Kerstvakantie 2023 weer uitzonderlijk goed besteedt. De Carbagerun Stress slaat wel een beetje toe en dat heeft ook dit jaar weer geresulteerd in een kerstvakantie in de schuur.
Vorig jaar kochten we de XJ een 4-tal weken voor vertrek, en toen bleek er echt van alles aan te mankeren. DUS DAT NOOIT WEER!
12 maanden later staan we dan toch weer, met nog 4 weken te gaan, te stressen over de XJ en de start van de Carbagerun.
Na de bombshell van vorige keer, de aankoop van een tweede XJ, ben ik toch wel even verplicht om de redenering achter dit witte stuk verdriet te delen. Want wees gerust, deze blijft niet.
De blauwe staat in het voorjaar van 2024 een spuitbeurt te wachten, omdat de auto nu toch niet reflecteert hoeveel geld, bloed en zweet er in zit. Willen we dat iets beter naar uiten, in de vorm van een spuitbeurt.
Nu hebben wij het geluk dat binnen ons bedrijf we de beschikking hebben over 3 spuiterijen. Dus uitbesteden is heel goed mogelijk, maar ik wil het graag zelf doen. Ik heb 0 ervaring met auto's spuiten en strak maken. Maar ik wil het wel een keer gedaan hebben en wat is er dan beter dan een auto die toch niet heeeeeel netjes hoeft te zijn. Want we schuren toch wel weer langs een tak of boom in het terrein.
Kortom, de XJ gaan we zelf spuiten.
Maar onze deur bevat een deuk. De ramen zijn niet heel goed, de motorkap is gebutst. De kofferklep doorgezakt, de raamranden zullen vast iets van roest hebben als we de ruiten eruit halen en ook de dakrand achter is niet echt houdtbaar op deze manier.
Enter de witte XJ.
100.000km gelopen, van onderen snot verrot, maar nog wel erg nette deuren, kofferklep, motorkap, interieur, raamlijsten en voldoende harde stukken om de rotte plekken in de blauwe XJ op te vullen. En het mooie is, ik kan gewoon rustig beginnen met strak maken van de deuren, achterklep, motorkap etc, zonder de blauwe in gesloopte toestand neer te zetten en er dan achter te komen dat we toch geen tijd hebben om te spuiten.
En als we de blauwe dan kaal trekken, hoef ik mij alleen te focussen op de roestreparaties die aan het licht komen. tijdens het slopen. (famous last words)
Maar voordat het zover is, moet eerst de blauwe XJ af.
Dus, op de laatste werkdag van het jaar. Vanuit huis de XJ meegenomen naar het werk.
Ik moest 's ochtends wat prive zakelen regelen, vandaar dat we pas in het daglicht vertrokken. En uiteraard ben ik dan chauffeur, dus stoppen voor een broodje bal met 2 pompjes mayo bij de pomp.
Na werktijd beide wrakken binnen gezet en de eerste spullen van de witte gedemonteerd. (Achterlichten, snorkel, interieurdelen)
Vervolgens alle nieuwe onderdelen uitgelegd om plan de campagne te kunnen maken. Want echt weinig werk ging het niet worden.
Wat we hier zien:
- Nieuwe langsliggers voor de vooras
- Nieuwe bumpstops achter
- Nieuwe bumpstops voor
- Nieuwe veer-isolatoren voor
- Nieuwe baksteun
- Nieuwe Motorsteunen
- Nieuwe fuseekogels
- Nieuwe PU bussen voor de achteras / achterveren
- Nieuwe PU bussen voor de vooras
- Nieuwe kogels voor de stuurstangen.
- Snorkel
Wat er niet op de foto staat:
- Nieuwe olie
- Nieuwe filters
- Nieuwe carterplug
- Nieuw slot voor m'n reservewielhouder
Om nog maar weer even het 1000,- euro budget te benadrukken van een carbagerun auto
Allereerst begonnen met de auto op de brug te zetten en alles te bekijken van 2 dagen offroaden.
Valt toch nog heel erg mee, hoe smerig hij was van onderen.
oh wacht, dit lag op de grond tijdens die foto.
En zo begon de eerste, van velen, keren dat ik tijdens de vakantie geveegd heb.
Even snelle overvlucht van de werkzaamheden in foto-vorm.
verlate-adventsviering gehouden:
Nieuwe bussen in de veren en shackels:
Oude vs nieuwe baksteun:
Oude vs Nieuwe reactiestangen:
Slot in de reservewielhouder gemaakt:
Ik denk dat de vorige eigenaar veel onderhoud aan de auto heeft gedaan......
Met het nodige geratelspan, de vooras in m'n eentje er weer onder gemanouvreerd:
Vervolgens de positie bepaald van de snorkel:
En gemonteerd, afgekit en wel!
Toen was het tijd voor de ledbalk. Jazeker, die zit hier gewoon met een houten balk onder het dakrek geklemd om de definitieve positie te bepalen.
Ik kwam er met de 3D scanner nog niet helemaal uit (de tekening werd veel te zwaar voor in solidworks, dus dan maar oldskool met de hand werken).
Gewoon lekker CAD'en (Cardboard Aided Design voor de Niet-Project-Binky kijkers) en dat karton omzetten naar staal.
Vervolgens de auto achteruit de brug afgereden, omdat we de 29e naar de crossbaan naar Heerde zouden gaan.
Ziet er toch wel goed uit zo:
Uiteindelijk kregen we een berichtje dat Heerde niet door zou gaan, omdat er teveel regen is gevallen. Opzich wel logisch, maar toch wel beetje zuur.
Maar die teleurstelling werd automatisch, alsof hij het kon ruiken, omgebogen naar een geluksmomentje. Want de Cherokee was onder eigen kracht de brug afgereden. Maar vertikte het om daarna weer te starten.
Een harde klap op de startmotor deed ook geen wonderen, maar overbruggen met een schroevendraaier wel.
Dus een belletje naar de lokale automaterialenzaak later, was ook dat probleem weer opgelost.
Gelijk ook de afgebroken O2-sensor meevervangen. Want die 89 euro is het verschil ook niet meer. En dan hebben we tenminste een poging gedaan om door de APK te komen qua uitstoot
En alsof dat nog niet genoeg was, vond ik dat de auto bij het aanspringen een ontzettend harde metalen tik gaf dat uit het motorblok leek te komen.
Al spelend met het gas, kwam ik erachter, dat de auto vanaf 3k toeren bij gas los, ontzettende doffe klappen gaf. Alsof de krukaslagers er volledig uit lagen.
Omdat we toch de 29e al niet gingen halen, de carterplan er maar onderuit geschroefd om te kijken wat er gesneuveld was.
Snelle inspectie wees niks uit.
De 4.0's staan erom bekend dat de zuigers door kantelende zuigers nog wel eens beschadigen aan de onderkant.
Maar die waren allemaal intact.
Axiale speling op de drijfstanglagers? Minimaal en gelijk over alle 6.
Radiale speling op de drijfstanglagers? Geen merkbare speling of geluid.
Alle lagerkappen nagetrokken met een momentsleutel, stonden ook allemaal keurig op moment.
De carterpan schoongemaakt, hier kon ik ook geen lagermateriaal of ander metaal ontdekken.
De oude olie die er af kwam door een fijne zeef gehaald. Niks te vinden.
De nieuwe olie, die er dus echt nog geen enkele km in zat, door een fijne zeef gehaald. Ook helemaal niks.
Zeef van de oliepomp ook brandschoon.
Daaruit geconcludeerd dat er geen motorschade is aan de onderkant van het blok. Dan kan het nog in de kleppen / klepstoters etc zitten.
Alvorens de boel uit elkaar te trekken, even de automaterialenzaak gebeld met de vraag of ze een kleppendekselpakking konden regelen.
Omdat dit niet meer te realiseren was in 2023, maar besloten de bovenkant niet uit elkaar te trekken en het gewoon even aan te zien.
Een eerdere compressietest dit jaar, had namelijk een mooi resultaat over alle 6 de cilinders. Dat ik het wel vertrouwde om er gewoon mee door te rijden. Want je wil toch kilometers maken alvorens je hem: "Betrouwbaar" acht.
's avonds kon ik niet echt slapen, want stress of de auto wel betrouwbaar zou zijn. En de reis richting Helsinki via de Poolcirkel vind ik te mooi om te laten schieten door een auto die niet functioneert.
Terwijl ik zit te Googlen en Youtuberen over mogelijke problemen met de cherokee's, kom ik op een filmpje terecht van iemand die het geluid beschrijft wat ik ook heb.
- Onder acceleratie geen geluid
- Geluid stevig hoorbaar tijdens starten
- Geen vermogensverlies
- Klinkt alsof je motor uit elkaar is geknalt.
- Geen lagerdelen in de pan.
Met als conclusie: "Veel voorkomend probleem met de 4.0's is dat ze tussen de 150.000 en 200.000 mijl last krijgen van lostrillende Flexplate bouten.
Terwijl het filmpje speelt, schiet de eerste interne gedachte mij door de kop:
JA GODVERDOMME IK GA DIE BAK NIET LOSHALEN
"Jeep has made it easy to inspect these bolts, by using the inspection cover on the underside of the bellhouse"..
Van hartslag 90 naar 180 en terug naar 90 in 2 seconden.
Toch maar even checken..
De volgende ochtend de Jeep op 2 bokjes gereden, inspectieplaat eraf en met de hand gevoeld...
Allemaal zijn ze losgelopen. Niet heel ernstig, maar 2 bouten kijken toch echt al een stuk uit de starterkrans.
Stuk voor stuk er even uitgedraaid, schoongemaakt, locktite eraan en vastgezet op moment.
Zijn toch wel de momenten dat je dankbaar bent voor het internet en voor een brug, want mijn god wat is op de grond werken kut als je een brug gewent bent.
Nadat ze weer vast gezet zijn, alles weer dichtgemaakt is even geprobeerd. Weg geluid!
En nu is de stress weg?
Nee. Ik moet nog APK fixen. Pas daarna ben ik XJ-stressvrij.
