan de binnenkant rijden en Sutil zit net een wagenbreedte mee naar de buitenkant.
Ik denk niet dat het te voorkomen was. Makkelijk om te zeggen dat Sutil meer de binnenlijn had moeten pakken of de chicane rechtdoor had moeten afsteken maar dat is 'stuurlui aan de wal' praat.
Als je kijkt bij 4.08 dan zie je Massa meer aan de binnenkant rijden en Sutil zit net een wagenbreedte mee naar de buitenkant.
Ik denk niet dat het te voorkomen was. Makkelijk om te zeggen dat Sutil meer de binnenlijn had moeten pakken of de chicane rechtdoor had moeten afsteken maar dat is 'stuurlui aan de wal' praat.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Dutch
Uiteraard niet met opzet, maar wel een fiks tikje overmoed van het kaliber 'ik in m'n Ferrari ga dat Force India-varkentje even snel wassen en dan snel naar de topdrie toerijden, want van zo'n kans - safety car die me opeens weer een verloren wedstrijd teruggeeft - ga ik goed profiteren'. Je kon 't mijlenver zien aankomen. Eigenlijk moeten Sutil en het team boos zijn op Rosberg...Pescatore schreef:Voor p4 krijg je 5 punten, voor p5 eentje minder. Denk je nu werkelijk dat Raikkonen met gevaar voor eigen auto, evt. diskwalificatie en de daarbij horende imagoschade een voor dit kampioenschap absolute outsider eruit gaat beuken? Het zijn geen grasbaanracesHendrik Kinderman schreef:raikkonen zou er wel belang bij kunnen hebben. Sutil op 4e plaats, raikkonen op 5e plaats? Alle punten tellen. maar van iets opzettelijks geloof ik nu eerlijk gezegd niet zoveel, na de laatste posts te lezenPescatore schreef: Wat denk je zelf; heeft Raikkonen er ook maar enig belang bij om Sutil wk-punten te ontnemen? Doet Sutil mee als titelkandidaat?

- Hendrik Kinderman
- Collin Bello
- Dennis van der Schoot
- Dennis van der Schoot