Lotus Elise topic (uitgebreid)

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door allen » 09 feb 2009, 11:14

Michel blijft happen! :mrgreen:
Die prioriteiten geloof ik wel. Zo gaat dat hier ook helaas. Moet nog altijd het huis opknappen. Maar een middagje sauzen of rijden... Keuze is dan snel gemaakt, niet? :bag:

Bert: Yvo heeft imho zeker een punt hoor.Overigens zou ik me op straatbanden al helemaal geen zorgen maken om je toe links. Als ze echt ZO slecht waren had er ongetwijfeld een recall geweest voor alle modellen of een serie. Voorts worden dit soort wagens, neem ik iig aan, gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Gewoon raggen. Dan gaat er weleens wat stuk. Daarbij zal ik overigens ook nooit posten dat ik heel blij ben dat m'n stuurrek al 25 jaar in de auto zit, zonder een centje pijn. Gaat er wat stuk of is er wat versleten wil je weleens info inwinnen. Dus komt er een post en lijkt het allemaal erger dan het is. Zolang iemand gewoon een leuke buffer aanlegt is er niets aan de hand wanneer er wat kapot gaat.
Vorig jaar een gloednieuw motorblok laten inlepelen bij de 5. Had er iets van 215.000 km op gereden waar anderen met gemak over de 4 ton mee kunnen gaan. Feit is wel dat ik hem na warmrijden gewoon gewoon op z'n staart blijf trappen. Niet verwonderlijk dat het wat eerder de geest geeft. Tuurlijk heb je op zo'n moment irritatie maar na een week of wat ga je relativeren en wordt alles logisch. Bij 'juist' gebruik heb je gewoon hogere slijtage. :mrgreen:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 11:21

Ook dit topic begint weer op een rampentopic te lijken mensen ... Een Elise of Speedster is gewoon een onbeschrijvelijk gave fun-auto. En ja, er zitten wat specifieke eigenschapjes bij die blijkbaar bij een Engelse auto horen, so what?!

Het rijplezier, de lol van het bezit enz. enz. maken de soms optredende ongemakken ruimschoots goed :!:


En zeg nou zelf, wie kent nu wel een verschrikkelijk mooie vrouw zonder één enkel vervelend karaktertrekje?



Stephan :df:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door allen » 09 feb 2009, 11:26

Stephan, wij hebben makkelijk praten. Blijft bij ons beperkt door een lelijke zilveren voorruitlijst. :mrgreen:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door SteV6 » 09 feb 2009, 11:30

allen schreef:Stephan, wij hebben makkelijk praten. Blijft bij ons beperkt door een lelijke zilveren voorruitlijst. :mrgreen:
Wat is daar mis mee? Ik vind dat juist goed passen bij mijn kleurencombinatie.

Afbeelding



Stephan

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 09 feb 2009, 12:10

Elise schreef: Yvo, zoek eens op het Seloc forum op steering + rack, eventueel icm replace / refurbish / recondition / overhaul etc.
Moet eens zien hoeveel resultaten als je krijgt.
En wat zegt dat?
Hoeveel auto's verkocht, hoeveel auto's daadwerkelijk een probleem? Dat weet je dus niet... aannamen..
Elise schreef:Verder heb ik het vermoeden dat jij wel een stuurhuis (meerdere?) op voorraad hebt liggen.
Zeker, ik heb ze niet geteld, maar het zijn er minimaal een stuk of 30.
Elise schreef: Hoop dat ik zo je vraag a beantwoord heb?
Niet echt.
Elise schreef: Voor de verschillen?
Onderstaand een quote van wat er op de website van Eliseparts.com staat.
Dit is dus precies wat ik bedoel... je zit gewoon na te papagaaien wat je op een website gevonden hebt. Heb je de tekeningen ook gezien? Al eens goed naar de foto's gekeken? Ervaringen? Waar staan precies de bumpsteer curves in die tekst... oh... wat een verassing... die staan er niet. :shock:

Die twee zijn exact gelijk.. euh.. oh nee.. daarmee zou ik liegen... de kleur is 'bespoke', maar speciaal voor jou... op onze nieuwe website zullen we een soortgelijk (***)verhaal plaatsen en.. we krijgen onze eigen kleur... hiep hoi! :?

Met alle wijsheden die jij op seloc hebt gevonden heb je de waarheid achter de racks nog steeds niet achterhaald. (Tip... de Indiase racks gaan ook kapot.. en zijn geen kopie van het Titan rack) en... de Titan racks hebben op andere auto's veel minder de neiging om dit euvel te laten zien.. en.. last but not least de hoeveelheid 'failures' lijkt het laatste jaar drastisch afgenomen te zijn.)

Communiceren is iets anders dan lurken... met communiceren (met werkelijk betrokkenen) kan je een stuk verder komen dan je op dit moment schetst.
Laatst gewijzigd door YvoTuk op 09 feb 2009, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 09 feb 2009, 12:11

SteV6 schreef:Ook dit topic begint weer op een rampentopic te lijken mensen ... Een Elise of Speedster is gewoon een onbeschrijvelijk gave fun-auto.

Kerching! :clap: :clap: :clap:

Dat is dus wat het is... en ja.. er gaat wel eens iets kapot, gebeurt ook op andere auto's.. doh.. :goodnight:

Gebruikersavatar
YvoTuk
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 feb 2009, 10:27

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door YvoTuk » 09 feb 2009, 12:28

Elise schreef: Dat klinkt allemaal wel heel erg leuk, maar dan is de informatie wel heel erg eenzijdig / beperkt.
Je bedoelt... de specialist die iedere dag aan die hokken staat te sleutelen en dus ook exact ziet wat er misgaat snapt niet waarover hij het heeft?
Grappig genoeg heb ik regelmatig contact met meerdere specialisten en.... nog vreemder.. vaak delen zijn meningen over dit soort problemen. Allemaal zeker als commercieel belang?

Forums zijn leuk, kunnen heel informatief zijn, maar je moet veel informatie met een stevige korrel zout nemen. Het zout in Engeland is op, dus dat geeft aan hoe je om moet gaan met de 'technische' informatie op Seloc. ;)

Waarom denk je dat de mensen waarvan ik weet dat ze in de industrie werkzaam zijn niet meer reageren? Waarom denk je dat engineers die bij Lotus in dienst zijn niet meer reageren?
Ook daar... filter even de mensen met echte kennis en mensen met schijnkennis. Ik vindt van mezelf niet dat ik als bron kan fungeren. Ik sleutel niet dagelijks aan die dingen, ik ontwerp niet dagelijks nieuwe onderstellen etc. Ik praat met de mensen die dat wel doen en gebruik die dus als bron, vraag hen om een mening en het leuke bij echte techneuten is dat je ook een echte mening krijgt in plaats van "als ik nou aardig doe over Pietje krijg ik misschien de volgende keer korting:"

Ik zal je een paar voorbeelden geven zonder namen te noemen.

Op Seloc zit iemand die zich regelmatig met 'expert opinions' in technische discussies mengt en daar ook nog al eens meldt dat ie 'in de industrie zit'. De man is inkoper bij een bedrijf wat kunstof delen maakt voor de automotive industry.

Eveneens op Seloc zit iemand die te pas en vooral te onpas technische adviezen geeft en te pas en te onpas aangeeft dat ie een schat aan ervaring heeft. etc. De man heeft een Elise S1 en alle ervaring die hij heeft komt uit het sleutelen aan zijn eigen auto, waarbij de auto voor alles wat motorisch is toch naar een specialist gaat omdat een motor toch een beetje eng is. De man geeft wel adviezen over spanrollen etc. die adviezen worden vaak klakkeloos aangenomen.

Ik ken minimaal acht personen die eveneens op Seloc actief zijn waarvan ik weet dat ze wel in de industrie werkzaam zijn. Ik weet ook wat ze doen en ik weet ook waar de expertise ligt. Die mensen zie je zelden of nooit aan technische discussies mee doen. Waarom? Omdat ze het gebral van al die forum deskundologen zat zijn en geen zin hebben in altijd weer datzelfde geneuzel. (dat heb ik overigens uit eerste hand)

Dus... jij baseert jouw informatie op?

Emiel
Berichten: 4220
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 09 feb 2009, 13:01

YvoTuk schreef:
Elise schreef: Die mensen zie je zelden of nooit aan technische discussies mee doen. Waarom? Omdat ze het gebral van al die forum deskundologen zat zijn en geen zin hebben in altijd weer datzelfde geneuzel. (dat heb ik overigens uit eerste hand)
een van mijn 2 tuners/vrienden is tijdje actief geweest op een forum, overal kom je dit soort geneuzel tegen en dat verpest snel de lol omdat er 1001 oplossingen zijn aangedragen maar iedereen een mening heeft en iedereen het beter weet , etc.

Ik kom eigenlijk louter op forums voor de lol, niet dat ik een expert ben, maar het gezeik op elkaar, op onderdelen, op auto's, op persoonlijkheden, kan mij allemaal gestolen worden.

Ik kom hier voor de lol, misschien eens wat mensen ontmoeten op de nordschleiffe van hier, of eens met aantal van de MR mensen keer gaan karten etc, rest zal me een zorg wezen. Als er specialistisch advies nodig is moet je zorgen dat je dat krijgt. Je kunt meerdere specialisten in "real-life" aanspreken en vanuit al hun ervaring en expertise je eigen logische mening concluderen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 09 feb 2009, 13:19

zo is dat, laten we het "gezellig" houden, velen hebben gelijk of gedeeltelijk gelijk op "hun" manier van "kennis"vergaren...of je er wat mee doet is aan de personen zelf, e bij nadenken of beter bestuderen kan nooit kwaad :wink:
Het hoeft geen, ik weet het beter want......te worden, neem de info die je zou kunnen gebruiken, het blijft toch altijd een technisch verhaal, en wordt het echt ingewikkeld ga dan ten rade bij een specialist. 8)

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 09 feb 2009, 13:53

Voor mij is het simpel: als er iets is ga ik naar Peter van Van Sten. En hij weet dat hij ook zaken prefentief mag vervangen... Vind ik fijner dan stil staan langs de weg.
Laatst heb ik nog wel een keuze moeten maken uit diverse remschijven/blokken. Ja, dan informeer ik ook links en rechts even bij wat rijders (zoals Yvo en Arno).

Emiel
Berichten: 4220
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 09 feb 2009, 13:58

Tijd voor foto dus

Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 09 feb 2009, 13:59

:thumbup: leuk spul he :beer:

Gebruikersavatar
Max V
Berichten: 2646
Lid geworden op: 09 jan 2009, 16:09
Locatie: Arnhem

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Max V » 09 feb 2009, 14:01

Haha mooie plek om een foto te nemen :mrgreen:

Verboden? Hoezo? :police:

Elise
Berichten: 8870
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 09 feb 2009, 14:32

Wat ik doe is het aangeven van problemen en aandachtspunten zodat potentiele kopers weten waar ze op moeten letten, waarbij ik met regelmaat aangeef om ook op andere forums te lezen om daarbij zelf een mening te vormen.

Gezien Yvo zijn reacties is wel duidelijk dat hij daar een probleem mee heeft en de door mij genoemde aandachtspunten bagataliseert.
Ik zou niet mee kunnen praten omdat ik niet over de juiste bronnen beschik en meer van dat soort bla bla

Dezelfde Yvo Tuk heeft in de begintijd dat hij zijn Lotus Elise had in zijn enthousiasme een website voor de Elise gemaakt.
Grappige is dat op die website een Buyers Guide staat en helemaal grappig is dan om te lezen dat in de Buyers Guide een hoofstuk staat over het stuurhuis.
En dan even een letterlijke quote van de website
One of the problems which are seen pretty often is the steering rack.
Nu geef ik jaren later hetzelfde probleem aan en dan zou dat ineens niet mogen?
Vind jij dit zelf ook niet vreemd Yvo?

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 09 feb 2009, 14:38

Lekker discussie sluiten. Laat die gasten maar die Elise's uit de UK halen en er in NL achterkomen dat ie toch niet zo goed was. Is alleen maar goed voor de onderdelenhandel en werkplaatsvulling bij Van Sten en VDKooi.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 09 feb 2009, 15:21

HJ schreef:Lekker discussie sluiten. Laat die gasten maar die Elise's uit de UK halen en er in NL achterkomen dat ie toch niet zo goed was. Is alleen maar goed voor de onderdelenhandel en werkplaatsvulling bij Van Sten en VDKooi.

Daarmee stel je dat de Elise's uit de UK op voorhand slecht zijn....... dat geloof ik niet, uiteraard kan er aan en 10 jaar oude auto wat mankeren, maar een auto uit NL is echt geen garantie voor een perfect exemplaar, wat je echter wel weet is dat A de prijs heel veel hoger is en het aanbod minimaal.

Neem deze bijvoorbeeld, weet niet hoeveel PK en welk merk motor deze heeft, maar de prijs is absurd http://www.lotuscars.nl/site/main.php?p ... etails=158" onclick="window.open(this.href);return false;

In de UK haal je voor minder een nieuwere op met Toyota motor, zelf met ombouw naar LHD hou je nog klappen met geld over voor eventueel "achterstallig" onderhoud.

@Bert,

Relax, Yvo heeft door zijn werk enorm veel contacten met mensen die aan Lotus hokken sleutelen, lijkt me dus een behoorlijke goede bron, ik stel zijn input erg op prijs gezien zijn achtergrond.

Ik heb het idee dat je denkt dat hij je persoonlijk aanvalt, althans zo komt dat bij mij over, dat doet hij in mijn ogen echter niet.

Michel

Emiel
Berichten: 4220
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Emiel » 09 feb 2009, 15:46

Laten we het in iedergeval gezellig houden en elkaar niet rechtstreeks aanvallen. Doe dat via PM/Mail/MSN/Telefoon of ga bij elkaar langs en heb een goed gesprek.


Elises uit de UK zijn wel stuk minder goed onderhouden vaak. Men koopt vaak zo'n auto en het onderhoud komt er later wel keer bij als er geld is. Daarom moet je erg erg goed zoeken in de UK wil je iets fatsoenlijks hebben.

In NL is de auto vrij duur, de mensen die hem hier kopen hebben, hopelijk, nog geld over voor onderhoud. Dat is in de UK wel anders :)

Ik zie het zelfs zo, als je een S1 koopt in de UK, beide clams eraf en begin maar vast met sleutelen, zal erg veel zijn wat er moet gebeuren tenzij je echt goed , echt heeel goed gezocht heb.
Niet om S1 af te zeiken, maar S1 is daar nu een stuk goedkoper als de S2, dus veel mensen met minder budget kopen een S1 en verkopen die 1/2/3 jaar later net voor al het onderhoud komt.
Ook de goedkope S2's zijn niet even grappig kwa onderhoud.

Veel ervan word ook verkocht aan Target International, moet je daar eens gaan kijken wat je ziet staan, diep en diep triest.. veelal eigenlijk gewoon total los of dermate slecht onderhouden dat je er nog wel 5k tegen aan mag gooien. Koppakking (heerlijk zoet luchtje die blauwe die er staat) , schokdempers, clams met scheuren, radiateuren, etc. etc.
Laatst gewijzigd door Emiel op 09 feb 2009, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 263
Lid geworden op: 08 feb 2008, 10:54
Locatie: Paleis 't Loo, Lotus Elise Type 25

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door HJ » 09 feb 2009, 15:51

Nee Michel, dat is een beetje kort door de bocht.
Ook exemplaren in NL zijn niet altijd goed en je kan ook goede kopen in de UK.
Wanneer ik in de markt zou zijn zou ik ook een exemplaar in de UK kopen of misschien wel in de USA want daar gaan de 111R uitvoeringen voor ca € 25.000,- weg. Beetje transport en BPM en je hebt voor een leuk bedrag een links gestuurde 111R. Zie hier:
http://www.justelisecars.com/search_res ... istance=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Jou reden om in de UK te kopen zou zijn om goedkoper uit te zijn en dat je geld over hebt voor reparatie en dat is goed. Helaas geldt dat niet voor iedereen. Veel mensen kopen met hun laatste centen een Elise en dan is er niets meer over voor reparatie.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door GTRene » 09 feb 2009, 15:56

vraagje, de S1 en S2 hebben beide een ijzeren subframe? (of hoe heet dat nu ook weer) zijn die over het algemeen roestgevoelig? en zit er verschil in de S1 en S2 frame?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 09 feb 2009, 15:58

Mijn motto, koop de beste die je kunt kopen voor je budget, mits aantoonbaar goed, en hou knaken achter de hand voor een stuk onderhoud na inspectie bij een Lotus specialist.

USA import betekend echter ook invoerrechten en BTW naast de BPM!

Michel

Elise
Berichten: 8870
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Elise » 09 feb 2009, 16:05

Vergeet ook niet dat de Engelse pond zwaar gekelderd is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door allen » 09 feb 2009, 16:06

Michel, dat is een mooie. Had ik ook even naar gevraagd. :bag:
Is een consignatieverkoop en een vraagprijs van de klant. Auto staat overigens ook niet daar ter bezichtiging. Rechts sturen zou ik zelf overigens om persoonlijke redenen nooit willen. Een auto moet dagelijks rijden en ik ben niet voornemens achteruit een parkeergarage in te rijden voor m'n kaartje. :mrgreen:

Emiel, mooie foto (of auto?) :wink:

Wil overigens wel even aantekenen dat het bijna lijkt alsof 2 heren mekaar niet bepaald mogen? :bag:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 09 feb 2009, 16:13

allen schreef: Wil overigens wel even aantekenen dat het bijna lijkt alsof 2 heren mekaar niet bepaald mogen? :bag:
:banaan: :banaan: http://www.grapheine.com/bombaytv/index ... e1e8a764fd" onclick="window.open(this.href);return false;

Enjoy your car!!!

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door Michel P » 09 feb 2009, 16:14

@allen,

Welke motor en hoeveel pk, ik gok 122 pk rover blok......... :bag:

Michel

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lotus Elise topic (uitgebreid)

Bericht door allen » 09 feb 2009, 16:19

Michel: http://www.seriouswheels.com/jkl/Lotus- ... 80x960.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Net geen 160 maar een echte toerenjanker zoals wij ze iig graag zien.
Ondanks de vermogenstoename en het toerengejank waar ik zelf gek op ben, is het in realistische zin voor mij niet waard om 15-20k hiervoor bij te leggen. Misschien word oud. :bag:



----
Dat filmpje :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten