Bericht
door MartijnGizmo » 22 feb 2011, 11:06
Goed, even mijn hersenspinsels over geheugenkaartjes... 8)
Snelheid
GoPro zelf beveelt minimaal een Class4-kaartje aan. Sneller mag altijd, maar dat zorgt er alleen voor dat het overzetten van de bestanden naar je computer sneller gaat (mits je cardreader snel genoeg is). Bij langzamere kaartjes (goedkope Class2 etc) zou je last kunnen krijgen van 'framedrops' of voortijd afgebroken opnames. Volgens GoPro is heeft video bij 1080p30 een 15 Mbit/s data rate, wat dus 1,875MB/s is. Net genoeg voor Class2 (= 2MB/s), maar ik zou het voor die paar centen voordeel zelf niet proberen.
Afmetingen
Met een volle accu krijg je bij normale temperaturen zo'n 2,5 uur aan opnametijd. Als je opneemt in 1080p25 is een 16GB-kaartje dan nog net niet vol, daar kun je zo'n 2 uur en 36 minuten aan materiaal op kwijt volgens de specificaties van GoPro.
FAT32
Hou er overigens rekening mee dat de maximale bestandsafmeting met FAT32 (de door alle computers begrepen bestandsindeling) zo'n 4GB is. Rond de 40 minuten zal de camera zelf een nieuwe opname starten, waardoor je waarschijnlijk een paar frames verliest.
Mijn advies
Ik heb zowel met Kingston als Transcend goede ervaringen. Sandisk is ook een populaire optie, maar voor mijn gevoel betaal je daar wat meer voor een vergelijkbaar kaartje. Ik bestel mijn kaartjes meestal bij InternGeheugen.com of DataIO. 16GB geeft op dit moment een mooie prijs/kwaliteits-verhouding, daar zou je er eventueel meerdere van kunnen kopen die je wisselt als je de accu oplaadt/wisselt. Mocht je daar geen zin in hebben kun je natuurlijk altijd voor de 'luie' 32GB-optie kiezen.