
E39 530i Touring
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Als het werkt wel. 

-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Haha, inderdaad. Komt wel weer goed hoor. Is niet een heel complex gebeuren lijkt mij. Zit gewoon een lekje ergens.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Gelukkig vat je het luchtig op, die verhalen over compressorstoringen zullen veelal verschrikkelijk opblazen zijn op fora.
Eenmaal opgelost is er waarschijnlijk geen vuiltje meer aan de lucht. En zo wel kun je hier op het forum altijd wat stoom afblazen

-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Pun intended?Gelukkig vat je het luchtig op

Compressor zelf werkt perfect, die pomp de auto binnen de korste keren omhoog. Alleen zakt ie daarna weer langzaam. Duurt echt wel een paar uur voordat ie weer helemaal naar beneden hangt. Je kan nergens ontsnappende lucht horen, maar met wat zeepwater vond ik uiteindelijk bij dat koppelblokje toch lekkage.
Dat de oude luchtbalgen niet het probleem waren maakt het enerzijds jammer dat ik ze vervangen heb. Anderzijds misschien maar beter zo want dat had toch een keer gemoeten, het waren de originele nog.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Die vraag kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen

-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Probleem is nog altijd niet opgelost, gedurende een nacht zakt de linker achterkant nog steeds helemaal tot op de bump-stop. Het moet een heel klein lekje zijn anders zou het veel korter duren.
Blauw en rode leiding blijven verdacht maar er is geen lekkage meer waarneembaar.
Ik lees ook e.e.a. over de reservoirs. Vervangen is een klusje omdat ze boven het subframe zitten.

Ik rij er voor nu zelf maar even mee, eigenlijk in de hoop dat het lek erger wordt en ik het makkelijker kan vinden. Het is nu zeker niet zo dat de compressor constant loopt dus doorbranden zal wel meevallen. Eigenlijk hoor ik 'm bij een rit van 30-40 km alleen even lopen na het starten om de auto weer op hoogte te krijgen.
Blauw en rode leiding blijven verdacht maar er is geen lekkage meer waarneembaar.
Ik lees ook e.e.a. over de reservoirs. Vervangen is een klusje omdat ze boven het subframe zitten.
Ik rij er voor nu zelf maar even mee, eigenlijk in de hoop dat het lek erger wordt en ik het makkelijker kan vinden. Het is nu zeker niet zo dat de compressor constant loopt dus doorbranden zal wel meevallen. Eigenlijk hoor ik 'm bij een rit van 30-40 km alleen even lopen na het starten om de auto weer op hoogte te krijgen.
-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Ik moet vanavond nog maar eens met die rode en blauwe leiding klooien. Toen ik de blauwe en rode leiding omwisselde zakte de andere kant van de auto. Daarmee is lekkage van de reservoirs eigenlijk al uitgesloten.
Van een ander forum:
1. swap the red and blue gas line on top of the bag ---> if sagging goes from left side to right side then the leak is upstream (either at the connector next to the battery or at the compressor)
2. swap the red and blue gas line at the connectors next to the battery ---> if sagging goes from left side to right side then the leak is upstream (at the compressor)
3. swap the red and blue gas line on top of the solenoids of the compressor ---> if sagging goes from left side to right side then the leak is inside the solenoid.
Maar eens proberen!
Van een ander forum:
1. swap the red and blue gas line on top of the bag ---> if sagging goes from left side to right side then the leak is upstream (either at the connector next to the battery or at the compressor)
2. swap the red and blue gas line at the connectors next to the battery ---> if sagging goes from left side to right side then the leak is upstream (at the compressor)
3. swap the red and blue gas line on top of the solenoids of the compressor ---> if sagging goes from left side to right side then the leak is inside the solenoid.
Maar eens proberen!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Ik hou dit even in de gaten. Heb een X5 staan die ook zakt. Wel is waar na een week ofzo pas maar hij zakt wel.
Die auto heeft het ook gehad dat ie zakte in een nacht en toen was de blauwe leiding doorgeknaagd door een of ander beest. Dat zag je zo net want er zat een kap onder de auto waar de leiding achter loopt.
Die auto heeft het ook gehad dat ie zakte in een nacht en toen was de blauwe leiding doorgeknaagd door een of ander beest. Dat zag je zo net want er zat een kap onder de auto waar de leiding achter loopt.
-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Hoi Martin,
De rode en blauwe luchtleidingen blijven bij een E39 in de auto. De enige leidingen die wel buiten de auto lopen zijn degene naar de lucht reservoirs (die dikkere zwarte die je in bovenstaande foto kunt zien). Maar ik denk lekkage daarvan dus al uitgesloten te hebben gezien het zakken van kant veranderd als ik de blauwe en rode leidingen in de auto omdraai (bij punt 2).
Er zijn dus drie punten van mogelijke lekkage zoals hierboven beschreven.
1. aansluitingen bovenop de luchtbalgen.
2. aansluitingen bij het koppelstuk in het rechter achterscherm
3. aansluitingen op de compressor
Als bij omdraaien van de leidingen bij punt 3 ook het zakken van kant veranderd dan zit de lekkage zeer mogelijk in een regelklep op de compressor. Dit schijnt weleens voor te komen, ik heb dat nog niet geprobeerd. Beter eerst zeker weten dat alle koppelingen luchtdicht zijn want alleen die regelklep kost iets van 150 EUR.
Als laatste zou een lek in een blauwe of rode leiding zelf nog kunnen maar dat denk ik niet, zie geen enkele beschadiging.
De rode en blauwe luchtleidingen blijven bij een E39 in de auto. De enige leidingen die wel buiten de auto lopen zijn degene naar de lucht reservoirs (die dikkere zwarte die je in bovenstaande foto kunt zien). Maar ik denk lekkage daarvan dus al uitgesloten te hebben gezien het zakken van kant veranderd als ik de blauwe en rode leidingen in de auto omdraai (bij punt 2).
Er zijn dus drie punten van mogelijke lekkage zoals hierboven beschreven.
1. aansluitingen bovenop de luchtbalgen.
2. aansluitingen bij het koppelstuk in het rechter achterscherm
3. aansluitingen op de compressor
Als bij omdraaien van de leidingen bij punt 3 ook het zakken van kant veranderd dan zit de lekkage zeer mogelijk in een regelklep op de compressor. Dit schijnt weleens voor te komen, ik heb dat nog niet geprobeerd. Beter eerst zeker weten dat alle koppelingen luchtdicht zijn want alleen die regelklep kost iets van 150 EUR.
Als laatste zou een lek in een blauwe of rode leiding zelf nog kunnen maar dat denk ik niet, zie geen enkele beschadiging.
Laatst gewijzigd door RJK op 04 jul 2017, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Vanavond de leidingen bij het ventielenblok op de compressor omgedraaid en jawel, toen zakte de rechterkant. Conclusie, lekkage in het ventielenblok.
Het ventielenblok bestaat uit twee losse ventielen, hier zie je ze zitten (die messing-kleurige dingen met witte lettertjes onderaan)
3E4DAA7D-2DDA-4130-851C-392037CC97F6_zpshy7zrlgo by Reinier Kleis, on Flickr
Het ventielenblok van de compressor afgeschroefd. Er zitten drie leidingen op. De buitenste twee aansluitingen zijn voor leidingen naar linker en rechter luchtbalg. De middelste is de luchtaanvoerleiding vanaf de compressor. Lucht wordt ook door deze leiding afgevoerd door een ventiel open te zetten zonder dat de compressor loopt.
Nadat ik het blok eraf had eens perslucht op de linker en rechter aansluiting gezet. En jawel! Bij de ene lekt ie door naar de middelste aansluiting, bij de andere niets. Een nieuw ventielenblok kopen kan altijd nog, uit elkaar met die meuk
0183759D-8018-4752-8C32-523E4E85F660_zpsinry04tl by Reinier Kleis, on Flickr
Ventielen zelf uit het ventielenblok gehaald, en zie. Bij het ene ventiel steekt de plunjer veel verder uit dan bij de andere. Dat kan de bedoeling niet zijn. Het nog uitstekende plunjertje kon ik soepel indrukken maar de andere ging erg stroef.
7720D1EA-13EB-4F36-AC0B-20979B8F752A_zpsapebjkde by Reinier Kleis, on Flickr
Plunjertjes uit de ventielen gehaald. Het ventiel heeft een koperen of messing cilindertje. Zit allemaal aanslag in.
8EF6E2AD-04A0-4273-9B9E-F3FBB644491F_zpskn6pgqie by Reinier Kleis, on Flickr
En de plunjertjes zien er ook niet erg fris uit. Zoals je kunt zien zit er achter de plunjer een veertje. Die drukt de plunjer weer naar buiten. Naar binnen trekken doet het ventiel. Het o-ringetje is de afdichting tussen ventiel en ventielblok/huis.
BEFBE15C-F577-40A5-8B8B-21403A882D77_zpsuuvbsooq by Reinier Kleis, on Flickr
De cilindertjes in de ventielen voorzichting schoongemaakt met een klein dremel borsteltje (geen foto van). De plunjers met een schuursponsje voorzichtig schoongeboend.
A8B0BABB-9F2A-46AB-9152-51A65D838ABF_zpslq0zysra by Reinier Kleis, on Flickr
Ventielenblok zit weer in elkaar en beide ventielen lijken met perslucht nu dicht. Alles zit ook alweer in de auto en deze staat nu weer op hoogte. En nu maar afwachten wat ik morgen in de garage aantref.
Het ventielenblok bestaat uit twee losse ventielen, hier zie je ze zitten (die messing-kleurige dingen met witte lettertjes onderaan)

Het ventielenblok van de compressor afgeschroefd. Er zitten drie leidingen op. De buitenste twee aansluitingen zijn voor leidingen naar linker en rechter luchtbalg. De middelste is de luchtaanvoerleiding vanaf de compressor. Lucht wordt ook door deze leiding afgevoerd door een ventiel open te zetten zonder dat de compressor loopt.
Nadat ik het blok eraf had eens perslucht op de linker en rechter aansluiting gezet. En jawel! Bij de ene lekt ie door naar de middelste aansluiting, bij de andere niets. Een nieuw ventielenblok kopen kan altijd nog, uit elkaar met die meuk


Ventielen zelf uit het ventielenblok gehaald, en zie. Bij het ene ventiel steekt de plunjer veel verder uit dan bij de andere. Dat kan de bedoeling niet zijn. Het nog uitstekende plunjertje kon ik soepel indrukken maar de andere ging erg stroef.

Plunjertjes uit de ventielen gehaald. Het ventiel heeft een koperen of messing cilindertje. Zit allemaal aanslag in.

En de plunjertjes zien er ook niet erg fris uit. Zoals je kunt zien zit er achter de plunjer een veertje. Die drukt de plunjer weer naar buiten. Naar binnen trekken doet het ventiel. Het o-ringetje is de afdichting tussen ventiel en ventielblok/huis.

De cilindertjes in de ventielen voorzichting schoongemaakt met een klein dremel borsteltje (geen foto van). De plunjers met een schuursponsje voorzichtig schoongeboend.

Ventielenblok zit weer in elkaar en beide ventielen lijken met perslucht nu dicht. Alles zit ook alweer in de auto en deze staat nu weer op hoogte. En nu maar afwachten wat ik morgen in de garage aantref.

Laatst gewijzigd door RJK op 04 jul 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28391
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Leuke rapportage weer! En herkenbaar ik zou ook altijd eerst zon deel uit elkaar slopen om te kijken of het te maken is gewoon uit nieuwsgierigheid en idd wat je zegt nieuwe kopen kan altijd nog!
- Arthur
- Berichten: 42785
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Idd een leuke reportage. Voor mij niet herkenbaar, als de auto moeilijk doet dan is 3x, "uit". Dan ruil ik hem in 

-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Ik ben die ouwe meuk ook weleens beu. Maar kwam tijdens zoektocht over dit probleem ook zat F11 luchtvering problemen tegen dus of nieuwer nou echt beter is. Ja...zolang er nog garantie op zit wellicht. Maar ik heb geen nieuw 5-serie budget.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Nou Arthur neemt zelf voor minder wel afscheid hoor! 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
En en en?? Hou ons niet langer in spanning!! 

-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Hangt nu aan beide kanten door zijn hoeven

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
- Arthur
- Berichten: 42785
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Aii, wel mooi om de diagnose zo te kunnen volgen!
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
+1, eindelijk iemand op internet die wel systematisch storing zoekt 

- jottemj
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Ik heb nog een compressor liggen met ventielblok waarbij het lijkt dat de compressor geen lucht meer lijkt te pompen (slaat wel aan). Heb toen een nieuwe geregeld incl. ventielblok. Ventielblok / solenoïde houdt in ieder geval lucht vast zodra er geen spanning op staat. Als je behoefte hieraan hebt is deze wel voor een schappelijke prijs over te nemen. PB maar bij interesse944-20v schreef: 22 feb 2017, 09:49Hangt nu aan beide kanten door zijn hoevendat wordt een ander ventielenblok regelen.

-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Zeker interesse, PB komt eraan!
-
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Alvast bedankt, we gaan het beleven!
- jottemj
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48
Re: E39 530i Touring - luchtbalgen?
Ben benieuwd!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Camiel, EvdP, Mark 320iS, Martijn_bmw, Wimo en 25 gasten