BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
- Hitz
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Het is een mooie auto, met flink wat onbenut prestatiepotentieel. Leuk dat je hem toch hebt laten chippen. Ben benieuwd wat de volgende wordt!
- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Golf bevalt prima, voorlopig even de enige auto, enige wat ik echt mis is het panoramadak maar dat is nooit geleverd op de bluemotion ivm de 14% / 85gramGodspeed schreef:Sorry dat ik het er nog even inwrijf Rody, maar kolere wat gaat zo'n ding met chip af zeg! Ik houd niet alle topics dagelijks meer bij, maar is er al bekend wat er voor terug komt?
En bevalt de Golf je nog steeds goed?
Heb het nooit echt vemeld hier het chippen van de F30 ivm garantie van BMW maar vraag me af of de auto dan wel beter particulier verkocht had....

- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Zet net 2 youtube filmpjes naast elkaar... 0-200 van mijn gechipte ex 320i en 0-200 van een standaard M235i coupe... scheelt echt niks, op 200 ongeveer 10km/u 

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
100pk verschil kan nooit weinig zijn toch ? Dus die 10km/h kan zo 5 seconden zijn en dus meer dan 150m voorsprong. Lijkt me toch niet echt weinig ? Met die theorie is je 320i bijna net zo snel als een Ferrari.
- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Het is 260pk/420nm tegen 320pk/450nm dacht ik.
Ik zit te kijken naar 4 serie cabrio of 2 serie coupe maar als ik dan een x35i neem betaal ik de hoofdprijs, krijg 6 cilinder beleving maar ik vind het niet echt rapper gaan.
Net als de meerprijs van 6500 euro nieuw tussen een 420i en een 428i, vind ik nogal wat.
Zal die filmpjes er eens bij pakken, kan je het zelf zien.... niet dat de 320i gechipt het snelste ooit zou zijn maar ik denk dat het t beste is wat je kunt doen x20i en chip dan zit je voor een duppie vooraan zegmaar.
Ik zit te kijken naar 4 serie cabrio of 2 serie coupe maar als ik dan een x35i neem betaal ik de hoofdprijs, krijg 6 cilinder beleving maar ik vind het niet echt rapper gaan.
Net als de meerprijs van 6500 euro nieuw tussen een 420i en een 428i, vind ik nogal wat.
Zal die filmpjes er eens bij pakken, kan je het zelf zien.... niet dat de 320i gechipt het snelste ooit zou zijn maar ik denk dat het t beste is wat je kunt doen x20i en chip dan zit je voor een duppie vooraan zegmaar.
- martll
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Ik moet mijn zoektocht ook maar iets serieuzer maken denk voor een F30. Helaas hebben er weinig van de eerste bouwjaren flippers.
Was dit een bepaalde optie die alleen mogelijk was in combinatie met een pakket?

- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Je moet dan de sportautomaat hebben, dan krijg je stuurschakeling erbij.
De gewone automaat kan je ook met coderen als een sportautomaat laten reageren alleen heb je dan niet het pookje en de flippers.
De gewone automaat kan je ook met coderen als een sportautomaat laten reageren alleen heb je dan niet het pookje en de flippers.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
blok van jou was idd wel heel snel met chip knot
zat er toen ook een beetje beleving in?
ik heb laatst op mijn werk een F30 320i gereden eventueel voor mezelf.
Maar zo standaard vond ik het wel echt een doodsaai apparaat
geluid van ee koffiemolen bij stationar en onderweg hoor je gewoon niks.
en ook door de toeren heen geen enkele beleving... het was echt een afknapper tov mijn M54 blok.
maar wellicht dat met chip en een bmw PP pijp er onder je al een heel andere auto voor de deur hebt staan

zat er toen ook een beetje beleving in?
ik heb laatst op mijn werk een F30 320i gereden eventueel voor mezelf.
Maar zo standaard vond ik het wel echt een doodsaai apparaat

en ook door de toeren heen geen enkele beleving... het was echt een afknapper tov mijn M54 blok.
maar wellicht dat met chip en een bmw PP pijp er onder je al een heel andere auto voor de deur hebt staan

-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Knot, het is natuurlijk niet echt eerlijk om een x20i met chip te vergelijken met een x35i zonder chip, zet ze gechipt en ongechipt naast elkaar en de verschillen blijven enorm.
Zo'n x35i vraagt ook gewoon om een chip, dan zijn het compleet andere auto's. een M235i met een pure stage setup is natuurlijk helemaal leuk
https://www.youtube.com/watch?v=-v1dRO3Ja4Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo'n x35i vraagt ook gewoon om een chip, dan zijn het compleet andere auto's. een M235i met een pure stage setup is natuurlijk helemaal leuk

https://www.youtube.com/watch?v=-v1dRO3Ja4Q" onclick="window.open(this.href);return false;
- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Hij was rapper maar geluid niet veel anders, behalve dat het meer aangenaam klinkt als een auto sneller in de toeren klimt.
Feit blijft dat je een x35i wil hebben maar een x20i is gewoon stukken goedkoper.
320i 41k
330i 46k
340i 55k
Wat is bedoel met gechipt/ongechipt is natuurlijk gespiegeld tegen het spaarvarken.... als je met 41K + 600 euro sneller bent dan 46k en bijna net zo snel als 55k....
Feit blijft dat je een x35i wil hebben maar een x20i is gewoon stukken goedkoper.
320i 41k
330i 46k
340i 55k
Wat is bedoel met gechipt/ongechipt is natuurlijk gespiegeld tegen het spaarvarken.... als je met 41K + 600 euro sneller bent dan 46k en bijna net zo snel als 55k....
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
het is tegenwoordig financieel idd heel interessant om een "wat mindere" uitvoering te kopen en dan een rondje langs de chipboer te doen.
zo had ik een vriendin van mij ook aangeraden een 116i te nemen, technisch gelijk aan 118i en met chip kuurtje 200 pony's onder de kap

zo had ik een vriendin van mij ook aangeraden een 116i te nemen, technisch gelijk aan 118i en met chip kuurtje 200 pony's onder de kap

- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Ze kan zelfs beter nog de 114i nemen!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
qua motor wel idd, maar ze waren vaak erg karig uitgerust.
sportstoelen, climate en nav/bt waren een absolute must
sportstoelen, climate en nav/bt waren een absolute must

- veejay
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Ik rij al 2.5 jaar een 328i zonder chip want hij is snel zat. Ik had destijds ook een 320i gereden maar miste power in de lage toeren.
Laatst een 340i proefgereden en vroeg me af waar die extra peekaas waren, ik vond de 6 cylinder sound ook niet echt kippenvel bezorgend (er zat wel een Akrapovic onder maar daar stoorde ik mij aan bij 'normaal' rijden. Hij was te aanwezig brommend in de auto).
Ik denk dat ik deze maar blijf rijden tot ie uit elkaar valt.
Laatst een 340i proefgereden en vroeg me af waar die extra peekaas waren, ik vond de 6 cylinder sound ook niet echt kippenvel bezorgend (er zat wel een Akrapovic onder maar daar stoorde ik mij aan bij 'normaal' rijden. Hij was te aanwezig brommend in de auto).
Ik denk dat ik deze maar blijf rijden tot ie uit elkaar valt.
- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Een 114i was toch ook als HE en sportline of M sport te krijgen?
En idd 328i heb ik ook gereden eerst, ruim voldoende, daarna de 320i blind gekocht ongereden, met chip perfect, zonder niet snel maar acceptabel. 335i is wel sneller maar vind het de bizarre bedragen niet waard...
En idd 328i heb ik ook gereden eerst, ruim voldoende, daarna de 320i blind gekocht ongereden, met chip perfect, zonder niet snel maar acceptabel. 335i is wel sneller maar vind het de bizarre bedragen niet waard...
- Joy
- Berichten: 10874
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Martijn, ik denk dat je in een F30 niet de klik zult vinden die je met oudere BMW-modellen hebt. Het is een goed product maar ook vrij emotieloos. Prima voor de dagelijkse inzet en tov concurrenten een goed sturende auto, maar geen auto waar je op je vrije dag je autohart mee gaat opladen. Hoort een beetje bij de tijd, de concurrentie is niet veel anders.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Ik heb idd ook een beetje dat gevoel. Jammer dat alle merken die kant opgaan... Gemiddeld gezien zal men het toch als een verbetering zien denk ik? Anders zouden merken niet zo bouwen lijkt me.Joy schreef:Martijn, ik denk dat je in een F30 niet de klik zult vinden die je met oudere BMW-modellen hebt. Het is een goed product maar ook vrij emotieloos. Prima voor de dagelijkse inzet en tov concurrenten een goed sturende auto, maar geen auto waar je op je vrije dag je autohart mee gaat opladen. Hoort een beetje bij de tijd, de concurrentie is niet veel anders.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
aangezien ik toch het idee heb dat mijn volgende auto misschien wel een N20 motor heeft en ik sws wel benieuwd was ben ik ook wat verder in de materie gedoken.
Er zijn toch wel verschillen in het N20 blok:
Door de andere software en hogere compressie verhouding is de turbodruk maar 0.55bar ipv 1.15bar
Ik vraag me met deze info af of die 260pk die ze makkelijk uit de 320i chippen wel zo veilig is icm de minder sterke zuigers en hogere compressie verhouding (als je wil dat het blok echt lang blijft leven, voor het half jaartje dat knot een auto in bezit heeft zal het niet uitmaken
)
mocht iemand nog verder willen lezen:
http://mywikimotors.com/bmw-n20/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.f30driver.com/forum/showthread.php?t=966132" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn toch wel verschillen in het N20 blok:
N20B20O0 (2011 – present) is a base modification with compression ratio 10 and turbocharger boost pressure operation 17 psi (1.15 bar). It produced 245 HP at 5,000 rpm and 350 Nm at 1,250-4,800 rpm. It is used in BMW 28i models.
maar uiteraard ook heel veel onderdelen wel exact gelijk:N20B20U0 (2011 – present) is a version with high compression ratio which is up to 11. Turbocharger operates at 8 psi (0.55 bar) of boost pressure using exhaust system of smaller diameter. It produced 184 HP at 5,000 rpm and 270 Nm at 1,250-4,500 rpm. It is used in BMW 20i models.
Verschil zit hem dus voornamelijk in andere software (duh) hogere compressie verhouding 1 op 11 vs 1 op 10 door andere zuigers (die van de 328i schijnen ook sterker te zijn) en een uitlaat met kleinere diameter op de 320i.Shared engine components between F30 320i and 328i
Cylinder head - PN 11127624778
Connecting rods - PN 11247624616
Crankshaft - PN 11212212762
Intake manifold - PN 11617588126
Air box - PN 13717597589
Air filter - PN 13718507320
Intercooler - PN 17517618809
Radiator - PN 17117600520
Throttle body - PN 13547588625
HPFP - PN 13517584461
MAF - PN 13627602038
DME/ECU - PN 12148604210
Exhaust manifold/turbo - PN 11657642469
Door de andere software en hogere compressie verhouding is de turbodruk maar 0.55bar ipv 1.15bar
Ik vraag me met deze info af of die 260pk die ze makkelijk uit de 320i chippen wel zo veilig is icm de minder sterke zuigers en hogere compressie verhouding (als je wil dat het blok echt lang blijft leven, voor het half jaartje dat knot een auto in bezit heeft zal het niet uitmaken

mocht iemand nog verder willen lezen:
http://mywikimotors.com/bmw-n20/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.f30driver.com/forum/showthread.php?t=966132" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tristan
- Berichten: 13427
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
328i heeft opgegeven 245pk maar levert IRL ook zo'n 260pk (op RON98).
Een x35i is sneller, maar is geen wereld van verschil. Alleen een x35i voelt of dat het allemaal geen moeite kost, dan merk ik als ik uit de 328i in de 335i stap. Maar 0-100 scheelt echt heel weinig. 0-200 zal een paar 2 wagenlengtes max zijn.
Een x35i is sneller, maar is geen wereld van verschil. Alleen een x35i voelt of dat het allemaal geen moeite kost, dan merk ik als ik uit de 328i in de 335i stap. Maar 0-100 scheelt echt heel weinig. 0-200 zal een paar 2 wagenlengtes max zijn.
- veejay
- Berichten: 2032
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Mijn ervaring met tunen en dan proberen 2 ton te halen zijn niet zo goed. Vandaar dat ik een auto heb gekozen die af fabriek de pk's heeft die ik wens. De eerste ton zit er al op en geloof mij dat ik de auto goed op de staart trap.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
oh dat geloof ik meteen de 320i zit standard ook tegen de 200pk dacht ik.Tristan schreef:328i heeft opgegeven 245pk maar levert IRL ook zo'n 260pk (op RON98).
Een x35i is sneller, maar is geen wereld van verschil. Alleen een x35i voelt of dat het allemaal geen moeite kost, dan merk ik als ik uit de 328i in de 335i stap. Maar 0-100 scheelt echt heel weinig. 0-200 zal een paar 2 wagenlengtes max zijn.
maar mijn punt is meer dat in eerste instantie het lijkt alsof de N20 motor van de 320i en 328i op software na gelijk zijn maar uiteindelijk blijken de uitlaat en zuigers wel anders. De hogere compressie verhouding door de andere zuigers daarvan vraag ik me nu dan af of het wel op de lange termijn goed gaat met de hogere turbo druk en daarbij behorende hogere tempraturen in de motor....
- Knot
- Berichten: 40280
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
De turbodruk zal bij mijn ex auto ook wel over de 1 bar liggen, als je die ook op 1,15 zet met de hogere compressie dan zou je al bijna op die 260pk zitten.
Ook een 328i zou ik laten remappen, auto zal dan ook vele malen beter oppakken en beter door de toeren lopen dan standaard.
Is ook ergens nog een verhaal gepost hier op DF waarin men de blokjes onderuit haalt en als troep bestempelt maar dat wel met dubbele vermogens dus het houdt altijd ergens op.
Ook een 328i zou ik laten remappen, auto zal dan ook vele malen beter oppakken en beter door de toeren lopen dan standaard.
Is ook ergens nog een verhaal gepost hier op DF waarin men de blokjes onderuit haalt en als troep bestempelt maar dat wel met dubbele vermogens dus het houdt altijd ergens op.
- sitechris
- Berichten: 4900
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Met stage 3 of stage 4 rek je idd wel maximale uit het blok en moet je rekening houden met wat meer kans op slijtage.. Maar met een goede chip (stage 1 of 2) zie ik het probleem niet zo.veejay schreef:Mijn ervaring met tunen en dan proberen 2 ton te halen zijn niet zo goed. Vandaar dat ik een auto heb gekozen die af fabriek de pk's heeft die ik wens. De eerste ton zit er al op en geloof mij dat ik de auto goed op de staart trap.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
- Auto: AR 3.0BIT/ A4 1.8TQ/ GTE
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
Ik ben ook niet zo huiverig voor een tuning via een goeie tuner, De E61 535d hier heeft een goeie 350pk, 750nm en gaat over een maandje over de 4ton. Eigenlijk geen hele bijzondere dingen gehad, en de kabelbreuk kan ik de tuning nou niet echt aanrekenen
Persoonlijk vind ik hem veel beter rijden na de tuning dan voor de tuning, los van het vermogen wat natuurlijk wel een stuk hoger is.
Tuning zou ik altijd aanraden, zeker bij een kwaliteitstuner aangezien die je prima uit kunnen leggen wat de limieten zijn en geven je dan de keuze of je onder/op/over de max wilt. Tot nu toe zijn alle gechipte auto's er hier eigenlijk alleen maar "beter" op geworden: Mooiere loop, motor pakt beter op en vaak net iets langer vermogen.

Persoonlijk vind ik hem veel beter rijden na de tuning dan voor de tuning, los van het vermogen wat natuurlijk wel een stuk hoger is.
Tuning zou ik altijd aanraden, zeker bij een kwaliteitstuner aangezien die je prima uit kunnen leggen wat de limieten zijn en geven je dan de keuze of je onder/op/over de max wilt. Tot nu toe zijn alle gechipte auto's er hier eigenlijk alleen maar "beter" op geworden: Mooiere loop, motor pakt beter op en vaak net iets langer vermogen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28657
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
interessant stukje over de verschillen tussen x20i en x28i:

https://www.facebook.com/atmmchiptuningnl/" onclick="window.open(this.href);return false;
artikel stond op fb van ATM chiptuning.
Ik heb al meer gelezen (-edit- staat meer naar boven in dit topic) dat het enige verschil dus in de zuigers zit, andere legering en andere compressie verhouding. Maar dus wel te vervangen voor x28i zuigers en dan ga je van 184 pony's naar 290 pony's
--- Stage 4 Bmw x20i N20B20 beschikbaar vanaf heden.---
Door middel van aangepaste zuigers te gebruiken in de bmw N20 motoren zijn we erin geslaagd deze motoren aan te passen naar een veilig vermogen van 290pk & 450nm.
De gebruikte zuigers zijn de OEM af-fabriek x28i zuigers, de motoren van de x20i (184pk) zijn identiek aan de x28i (245pk).
Door montage van de andere zuigers met lagere compressie kunnen we aanzienlijk verder gaan met deze motor en bekomen we volgende resultaten:
Origineel: 184pk - 270nm
Stage 4 : 290pk - 450nm
Stage 4 icm turbo upgrade: 320pk - 500nm
Buiten de lagere compressie is het andere voordeel dat de zuigers van de x28i samengesteld zijn uit een andere legering die aanzienlijk sterker is dan de originele legering in de x20i motoren.
Kortom, meer vermogen én betrouwbaarder dan origineel.
Deze aanpassing is mogelijk op alle bmw modellen welke uitgerust zijn met N20B20 184pk motor. Zowel de 1-serie, 2-serie, 3-serie, 4 serie en de 5-serie.
Prijs voor deze aanpassing: € 2.399
(Momenteel nog 3 sets zuigers op voorraad, prijs inclusief turbo upgrade op aanvraag)

https://www.facebook.com/atmmchiptuningnl/" onclick="window.open(this.href);return false;
artikel stond op fb van ATM chiptuning.
Ik heb al meer gelezen (-edit- staat meer naar boven in dit topic) dat het enige verschil dus in de zuigers zit, andere legering en andere compressie verhouding. Maar dus wel te vervangen voor x28i zuigers en dan ga je van 184 pony's naar 290 pony's

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten