Ben ik helemaal met je eens, Rico. Vooral nog voor het laatste deel. Heel weinig mensen van pak 'm beet 20-30 jaar zullen een nieuwe auto van minimaal €55-60.000 kunnen kopen. F#ckin' hell trouwens, man. Om helemaal op de ouwe lullen-toer te gaan: da's gewoon Hfl. 120-130.000 voor een hatchback! 8 jaar geleden kocht je daar een Porsche 911 voor of een andere (echt) exclusieve sportwagen.Rico v Velzen schreef:Maar hoe je het wendt of keert, het zijn Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft.
heeft niks met bekrompenheid te maken maar de auto match domweg niet met de beurs van de doelgroep. Tenminste niet hier in NL.
Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
- Stéphane
Re: Focus II RS
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ach ja, in de VOC tijd (Robin weet er alles van) kocht je daar een heel land voor.
Wel een bruut ding, ben het echter wel met Rico eens. Zal een marginale rol hebben qua verkoop, net als een STi, EVO etc. Jammer, veel te duur in NL.

Wel een bruut ding, ben het echter wel met Rico eens. Zal een marginale rol hebben qua verkoop, net als een STi, EVO etc. Jammer, veel te duur in NL.
-
Ik geef het op. Dacht dat ieder weldenkend mens wel door had dat een RS niet gemaakt is als bestseller. Ik noem zoiets gewoon een reclamebord voor het bedrijf.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Is ook zo allen, helemaal gelijk. Jammere is dat je nog niet zo lang terug een Subaru GT Turbo voor 55.555 gulden kon kopen. Die tijd is helaas definitief voorbij.
-
Rico, lees dit bericht zelf nog eens door. Weet je zelf wat je bedoelt? "Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft" Leg eens uit, aub.Rico v Velzen schreef:Ik gun Ford de beste verkopen met de RS... evenals Subaru met de Sti.. ik heb ook geen commentaar over de prestaties van de auto. Of die goed of slecht is..
Maar hoe je het went of keert, het zijn Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft.
heeft niks met bekrompenheid te maken maar de auto match domweg niet met de beurs van de doelgroep. Tenminste niet hier in NL.
Nu spreek ik even voor mezelf, maar ik heb totaal niets bij auto's met een kofferbak en ik heb totaal niets met coupes. Ik vind het hatchbak concept een goed idee. Behoudens de kofferbak is er in mijn ogen totaal geen verschil met de M3-AMG-RS klasse. Allebei de concepten hebben uiteindelijk in DIE versie modellen een schreeuwerig uiterlijk, zoiets van...kijk mijn nou. Ook bij die modellen vind ik dat overigens erg bruut. Ga hier nu niet neerbuigend doen over de hatchbak klasse en dan tegelijk praten of poen. In diezelfde zin durf ik dan te roepen dat al die gasten in (hogere prijsklasse) M3-AMG-RS klasse gewoon de poen niet hebben voor een echte auto, zoals een Porsche of een Ferrari. Wat ik hier nu schrijf is natuurlijk exact dezelfde onzin die jij probeert te verkondigen.
Inderdaad worden er maar weinig van verkocht, net zoals de STi Evo en( jawel daar is tie weer) een M3-AMG-RS. Kun je me misschien aangeven hoeveel van een dezer (M3-AMG63-RS4) er in 2003 zijn verkocht?
120.000 gulden voor een hatchbak? Wat te denken van

Ik denk dat je alleen maar kan vinden of je de auto mooi vind of lelijk, maar ieder ander betoog is onzin. Sorry.
Verder even goede vrienden hoor.

-
@Wouter: Een m3 kostte in 1987 ongeveer 47k. De opvolger in '94 was 62k. Daarna respectievelijk 78k en 106k nu.
Ook aardige verschillen toch? Jammer dat auto's steeds duurder worden, maar het is niet anders.
Ook aardige verschillen toch? Jammer dat auto's steeds duurder worden, maar het is niet anders.
- Niels
- Auto: Prius+
Rico is bang dat je sociaal niet meer geaccepteerd wordt met een dergelijk apparaat maar als je in NL daar al rekening mee moet houden
In NL zal het geen kaskraker zijn maar daar zijn nog veel meer voorbeelden van. Ik denk dat deze in Duitsland en UK erg goed verkocht gaat worden. NL is van geen betekenis voor de omzet van niet gemiddelde auto's, geen probleem voor de fabrikanten want ze houden (terecht) ook geen rekening met dit dure bekrompen köt land
Een blauwe voor mij a.u.b. 8)

-
Bij Dagenham Motors in UK zijn de eerste weken al meer dan 50 RS orders gedaan.Niels schreef:Rico is bang dat je sociaal niet meer geaccepteerd wordt met een dergelijk apparaat maar als je in NL daar al rekening mee moet houdenIn NL zal het geen kaskraker zijn maar daar zijn nog veel meer voorbeelden van. Ik denk dat deze in Duitsland en UK erg goed verkocht gaat worden. NL is van geen betekenis voor de omzet van niet gemiddelde auto's, geen probleem voor de fabrikanten want ze houden (terecht) ook geen rekening met dit dure bekrompen köt land
![]()
- RVV
Harrie jij en ik praten teveel vanuit onze eigen voorkeuren, overigens ben ik ook een hatchback liefhebber hoor, heb er in totaal 11 (!) gehad, (waarvan nu nog 1 in bezit) tegen slechts 2 sedans 1 coupe en 1 touring (oke straks de 2e)Harrie schreef:Rico, lees dit bericht zelf nog eens door. Weet je zelf wat je bedoelt? "Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft" Leg eens uit, aub.Rico v Velzen schreef:Ik gun Ford de beste verkopen met de RS... evenals Subaru met de Sti.. ik heb ook geen commentaar over de prestaties van de auto. Of die goed of slecht is..
Maar hoe je het went of keert, het zijn Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft.
Nu spreek ik even voor mezelf, maar ik heb totaal niets bij auto's met een kofferbak en ik heb totaal niets met coupes. Ik vind het hatchback concept een goed idee. Behoudens de kofferbak is er in mijn ogen totaal geen verschil met de M3-AMG-RS klasse. Allebei de concepten hebben uiteindelijk in DIE versie modellen een schreeuwerig uiterlijk, zoiets van...kijk mijn nou. Ook bij die modellen vind ik dat overigens erg bruut. Ga hier nu niet neerbuigend doen over de hatchback klasse en dan tegelijk praten of poen. In diezelfde zin durf ik dan te roepen dat al die gasten in (hogere prijsklasse) M3-AMG-RS klasse gewoon de poen niet hebben voor een echte auto, zoals een Porsche of een Ferrari. Wat ik hier nu schrijf is natuurlijk exact dezelfde onzin die jij probeert te verkondigen.
Inderdaad worden er maar weinig van verkocht, net zoals de STi Evo en( jawel daar is tie weer) een M3-AMG-RS. Kun je me misschien aangeven hoeveel van een dezer (M3-AMG63-RS4) er in 2003 zijn verkocht?
120.000 gulden voor een hatchbak? Wat te denken van240.000 gulden voor een auto met overbodige kofferbak? Ennu, hoeveel gulden kost een (stokpaardje hierzo) 130i zonder enige luxe? I rest my case.
![]()
Ik denk dat je alleen maar kan vinden of je de auto mooi vind of lelijk, maar ieder ander betoog is onzin. Sorry.
Verder even goede vrienden hoor.
Maar onze persoonlijke voorkeuren zijn totaal niet relevant in de "automodellen" Hiërarchie, en hoe je het went of keert op die "statusladder" staat het hatchback concept onder de station, MPV, sedan, coupe, cabrio, sportwagen etc..
Het feit dat 80 procent van de "goedkope" auto's hatchbacks zijn geeft al aan dat het hatchback concept een compromis concept is.. een hatchback is veel auto voor relatief weinig geld.. die statusladder heb ik niet bedacht maar die is gewoon zo gegroeid.. gegoede stand kon zich in het verleden een sedan veroorloven, de station was een bakkersauto en de flamboyant reed een mooie sportscoupe..
Op dit principe is de gehele automarketing/industrie geschoeid. En het overgrote deel van de autokopers ongeacht welke klasse ze zich in thuisvoelen danwel iets kopen hanteert dit ongeschreven principe.
Als een fabrikant een auto in de markt zet, hoe goed dat product ook is, maar de auto zit qua prijs in een segment/klasse te vissen van duurdere sedans, stations, coupes dan gaat ie het gewoon verdomd moeilijk krijgen qua verkopen.. Dat heeft niet te maken met of een auto het geld waard is, maar of de klant het ook waard vind..
Jij begint over M3 rijders etc dat die niet de poen hebben voor een duurder klasse.. inderdaad zo zou je het kunnen stellen.. want STEL dat een M3 bv 250000 euro zou kosten dan zou die OOK niet verkocht worden, om de simpele reden dat de auto te DUUR is voor het segment waarin die verkeerd.. Als je een Porsche/Aston/Ferrari huppelpup kunt kopen aan top in de status ladder dan ga je niet in een "eenvoudige" M3 rijden.. uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op deze regel...maar als het verkeerd in een welstandklasse waarin een Porsche Turbo de norm is, en je kunt zelf ook een Porsche turbo kopen dan is een M3 een poor man's uitvoering bijna nooit geen optie... op dezelfde manier kijken M3 rijders/RS rijders en consorten tegen een Ford Focus RS aan.. dat heb ik niet bedacht, maar zo zit de "markt" nu eenmaal in mekaar.
Dat de auto in Engeland al dik verkocht word... heeft vooral te maken met het feit dat die markt daar heel anders is.. bovenstaand stuk is vooral of eigenlijk alleen van toepassing op de NL markt.. helaas hebben wij met die markt te maken.
Hoeveel RS danwel AMG er in 2003 verkocht zijn in NL weet ik niet, toevallig weet ik wel hoeveel M3's het toen waren 111 stuks.. best veel vind ik.. voor een auto die toen al rond de 90K euro's zat. Sti's toen de helft goedkoper, waren qua verkopen niet te vergelijken over de EVO's maar te zwijgen..
Harrie het gaat niet om een wel of nietes spelletje, maar hoe de markt gewoon in mekaar zit..
Allen een RS een reclame uithangbord, uiteraard.. duh had ik me niet gerealisseerd

En ik vind dat ook jammer.. ik had liever gezien dat Ford zó'n ding voor de prijs van een kale 130i in de markt had gezet.... Renault snapt het op dat punt iets beter met de R26R.. hoewel bij die organisatie de dealer toestand weer slecht in mekaar zit..
-
Het ging mij niet zozeer over de dingen die je hier nu schrijft. Het ging mij om de volgende dingen die je eerder noemde.
"Wat moet je je nou voelen een WRC rijder of een Sjonnie ? Beide wil ik niet zijn. Persoonlijk denk ik dat deze catogorie auto's op een dood spoor zitten"
".......maar de auto heeft een uitstraling die op zijn zachts gezegd negatief kan overkomen."
Ik gaf daarop aan dat een sportauto in de hogere categorie eenzelfde "probleem" heeft maar daar hoor je dan niemand over. Niet onbewust heb ik hier de M3-RS4-AMG bij gezet,, daar wordt het meteen als mooi, fraai en bruut genoemd.. Hebben allen (in mijn ogen) net zo fraai bruut uiterlijk. Ik "veroordeel" die auto's dan ook zeker niet. Het zijn allemaal liefhebbersauto's waar overal wel kopers voor te vinden zijn. In het ene land wat meer dan de ander (waar een waardeloos balasting systeem de leuke auto's wel veroordeeld)
"En 2e hands zie je ze straks ook niet als ze weinig tot niet nieuw worden verkocht."
Ik denk dat er heel veel 2dehandse import van dit soort auto's gaat komen. Nog sterker, hier zie je geregeld al medlingen op dit forum komen om een M3 of consorten uit het buitenland te kopen, omdat dat zo aantrekkelijk is. Hiermee bedoel ik te zeggen dat dit soort auto's in het buitenland wel erg populair (en betaalbaar!!) zijn.
"Maar hoe je het went of keert, het zijn Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft. .....heeft niks met bekrompenheid te maken maar de auto match domweg niet met de beurs van de doelgroep."
Hetzelfde als de eerste quote die ik aanhaalde. Ik probeerde met de Porsche/Ferrari-M3/RS4/AMG vergelijking hetzelfde te vertellen., maar dat wordt afgedaan met ......het is een andere doelgroep met andere bedragen. Het gaat mij om het feit dat je een bijzondere auto neerzet, die er bijzonder uitziet, en bijzonder moet kosten. Voor allebei is er wel degelijk markt. Je hebt wel gelijk als je Nederland daar niet helemaal bij betrekt, maar ook dat geld voor die duurdere klasse. Waarom rijden er zoveel meer 5serie modellen rond van dezelfde M3 prijsklasse? Omdat het merendeel die M3 het geld niet waard vnden. Nu noem ik de 5serie/m3, maar je mag van mij ook de 6serie/RS4 noemen hoor.
"die "statusladder" staat het hatchback concept onder de station, MPV, sedan, coupe, cabrio, sportwagen etc"
"Het feit dat 80 procent van de "goedkope" auto's hatchbacks zijn geeft al aan dat het hatchback concept een compromis concept is.."
Ik denk dat je hier iets anders bedoelt dan wat je schrijft. Waarom verkopen de sedans van de gelijke modellen series (Mazda 3 serie, Golf, Focus, Astra, noem ze maar op) dan totaal niet? Ik durf te stellen dat de hatchbak geen compromis concept is maar gewoon een goed concept. Heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken. Waarom zou Subaru het nu met de nieuwe STi juist op die markt dat proberen, en haast Mistubishi zich ook om die hatchuitveroering nu op de markt te zetten.
Gezien de aantallen waarin duurdere auto's verkocht worden is het (denk ik) financieel niet aantrekkelijk om te proberen om van die auto's, BMW 3serie/Audi 4serie/Mercedes C serie, ook een soort hatchabk op de markt te zetten. Maar ik ben reuze beniewd hoe daar de verkopen van zouden zijn.
"Harrie het gaat niet om een wel of nietes spelletje, maar hoe de markt gewoon in mekaar zit."
Natuurlijk gaat het daar wel een beetje om. We kijken hier allebei anders tegen de markt aan.
"ik had liever gezien dat Ford zó'n ding voor de prijs van een kale 130i in de markt had gezet.... "
Voor welke prijs wordt de RS dan op de markt gezet? Ik denk dat de RS zometeen een paar duizend euro duurder zal zijn dan een kale 130i. Een RS die rondjes draait om een 130i en die luxer is dan een 130i. Mag dat een paar duizend euro duurder zijn? Natuurlijk zie ik ook liever dat het ding maar 20k zou kosten. Ik denk echter dat je de RS, zeker qua prestaties, misschien wel moet vergelijken met 135i (hatchbak, die er niet is). wat zou die gaan kosten?
"Renault snapt het op dat punt iets beter met de R26R.. "
Wat snapt Renault hier beter? Feitelijk is het niets anders dan een uitlopend model wat uitgekleed is en waar de dagelijkse bruikbaarheid gereduceerd is tot bijna 0. Natuurlijk hoeft zoiets maar (ik gok) 38k te kosten. Let wel...ook ik vind dit een machtige auto, maar heeft denk ik niets te maken met het verhaal dan de RS.
"Wat moet je je nou voelen een WRC rijder of een Sjonnie ? Beide wil ik niet zijn. Persoonlijk denk ik dat deze catogorie auto's op een dood spoor zitten"
".......maar de auto heeft een uitstraling die op zijn zachts gezegd negatief kan overkomen."
Ik gaf daarop aan dat een sportauto in de hogere categorie eenzelfde "probleem" heeft maar daar hoor je dan niemand over. Niet onbewust heb ik hier de M3-RS4-AMG bij gezet,, daar wordt het meteen als mooi, fraai en bruut genoemd.. Hebben allen (in mijn ogen) net zo fraai bruut uiterlijk. Ik "veroordeel" die auto's dan ook zeker niet. Het zijn allemaal liefhebbersauto's waar overal wel kopers voor te vinden zijn. In het ene land wat meer dan de ander (waar een waardeloos balasting systeem de leuke auto's wel veroordeeld)
"En 2e hands zie je ze straks ook niet als ze weinig tot niet nieuw worden verkocht."
Ik denk dat er heel veel 2dehandse import van dit soort auto's gaat komen. Nog sterker, hier zie je geregeld al medlingen op dit forum komen om een M3 of consorten uit het buitenland te kopen, omdat dat zo aantrekkelijk is. Hiermee bedoel ik te zeggen dat dit soort auto's in het buitenland wel erg populair (en betaalbaar!!) zijn.
"Maar hoe je het went of keert, het zijn Hatchbakkies met een fast & th furious uitstraling gericht op een publiek dat hem prachtig vind maar domweg de poen er niet voor (over) heeft. .....heeft niks met bekrompenheid te maken maar de auto match domweg niet met de beurs van de doelgroep."
Hetzelfde als de eerste quote die ik aanhaalde. Ik probeerde met de Porsche/Ferrari-M3/RS4/AMG vergelijking hetzelfde te vertellen., maar dat wordt afgedaan met ......het is een andere doelgroep met andere bedragen. Het gaat mij om het feit dat je een bijzondere auto neerzet, die er bijzonder uitziet, en bijzonder moet kosten. Voor allebei is er wel degelijk markt. Je hebt wel gelijk als je Nederland daar niet helemaal bij betrekt, maar ook dat geld voor die duurdere klasse. Waarom rijden er zoveel meer 5serie modellen rond van dezelfde M3 prijsklasse? Omdat het merendeel die M3 het geld niet waard vnden. Nu noem ik de 5serie/m3, maar je mag van mij ook de 6serie/RS4 noemen hoor.
"die "statusladder" staat het hatchback concept onder de station, MPV, sedan, coupe, cabrio, sportwagen etc"
"Het feit dat 80 procent van de "goedkope" auto's hatchbacks zijn geeft al aan dat het hatchback concept een compromis concept is.."
Ik denk dat je hier iets anders bedoelt dan wat je schrijft. Waarom verkopen de sedans van de gelijke modellen series (Mazda 3 serie, Golf, Focus, Astra, noem ze maar op) dan totaal niet? Ik durf te stellen dat de hatchbak geen compromis concept is maar gewoon een goed concept. Heeft niets met persoonlijke voorkeur te maken. Waarom zou Subaru het nu met de nieuwe STi juist op die markt dat proberen, en haast Mistubishi zich ook om die hatchuitveroering nu op de markt te zetten.
Gezien de aantallen waarin duurdere auto's verkocht worden is het (denk ik) financieel niet aantrekkelijk om te proberen om van die auto's, BMW 3serie/Audi 4serie/Mercedes C serie, ook een soort hatchabk op de markt te zetten. Maar ik ben reuze beniewd hoe daar de verkopen van zouden zijn.
"Harrie het gaat niet om een wel of nietes spelletje, maar hoe de markt gewoon in mekaar zit."
Natuurlijk gaat het daar wel een beetje om. We kijken hier allebei anders tegen de markt aan.
"ik had liever gezien dat Ford zó'n ding voor de prijs van een kale 130i in de markt had gezet.... "
Voor welke prijs wordt de RS dan op de markt gezet? Ik denk dat de RS zometeen een paar duizend euro duurder zal zijn dan een kale 130i. Een RS die rondjes draait om een 130i en die luxer is dan een 130i. Mag dat een paar duizend euro duurder zijn? Natuurlijk zie ik ook liever dat het ding maar 20k zou kosten. Ik denk echter dat je de RS, zeker qua prestaties, misschien wel moet vergelijken met 135i (hatchbak, die er niet is). wat zou die gaan kosten?
"Renault snapt het op dat punt iets beter met de R26R.. "
Wat snapt Renault hier beter? Feitelijk is het niets anders dan een uitlopend model wat uitgekleed is en waar de dagelijkse bruikbaarheid gereduceerd is tot bijna 0. Natuurlijk hoeft zoiets maar (ik gok) 38k te kosten. Let wel...ook ik vind dit een machtige auto, maar heeft denk ik niets te maken met het verhaal dan de RS.
- RVV
Alles gelezen Harrie
Het blijven verschillende insteken.. kan wel weer een heel verhaal intypen waarom ik denk dat ik meer bij het rechte eind heb heb dan jij.. maar dan kom jij weer met voor jouw steekhoudende argumenten.. word dan een beetje roepen in de ruimte ben ik bang..
Blijf ik me houden aan de de Nederlandse markt dan zal de tijd het leren qua verkoopaantallen wie gelij heeft..
Nog even over de (grijze) import van dit soort auto's.. volgens mij is dit toch een marge verhaal op de totaal aantal verkopen in NL.

Blijf ik me houden aan de de Nederlandse markt dan zal de tijd het leren qua verkoopaantallen wie gelij heeft..
Nog even over de (grijze) import van dit soort auto's.. volgens mij is dit toch een marge verhaal op de totaal aantal verkopen in NL.
-
Voor de Nederlandse markt hoef je niet gestudeerd te hebben dat de RS niet als vloerkadetten over de toonbank gaan. Maar als we alle 'minder' verkopende auto's gewoonweg uit de markt halen kunnen we driving fun ook gelijk opdoeken. Mocht de RS echt 60k kosten is deze overigens nogsteeds de helft van een nieuwe M3, welke jij weer wel goed geprijsd vind. Vraag je het mij, vind ik de prijs van de RS in dat opzicht gewoon niet eens slecht. We willen niet allemaal een auto met een sterretje of propellor op de neus zodat de buurman ons succesvol kan vinden. Gewoon dikke lol voor 'relatief' weinig geld. Want dat ik 60k meer lol kan beleven in een M3 geloof ik niet. :shakeit:Rico v Velzen schreef:Blijf ik me houden aan de de Nederlandse markt dan zal de tijd het leren qua verkoopaantallen wie gelijk heeft..
- RVV
hoho dat schrijf ik niet hé... (geen woorden mij in de mond leggen die ik niet zeg/schrijfnogsteeds de helft van een nieuwe M3, welke jij weer wel goed geprijsd vind.

Ik vind de nieuwe M3 veel te duur geprijst, maar de doelgroep waarvoor die auto is gemaakt vind hem betaalbaar. Feit dat afgelopen jaar die dingen bij bosjes werden aangeschaft door DF'ers.. onderschrijft dit (deels).
Ik ook nietGewoon dikke lol voor 'relatief' weinig geld. Want dat ik 60k meer lol kan beleven in een M3 geloof ik niet. :shakeit:

-
Sorry Rico... De door jouw beschreven doelgroep.
We zijn het soms nog wel met elkaar eens hoor.

We zijn het soms nog wel met elkaar eens hoor.

- RVV

Ik durf wel een beetje door het stof te gaan, ik heb me onbedoeld negatief uitgelaten over de RS, maar dit was min of meer ironisch bedoelt.
Het zou super zijn dat er veel liefhebbers zijn die een RS aanschaffen.. het concept, de auto, de moed van Ford om dit heden ten dage in de markt te zetten verdient het gewoon !
-

- SteV6
Grappig dat in de hele discussie hierboven eigenlijk alleen over marketing-aspecten wordt gesproken. Terwijl er voorbij wordt gegaan aan het feit dat het uiterlijk voor een groot deel bepaald wordt door vorm volgt functie
. Voor alle genoemde wagens ...
Ik verheug me wel op een proefrit. De vorige RS deed me al flink achteroverslaan over de mogelijkheden van het onderstel en de tractie van een FWD. Helaas waren de eigenschappen voor echt dagelijks gebruik gewoon te gefocust, natuurlijk naar mijn persoonlijke (subjectieve) smaak. Nu met die Revo-Knuckle (wat een geniale uitvinding, eigenlijk zo simpel namelijk) zal het stuurgevoel en tractie fenomenaal kunnen zijn.
SteV6

Ik verheug me wel op een proefrit. De vorige RS deed me al flink achteroverslaan over de mogelijkheden van het onderstel en de tractie van een FWD. Helaas waren de eigenschappen voor echt dagelijks gebruik gewoon te gefocust, natuurlijk naar mijn persoonlijke (subjectieve) smaak. Nu met die Revo-Knuckle (wat een geniale uitvinding, eigenlijk zo simpel namelijk) zal het stuurgevoel en tractie fenomenaal kunnen zijn.
SteV6
- Macboy
Interessante discussie tussen Rico Allen en Harrie !
Rico bepleit terecht dat de auto gewoon te duur in de markt is gezet in Nederland om veel te worden verkocht. Natuurlijk hoeft Ford een RS niet veel te verkopen, maar als je ziet welk lot Subaru beschoren is, dan ziet het er bijzonder slecht uit. Vanwege milieu-eisen kwamen er een paar naar Nederland en daarna ging de kraan dicht. Paar "rijkere" liefhebbers hebben hem besteld, maar de groep waar de auto voor bedoeld was kunnen hem niet betalen.
Gevolg: in de praktijk zul je in Nederland vrijwel NOOIT een Subaru-kanon tegenkomen. Waarom is dit een probleem? Dit is een probleem, omdat van de Subaru GTT honderden of duizenden in Nederland rondrijden. Ze waren immers ooit betaalbaar en als een kanon in de markt gezet. Je wil als consument dat dit blijft doorgaan, maar door de jaren heen zijn de prijzen exorbitant gestegen waardoor dit niet meer haalbaar is.
En Ford wacht eigenlijk hetzelfde probleem, met als verschil dat de vorige Focus RS ook niet goedkoop was en ook niet veel te zien is. Daarnaast heeft Ford ervaring met exclusiviteit, omdat de Cosworth in die tijd ook absurd duur was, namelijk bijna Hfl 100.000 !
Ik denk dat de algehele conclusie is dat de Focus RS gewoon een sublieme wagen zal zijn, maar in Nederland eigenlijk onbetaalbaar, hetgeen des te zuurder is omdat ie in Duitsland en UK wel relatief betaalbaar is.
Méér zegt Rico eigenlijk niet, dus je kunt het amper oneens met hem zijn
Wat een plaatje in het zwart, maakt hem echt begeerlijk ...

Rico bepleit terecht dat de auto gewoon te duur in de markt is gezet in Nederland om veel te worden verkocht. Natuurlijk hoeft Ford een RS niet veel te verkopen, maar als je ziet welk lot Subaru beschoren is, dan ziet het er bijzonder slecht uit. Vanwege milieu-eisen kwamen er een paar naar Nederland en daarna ging de kraan dicht. Paar "rijkere" liefhebbers hebben hem besteld, maar de groep waar de auto voor bedoeld was kunnen hem niet betalen.
Gevolg: in de praktijk zul je in Nederland vrijwel NOOIT een Subaru-kanon tegenkomen. Waarom is dit een probleem? Dit is een probleem, omdat van de Subaru GTT honderden of duizenden in Nederland rondrijden. Ze waren immers ooit betaalbaar en als een kanon in de markt gezet. Je wil als consument dat dit blijft doorgaan, maar door de jaren heen zijn de prijzen exorbitant gestegen waardoor dit niet meer haalbaar is.
En Ford wacht eigenlijk hetzelfde probleem, met als verschil dat de vorige Focus RS ook niet goedkoop was en ook niet veel te zien is. Daarnaast heeft Ford ervaring met exclusiviteit, omdat de Cosworth in die tijd ook absurd duur was, namelijk bijna Hfl 100.000 !
Ik denk dat de algehele conclusie is dat de Focus RS gewoon een sublieme wagen zal zijn, maar in Nederland eigenlijk onbetaalbaar, hetgeen des te zuurder is omdat ie in Duitsland en UK wel relatief betaalbaar is.
Méér zegt Rico eigenlijk niet, dus je kunt het amper oneens met hem zijn

Wat een plaatje in het zwart, maakt hem echt begeerlijk ...
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ford zal niet hetzelfde lot beschoren zijn als Subaru.
De gewone Focus verkoopt nl wel en de gewone Impreza niet
De gewone Focus verkoopt nl wel en de gewone Impreza niet

-
60k in nederland.
Das veel te duur voor de doelgroep die zo n ding willen.
Je kan het wel met een M3 gaan vergelijken maar ik kan je nu al vertellen dat er meer m3 worden verkocht dan focus RS.
Deze auto s zijn intressant als ze heel competatief geprijsd zijn en dat is 60k niet. De nieuwe STI idem dito. Die is het zelfde lot beschoren.
Ik overwoog een focus RS maar wel voor rond 45k euro meer is die auto voor mij niet waard. En ja dan kan je zeggen waarom wel een m3 voor een ton.
Een M3 kost geen ton.
Een M3 kost 67k euro in duitsland wat kost een RS daar. 50k of zo. Das 17k verschil en als je de bedragen ex btw vergelijk nog minder. Zo zie ik naar een M3 dat ik voor meer als 40k bestolen wordt door de roverheid daar mag je de auto niet de schuld van geven.
Ik zie een focus RS als een fun auto net als een sti evo of 130i dre edition. Moet dik onder de 50k blijven anders niet intressant.
Das veel te duur voor de doelgroep die zo n ding willen.
Je kan het wel met een M3 gaan vergelijken maar ik kan je nu al vertellen dat er meer m3 worden verkocht dan focus RS.
Deze auto s zijn intressant als ze heel competatief geprijsd zijn en dat is 60k niet. De nieuwe STI idem dito. Die is het zelfde lot beschoren.
Ik overwoog een focus RS maar wel voor rond 45k euro meer is die auto voor mij niet waard. En ja dan kan je zeggen waarom wel een m3 voor een ton.
Een M3 kost geen ton.
Een M3 kost 67k euro in duitsland wat kost een RS daar. 50k of zo. Das 17k verschil en als je de bedragen ex btw vergelijk nog minder. Zo zie ik naar een M3 dat ik voor meer als 40k bestolen wordt door de roverheid daar mag je de auto niet de schuld van geven.
Ik zie een focus RS als een fun auto net als een sti evo of 130i dre edition. Moet dik onder de 50k blijven anders niet intressant.
- mrbbs
in januari kan ik het ding gaan proefrijden, dan zullen we wel zien.. één ding is echter helemaal juist, de auto is gewoon 20% te duur om echt te zien rondrijden. Hij zal nog exlusiever worden dan de vorige RS..
-
Waar komt dat bedrag van 60K vandaan? In the UK wordt nog steeds een prijs genoemd van 25K UKP. De oude RS was daar 20K UKP, en hier 42K Euro. Ik denk nog steeds dat die nieuwe RS hier onder de 50K blijft. In Duitsland worden bedragen genoemd van rond de 38K.
-
Van Rico geloof ik. :banaan:
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dan staan de 130i's vanaf begin 2009 dus bij de Forddealers te koopHarrie schreef:Waar komt dat bedrag van 60K vandaan? In the UK wordt nog steeds een prijs genoemd van 25K UKP. De oude RS was daar 20K UKP, en hier 42K Euro. Ik denk nog steeds dat die nieuwe RS hier onder de 50K blijft. In Duitsland worden bedragen genoemd van rond de 38K.

-
Ja ik meende 46k in nederland. Dat is nog te doen.