BMW M3 3.2 coupé + BMW e46 330i sedan (update pagina 12)
- Petrolhead Tom
Re: Update 2011: BMW M3 3.2 coupé nu met Intrax RSA
Dit draadje wordt veel te weinig ge-update. 

- Erik K.
Re: Update 2011: BMW M3 3.2 coupé nu met KW-variant II
Niet veel veranderd de laatste tijd.
De Intrax set is er vorig seizoen onder vandaan gegaan en vervangen door een KW-variant II set.
Bevalt stukken beter en geen gerammel meer.
Afgelopen winter v.a. 11/2012 t/m eind april de auto geschorst. Begin mei de auto een beurt gegeven en afgelopen zaterdag uitgelijnd. Was wel nodig na al dat gesleutel qua schokbrekers.
Motorisch loopt de motor nog erg fijn zoals gisteren te horen en zien was
De Intrax set is er vorig seizoen onder vandaan gegaan en vervangen door een KW-variant II set.
Bevalt stukken beter en geen gerammel meer.
Afgelopen winter v.a. 11/2012 t/m eind april de auto geschorst. Begin mei de auto een beurt gegeven en afgelopen zaterdag uitgelijnd. Was wel nodig na al dat gesleutel qua schokbrekers.
Motorisch loopt de motor nog erg fijn zoals gisteren te horen en zien was

- Petrolhead Tom
- frank de jonge
- Erik K.
Re: Update 2014: BMW M3 3.2 coupé drijfstanglagerschalen ver
Tijd voor een update:
De M3 heeft nu iets meer dan 150000km gedraaid en heeft afgelopen 6 maanden stil gestaan.
Tijd om de bolide weer eens te verwennen
Lagerschalen vervangen, de één vind het overdreven om dit preventief te doen, de ander zweert er heilig bij om dit tijdig te doen.
Gezien de kosten om ze te vervangen wilde ik niet eigenwijs zijn en heb er voor gekozen na ruim 17 trouwe dienstjaren en >150000km toch te vervangen.
Dus gisteren samen met een collega op m'n werk aan de slag om de drijfstanglagerschalen te vernieuwen.
Het is een flinke klus maar ook leuk om te doen als je er iemand bij hebt die niet anders gewend is.
We haalden eerst de schalen los van cilinder 6. Dit omdat deze het meeste te voortduren heeft ivm koeling.
Tot mijn verbazing was er echt helemaal NIETS te zien aan de delen qua vorm van slijtage. Zo ook later niet aan de overige schalen van cilinder 1 t/m 5!
Uiteraard wel alle schalen vernieuwd en de oude weg gedaan. Motor gevuld met verse olie en gestart, liep direct als een zonnetje.
Dit jaar er voor gekozen de Mobil 1 Extended Life 10W60 olie eens te gaan gebruiken ipv de Castrol 10W60 TWS Motorsport olie die ik afgelopen 4 jaar heb gebruikt.
Gezien de lagerschalen is de Castrol olie en de Motul olie die ik tijdens mijn bezit van de M3 heb gebruikt zeker niet verkeerd geweest. Maar na het lezen op met name DF in het topic van Raymond ga ik toch eens de Mobil olie proberen.
Eerste indruk van de Mobil olie: Prima!
De motor loopt zowel warm als koud een stuk stiller. Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe lagerschalen hier iets mee te maken hebben omdat de oude nog als nieuw waren. Stationair loopt de motor ongelooflijk stil en kalm rond. Olietemp verloop tijdens opwarmen en op bedrijfstemp gaat ook goed. Ik heb de motor nog niet zwaar belast omdat ik toch even de lagerschalen de tijd gun aan de motor te wennen. Al denk ik dat het eigenlijk niet nodig is. Ik heb een aantal lange ritten gemaakt gisteren en vandaag. Tijdens de ritten een paar keer in de 6e versnelling 180 a 200 aangetikt en weer laten zakken naar 120-130. Olie temp bleef prima in orde. Qua verbruik etc kan ik er uiteraard nog niets over zeggen. Maar tot nu toe zeker een aanrader voor de S50B30/B32 gebruikers onder ons!
De M3 heeft nu iets meer dan 150000km gedraaid en heeft afgelopen 6 maanden stil gestaan.
Tijd om de bolide weer eens te verwennen

Lagerschalen vervangen, de één vind het overdreven om dit preventief te doen, de ander zweert er heilig bij om dit tijdig te doen.
Gezien de kosten om ze te vervangen wilde ik niet eigenwijs zijn en heb er voor gekozen na ruim 17 trouwe dienstjaren en >150000km toch te vervangen.
Dus gisteren samen met een collega op m'n werk aan de slag om de drijfstanglagerschalen te vernieuwen.
Het is een flinke klus maar ook leuk om te doen als je er iemand bij hebt die niet anders gewend is.
We haalden eerst de schalen los van cilinder 6. Dit omdat deze het meeste te voortduren heeft ivm koeling.
Tot mijn verbazing was er echt helemaal NIETS te zien aan de delen qua vorm van slijtage. Zo ook later niet aan de overige schalen van cilinder 1 t/m 5!
Uiteraard wel alle schalen vernieuwd en de oude weg gedaan. Motor gevuld met verse olie en gestart, liep direct als een zonnetje.
Dit jaar er voor gekozen de Mobil 1 Extended Life 10W60 olie eens te gaan gebruiken ipv de Castrol 10W60 TWS Motorsport olie die ik afgelopen 4 jaar heb gebruikt.
Gezien de lagerschalen is de Castrol olie en de Motul olie die ik tijdens mijn bezit van de M3 heb gebruikt zeker niet verkeerd geweest. Maar na het lezen op met name DF in het topic van Raymond ga ik toch eens de Mobil olie proberen.
Eerste indruk van de Mobil olie: Prima!
De motor loopt zowel warm als koud een stuk stiller. Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe lagerschalen hier iets mee te maken hebben omdat de oude nog als nieuw waren. Stationair loopt de motor ongelooflijk stil en kalm rond. Olietemp verloop tijdens opwarmen en op bedrijfstemp gaat ook goed. Ik heb de motor nog niet zwaar belast omdat ik toch even de lagerschalen de tijd gun aan de motor te wennen. Al denk ik dat het eigenlijk niet nodig is. Ik heb een aantal lange ritten gemaakt gisteren en vandaag. Tijdens de ritten een paar keer in de 6e versnelling 180 a 200 aangetikt en weer laten zakken naar 120-130. Olie temp bleef prima in orde. Qua verbruik etc kan ik er uiteraard nog niets over zeggen. Maar tot nu toe zeker een aanrader voor de S50B30/B32 gebruikers onder ons!
-
toch verstandig om te doen imo. hoe het met de E36's zit weet ik niet precies maar de S54, S65 en S85 vreten allemaal lagers, ook bij km-standen van ruim onder de 150k. en je rijdt weer met een veel beter gevoel lijkt me.
- Erik K.
Ja precies het risico om de boel stuk te draaien is het natuurlijk niet waard.
De motor is in prima conditie en dat hou ik graag zo.
Echt ongelooflijk dat er niets aan de lagerschalen te zien was. Goed onderhoud en netjes warm draaien etc. helpt volgens mij echt serieus goed.
Als je bedenkt dat ik de boel toch echt wel heb belast:
Even een greep uit het archief:
Zelfde run andere camera:
Echt ongelooflijk dat er niets aan de lagerschalen te zien was. Goed onderhoud en netjes warm draaien etc. helpt volgens mij echt serieus goed.
Als je bedenkt dat ik de boel toch echt wel heb belast:
Even een greep uit het archief:
Zelfde run andere camera:
-
geeft toch weer een goed gevoel voor de komende 150k kilometers 

- Erik K.
-
Ik heb diverse lagerschalen gezien van auto's en motoren welke loop sporen hadden, voornamelijk werd daar gebruik gemaakt van slechte olie, o.a. Kroon olie in een performance motor......Erik K. schreef:Ja precies het risico om de boel stuk te draaien is het natuurlijk niet waard.
Warm draaien zal veel geholpen hebben maar je olie keuze ook vermoed ik zo

- Vlokmans
Ga je in z'n drie op het gas, tegen die getunede 335d?
Met welke snelheid/rpm?

Met welke snelheid/rpm?
- Erik K.
Klopt in 3 bij 100km/u op het gas. Ik weet niet precies hoeveel tpm maar vermoed net boven de 5000tpm.
- Niels
- Auto: Prius+
Dat vermoed ik ook evenals goed onderhoud "as in" niet wachten tot dat het dashboard zegt dat je weer heen moet maar al veel eerderEmiel schreef:Warm draaien zal veel geholpen hebben maar je olie keuze ook vermoed ik zo

- Erik K.
Inderdaad,
De motor krijgt standaard ieder jaar verse olie en ik rij ongeveer 8000km p/j.
De motor krijgt standaard ieder jaar verse olie en ik rij ongeveer 8000km p/j.
-
Goed bezig Erik! zo hou je em wel echt super netjes.
8000km is natuurlijk peanuts.
8000km is natuurlijk peanuts.

- Erik K.
- Vlokmans
Heel netjesErik K. schreef:Klopt in 3 bij 100km/u op het gas. Ik weet niet precies hoeveel tpm maar vermoed net boven de 5000tpm.

- Stefan van Elst
Tijd voor nieuwe filmpjes 

- Erik K.
Wie weet komt het er weer eens van 

-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ondanks de leeftijd blijft dit een prachtexemplaar Erik. Ik weet nog dat wij met 280+ km p/u achter elkaar aan reden op de Autobahn, was gaaf
Instant klassieker, mag je eigenlijk nooit meer weg doen 

Laatst gewijzigd door Bram op 21 apr 2014, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Erik K.
Dat kan ik me ook nog goed herinneren Bram, was onderweg naar de beruchte CBR 

- Petrolhead Tom
Dit ding klinkt ook zo verschrikkelijk lekker! 
Goed bezig Erik!

Goed bezig Erik!

-
Wat een prachtwagen. Voor mij een droom, zo'n Estorilblaue 3.2. Mocht je hem ooit aan een liefhebber willen verkopen, dan sta ik vast niet vooraan de rij op dit forum. Maar het is wel een heerlijke onverprutste M3.
- Erik K.
Auto wordt inderdaad nog steeds in de watten gelegd en zal ook zo blijven 

- Knot
Dan zit Erik allang in het bejaardentehuis johbm-dub schreef:geeft toch weer een goed gevoel voor de komende 150k kilometers