Ik vind de Ipad absoluut een fraai apparaat om te zien maar ik hekel de wijze waarop Apple zich als tolpoort opwerpt voor sommige content.
Ik weet nog niet of ik op korte termijn een tablet achtige gadget aan ga schaffen. Vanmorgen kwam ik tot het inzicht dat één tablet/Ipad niet genoeg is. Na het lezen van de krant legde ik deze opgevouwen terug op de eettafel. Mijn vriendin moest vanmorgen vroeg naar haar werk met een grote stapel documenten en had geen tijd op de krant open te slaan. De krant legde ik dus terug op tafel zodat zij vanmiddag de krant kan openslaan. Ik bedacht mij dat het met een Ipad een absolute no go is om de Ipad nonchalant op tafel te laten liggen zodat de ander de e-paper kan lezen of een e-book. De Ipad is daarvoor een veel te persoonlijke gadget. Je mailboxen staan erop, je films/series, je muziek, je ebooks en misschien ook wat documenten die je nodig hebt voor je werk. Je zal er dus minimaal twee in een huishouden nodig hebben.
Daarnaast vind ik het fantastisch om de laatste dagen te zien wat een geweldige gebruiksmogelijkheden de Ipad heeft die in de praktijk snel zullen worden losgelaten of waarbij het inzicht snel zal ontstaan dat het er belachelijk uitziet. (Een mooi voorbeeld van de Iphone is natuurlijk het virtuele biertje. Daarvoor moet je voor een spiegel gaan staan om zelf het scherm te kunnen zien waarop je dan kan zien dat je virtueel een biertje drinkt.

) Maar goed, de nieuwe gebruiker wordt er lyrisch van dat je nu video kan kijken terwijl je in bed ligt. In de eerste plaats houd je het maximaal 30 minuten vol om de Ipad met je handen voor je vast te houden, in de tweede plaats is het een ultieme uiting van het 'single' zijn voor een man. Als er een film gekeken wordt in de slaapkamer dan zou het veel handiger zijn om je Ipad aan te kunnen sluiten om een flatscreen aan de muur. Een HDMI aansluiting ontbreekt echter op de Ipad.
De Ipad is te zwaar om langdurig vast te houden. Bij het lezen van een ebook zal je dan ook je Ipad willen ondersteunen. Daarbij gebeurt het mij nog geregeld dat ik bij het lezen in slaap val en enige tijd later wakker wordt omdat ik half op het boek lig of wakker wordt van het geluid van het boek dat op de grond valt. Moet ik met een Ipad niet hebben denk ik.
Een uurtje virtueel racen met je Ipad vergt behoorlijk triceps. Ga er maar aan staan om een uurtje met 700 gram en moeilijke grip met je armen vooruit gestrekt te gamen.
Het lezen van internet en mails is denk ik wel handig met een Ipad. Het reageren of beantwoorden lijkt mij wel een stuk lastiger. Een los keyboard zal de voorkeur hebben, zeker als je je zakelijke mailbox wil beheren als je 'onderweg' bent. Daarvoor heb je dan zowel een keyboard als een standaard of case nodig. Qua omvang zit je dan toch in de buurt van een kleine laptop.
Nee, ik ben er nog niet uit op de Ipad voor mij voldoende echte toegevoegde waarde heeft. Meeste gebruik zal denk ik zijn voor het aan andere laten zien van foto's. Ik denk dat de Ipad vooral gebruikt zal gaan worden op het moment dat je ook al met wat anders bezig bent. Eigenlijk de ultieme multitasking gadget maar dan anders.