Die paar centen extra wat dat kost. Wil je/ik geld besparen, ga ik wel 'het nieuwe rijden' volgen...
Bespaar je meer mee dan het verschil tussen een tank 98 en 95.....

In Nederland.Jelmer850i schreef:Golf 1.4i tjes etc. gaan geen Super tanken, ze smijten het op de massa.
95% tankt geen 98 dus is het niet interesant te verkopen....
Dat hangt compleet af van de ontsteking en de comperssieeindruk. Wanneer zo'n ding met een lage turbodruk en een late ontsteking rijdt moet het geen probleem zijn. Ik verwacht echter dat ze uit het rendementsoogpunt met een relatief hoge vuldruk en vroege ontsteking rijden en ja, dan is 98 wel degelijk beter. Meer rendement is minder verbruik en dus CO2 uitstoot. Dit zal echter ook door een klopsensor geregeld worden dus kan er na het rijden van de NEDC cyclus weer op meuk gereden worden met 95 octaan of minder.Knot schreef:Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?
Al die 1.4 TSI'tjes van VAG zijn ook turboblokjes nu....
ik heb zo'n basis motor in die van mij, maja die is zoveel aangepast en speciaal managment (Ascari Ecosse 5.0) dat ie op 98 staat...duifjes.com schreef:Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?
in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...
E39 540i6 Touring arktissilber
Rene, volgens mij is een E39 540i geen 4.4 maar 4.0? Het gaat mij op een E38 4.4 V8GTRene schreef:ik heb zo'n basis motor in die van mij, maja die is zoveel aangepast en speciaal managment (Ascari Ecosse 5.0) dat ie op 98 staat...duifjes.com schreef:Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?
een keer een tank 95<>97 is niet zo'n probleem voor nood, maar denk dat een standaard 540i uit die tijd met minder overweg kan...
ah, zie hier:
in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...
E39 is ook 4.4duifjes.com schreef:Rene, volgens mij is een E39 540i geen 4.4 maar 4.0? Het gaat mij op een E38 4.4 V8GTRene schreef:ik heb zo'n basis motor in die van mij, maja die is zoveel aangepast en speciaal managment (Ascari Ecosse 5.0) dat ie op 98 staat...duifjes.com schreef:Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?
een keer een tank 95<>97 is niet zo'n probleem voor nood, maar denk dat een standaard 540i uit die tijd met minder overweg kan...
ah, zie hier:
Vroeg vs. laat ontsteken is precies andersom... Bij onvoldoende klopvastheid van de benzine moet je het mengsel eerder ontsteken om pingelen (spontane en dus ongecontroleerde ontbranding) tegen te gaan. Als het mengsel de toenemende druk van de compressieslag aankan zonder spontaan te ontbranden wil je langer wachten met ontsteken om zo maximaal de compressie te benutten en het mengsel zo lang mogelijk tijdens de arbeidsslag te laten branden. Hoe hoger het octaangetal, des te klopvaster de brandstof.Youp schreef:Dat hangt compleet af van de ontsteking en de comperssieeindruk. Wanneer zo'n ding met een lage turbodruk en een late ontsteking rijdt moet het geen probleem zijn. Ik verwacht echter dat ze uit het rendementsoogpunt met een relatief hoge vuldruk en vroege ontsteking rijden en ja, dan is 98 wel degelijk beter. Meer rendement is minder verbruik en dus CO2 uitstoot. Dit zal echter ook door een klopsensor geregeld worden dus kan er na het rijden van de NEDC cyclus weer op meuk gereden worden met 95 octaan of minder.Knot schreef:Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?
Nee hoor... (Ik kijk overigens naar vollast)jaydee schreef:Vroeg vs. laat ontsteken is precies andersom... Bij onvoldoende klopvastheid van de benzine moet je het mengsel eerder ontsteken om pingelen (spontane en dus ongecontroleerde ontbranding) tegen te gaan. Als het mengsel de toenemende druk van de compressieslag aankan zonder spontaan te ontbranden wil je langer wachten met ontsteken om zo maximaal de compressie te benutten en het mengsel zo lang mogelijk tijdens de arbeidsslag te laten branden. Hoe hoger het octaangetal, des te klopvaster de brandstof.Youp schreef:Dat hangt compleet af van de ontsteking en de comperssieeindruk. Wanneer zo'n ding met een lage turbodruk en een late ontsteking rijdt moet het geen probleem zijn. Ik verwacht echter dat ze uit het rendementsoogpunt met een relatief hoge vuldruk en vroege ontsteking rijden en ja, dan is 98 wel degelijk beter. Meer rendement is minder verbruik en dus CO2 uitstoot. Dit zal echter ook door een klopsensor geregeld worden dus kan er na het rijden van de NEDC cyclus weer op meuk gereden worden met 95 octaan of minder.Knot schreef:Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?
V-power 95 = 97Ferdi Gielen schreef:V-power 95?![]()
Dacht laatst ook van ik zal V-Power tanken (moest wel en de enige pomp in de buurt was een Shell pomp)
Maar er gaat morgen weer mooi 98 in de 205, daar loopt ie net even wat lekkerder op
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Wout309t en 4 gasten