Mijn nieuwe leasebak: Polo Bluemotion 3 cilinder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Kasteel

Re: Mijn nieuwe leasebak: Polo Bluemotion 3 cilinder

Bericht door Kasteel » 10 okt 2011, 09:59

Macboy schreef:
Neem ik de Golf met handbak en zonder leer en elektrische stoelen dan is het verschil maar €100 per maand maar ik wil dat eigenlijk niet.
Golf GTD handbak stof zou dan mijn voorkeur hebben eigenlijk. Beetje de GTD zoals je de GTI had, was toch helemaal top? Snap het DSG-fanboy gehalte niet zo, ook niet op een GTD...

@ Barend
Juist de 1.4 TSI met uit de GTI heeft voorkeur voor 98, maar verschil is lb.

@ Erik
Volgens mij onderschat je de kosten van een auto met dergelijke kilometrages, denk dat Ilija het in dit geval redelijk in kaart heeft. Tuurlijk gaan de kostprijsberekeningen en afwegingen verder dan bovenstaande 3 posten, maar IMHO vind ik dit de belangrijkste (kosten zaak + kosten prive)

ErikS

Bericht door ErikS » 10 okt 2011, 10:16

@ Erik
Volgens mij onderschat je de kosten van een auto met dergelijke kilometrages, denk dat Ilija het in dit geval redelijk in kaart heeft. Tuurlijk gaan de kostprijsberekeningen en afwegingen verder dan bovenstaande 3 posten, maar IMHO vind ik dit de belangrijkste (kosten zaak + kosten prive)

Tuurlijk,

Kosten @ zaak = gewoon delen door 2............. En voor 750 euro per maand kan je prive dan weer niet veel rijden.....
Toch vind ik het veel geld. Ik zou zakelijk kopen, niet leasen. Zeker zo'n peuleu GTI, afschrijving is niet zo extreem hoog bij die wagentjes...

Snipe

Bericht door Snipe » 10 okt 2011, 10:17

ErikS schreef:Voor ruim 1500 euri per maand kan je zat anders leuks rijden!

(Dan maar niet nieuw.)
...want een gebruikte met een hogere nieuwprijs is goedkoper in benzine en de bijtelling?

ErikS

Bericht door ErikS » 10 okt 2011, 10:41

Nee. :kikker:
Wel in afschrijving ed!

De eerste afschrijving is de hoogste. (zeg 3 jr.)

Ik heb ook een Caddytje op de zaak, ipv 25K nieuw 1 jr our 40K op de teller en maar voor iets van 13.5K gekocht... (Ex btw natuurlijk)
Dan bijtelling en diesel, dan rijd ik vrijwel voor nop tov zo'n GTI'tje.
(Tuurlijk, een caddy is geen vergelijk, maar een leuke gebruikte 2ehands golf oid kan ook een optie zijn.)

dvh

Bericht door dvh » 10 okt 2011, 10:47

Zo'n nieuwe Polo kost , catalogusprijs , €23.490

Macboy quote:
Polo GTI alle opties leaseprijs € 815
In dat geval zou je in 29 maanden de auto terugbetalen aan lease. Echter, de auto is dan niet van jou.
Koop je de auto vanuit de zaak dan heb je nog eens de btw die je terug kan vragen, en de kilometerkosten die je maakt blijven gelijk.

Enig verschil is dat je zelf de verzekering en belasting zou betalen. Maar dat zal niet zoveel zijn bij een Polo.
Feit is wel dat na pak en beet 3 jaar je bij kopen een auto hebt die waarde bezit, en bij leasen heb je na 3 jaar niks.

De auto schrijft met de kilometers die Macboy ermee wil gaan maken ongeveer zo'n €600,- euro af per maand. Dus naar 3.2 jaar is de auto afgeschreven op de zaak. Kun je hem prive voor een prikke kopen, of verkopen.

Reeël gezien zal de Polo na 3 jaar / 120dkm op de teller nog een 10-11k opbrengen ( netto )
Wanneer je dus een Polo gti koopt op de zaak reken ik al volgt:

-23490 bruto
4463 btw teruggave
---------------------
-19027 bruto

-11250 ( brandstof 3 jaar lang , 3x 3750 )
- 15156 ( bijtelling over 3 jaar , 36x 421 )
-3600 ( belasting / verzekering over 3 jaar )
---------------------
- 49033
11900 ( waarde Polo bij verkoop na 3 jaar )
-----------
-37133 ( kosten over 3 jaar gezien )

Bij het kopen van een Polo gti op de zaak, 3 jaar rijden en dan verkopen zal ongeveer een 37K aan kosten met zich meenemen. 12.5k per jaar , € 1030,- per maand

Komt toch wat goedkoper uit dan de leaseberekening
Polo GTI alle opties leaseprijs € 815
Brandstof 1:10,5 x 45000km = 4285 liter x 1.53 = 6557 : 12 = € 546
Bijtelling € 26415 x 20% x 50% : 12 mnd = € 220

Totaal Polo GTI = € 1581
Ik zal vast hier en daar een klein foutje gemaakt hebben in mijn berekening. Ben immers geen accountant.
Maar in grote lijnen zal het aardig kloppen, en kopen zal in dit geval altijd aantrekkelijker zijn.

Enige voorwaarden is wel dat je er cash voor op de bank moet hebben. Centenkwestie ofzo :)
( * gaap * ? )

Snipe

Bericht door Snipe » 10 okt 2011, 10:58

dvh schreef:Ik zal vast hier en daar een klein foutje gemaakt hebben in mijn berekening.
Het komt me voor dat je de kosten voor onderhoud vrij laag stelt in je berekening.

dvh

Bericht door dvh » 10 okt 2011, 11:02

Denk niet dat je 500,- aan onderhoudskosten per maand krijgt aan een nieuwe Polo waar 2 jaar ( ? ) fabrieksgarantie op hebt. Laat het omgerekend 100,-/150,- p/m zijn ( als dat al niet veel is ) en dan nog hou je een gat van 350 p/m.

Ik maak natuurlijk ook al een fout door de netto bijtelling mee te berkenen in een bruto kostenplaatje.
Het gaat mij even puur om het idee, want tel je de bijtelling er even niet bij ( want dat staat feitelijk compleet los van de bv / zakelijk auto ) dan krijg je weer een ander plaatje.

Echter, het blijft goedkoper bij kopen.
En dat is zonder te berekenen al als logisch te verklaren. Zo'n leasemaatschappij moet ook eten.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 okt 2011, 11:08

dvh schreef:Denk niet dat je 500,- aan onderhoudskosten per maand krijgt aan een nieuwe Polo waar 2 jaar ( ? ) fabrieksgarantie op hebt. Laat het omgerekend 100,-/150,- p/m zijn ( als dat al niet veel is ) en dan nog hou je een gat van 350 p/m.
Kopen is natuurlijk altijd goedkoper, want het paleis van de leaseboer moet ook betaald worden. Maar 100 euro per maand lijkt me ook weer weinig. Zo'n ding heeft ook banden nodig en nog wat ander slijtagespul, je moet je vervangend vervoer betalen, etc.

...maar volgens mij is de vraag van Macboy niet of 'ie moet kopen of leasen, maar eerder welke auto hij moet leasen. En dan is het nog meer een overweging dan een vraag, geloof ik.

ErikS

Bericht door ErikS » 10 okt 2011, 11:10

€500,- p mnd aan onderhoud kom je niet aan in een nieuwe polo incl fabrieksgarantie.

Dat zijn elke maand een setje nieuwe banden, Snipe...
2x p jaar nieuwe banden met 40K aan kilometers lijkt er meer op........

Beurtje de eerste 2jr kost je mischien €300,- per keer............

dvh

Bericht door dvh » 10 okt 2011, 11:16

@Snipe

In die overweeging worden kosten vergeleken.
Het lijkt mij, maar misschien ben ik iemand die totaal anders denkt , minstens zo interessant om te weten hoe het kostenplaatje eruit zien via een andere vorm van autorijden.

Overwegen met oogkleppen noem ik het anders.
No offence naar de TS overigens.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 okt 2011, 11:21

dvh schreef:In die overweging worden kosten vergeleken.
Het lijkt mij, maar misschien ben ik iemand die totaal anders denkt , minstens zo interessant om te weten hoe het kostenplaatje eruit zien via een andere vorm van autorijden.

Overwegen met oogkleppen noem ik het anders.
No offence naar de TS overigens.
Ik snap wel wat je bedoelt, dat is het punt niet. Ik bedoelde alleen aan te geven dat ik het idee heb dat dit niet de overweging is.

Overigens zit het grote verschil denk ik niet in kopen of leasen. De leaseprijs bestaat maar uit de helft van de kosten. Een interessantere berekening is of hij niet voordeliger uit is als hij geen auto van de zaak maar een privé-auto met km-vergoeding neemt; je bent dan immers van de bijtelling af die er voor zorgt dat je de auto twee keer betaalt.

RVV

Bericht door RVV » 10 okt 2011, 11:50

Of een beetje auto 1581 euro per maand kost daar heb niet echt een mening over, maar een fecking VW Polo??

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 10 okt 2011, 19:30

dvh schreef:
-23490 bruto
4463 btw teruggave
---------------------
-19027 bruto
Om te beginnen ga je al nat met de BTW.
Want 4463 is 19% van 23490,- maar die 23,5k is incl BPM. Neem aan dat je wel begrijpt dat er geen belasting over belasting word geheven....

Hier de link voor de herkansing.
http://www.volkswagen.nl/home/modellen/ ... nl,00.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest vind ik de calculatie te veel natte vinger werk om als serieus te beschouwen. Mij is niet duidelijk of je nou in- of ex btw werkt bijv bij brandstof. En dat een auto fabrieks garantie heeft, heeft niks te maken met onderhoud. Remmen en banden slijten er in elk geval niet langzamer door....

dvh

Bericht door dvh » 10 okt 2011, 19:57

Edit: reageer zelf zonder goed te lezen, je hebt gelijk !
en toch blijft het goedkoper :-p
Laatst gewijzigd door dvh op 10 okt 2011, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 10 okt 2011, 20:00

dvh schreef:niet begrijpen waar het over gaat.
:thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 10 okt 2011, 20:05

:bag: bpm, ja ik las zelf verkeerd :tooth:
Ja klopt, het bedrag wordt wat minder in dat geval.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 10 okt 2011, 20:10

Als het hier puur tussen een Golf GTD of een Polo GTI gaat. Dan toch de Polo, ziet er rete gaaf uit en full option moet dat een heerlijk bakje zijn.

Dat ie per maand ook nog een stukje goedkoper is dan de GTD is mooi meegenomen. Maar zoals Rico ook zegt, wel veel geld voor een Polo :bag:

Macboy

Bericht door Macboy » 11 okt 2011, 02:33

Ik waardeer alle input zeer dvh. Je miskent echter dat ik niet 3 jaar wil leasen maar 2 jaar. Hoe korter hoe duurder, zeker ook bij kopen op de zaak. En 40k ga ik niet redden. Het wordt vrijwel zeker 50k per jaar. En met veel kilometers is het wel lekker leasen zonder zorgen. Om de 2 jaar een nieuwe auto is ook prettig. Verder kost het geld, maar dat heb je in autoland al snel. Maar ik moet wel kosten maken en ik kan mijn geld eigenlijk alleen aan een auto uitgeven. Veel andere kosten heb ik niet.

@Rico: veel geld voor een Polo maar weet je dat de BMW 120d per maand bijna € 2500 kost all in ? Dus nog eens duizend euro's meer per maand ? Om het weer even in perspectief te plaatsen: is een 1-serie dan duizend euro meer waard ? Het is geen 740d waar we het over hebben ...

Marc R

Bericht door Marc R » 11 okt 2011, 16:57

Ik ga er wss ook een nieuwe Polo GTI bij nemen...wel een volle bak..

Maar hoeveel korting kunnen we scoren op een polo GTI bij een dealert zonder inruil?

Ik verwacht zeker meer dan 8%

En import uit Dld of Engeland ook al overwogen?

Mark N

Bericht door Mark N » 11 okt 2011, 17:16

Wij kregen 10% op de Golf Gti, denk dat op de Polo Gti een zelfde korting mogelijk is dan.

RVV

Bericht door RVV » 11 okt 2011, 17:17

2500 euro voor een 1 serie per maand is helemaal van god los :kikker:

Teunis

Bericht door Teunis » 11 okt 2011, 18:28

Kasteel schreef:
Macboy schreef:
Neem ik de Golf met handbak en zonder leer en elektrische stoelen dan is het verschil maar €100 per maand maar ik wil dat eigenlijk niet.
Golf GTD handbak stof zou dan mijn voorkeur hebben eigenlijk. Beetje de GTD zoals je de GTI had, was toch helemaal top? Snap het DSG-fanboy gehalte niet zo, ook niet op een GTD...
Ik mag me dagelijks in een GTD handbak met stof verplaatsen. Erg leuke auto, niet zo scherp als GTI maar met 60k per jaar vind ik de range met diesel wel erg lekker en natuurlijk ook het koppel op snelweg. GTI is zeker niet sneller op tussensprint van 120 tot 200. Klinkt voor diesel nog prima ook :)
Open deur, ik zou deze liever hebben dan een polo GTI. Liever handbak dan dsg, wat voor mij doorslag zou geven. Denk dat polo GTI wel hogere funfactor hebben, maar GTD biedt voldoende en met bovenstaande (voor mij) voordelen, was dat mijn keuze.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 okt 2011, 18:45

wbt dat leasen duurder is...

jullie vergeten de inkoopkracht van een LM op aankoop auto, bonussen onderhoud, bonussen schade reparatie, etc. etc.

tuurlijk verdiend de LM er aan maar op de bruto calculatie is dat niet enorm veel ;) de verdiensten zitten meer in de bonussen.

en vergeet niet, geen risico op restwaarde / onderhoud / terugzakken in no-claim en het gemak dat dek je allemaal af door te leasen...

en de centen blijven beschikbaar voor je Core-business...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 okt 2011, 21:06

RVV schreef:2500 euro voor een 1 serie per maand is helemaal van god los :kikker:
t is wel all in he , dus incl. bijtelling wat voor jezelf prive is en de rest voor de zaak. ook benzine
als je zag dat ik het eerste 1,4 jaar 20.000 afschreef...

Marc R

Bericht door Marc R » 12 okt 2011, 13:01

Net ff bij de plaatselijke "freundlichen" geweest....5% korting op een Polo GTI met alle opties behalve leer...

Korting op de catalogusprijs wel te verstaan...dikke neus voor hem..

Plaats reactie