330xd --> M140i --> ??
-
Re: 330xd --> M140i
Inrijden moet volgens de handleiding wel degelijk. Daar staat in dat je de eerste 1.500 km (of 2.000 km...kan het mij niet exact herinneren) rustig aan moet doen.
- Macboy
Ja dat stond inderdaad in de handleiding. Wel inrijden dus. Maar niet warmrijden ?
- Marc Sierra
Zeker warm rijden voor je flink gas gaat geven. Olie is koud veel dikker waardoor er minder goede smering is en dus hogere slijtage, zeker als je veel gas geeft en/of veel toeren maakt.
- Macboy
Ik bedoelde volgens de handleiding.
- Joop
Niet met zoveel woorden, maar staat er wel in... (Althans bij de 4er)
- Bijlagen
-
- image.png (367.42 KiB) 2939 keer bekeken
- Martijn_bmw
Het staat er toch gewoon? Als de olie koud is gering toerental en matige snelheid aanhouden...
Ik heb nu ook voor het eerst een olie temp meter (zelfde dash als een 435i volgens mij) en hou me altijd heel rustig tot de olie zon 70-80gr aangeeft dan kan het gas rustig aan steeds meer open.
Na een best lange tijd rijden (15-20min) staat de wijzer pas helemaal in het midden
Ik heb nu ook voor het eerst een olie temp meter (zelfde dash als een 435i volgens mij) en hou me altijd heel rustig tot de olie zon 70-80gr aangeeft dan kan het gas rustig aan steeds meer open.
Na een best lange tijd rijden (15-20min) staat de wijzer pas helemaal in het midden
- Joop
Meer in de zin van: wat is een "gering toerental"? Alles is relatief... 

- Martijn_bmw
Dat is waar... door de automaat icm comfort stand blijft hij eigenlijk automatisch wel onder de 3500tpm zolang je niet heel veel gas geeft. Als ik een handbak heb hou ik meestal ook zon beetje 3000tpm als max aan tot de olie warm(er) is
- Macboy
De 1 serie heeft die meter toch helemaal niet. We hebben het hier over de handleiding van de M140i.
- Joop
Klopt, maar dat houdt niet automatisch in dat als het niet in de handleiding staat (want staat er nl. niet in) je direct kunt gaan trappen...
...al zou je dat puur en alleen op basis van een stukje tekst wel zo kunnen interpreteren (afhankelijk met welk doel je een stukje tekst leest).
...al zou je dat puur en alleen op basis van een stukje tekst wel zo kunnen interpreteren (afhankelijk met welk doel je een stukje tekst leest).
- Macboy
BMW heeft dat zelf ook aangegeven. Je kunt gewoon gassen. Andere viscositeit van de olie. Daarom geen olie temp meter meer nodig. (1) Dus BMW zegt het zelf. (2) De handleiding maakt er geen melding meer van. (3) Er is überhaupt geen olietemperatuur te vinden. Drie redenen die een andere interpretatie suggereren.
Hier nogmaals (sorry voor dejavu) het officiële antwoord van BMW op verzoek van een Duitse M135i rijder om een olietemperatuurmeter:
Hier nogmaals (sorry voor dejavu) het officiële antwoord van BMW op verzoek van een Duitse M135i rijder om een olietemperatuurmeter:
Ik blijf gewoon warm rijden daar niet van. Zou iedereen moeten doen."Sehr geehrter Jack,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Wie Sie uns schreiben vermissen Sie eine Motortemperaturanzeige. Bitte erlauben Sie uns einige klärende Worte dazu.
Alle BMW Automobile werden kühlmitteltemperaturseitig mittels Sensoren permanent überwacht. Bei einer thermischen Anomalie des Triebwerkes bzw. Kühlkreislaufes, wird sofort optisch der Warnhinweis im Display der Instrumentenkombination angezeigt und der Fahrer zusätzlich auch akustisch informiert.
Das Ausschlaggebende für das Abrufen der maximalen Leistung bei kaltem Motor ist die Öltemperatur. Nur eine entsprechend gute Ölversorgung an allen Lagerstellen gewährt die größtmögliche Laufleistung. Durch den Einsatz von niedrigviskosen Longlife-Motorölen, wie sie auch für Ihren BMW vorgeschrieben sind, wird auch im kalten Zustand eine gute Fließeigenschaft des Motoröls sichergestellt.
Sehr geehrter Jack, wir freuen uns, wenn wir klärend zum Sachverhalt beigetragen haben und wünschen Ihnen weiterhin viel Freude am Fahren mit Ihrem BMW."
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hoe heter, hoe beter.................. 

-
Er staan nu zo'n 4.500 kilometers op. Ik rijd veel woon werk verkeer van Den Haag naar Amsterdam via de A4, dus sta vaak in de file. Ik wilde wat vaker met de Golf van mijn vrouw gaan, maar werd gek van de handbak in die auto....dus maar meer kilometers met de M140i.
Paar zaken die me nu opvallen:
- Op de navi (professional) is heel lastig te zien of er file staat. In mijn E90 werd dat veel beter aangegeven dmv van zwarte driehoekjes op de route. Hier zie je een licht groen lijntje als er geen file staat, een oranje lijntje bij langzaam rijdend verkeer en rood als het vaststaat. Vooral het verschil met groene of oranje lijntjes is bijna niet te zien. Dit komt doordat de weg zelf ook als oranje/geel wordt getoond. Echt irritant. Heb gekeken of dat anders in te stellen is, maar volgens mij niet.
- Connected drive vind ik heel fijn in de file. Volgens mij heb ik geen abo, maar ik krijg wel het nieuws van de dag door. Per blok (Nederland, Economie, Wereld etc) meerdere nieuwsitems waar je doorheen kan scrollen. Wat wel weer irritant is, is dat hij niet het hele bericht toont als je gaat rijden. Dit ivm veiligheid. Weet iemand of dit uit te zetten is? Zo ja, waar kan ik dat laten doen?
- Eco Pro knop vind ik handig in de file. Het karakter verandert dan in een soort 114D. Motor reageert veel minder goed op het gaspedaal. Lijkt echt of ik in de Golf 1.2 van mijn vrouw rijd. Ik vind dit in de file heel prettig rijden. Anderen zullen dit een onzin-knop vinden, maar ik dus niet. Als de weg weer vrij is, gaat hij uiteraard weer in Comfort of Sport.
Verder nog dik tevreden over de auto. Echt een heerlijke GT. Over de kracht van de motor en de snelheid van de automaat, blijf ik me verbazen. Met de automaat in de E90 heb ik nooit handmatig geschakeld. In de M140i gebruik ik de "flippers" zeer vaak. Werkt heel intuïtief. Stoelen zijn ook heel fijn voor lange ritten. Ik heb nu wel een handdoek op de bestuurdersstoel liggen. Bij lange ritten vind ik dat wat prettiger dan op het zwarte leer te zitten (met het warme weer van afgelopen weken).
Motorgeluid over de speakers wil ik nog steeds uit laten zetten. Tips over hoe dat kan zijn welkom.
Tractie is ook nog steeds een zeer positief punt. Ik was bang dat dat tegen zou vallen omdat de E90 4wd had. Ik weet niet of dat mede door het LSD komt. Ik denk het niet want Twist was hier ook positief verrast over. Banden slippen nagenoeg nooit door (af en toe een knipperend lampje van de tractiecontrole). Ook niet bij stevig rijden. Bij slecht weer heeft hij ook nog heel veel grip. Heb ooit een E46 328 gehad en daarvan ging de achterkant veel sneller om dan bij deze auto.
Paar zaken die me nu opvallen:
- Op de navi (professional) is heel lastig te zien of er file staat. In mijn E90 werd dat veel beter aangegeven dmv van zwarte driehoekjes op de route. Hier zie je een licht groen lijntje als er geen file staat, een oranje lijntje bij langzaam rijdend verkeer en rood als het vaststaat. Vooral het verschil met groene of oranje lijntjes is bijna niet te zien. Dit komt doordat de weg zelf ook als oranje/geel wordt getoond. Echt irritant. Heb gekeken of dat anders in te stellen is, maar volgens mij niet.
- Connected drive vind ik heel fijn in de file. Volgens mij heb ik geen abo, maar ik krijg wel het nieuws van de dag door. Per blok (Nederland, Economie, Wereld etc) meerdere nieuwsitems waar je doorheen kan scrollen. Wat wel weer irritant is, is dat hij niet het hele bericht toont als je gaat rijden. Dit ivm veiligheid. Weet iemand of dit uit te zetten is? Zo ja, waar kan ik dat laten doen?
- Eco Pro knop vind ik handig in de file. Het karakter verandert dan in een soort 114D. Motor reageert veel minder goed op het gaspedaal. Lijkt echt of ik in de Golf 1.2 van mijn vrouw rijd. Ik vind dit in de file heel prettig rijden. Anderen zullen dit een onzin-knop vinden, maar ik dus niet. Als de weg weer vrij is, gaat hij uiteraard weer in Comfort of Sport.
Verder nog dik tevreden over de auto. Echt een heerlijke GT. Over de kracht van de motor en de snelheid van de automaat, blijf ik me verbazen. Met de automaat in de E90 heb ik nooit handmatig geschakeld. In de M140i gebruik ik de "flippers" zeer vaak. Werkt heel intuïtief. Stoelen zijn ook heel fijn voor lange ritten. Ik heb nu wel een handdoek op de bestuurdersstoel liggen. Bij lange ritten vind ik dat wat prettiger dan op het zwarte leer te zitten (met het warme weer van afgelopen weken).
Motorgeluid over de speakers wil ik nog steeds uit laten zetten. Tips over hoe dat kan zijn welkom.
Tractie is ook nog steeds een zeer positief punt. Ik was bang dat dat tegen zou vallen omdat de E90 4wd had. Ik weet niet of dat mede door het LSD komt. Ik denk het niet want Twist was hier ook positief verrast over. Banden slippen nagenoeg nooit door (af en toe een knipperend lampje van de tractiecontrole). Ook niet bij stevig rijden. Bij slecht weer heeft hij ook nog heel veel grip. Heb ooit een E46 328 gehad en daarvan ging de achterkant veel sneller om dan bij deze auto.
- Macboy
Leuk verslag Rnd en goed te horen dat de auto zo bevalt
Je kunt even iemand inschakelen om de auto te coderen. Inmiddels al tig draadjes daarover. Je kunt een aantal handige aanpassingen doen. Waaronder dus het gebruiken van DVD tijdens het rijden. Ik neem aan - maar geen idee - dat de connected drive blokkade dan ook opgeheven wordt. Geluid over de speakers kan dan ook aangepast worden maar volgens mij kon je dit ook al zelf doen met de BMW app.
Wat betreft de Navi pro: je hebt in elk geval ook een verkeersinformatie modus. Die is erg handig bij files en voor verkeersmeldingen. Daar heb je gewoon die grijze driehoeken voor opkomende files en rode driehoeken voor bestaande files. De kleuren die jij bedoelt heb je alleen in de gewone modus. In de verkeersmodus wordt je navigatie ook blauw. Super overzichtelijk, helemaal als je het volledig scherm erbij aanzet. Betere en duidelijker verkeersinfo kan je niet krijgen.
Gewone modus (gekleurd):

Verkeersinformatie modus (blauw):

Let wel: dit is dus weer iets anders dan de nachtmodus !

Je kunt even iemand inschakelen om de auto te coderen. Inmiddels al tig draadjes daarover. Je kunt een aantal handige aanpassingen doen. Waaronder dus het gebruiken van DVD tijdens het rijden. Ik neem aan - maar geen idee - dat de connected drive blokkade dan ook opgeheven wordt. Geluid over de speakers kan dan ook aangepast worden maar volgens mij kon je dit ook al zelf doen met de BMW app.
Wat betreft de Navi pro: je hebt in elk geval ook een verkeersinformatie modus. Die is erg handig bij files en voor verkeersmeldingen. Daar heb je gewoon die grijze driehoeken voor opkomende files en rode driehoeken voor bestaande files. De kleuren die jij bedoelt heb je alleen in de gewone modus. In de verkeersmodus wordt je navigatie ook blauw. Super overzichtelijk, helemaal als je het volledig scherm erbij aanzet. Betere en duidelijker verkeersinfo kan je niet krijgen.
Gewone modus (gekleurd):
Verkeersinformatie modus (blauw):

Let wel: dit is dus weer iets anders dan de nachtmodus !
-
Bedankt voor de info, maar dit moeten wel oude schermen zijn want dat blauwe scherm zit er bij mij echt niet op. Icoontjes links zijn ook compleet anders.
- Macboy
Die verkeersmodus kan er echt niet uitgehaald zijn. Zoek even anders.
-
Ik heb dit blauwe scherm ook nooit gezien. Is het niet van een I3, waarbij hij ook de range aangeeft?
- Macboy
http://www.bmw.nl/nl/content/meer-bmw/b ... ingen.html
Hier staat het ook bij de nieuwste navi pro: traffic information bij 1.10s in filmpje
Hier staat het ook bij de nieuwste navi pro: traffic information bij 1.10s in filmpje
-
Ah, ja die soort groen/blauwe gloed over de kaart. Heb ik altijd aan staan, wist niet eens dat het zonder kon. Bij de plaatjes hierboven is alles blauw, tot en met de icoontjes aan toe. Dat heb ik dan weer niet
- Joop
Dat hele blauwe scherm is specifiek voor de vol-elektrische i3 met het maximale rijbereik...
...is een ander scherm dan MB bedoelt, want dan krijg je onderstaand (in de afbeelding in de kijkrichting '2D Noord naar boven'):

...is een ander scherm dan MB bedoelt, want dan krijg je onderstaand (in de afbeelding in de kijkrichting '2D Noord naar boven'):
- Macboy
Bij mij is het ook gewoon volledig blauw allemaal en ik rij toch echt niet in een i3 ?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Is dat vanaf een bepaald bouwjaar en/of model? Ik kan me niet herinneren dat ik dat had (F31 en F11).
- Joop
De CIC variant had dat al (die ook nog in de eerste een-twee bouwjaren van de F30/F31 zat)
@Macboy: hij is inderdaad meer blauw dan groen bij het NBT-systeem en groen (zoals hierboven) bij de CIC variant.
@Macboy: hij is inderdaad meer blauw dan groen bij het NBT-systeem en groen (zoals hierboven) bij de CIC variant.
-
Van de week om 05:30 uur alarm gehad van de garage. Meteen rechtop in mijn bed. Wist niet meteen dat het van de garage kwam, maar dat stond dus op het display. Garage staat los en is gekoppeld aan het alarmsysteem van het huis, maar dat is niet zichtbaar aan de garage (moet er nog waarschuwingsstickers op zetten). Ik woon er 10 jaar en heb nog nooit een valse melding gehad. Meteen de garagedeur gecontroleerd en deze zat niet meer goed in de vergrendeling. Wil het alarm afgaan, moet je hem toch echt een stuk geforceerd open trekken. Dat gaat niet door de wind of iets dergelijks. Zit zo'n goedkope deur in vanuit de bouw. Hoe dan ook, hier in de buurt zijn al meerdere auto's gestolen waaronder ook diverse BMW's. Uit voorzorg ga ik nu alle foto's van Internet halen. Is jammer, maar ik denk dat ik toch wat voorzichtiger hiermee moet worden. Ik weet natuurlijk niet of dit serieus is, maar ben bang van wel. Ik heb al wat maatregelen genomen. Tips ter voorkoming van diefstal zijn sowieso welkom. Hij is goed verzekerd, maar zie niet graag dat ie gejat wordt.
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Klote man! Wat betreft de foto's, het helpt om kenteken even te blurren?