Bert ///M3 schreef:Jij kijkt vooral naar je eigen portemonee maar als je op een grotere schaal kijkt is een lage olieprijs helemaal niet zo goed voor de economie wereldwijd. Zowel de gevolgen die er uit voor komen, maar het is ook een indicator voor dingen die mogelijk nog komen.
Die transportbedrijven welke diesel en benzine gebruiken halen bijvoorbeeld hun klandizie voor een deel uit de oliesctor. Blijven die weg kost het die sector ook geld. Werknemers die in die sector werken en ontslagen worden die hadden meestal toch wel behoorlijke salarissen, waar de economie ook van profiteerde, kopen nieuwe auto's, geven meer uit in de horeca enz. Die geven ook niks meer uit aan online shopping of bouwen geen nieuw huis en dat zelfde transport bedrijf mist nu ook weer klandizie. Pensioenfondsen van mensen zitten ook vaak in olieaandelen en die zijn ook niet blij dat die koersen aan het kelderen zijn. Om zo maar eens wat dingen te noemen.
Er zijn bijvoorbeeld in de VS hele staten, zoals North Dakota waarvan een groot deel nu in spooksteden veranderd is. Een hoop mensen zijn naar North Dakota gegaan toen de industrie nog booming was, en de lokale bevolking verdiende daar een aardig centje aan mee. Ofwel door in die industrie te werken of wel als eigenaar van een restaurant, hotel, kroeg, toeleverancier etc etc. Dat is dus ook allemaal weg.
Staat er in dat wat ik schreef dat het mij goed uitkomt? hm, ben ik vast vergeten
Natuurlijk is niet iedereen blij, maar wat ik zei 'velen in Europa'
bv zoals te lezen in dit artikel, mede door die lage olieprijs schijnbaar, nu heb ik daar geen verstand van, maar ga er vanuit deze lieden redelijk wat? en de prijs is nu nog lager dan sinds dat artikel uitkwam.
Hoorde zoiets laatst ook nog in het nieuws.
Nederlandse economie groeit vooral dankzij lage olieprijs, eurokoers en rente
http://www.politalk.nl/2015/09/15/neder ... -en-rente/" onclick="window.open(this.href);return false;
daarbij als die olie weer zeg boven de 100 komt, moet dat weer betaald worden door 'velen' en dus het leven
voor velen duurder.