Verslagje dan maar... (shit, ik wilde vroeg naar bed..)
Vorige week zaterdag afgesproken bij de Ring. Ik kwam wat later in de middag aan. 's Avonds gegeten bij de Pistenklause waar het weer een feest was van GT3's en ander fraai spul. Zaterdagavond overnacht in de Ringvilla op vrij brakke bedden imho. Zondag een ontbijtje gehad en daarna naar Adenau om klassiekers te kijken. Reed mooi spul tussen, klassieke Alfa's, Porsches en wat BMW's. 's Middags de F1 gekeken. Helaas sloeg ondertussen het weer om en kwam het met bakken uit de lucht. Vol moed vertrokken via binnendoorweggetjes. Die waren wel erg binnendoor, een zandweggetje midden op een boerenland was geen succes. Zeker niet voor Peter met z'n Alfa op slicks
's Avonds kwamen we aan in zuid Duitsland waar we nog te eten kregen en een kastanjeregen. Nog wat gedronken en naar bed. Maandag zou een lange dag worden. 's Ochtends vertrokken om, na een stuk snelweg (helaas weer regen regen regen), binnendoor via Oostenrijk naar Italië te gaan. Ron en ik waren de lul, we waren op een snelweg terecht gekomen waar je een vignet voor nodig had. En ons pikte ze eruit. Die auto's uit Zuid-Europa mochten wel doorrijden zonder vignet. Dus ik ben 120 euro armer, evenals Ron.
Die dag stonden ook twee bergpassen op het programma. De beroemde Stelvio pas en de Gavia pas. De Stelvio bestaat uit veel haarspeldbochten, komt geen einde aan. Erg apart om met 25 graden te starten en bovenaan in de sneeuw te staan. Uiteraard open gereden 8) Toen naar beneden via de andere kant. Was erg leuk, bochten waren iets vloeiender. Hierna was de Gavia pas aan de beurt. Vooral smal met stukken zonder vangrail, een tegenligger moest je niet tegenkomen. Wel leuke Efteling-tunnels (donker en vochtig

). Heel gaaf om eens op beide passen gereden te hebben... zoiets moet elke autoliefhebber (net zoals de Ring) toch eens meegemaakt hebben.
Hierna was het nog een flink stuk rijden tot ons hotel in Italië. Die dag hadden we 13,5 uur gereden met amper pauzes. Was ook wel echt kapot toen. Aankomst in het hotel was wel prachtig, op een bergtop in een oud kasteel. Gegeten en naar bed.
Op dinsdag konden we enigzins uitslapen. Ontbijtje gehad, nog even bij het zwembad gekeken en toen op naar Pagani. Klein pand met eerst een kleine showroom. Hier stonden slechts twee auto's. Hierna de fabriek in. Daar mochten geen foto's gemaakt worden. Wel ontzettend impressive... wat een perfectie. Vanwege de lage aantallen en Italiaanse mentaliteit was ik toch een beetje bang voor een kitkar gevoel, maar dat is het absoluut niet. Pagani is ontzettend over-the-top qua uiterlijk, maar ze komen er absoluut mee weg... de passie voor mooie auto's straalt er vanaf! 's Middags zijn we nog bij Monza wezen kijken en daarna zijn we doorgereden tot het derde hotel. Weer een oud kasteel op een berg.
Woensdagochtend zijn we naar Maranello Rosso gereden. Een museum over Enzo Ferrari. Het is niet echt groot, maar er staan een aantal prachtige klassiekers. Krap op elkaar, maar wel een sfeervol museum. Hier zat ook het Abarth museum waar we een rondleiding met uitleg kregen. Best interessant aangezien ik weinig van dat merk weet. 's Middags is er nog een toerrit gereden over de mooie Italiaanse binnenwegen. Het was prachtig weer, dus absoluut geen ramp
Donderdag stond Lamborghini op het programma. Eerst bij de fabriek geweest waar een aantal bijzondere klassiekers en concepts staan. Vooral de Concept S 9 vond ik geweldig! Een Reventón stond hier ook, bruut apparaat. 's Middags stond het Lamborghini Museum op het programma. Van een (als ik het goed heb) neef van de Lamborghini familie. Echt een typische Italiaan, grappige kerel om mee te maken. En leerzaam, nooit geweten dat Lamborghini zoveel heeft gedaan naast tractoren en auto's. De rit ging verder. Hierbij heb ik nog een stuk in de Spyder gereden. Fantastische auto... precies wat ik verwachtte; qua sportiviteit zit ie ergens tussen Lotus en de Boxster/S2000/Z4 in. Kun je absoluut veel lol mee hebben, mooi doel om voor te sparen
Het volgende doel was de concurrent in Maranello; Galleria Ferrari. Hele andere aanpak kennen ze daar. Sowieso moet je als Porsche-rijder uit de buurt blijven van Braziliaanse meiden

Galleria Ferrari was ook fraai, veel over het motorsport-verleden van Ferrari. Er stonden tig F1 auto's, toch wel ontzettend impressive wat ze daar laten zien. Ik ben toch meer een Ferrari-liefhebber dan Lamborghini.
Vrijdag reden we weer terug naar Duitsland. Dezelfde trip als maandag, alleen voor Ron, Jurgen en mij deze keer wat meer snelweg. Stefan, Peter en Inne kozen als echte die-hards weer een stuk binnendoor. En heel toevallig troffen we elkaar bovenop de Stelvio, op hetzelfde moment. Deze keer lag er geen sneeuw boven.
Op zaterdag zijn we in de ochtend op ons gemakje naar Stuttgart gereden voor het Porsche museum. Erg impressive. Alles klopt daar. Prachtige architectuur, schitterende auto's en op de kleine details is gelet. Hele andere aanpak als in Italië. Toen was het tijd om afscheid te nemen en huiswaarts te keren. Nog twee bijna dood ervaringen (een camper die de macht over het stuur bijna kwijtraakte en een ongeluk met auto's midden op de autobahn), maar uiteindelijk veilig thuisgekomen na een erg drukke week. Veel gereden en veel gezien
