Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wimo

Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’

Bericht door Wimo » 23 dec 2025, 10:44

Dat zeg ik.. maakt niet uit wat ze doen. Het is altijd fout :)

BMWDennis

Re: Europese auto-industrie wacht ’Darwinistisch selectieproces’: ’Er zullen merken verdwijnen’

Bericht door BMWDennis » 28 dec 2025, 18:49

sitechris schreef: 22 dec 2025, 14:37 Ik zie het niet zo somber in. Merken als Mercedes en BMW komen nu met hele serieuze EV's. Neem de CLA, Neue Klasse en meer. De ix3 is al uitverkocht komend jaar. Nu bestellen betekent in 2027 rijden.

Vooral op onderstelgebied lopen de Duitsers mijlenver voor op de Chinezen. Een BYD heeft een mooi interieur, veel luxe maar is qua onderstel geen match voor bv een elektrische CLA.

Niet dat ze geen pijn lijden nu, want in China storten de verkopen in. Maar ik vraag me af of de Chinese merken echt voet aan de grond krijgen in Europa en VS. Laat staan als China op het wereldtoneel gekke dingen gaat doen.
Voet aan de grond krijgen zal ze vast lukken. Specifiek BYD is volgens mij best goed bezig in Europa. Zichtbaar met advertenties en goed aanwezig op de paar autobeurzen die er nog zijn. Daarnaast doen ze het volgens mij ook al prima in de markt van de personenvervoer bussen, terwijl Europese merken het daar zwaar hebben.

M.b.t. tot het vergelijk tussen BYD en de CLA, ik zie dat je de Seal U en de Atto hebt gereden, maar ben voor de CLA best benieuwd naar het vergelijk met de gewone Seal. Begin dit jaar eens met een demo Seal kunnen rijden en echt positief verrast over die auto. Dat was de 530pk uitvoering, 82kWh en 500+ km actieradius. Volgens mij niet gek voor een goede 50.000,-.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 28 dec 2025, 19:32

Ik ben niet optimistisch voor de EU auto industrie, kostentechnisch gaan ze het simpelweg niet redden tegen de concurrenten;

Nieuwe auto kost gemiddeld 50.000 euro en dat is ruim drie keer meer dan de consument ervoor wil neerleggen

https://www.ad.nl/auto/nieuwe-auto-kost ... gle.com%2F

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2025, 19:55

Persoonlijk vind ik die Chinese auto’s helemaal niet goedkoop.
Je krijgt echt niet het aliexpress of shine gevoel waarbij alles 10x goedkoper is dan een vergelijkbaar product op bol.com…

Ze zijn hooguit een paar K goedkoper dan vergelijkbare Europese auto’s en die ben je bij inruil ook alweer kwijt in restwaarde.

Zie je ook in leaseprijs terug:
Goedkoopste ID3: (vanaf 400eur per maand)
https://www.athlon.com/nl/private-lease ... JNCrcE1gnS

Goedkoopste BYD Atto3: (vanaf 590eur per maand)
https://www.athlon.com/nl/private-lease ... JNCrcE1gnS

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 28 dec 2025, 20:03

Hoe is de onderdelen voorziening bij de Chinezen? Van BMW vind ik het heerlijk dat jaren later er nog ontzettend veel zo vanaf de plank te leveren is.
VAG is dat al weleens wat lastiger.
Dat is een van de dingen waarbij je als nieuwkoper niet bij stilstaat, maar straks wel grote invloed gaan hebben op je restwaarde denk ik?

Voor nieuwverkoop zijn we al jaar en dag aan de goedkoopste optie overgeleverd hier. De bijtellingsknallers en formaat 107/up gingen als warme broodjes.
De bijtellingsknallers zijn straks allemaal Chinezen. En 107/up zijn al hard gestegen in nieuwprijs.
Waar veel bedrijven sturen ons wagenpark moet zo groen mogelijk, zou ik nu wel eens wat ons wagenpark moet zo Europees mogelijk. Uiteindelijk hebben we daar hier allemaal baat bij, maar word er denk ik alleen naar de centjes gekeken en gaan er inderdaad merken het heel moeilijk krijgen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 dec 2025, 20:05

Per merk wisselt maar in zijn algemeenheid is aftersales idd slecht geregeld bij Chinese merken dus veel vervangend vervoer kosten, veel assurantie kosten en lang wachten op (dure) onderdelen.

sitechris
Auto: Audi A5 Avant e-hybrid 270 kW

Bericht door sitechris » 28 dec 2025, 20:34

M.b.t. tot het vergelijk tussen BYD en de CLA, ik zie dat je de Seal U en de Atto hebt gereden, maar ben voor de CLA best benieuwd naar het vergelijk met de gewone Seal. Begin dit jaar eens met een demo Seal kunnen rijden en echt positief verrast over die auto. Dat was de 530pk uitvoering, 82kWh en 500+ km actieradius. Volgens mij niet gek voor een goede 50.000,-.
Gewone Seal heb ik helaas nog niet gereden. Er staat binnenkort wel een Zeekr SUV met teveel pk's op de planning. Maar wat je vaak leest bij dit soort Chinese auto's met 500 pk plus is dat het vermogen eerder stoort dan dat het nuttig is. 1) omdat het in NL teveel is en 2) de auto's kunnen het vermogen vaak niet handelen. Over de CLA ben ik overigens best te spreken. Gewoon een fijne daily.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 28 dec 2025, 21:23

Dus dan kom je bij punt 2 toch uit op een achterstand in het bouwen van een goed onderstel?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 dec 2025, 01:41

Inderdaad, daar staat of valt het mee.
Het verkooppraatje van de electrische pk's is leuk voor de paarse broeken.
Of een auto nu electrisch 400, 500, 600 of 700 pk's heeft, maakt niet uit. Het enige wat het doet is je accu sneller leegtrekken.
Bosch introduceerde hun eAxle die schaalbaar was tot 6000nm (geen typefout) al in 2017. De techniek is niet spannend meer.
Alles goed op de weg houden is een ander verhaal.

Kadett

Bericht door Kadett » 29 dec 2025, 13:18

Laat de grote 3 maar eerst hun interieur kwaliteit maar weer terugbrengen. Dat is echt om te janken ivm vroegere modellen/generaties.

JP

Bericht door JP » 29 dec 2025, 13:26

Is dat de reden dat er weinig nieuw-nieuw wordt verkocht dan? Vroeger kocht Jan M. in NL elke paar jaar een nieuwe Opel. Ik heb diverse filmpjes hier gedeeld waarin duidelijk is dat de Chinese kwaliteit en afwerking bijvoorbeeld zeer hoog is, voor een lage prijs, maar er zijn ook gevallen waarin de long-term icm hoge temperaturen, die lekker goedkope interieurdelen gewoon smelten.

Waarschijnlijk kopen we allemaal gewoon minder snel een nieuwe auto, omdat het geld op moet aan andere zaken die de laatste jaren gigantisch zijn gestegen. Rijtjeshuizen van €4ton, ziekenfonds, verzekeringen, een literpak sinaasappelsap voor €4.......etc...etc...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 dec 2025, 13:49

En fabrikanten compenseren die lagere verkopen met goedkoper materiaal, scheduled obsoletance door plastic delen te gebruiken voor onderdelen die onderhevig zijn aan hitte, en de prijs van vervangingsonderdelen aan de goudprijs te koppelen.
Ondertussen kachelt Jan Modaal nog even verder met zijn oude beestje.
https://topgear.nl/autonieuws/nederland ... uropa-2024

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 dec 2025, 15:42

Klopt wel maar die Opel was na een paar jaar dan ook al aan het roesten en met 100k op de teller tot de draad versleten.
Een moderne auto van 10jr oud zit nog geen randje roest op en de eerste 200k worden over het algemeen probleemloos weggetokkelt dus ja je kan ook gewoon langer met een auto doen dan in de jaren '70-'80.

Luco

Bericht door Luco » 29 dec 2025, 20:04

manman de x5 heeft nu 350.000 gereden en is net los, waarom zou je dan wisselen, voor de kwaliteit hoeft dat echt niet.
Blijft er over:
wisseldrang
nieuwe snufjes
de buren de ogen uitsteken
kleiner (nahhhhh)

Plaats reactie