Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 01 jul 2009, 13:37

Volgens mij zit ik er naast kwa uitlaat en moet dat prima kunnen. Zie onder foto van een Hyabusa motor in een RWD Mini.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 01 jul 2009, 20:31

Of zoiets.:
Afbeelding
Deze neemt wel een beetje veel ruimte in :-(

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 02 jul 2009, 11:00

Ja idd, zit je weer met het ruimte probleem. Maak de auto gewoon RWD man. Gaan we de auto´s samen SVA laten keuren in Engeland ;-).

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 02 jul 2009, 18:47

Denk het niet, een van ons zal toch een FWD moeten bouwen om dalijk een 4WD te maken ;-)

Rob

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 20 jul 2009, 00:11

Sta nu trouwens op het punt het blok te gaan passen, na de rivisie van de achterwielophanging:
http://www.youtube.com/watch?v=G3VNzaqHt7E" onclick="window.open(this.href);return false;


Het ziet er naar uit, dat ik toch de mini ga trekken.. :-(

Als het goed is snap ik het zo:

De Regels:
B-rijbewijs:
of: Auto tot 3500 kg incl. laadvermogen
of: Auto + aanhanger totaal maximaal toegestaan gewicht 3500 kg waarvan de aanhanger maximaal 750 kg is waarbij het maximale toegestane gewicht van de aanhanger incl. laadvermogen bepaald wordt door de trekinstallatie op de auto.
of: Auto + aanhanger totaal maximaal toegestaan gewicht 3500 kg, waarvan totaalgewicht aanhanger niet zwaarder is dan ledig gewicht auto.

BE-rijbewijs:
Auto tot 3500 kg incl. laadvermogen, met daarachter een aanhanger, waarbij het maximale toegestane gewicht van de aanhanger incl. laadvermogen bepaald wordt door de trekinstallatie op de auto.


Dus in mijn situatie:
Espace 1345kg
600Kg ongeremd max.
1800Kg geremd max.

Dus als ik een mini wil trekken (400kg) met mijn B, zijn mijn 2 opties:
1. 750kg aanhangwagen met niet meer dan 200kg eigen gewicht.
2. 1300kg aanhangwagen met rem-as. (1300kg is minder dan ledig gewicht van Espace, 1345kg)

Voordeel van optie 2 is dat ik ook de Libra mag trekken met wat geluk (gewicht aanhanger niet meer dan 450kg)

Kandidaten:
Optie 1: http://www.spotgoedkopeaanhangwagens.nl ... hanger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vlakke enkelas 307 x 157 cm 614,80
Hopen dat die aanhanger minder weegt dan 200kg. Als niet, mag ik hem aanpassen, aangezien hij niet gekeurd wordt door de RDW en wordt gezien als 'zelfbouw'. Dus dat betekend strippen ;-)

Optie 2: http://www.spotgoedkopeaanhangwagens.nl ... hanger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vlakke enkelas 307 x 157 cm 1730,-
niet groot genoeg voor de Libra, dis is 3.6 meter lang!, maar het volgende is ook het geval:
Front overhang 745 mm
Rear overhang 545 mm
Wheelbase 2311 mm
Het enige probleem met de kleine aanhanger, is dat ik het gewicht van de Libra niet super kan balanceren. Het zal een geval zijn van teveel of te weinig op de kogel.

En wat mij ook nog stoord: Zelfde chassis. Geremde as, dissel en wat kabels en een RDW keuring zijn €1000 waard... He?

Rob.

SlowCo
Berichten: 4393
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door SlowCo » 20 jul 2009, 12:00

Rob,

kijk even hier:
http://www.speedon.nl/speedon-dronten/u ... aframe.php
Misschien is dat ook nog een goede optie om je mini te trekken. Ikzelf heb mijn kitcar zo al bijna 2000 km rondgesleurd. En om het helemaal goedkoop te houden heb ik zelf een A-frame inelkaar gelast. Werkt echt geweldig!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 20 jul 2009, 13:19

@SlowCo: Als je de regeltjes even leest, kom je het volgende probleem tegen:
Met andere woorden: de kitcar moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.
Hij zal dus geen APK meer hebben, zal niet verzekerd zijn. Daarom moet ie juist op de trailer. Anders rijd ik er zelf wel in!

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 20 jul 2009, 14:20

Zelfde probleem hier met de Mini. Vrees alleen dat de Mini breder wordt dan de 157 die de laadvloer (hoop dat ze de vloer en niet totale breedte aangeven) zou zijn.

@ Robert, hoe breed zijn onze Minis standaard? Komt bij mij zo'n 22cm bij... :lol:

Misschien dat we anders korting kunnen krijgen als we twee van die aanhangers kopen :banaan:

SlowCo
Berichten: 4393
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door SlowCo » 20 jul 2009, 16:07

:oops:
Da's waar ook, je mag alleen een straatlegale wagen slepen met een A-frame. Excuus voor de blooper. :bag:

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 20 jul 2009, 19:30

Autoweek.nl:

lengte 3050 mm (hier gaat wat vanaf, ik rijd zonder bumbers.. Dus iets van 2970mm ofzo (8cm korter)
breedte 1440 mm (veranderd vermoeddelijk niks in, dit zijn de standaard spiegels)
hoogte 1351 mm (hij komt ietsie lager)
wielbasis 2035 mm (geen verandering)
spoorbreedte voor 1250 mm (komen 2 spacers bij van 20mm/stuk en 205 banden ipv 165 (dus 20mm/kant). Dus in totaal 80mm breeder. Dus ~1330mm
Spoorbreedte achter 1208 mm Komen 40mm aan spacers/kant bij en dezelfde banden, dus ~60mm/kant = 120mm = 1328mm

Dus bij die 1.57m kom je in de wildste dromen niet!

Kom er net achter dat mijn tandwiel te groot is. Moet dus naar een 14T op het blok en een 39 om het diff. Topsnelheid 235km/uur. Ben bang dat dat de beste kombo is. 50T tandwiel gaat gewoon niet passen. Weer ~ 100€ down the drain.
Dit is een 40 tands tandwiel, dat past al bijna niet. Ik heb een 50 tands tandwiel... Doh! 55 £/stuk die tandwielen. Plus nog 15€ voor die aan de blok-kant.
Afbeelding

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 20 jul 2009, 21:41

Rob,

Wat zou de topsnelheid met de 50 tands zijn dan?

Misschien dat het wat voor mij is?

Mvg

Tim

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 20 jul 2009, 23:09

Ligt er heel erg aan welk tandwiel je gebruikt aan de blok-kant. Zover ik kan zien op Ebay (duitsland en engeland gekeken) zijn de opties voor de R1 2000-2004:
14, 15, 16, 17, 18 (standaard).

Ik denk dat mijn grootst mogelijke tandwiel 39 is voor de diff kant (zodat het nog past). Dat geeft een top van 235km/uur met het tandwiel van 14 (en de grote slicks op 13"). Initieel was mijn plan voor 16/50 te gaan, de top daarvan is precies 200 km/uur.

Dus ik heb idd een 16 liggen, een (standaard) 18 en een 50 tandwiel voor het diff. Ik heb net op Ebay een 14 besteld (25€ incl verzend) en zal morgen een 39 gaan bestellen. Dus die 50 en die 16 zijn 'over' tegen een redelijk bedrag. Ze kosten ongeveer £55 pond en 24€ voor achter en voor respectievelijk. Voor 65€ mag je ze komen ophalen. Minder doe ik echt niet, ze zijn gewoon ongebruikt.

Je kan trouwens alles laten berekenen door de xls op de site van West Garage: http://www.westgarage.co.uk/calculators ... ators.html" onclick="window.open(this.href);return false; Kijk wel uit welke R1 je pakt, er was blijkbaar nogal wat verschil in de bakken...

Robert

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 21 jul 2009, 13:53

Heb nu ook een 12 en 13 tands versie gevonden in de USA.. Dus dat gaat hem gewoon worden> 12:39 met een top van 201,4km/uur. Dat is negenoeg hetzelfde als 16:50, het enige nadeel is dat de krachten op de ketting groter worden, maar hij gaat wel minder rond. Dus meer rek maar minder slijtage.

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 21 jul 2009, 22:44

Mijn tandwiel voor heeft 16 tanden.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 21 jul 2009, 23:23

Grappig, uit welk jaar komt jouw blok dan? Kan ik iig dat tandwiel niet kwijt (tenzij je een reserve wilt)...

Maargoed, zelf ook al behoorlijk verder gekomen:
Afbeelding

Maar het past allemaal niet zo makkelijk al ik had gedacht:
Afbeelding

Alles valt toch zwaar tegen qua pasvorm. de EGR en olie-retour zorgen ervoor dat het blok niet verder naar voren kan, maar het blok kan ook niet verder naar achteren door het diffentieel. Bij andere mensen leek het allemaal zo makkelijk te passen.. Misschien doen zij het zonder EGR.

Ook moest ik al de thermostaat eraf halen omdat die in de knoop kwam met de dwarsbalk van de motorkap..

Natuurlijk allemaal wel wat aan de doen, maar gewoon krapjes in de standaard neus. Hoewel ik dat ook denk van het originele blok (ook superkrap!).. Iig is er met de R1 in de breedte heel wat speelruimte.

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 22 jul 2009, 07:07

Mijn blok zou van 98-00 moeten zijn VX4, met 98-99 kabelboom.

Misschien dat je de 50 nog bij mij kwijt kan, eerst blok maar eens aan de praat krijgen.

Idd erg krap bij jou :shock: , maar anderen in UK hadden wel dezelfde problemen voor zover ik meegekregen heb. Is zeker wel te doen. Succes man!

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door RobS » 22 jul 2009, 07:41

EGR kun je er toch gewoon vanaf slopen..?

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 22 jul 2009, 07:47

ALS (en het wordt een steeds groter "als") ik nog een keer de weg op wil, moet ik 4,5% CO kunnen halen, en ik heb geen CAT.

Maar hij wordt wel weer lichter ;-)

Rob

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door RobS » 22 jul 2009, 20:42

Met dit gewicht mag je het ding nog trekken op een klein trailertje met je B rijbewijs :P ;) f*ck de RDW ;)

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 22 jul 2009, 21:30

Een aantal posts terug:
Dus in mijn situatie:
Espace 1345kg
600Kg ongeremd max.
1800Kg geremd max.

Dus als ik een mini wil trekken (400kg) met mijn B, zijn mijn 2 opties:
1. 750kg aanhangwagen met niet meer dan 200kg eigen gewicht.
2. 1300kg aanhangwagen met rem-as. (1300kg is minder dan ledig gewicht van Espace, 1345kg)

Voordeel van optie 2 is dat ik ook de Libra mag trekken met wat geluk (gewicht aanhanger niet meer dan 450kg)

Kandidaten:
Optie 1: http://www.spotgoedkopeaanhangwagens.nl ... hanger.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vlakke enkelas 307 x 157 cm 614,80
Hopen dat die aanhanger minder weegt dan 200kg. Als niet, mag ik hem aanpassen, aangezien hij niet gekeurd wordt door de RDW en wordt gezien als 'zelfbouw'. Dus dat betekend strippen ;-)
Optie 2 is dan de 1300kg aanhangwagen die geremd is.

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 22 jul 2009, 23:21

Gaat optie 1 niet lukken dan? Zou wel top zijn!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 22 jul 2009, 23:37

Ligt er allemaal een beetje aan hoe zwaar de mini wordt en hoe zwaar de aanhangwagen is. En ook of ik de aanhanger ergens kwijt kan ik mijn garage. Ook wil ik misschien de Libra vervoeren, en die weegt 850kg, dus dat wordt 1300kg geremd dan.

We zien wel, het is iets wat pas veel later beslist hoeft te worden.

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Tim R » 23 jul 2009, 08:09

Precies. Ik hoop nog steeds dat ik iets bij mijn oude werkgever kan regelen. We´ll see.

Electronica zijn we nog niet uit trouwens. Misschien wordt het tijd een expert in te schakelen - het moet volgens mij iets heel simpels zijn wat we over het hoofd zien...

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 23 jul 2009, 18:23

Net nog even gekeken, maar er gaat geen weg aan voorbij dat ik het subframe zwaar onder handen neem, zowel de voorkant als de achterkant moeten er uit om ruimte te maken voor het blok. Dit wordt dus geen makkelijke.

Vanavond aan de slag met de haakse slijper.

Morgen tandwiel bestellen, vragen waat toch die rem-zuigers blijven en nog wat communicatie regelen met Quaife over wat voor type olie/vet er in het differentieel moet, en hoeveel.

Iemand nog iedeen hoe ik het subframe netjes recht kan houden? Of blijft die wel goed?

Rob

<Edt> toch nog even uitgesteld naar het weekend, wil ook proberen meteen wat montageplaatjes te lassen voor het diff en de motor. Eerst even het lasapparaat fixen.
Afbeelding
Rob

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: Projectje.. (1000cc mini naar trackmonster)

Bericht door Robert Campbell » 10 aug 2009, 00:36

Weer wat vorderingen, nog niet het blok opgehangen, vooral opgeruimd in de garage en in de auto.

Contactslot gesloopt zodat het stuur niet meer in het stuurslot kan vallen, en de rest van de draadboom uit de auto gedemonteerd. Er zal later nog montage van het contactslot op de te fabriceren midden-console plaatsvinden. Iets over sleutel en APK.
Afbeelding

Ook gestart met een doos vol remonderdelen, shiny!
Afbeelding

Gemonteerd iets minder shiny:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze keer nog Ultimax (black stuff?) volgende keer green stuff. Met het gereduceerde gewicht ben ik alleen bang dat ik Green niet warm krijg (laat staan rood!)
Afbeelding

Tijdelijk stuurtje (32cm!):
Afbeelding

Ook vandaag even een kartstoeltje gepakt en gaan proefzitten. Zou niet weten waarom ik een grote stoel moet hebben (op de hoofdsteun na). Weer dus nu ook welke Kirkey stoel ik moet bestellen qua breedte. Heb alleen geen flauw idee of ik de 20, 30 of 40 graden variant wil. Ik denk 20 en dan een stuk achterover hellend monteren. Morgen maar eens de kartstoel opmeten voor de breedte. Stuur zou nog iets verder en lager kunnen, maar eerst maar eens kijken.... Dwarsbalk voorin zit bij mij niet in de weg (daarvoor zit ik te ver naar achteren, lange benen).

Rob

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast