VW Tiguan Highline, 2.0TDI 150pk DSG, R-line

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Macboy

Re: VW Tiguan Highline, 2.0TDI 150pk DSG, R-line

Bericht door Macboy » 16 jan 2017, 23:40

Haha dat zoeken naar de opvolger kan nooit snel genoeg beginnen !

ErikS

Bericht door ErikS » 17 jan 2017, 07:58

Heb je al een Golf R variant naar het zin gevonden? ;-)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 17 jan 2017, 13:18

LOL! Nee, nog niet... Maar hoe bevalt ie? Nu een 1000km gereden waarvan een fiks aantal in slecht weer, sneeuw, ijs, etc. Dan is adaptieve CC gewoon helemaal niets. Radar viel steeds uit en de CC was onbruikbaar. Tenminste, ik heb niet gevonden dat je zonder het adaptieve op de CC kunt rijden. Dan de adaptieve LED plus verlichting. Had ik ook op de bmw (xenon) en kreeg ik regelmatig een seintje en dan pas schenen ze de andere kant op. Dacht dat dit bij VW beter voor elkaar zou zijn. Nieuwere technieken, LED, camera's etc. Maar nee hoor, nog steeds zo nu en dan een seintje dat ik te fel ben :-). Collega met een V60XC zegt dat ie er nooit last van heeft... zal wel. LED geeft wel een fijne bak licht, dat wel. Nu ik toch bezig ben; verkeersbordenherkenning doet het niet. Schijnt bekend te zijn dat dit in NL niet werkt voor de Tiguan. Men is bezig met een oplossing... tja. Ook mis ik toch hier en daar wat instellingen in kleur en/of contrast in de diverse meters. Het is allemaal erg zwart en wit, geen warme kleuren. Maar ook hier, nog niet kunnen vinden dus wie weet. Verder zijn er nog wat zaken die ik niet goed uitgezocht heb of die me niet verteld zijn en onder de categorie "jammer maar helaas" vallen. Ik heb de navi Discover Media genomen ipv Pro. Kun je dus niet gelijktijdig je navi in het Active info display en het scherm zetten. Het is of. Wist ik niet :) En ik moet de auto met de sleutel starten, ik dacht met een knop... Bewust keyless access niet genomen maar dat betekent dus ook starten met de sleutel, wist ik ook niet :tooth: Maar ach, kniesoor die daar op let.
Dan de auto zelf, het rijden. Dit gaat allemaal zoals je van zo'n auto verwacht. Zonder drama en zonder echte fun. De DSG is snel en soepel, ik mis de ZF8 van BMW niet. De motor loopt ook mooi, wel wat meer lawaai in het interieur maar zal ook aan de prijsklasse liggen. Niet storend maar je merkt het als je van de ene in de andere stapt, meer niet. Auto staat nu op 18" winterwielen (van een Audi Q3) en dan is de "wauw" factor al een heel stuk minder. Ding moet echt op die bredere en grotere 19" staan wil het wat lijken :D Verbruik op de eerste tank was 1:13,8, hoop toch wel dat dat wat beter wordt. Van de week weer tanken dus ff zien. Ik dwaal weer af. Maar de auto rijdt verder prima, zit goed, mooie stoelen en materialen, niet veel mis mee maar dat is gewoon WW verkeer met max een 110km/u. Volgende maand wintersport, dan nog eens weer oordelen.
Dus staat de configurator al aan? Ja, altijd! Maar ik heb nog niet de behoefte om naar wat anders te kijken al zal dat ongetwijfeld binnen afzienbare tijd gebeuren, dat weet ik toch wel van mezelf. Ik zou best eens een auto willen kiezen wat een blijvertje zou zijn, nog steeds niet gelukt. Ook niet met de F11 5-serie... mss toch maar eens een MB CLS overwegen :tooth: Maar zoals zo vaak, bezit vd zaak, einde vermaak... Zal ook wel voor een CLS opgaan. We zullen het zien! Voorlopig is het toch eigenlijk wel een prima ding hoor, die Tiguan :D

allen

Bericht door allen » 17 jan 2017, 13:43

Ik zie nergens een vermelding dat de Tiguan een stuk ruimer is? Verbazingwekkend, want vanwege de buitenafmetingen van de F11 ben ik nu al een week op zoek naar binnenruimte. Net alsof de heren van BMW kunnen toveren. Was dat de reden waarom je de VAG configurator had aangeslingerd?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 jan 2017, 13:50

Ik lees op het Skoda forum hetzelfde over de ACC, eigenaren van de Superb hebben dat ook en kunnen niet kiezen voor CC en geen ACC. Het is of aan, of alles uit. Knap irritant lijkt me.

JP

Bericht door JP » 17 jan 2017, 13:55

Ik zou eens langs gaan bij iemand die wel raad weet met een computer en VCDS/Vagcom, bijvoorbeeld Mark van Lowering

Bram

Bericht door Bram » 17 jan 2017, 13:59

Daar ga ik zaterdag langs voor een setje hulpveren, update van het navigatiesysteem en aanpassingen in m'n maxidot.

Arthur

Bericht door Arthur » 17 jan 2017, 14:48

Wil je dan eens voor me vragen, Bram?

En Allen, ik wilde weer wat anders en vond de Tiguan een mooie auto. Overigens heeft deze, op papier een ruimere kofferbak dan de F11 ;-) Zit en beenruimte, achter, is ook goed voor elkaar. Achterbank is instelbaar, zowel rug als zitting. Handig. Ik kan ruimschoots achter mezelf zitten en dan kan ik zelfs de achterbank nog wat naar voren schuiven. Of de bestuurdersstoel naar achteren :tooth:

Bram

Bericht door Bram » 17 jan 2017, 14:57

Dit is wat hij erover zegt op het Skoda forum:

"De cc werkt in dit geval niet zonder de sensor. Dit omdat de sensor er onderdeel van is. Het kan uitgevinkt worden maar dan heb je geen acc meer en vermoed dan ook geen cc maar dat zal de bedoeling wel niet zijn".

Een ander geeft deze oplossing:

"Ik had het laatst ook en heb toen de ACC omgeschakeld in limiter en op de gewenste snelheid ingesteld, werkt praktisch hetzelfde als een ouderwetse CC".

Arthur

Bericht door Arthur » 17 jan 2017, 15:02

Okay, thnx. Dat heb ik ook en zal ik eens proberen!

Arthur

Bericht door Arthur » 17 jan 2017, 20:27

En dat werkt niet. Tenminste, niet als CC. Wel om een max ingestelde snelheid te rijden met je voet op het pedaal.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jan 2017, 00:38

Leuk verslag ! Nu nog wat meer fotos erbij graag :thumbup:

En waarom wilde je geen keyless go ??

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2017, 06:51

Apart, heb ook ACC op mijn Golf 7 en het werkt perfect. Heb werkelijk nog nooit gehad dat het niet functioneerde, gebruik het toch bijna elke dag.

JP

Bericht door JP » 18 jan 2017, 07:07

Bram schreef:Daar ga ik zaterdag langs voor een setje hulpveren, update van het navigatiesysteem en aanpassingen in m'n maxidot.
Goeie kerel die Mark. Heeft mijn Golf rondom verlaagd met een Eibach prokit. Door zijn kunde was hij binnen 1uur klaar ! Voor Vagcom aanpassingen wil ik nog eens terug.

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jan 2017, 11:05

Wouter, dat was tijdens sneeuw en mist. Ik denk sneeuw en ijsvorming op het embleem (radar). Verder werkt het systeem, an sich, prima. Alhoewel, ik bedenk me net dat ik ook al een keer aan het afremmen was terwijl m'n voorganger op de uitvoegstrook reed... Leuk dat het erop zit maar voor het mooie had zou het uit te schakelen moeten zijn naar gewone CC.

Macboy, omdat men blijkbaar makkelijker signalen opvangt van die keyless systemen en dat de verzekeringsmaatschappijen daar soms extra eisen aan stellen. Dus dacht, dan druk ik gewoon op het knopje vd sleutel :-) Dat ie daarna in het contact moet... Niet zo'n probleem hoor, maar geeft wel weer dat je niet zo maar iets moet aannemen. Geldt ook voor de "driving profiles" bij het samenstellen een mooie foto gezien met een draaiknop naast de DSG. Geldt alleen voor 4-motion, ik heb een "mode" drukknop naast de pook. Ik heb niet verder gevraagd, verkoper(s) niet verteld.

allen

Bericht door allen » 18 jan 2017, 11:33

Denk dat het verder bijna onmogelijk is voor een verkoper om echt 'alles' te vertellen?
Starten met sluitel is niets mis mee. Heeft het gelijk een mooie plekje in de auto. ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2017, 12:03

Haha idd met dat keyles moet je alleen maar elke keer denken waar je je sleutel neerlegt :mrgreen:

1 van de moderne dingen die ik nooit zo goed begrepen heb... of je nou op een knop drukt of de sleutel omdraait allebei 1 handeling. Maar met die knop moet je een electronisch stuurslot maken en een extra regel apparaat etc onnodig complex en duurder te maken dan een mechanisch slot...

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jan 2017, 12:21

Is ook geen probleem, was alleen ff verrast.
En net nog ff de ACC getest bij op- en afritten, werkte nu feilloos. Logt er mss net aan hoe de bocht/afrit erin ligt en wat de radar ziet. Vind alleen jammer dat met sneeuw en opvriezende mist de radar het niet doet en daarmee de gehele CC. Dat de radar dan "vervuild" is en niks ziet snap ik wel maar laat me dan op de gewone CC verder rijden. Of ben ik dan onveilig bezig?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2017, 12:24

Tja onveilig is misschien een groot woord. Nou ben ik soweiso geen cc rijder maar bij mist en gladheid etc heb ik liever zelf de controle over het gaspedaal zodat je sneller kan reageren bij eventuele slip

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jan 2017, 12:28

Zal eens kijken of er ook iemand meer Noordelijker zit :wink: Achterlichten aan bij DRL heb ik al. Nu start/stop nog uit, dat zijn de belangrijkste items, voor mij.
JP schreef:Ik zou eens langs gaan bij iemand die wel raad weet met een computer en VCDS/Vagcom, bijvoorbeeld Mark van Lowering

Arthur

Bericht door Arthur » 18 jan 2017, 12:30

Kan ik inkomen. Blijft jammer dat je, in andere situaties, niet kunt schakelen tussen ACC en CC.
Martijn_bmw schreef:Tja onveilig is misschien een groot woord. Nou ben ik soweiso geen cc rijder maar bij mist en gladheid etc heb ik liever zelf de controle over het gaspedaal zodat je sneller kan reageren bij eventuele slip

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2017, 12:34

Dat is inderdaad wel jammer! Ook in andere situaties kan het soms handig zijn zonder de acc optie te rijden

WestR32

Bericht door WestR32 » 18 jan 2017, 12:58

Hele gave bak!

Voor wat betreft de CC bij sneeuw en ijs.. zou ik niet doen. Sneeuwhopen kunnen je auto plots een beetje afremmen. De CC zal dan gas bij willen geven om op snelheid te blijven. Is dat stukje wrijving daarna weg en komt er toevallig een stukje ijs kun je in combinatie met plots wat meer gas geven de controle over je auto verliezen. De hulpsystemen zullen je dan vast wel uit de slip proberen te houden, maar voorkomen is beter dan genezen in mijn optiek. (correct me if im wrong)

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 18 jan 2017, 13:18

Mijn CC schakelt uit bij gladheid kwam ik achter.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 jan 2017, 13:39

Arthur schreef:Wouter, dat was tijdens sneeuw en mist. Ik denk sneeuw en ijsvorming op het embleem (radar). Verder werkt het systeem, an sich, prima. Alhoewel, ik bedenk me net dat ik ook al een keer aan het afremmen was terwijl m'n voorganger op de uitvoegstrook reed... Leuk dat het erop zit maar voor het mooie had zou het uit te schakelen moeten zijn naar gewone CC.
Ja, je hebt gelijk. Dat laatste is mij in totaal ook een keer of 2/3 gebeurd, dat de auto afremde voor een auto op de uitvoegstrook. Dus helemaal feilloos is het inderdaad niet. Verder geen last gehad van regen of mist. Juist in de mist vind ik het ook ideaal, gewoon de ACC met z'n radar aan, die ziet verder dan ik. :) Hiermee nog geen problemen gehad.

Maar het is idd. wel apart dat het systeem zonder het 'adaptieve' deel helemaal niet kan functioneren, ook niet als ouderwetse CC. Zal wel voor de Marco Bakkers van deze wereld zijn. :)
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 18 jan 2017, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie