Gerwin & Philip op weg naar 24H Nurburgring - gewijzigd -

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gerwin Ring

Re: Gerwin & Philip op weg naar VLN via RCN

Bericht door Gerwin Ring » 07 mei 2013, 23:18

update: dinsdag 30 april. Op zowel de maandagmiddag als op de dinsdag (koninginnedag / kroning dus alleen in de samenvatting gezien) weer met mijn coach philipp eng aan de slag geweest. Was weer superintensief: O dinsdag bijvoorbeeld 6 stints van 5 ronden gereden (30 in totaal, dik 600 km...):

* ronde 1 warmrijden
* ronde 2, 3 en 4 flying (getimede) laps
* ronde 5 uitloop / afkoelronde

Voor iedere stint een aantal doelstellingen / bochten / focus punten besproken. Na de stint, de data uit de logger op de laptop en kijken of we inderdaad de dingen hebben gedaan die we hadden bedacht, en of/hoeveel het ook sneller was dan de voorgaande snelste referentie ronde. Waar we de vorige keer op veel plekken aan de lijn sleutelden ging het dit keer veel meer over "trailbraking" en "brakemodulation". En door het video/data bewijs ook echt dingen die je niet meer vergeet. In een vorige test was mijn beste tijd 7:47 en we hadden als doel 3 seconden te winnen, het werden er uiteindelijk 5. Beste volledige rondje was 7:42, ik had ook nog een rondje dat 2 seconden sneller ging tot schwalbenschwanz waar ik een spin (op het asfalt) maakte. Was ook een beetje het moment om niet verder te pushen die dag :mrgreen:

Sorry voor de beperkte resolutie, komt uit de racelogic logger, video is SD.

Fernando

Bericht door Fernando » 07 mei 2013, 23:34

Allemachtig wat hoek jij die CSL hard die Ring over!!! Maar ook de beelden van de wtcc-auto zien er indrukwekkend uit. Respect! :)

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 07 mei 2013, 23:45

Update: zaterdag 4 mei: RCN 2.

Was een mooie zonnige dag en met het in de afgelopen week geleerde in het achterhoofd goede hoop om de 26 seconden die we vorige keer tekort kwamen op de #1 (gemeten over de 9 sprintronden, dus een kleine 3 seconden per rondje) dit keer veel meer in de buurt te kunnen komen.

Ook de strategie aangepast: proberen in de setzeitronde zoveel mogelijk verkeer vast in te halen, net boven de minimale 8:30 te komen, om dan in ronde 2 de (nieuwe) banden echt warm te rijden, om vervolgens in ronde 3 te kijken of we misschien het ronderecord (van klasse V6) te kunnen verbeteren (7.44).

Na de start dus direct geprobeerd door het verkeer heen te komen. Maar 8.30 lukte echt niet, 8.50 werd het. Sprintronde 1 echt heeel veel verkeer ingehaald, ging ondanks dat vele verkeer al best rap: 7:51. En het leek ook een stuk rustiger voor ronde 3.

Ohja, wat wel vervelend was: ze kwamen er de avond voor de race bij BF achter dat de CSL ca. 40 kg te licht was. Dat was het afgelopen jaar niet zo'n probleem geweest omdat ie niet (steeds) vooraan reed in de RCN, maar ze waren bang (met deze rondetijden) dat er protest zou kunnen komen van andere teams, dus hadden ze 40 kg strafgewicht gemonteerd. Het klinkt raar, maar dat voelde ik ook echt in die eerste twee ronden. Dus ik voelde wel dat als ik snel wilde zijn, ik ook echt een beetje moest pushen.

Dus dat ging ook eigenlijk best lekker, had wel wat verkeer dat weinig tijd kostte en dacht ook echt dat we op weg naar het ronderecord waren. Tot pflanzgarten waar ik 3 auto's tegelijk tegenkwam, ik er nog wel een beetje zigzaggend doorheen cruisede maar uiteindelijk in 4 (ipv 5) het lange stuk na de tweede sprongeheuvel tot aan schwalbenschwanz op kwam. En in de laatste twee bochten (T13) ook nog een (trouwens behoorlijk snelle) e30 tegenkwam. Jammer: 7:46

Maar wat pas echt jammer was, is wat daarna gebeurde. Via de radio had ik inmiddels begrepen dat de #1 uit de vorige race niet snel was vandaag en inmiddels met technische problemen in de pits was geweest. dat ik dus keurig #1 in de klasse lag en zelfs #2 overall. In ronde 4 had ik exact de setzzeit gematched (8:50) en ronde 5 en 6 waren ook snel geweest. Dus in ronde 7 (van de verplichte pitstop) waren we (over de radio) al druk aan het overleggen over de bandenspanning in de achterbanden (die wat te hoog leek), had ik op dottinger hohe al aangegeven dat ik er bijna was om binnen te komen, om vervolgens.. de ingang van de pitstraat voorbij te rijden.

Zelden mezelf zo dom gevoeld! Een leerervaring zullen we maar zeggen. 2000 strafseconden waren het gevolg. Dat ik dan niet allerlaaste was zegt vooral iets over de 6 auto's achter me haha.

Op zich, los van deze domme kostbare fout wel lekker gereden. Overall een stuk sneller dan de vorige race. Strategie lijkt beter te zijn. Na de pitstop constant onder de 7:53 ondanks verkeer en mindere banden. Dus op naar RCN 3 op de vrijdag voor de 24 uur. Ik heb me laten vertellen dat er dan al aardig wat publiek is, lijkt me leuk!

PD power

Bericht door PD power » 07 mei 2013, 23:48

Held, 174 Flugplatz, 200+ door bocht schwedenkreuz :thumbup:

SnakeMind

Bericht door SnakeMind » 07 mei 2013, 23:57

Au! Toevallig hadden Danny en ik het er vanmiddag al over dat het iets zou moeten zijn als een rondje teveel of een stelronde gemist hebben, anders konden we ons die uitslag niet voorstellen...
Erg pijnlijk en een mooi leermomentje :P

daNpy

Bericht door daNpy » 08 mei 2013, 09:07

idd, zelfs die ouwe golf van ons was 45e geworden :P

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 08 mei 2013, 13:53

daNpy schreef:idd, zelfs die ouwe golf van ons was 45e geworden :P
hahaha tja ik weet mijn plaats :thnx:

Andre

Bericht door Andre » 08 mei 2013, 14:02

Gerwin misschien kan je hier nog wat info/ervaring uithalen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAraaybH ... e=youtu.be[/youtube]

Fernando

Bericht door Fernando » 08 mei 2013, 14:55

Ik vind dat filmpje van Uwe Alzen een beetje tegenvallen....

:crazy:

Shakes

Bericht door Shakes » 08 mei 2013, 15:02

Ach het overkomt de beste :mrgreen:

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 08 mei 2013, 20:42

Andre schreef:Gerwin misschien kan je hier nog wat info/ervaring uithalen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAraaybH ... e=youtu.be[/youtube]
Ja ik had het filmpje al gezien, echt te gek de snelheid van die GT3 auto's!!!

En kerb everywhere!!! Echt niet normaal hoe hard de auto er overheen geknald word en dat het nog heel blijft ook. Alex van BF vertelde ook dat de kosten van de GT3 zo (exponentieel) hoog zijn door de enorme krachten die op de ophangingen komen (en na dit soort rondes gewoon 's nachts preventief vervangen / of ge x-rayed moeten worden).

Lijkt me wel echt heel gaaf om (ooit) naar dit soort snelheden toe te groeien...

daNpy

Bericht door daNpy » 08 mei 2013, 22:27

Gerwin Ring schreef:
daNpy schreef:idd, zelfs die ouwe golf van ons was 45e geworden :P
hahaha tja ik weet mijn plaats :thnx:
Haha just kidding hoor :)
Zo zie je maar wat 1 klein foutje kan doen. Wel jammer voor je plaats in het algemeen klassement. Maar ik geloof dat je 1 race mocht missen oid? Anders wordt je langzaamste dus niet meegeteld. Weet het niet zeker hoor.

Met de 24h zijn wij er ook weer bij. Reken maar op veel publiek, de hele week staan daar velen te camperen (waaronder wij) en dat wordt naar het weekend toe steeds drukker.
RCN is dit maal op vrijdag ochtend. Ik ben dit maal niet in de pit, allemaal leuk en aardig maar vaak is dat wat vroeg op staan (600u) terwijl de eerste echte feestnacht daarvoor is. Dus harde muziek tot 2.00u ofzo :P

Wij zwaaien wel vanaf Brunnchen naar je :P

Blijf je nog langer daar of ben je in het weekend al weer weg?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 mei 2013, 23:14

Super topic om te volgen, echt geweldig. :)

Heb je ook nog wel tijd om te ondernemen? :D

Macboy

Bericht door Macboy » 09 mei 2013, 01:26

Echt briljant die WTCC.

Grappig toch dat afslaan en de pit missen: zijn dan ook onvergetelijke momenten :)

MX5T

Bericht door MX5T » 09 mei 2013, 21:37

MX5T Als 7.47 tijdens de eerste test-/trainingsdag dan lukt die <7.44 ook wel als de omstandigheden een beetje meewerken. Succes
Mooie prestatie

Gerwin Ring schreef:. Beste volledige rondje was 7:42,
.
Zeker weten dat dit het filmpje van je 7.42 lap is of loopt de videotijd niet synchroon met de rondetijd.

Als ik het filmpje bekijk zie ik

BtG van 0.16 tot 7.52 = 7.36 (daadwerkelijke BtG +1,5 tot 2 sek voor de lagere snelheid waarmee je onder de bridge doorgaat ca 180 - 190 kmu ipv 256 als er over DH wordt gereden)

DH (Döttinger Höhe) 26 sek (GtB)

Punt DH begin filmpje = 0.0 tot zelfde punt DH = 8.02
Verschil 20 sek met 7.42

Op het andere filmpje in de race kom je volgens de videotijd op een 7.46 - 7.47

Wat mis ik in het eerste filmpje ?

Niet om te muggenziften maar in bochten wordt in principe de Vmin aangehouden als bochtsnelheid. FP = 169 SX = 196, nog steeds respectabele snelheden (voor de meesten niet direct haalbaar waaronder ondergetekende)

PD power

Bericht door PD power » 09 mei 2013, 22:44

Niet om te muggenziften maar in bochten wordt in principe de Vmin aangehouden als bochtsnelheid. FP = 169 SX = 196, nog steeds respectabele snelheden (voor de meesten niet direct haalbaar waaronder ondergetekende)
Wat bedoel je, hier nou precies?

MX5T

Bericht door MX5T » 09 mei 2013, 23:16

PD power schreef:
Flugplatzsnelheid is 169 en niet 174 en SX bocht is 196 en niet 200+

daNpy

Bericht door daNpy » 09 mei 2013, 23:19

MX5T schreef:
SX met 210.

http://www.youtube.com/watch?v=3kx2pF-N ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

In het donker :P

En niet om te muggenziften maar bij RCN of VLN doen ze niet aan BtG tijden :tooth:

Andre

Bericht door Andre » 10 mei 2013, 00:07

Deze is gaaf. Z4 GT3 Regen. Heerlijk.

PD power

Bericht door PD power » 10 mei 2013, 07:40

MX5T schreef:
PD power schreef:
Ik kijk net ff anders, dus puur naar de kritische momenten, dus niet naar mininmum, maar naar de punten waar je het moeilijk kunt krijgen.

Bij Flugplatz 2e knik, daar ben ik zelf al eens met 170 aan de verkeerde kant van de kurbstone voorbij gekomen........ :blackeye:

En bij SX bij het "beruchte" kuiltje aan de binnenkant van de laatste knik, waar al heel wat mensen hun auto hebben afgeschreven.

Maar we zijn er denk ik beide over eens dat Gerwin lomp hard gaat, ik doe het hem idd niet na.

daNpy

Bericht door daNpy » 10 mei 2013, 09:48

Andre schreef:Deze is gaaf. Z4 GT3 Regen. Heerlijk.

Uwe Alzen. Begonnen met een Citroen Saxo in de RCN en opgewerkt naar BMW fabrieksrijder :thumbup:

Hij heeft het snelste rondje ooit verreden tijdens de 24H ook op zijn naam staan: http://www.youtube.com/watch?v=hAraaybHEOo" onclick="window.open(this.href);return false;

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 mei 2013, 10:04

Die video staat er 5 posts boven ook................... :wink:

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 10 mei 2013, 10:04

MX5T schreef:
Zeker weten dat dit het filmpje van je 7.42 lap is of loopt de videotijd niet synchroon met de rondetijd.

Als ik het filmpje bekijk zie ik

BtG van 0.16 tot 7.52 = 7.36 (daadwerkelijke BtG +1,5 tot 2 sek voor de lagere snelheid waarmee je onder de bridge doorgaat ca 180 - 190 kmu ipv 256 als er over DH wordt gereden)

DH (Döttinger Höhe) 26 sek (GtB)

Punt DH begin filmpje = 0.0 tot zelfde punt DH = 8.02
Verschil 20 sek met 7.42

Op het andere filmpje in de race kom je volgens de videotijd op een 7.46 - 7.47

Wat mis ik in het eerste filmpje ?

haha nee je hebt gelijk, er klopt iets niet! Of verkeerde filmpje of iets met video/conversie/snelheid. zoeken we uit!

daNpy

Bericht door daNpy » 10 mei 2013, 10:08

Downforce Hans schreef:Die video staat er 5 posts boven ook................... :wink:
Klopt :duck:

Gerwin Ring

Bericht door Gerwin Ring » 10 mei 2013, 10:24

even gekeken in het originele hele filmpje (3 ronden), daar is de hele ronde geoon keurig 7.42 (gemeten zufahrt - zufahrt)

gaat dus iets mis in de videoconversie denk ik, vaag!

Plaats reactie