Ron98, uitstervend benzinesoort?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34379
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door JP » 14 jun 2010, 11:38

Snap niet dat je 95 zou tanken als die pomp(of een andere in de buurt) ook 98 heeft.
Die paar centen extra wat dat kost. Wil je/ik geld besparen, ga ik wel 'het nieuwe rijden' volgen...

Bespaar je meer mee dan het verschil tussen een tank 98 en 95..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 14 jun 2010, 12:44

als ik onderweg zou zitten en ik moet tanken maar daar is geen 98 echter alleen 95, dan gaat de tank niet vol maar zeg 20,-euro om de volgende tankbeurt Ron98 erin te mikken, dat staat ook voorgeschreven bij mijn kar.
heb destijds toen ik over stapte van de S54 M coupe naar de V8 (3.5 jaar terug) de eerste paar tanken gewoon die erg goed bevallen Shell V-power (97) getankt wat ik ook bij de S54 deed, echter bij de 3de tank?(Hartge) begon het me op te vallen dat ie niet lekker plofte als ik het gas los liet maar meer pingelde? dacht huh? dat klinkt niet echt goed :hmmm:

dus voor nood kan het een keer, maar daarna gewoon weer Ron98 en niks aan de hand :thumbup: dan ploft ie met lekkere roffeltjes ipv meer hoge geluidjes/pingelen na te lang daarmee rijden.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Knot » 14 jun 2010, 12:56

Laat die bak van mij eerst de 380pk maar eens halen, dan krijgt ie pas weer 98! 8)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Jelmer850i » 14 jun 2010, 13:12

hmm 98 wordt wel aangeraden voor de M5 knot!
Ik knal er ook altijd 98 in, is het er niet rij ik om. de Q8 hier in de buurt heeft altijd nog 98 8)

Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Richardt. » 14 jun 2010, 13:17

Hier is het amper te krijgen, sterker nog ik zou niet weten waar het nog te krijgen is!
Dus verplicht altijd V-Power erin, gelukkig wel een pomp die een van de goedkoopste is.

Nou heb ik geen high performance auto, maar ik merk toch wel dat mijn auto op V-Power/Euro98 net iets beter loopt. Pakt wat fijner op en trekts iets beter door. Verbruik is ook een fractie beter.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Knot » 14 jun 2010, 13:19

Normaal doe ik dat ook hoor Jelmer, alleen gisteravond rond middernacht stond het bereik op 30km ofzo, vond ik wel risico om verder te zoeken en te stranden.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Jelmer850i » 14 jun 2010, 14:08

loopt hij wel zo lekker op 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 14 jun 2010, 14:50

kleine rekensom...velen tankten 95 vanwege 10 cent goedkoper...wat levert dat op op jaarbasis.

Voorbeeld

Superplus 98 is normaal gesproken iets zuiniger dan 95, denk iets vanaf 5%? dat heb ik meegenomen in het vergelijk, heb 5% aangehouden om realistisch te blijven.

1.65-euro superplus 98 20.000km 1 op 6.3 = 3175-liter x 1.65-eu = 5.238,-euro
1.55-euro normaal 95 20.000km 1 op 6.0 = 3333-liter x 1.55-eu = 5.166,-euro

op jaarbasis eigenlijk te verwaardelozen als je de zeg 10 cent duurdere brandstof tankt,
die beter is voor bepaalde motoren, bovendien door betere ontbranding e.d. zuiniger is bij dezelfde rijstijl.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Jelmer850i » 15 jun 2010, 07:31

Golf 1.4i tjes etc. gaan geen Super tanken, ze smijten het op de massa.
95% tankt geen 98 dus is het niet interesant te verkopen....

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 15 jun 2010, 08:13

Jelmer850i schreef:Golf 1.4i tjes etc. gaan geen Super tanken, ze smijten het op de massa.
95% tankt geen 98 dus is het niet interesant te verkopen....
In Nederland.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Knot » 15 jun 2010, 08:16

Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?

Al die 1.4 TSI'tjes van VAG zijn ook turboblokjes nu.... :?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 15 jun 2010, 11:35

Knot schreef:Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?

Al die 1.4 TSI'tjes van VAG zijn ook turboblokjes nu.... :?
Dat hangt compleet af van de ontsteking en de comperssieeindruk. Wanneer zo'n ding met een lage turbodruk en een late ontsteking rijdt moet het geen probleem zijn. Ik verwacht echter dat ze uit het rendementsoogpunt met een relatief hoge vuldruk en vroege ontsteking rijden en ja, dan is 98 wel degelijk beter. Meer rendement is minder verbruik en dus CO2 uitstoot. Dit zal echter ook door een klopsensor geregeld worden dus kan er na het rijden van de NEDC cyclus weer op meuk gereden worden met 95 octaan of minder. ;)

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door duifjes.com » 15 jun 2010, 17:52

Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 15 jun 2010, 18:10

duifjes.com schreef:Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?
ik heb zo'n basis motor in die van mij, maja die is zoveel aangepast en speciaal managment (Ascari Ecosse 5.0) dat ie op 98 staat...
een keer een tank 95<>97 is niet zo'n probleem voor nood, maar denk dat een standaard 540i uit die tijd met minder overweg kan...

ah, zie hier:
in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...

E39 540i6 Touring arktissilber

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door duifjes.com » 15 jun 2010, 18:30

GTRene schreef:
duifjes.com schreef:Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?
ik heb zo'n basis motor in die van mij, maja die is zoveel aangepast en speciaal managment (Ascari Ecosse 5.0) dat ie op 98 staat...
een keer een tank 95<>97 is niet zo'n probleem voor nood, maar denk dat een standaard 540i uit die tijd met minder overweg kan...

ah, zie hier:
in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...

E39 540i6 Touring arktissilber
Rene, volgens mij is een E39 540i geen 4.4 maar 4.0? Het gaat mij op een E38 4.4 V8

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door GTRene » 15 jun 2010, 18:53

duifjes.com schreef:
GTRene schreef:
duifjes.com schreef:Weet iemand *(vast wel) waar een '97-er 4.4 V8 het beste op loopt?
ik heb zo'n basis motor in die van mij, maja die is zoveel aangepast en speciaal managment (Ascari Ecosse 5.0) dat ie op 98 staat...
een keer een tank 95<>97 is niet zo'n probleem voor nood, maar denk dat een standaard 540i uit die tijd met minder overweg kan...

ah, zie hier:
in het instructieboekje van mijn 540 staat dat de motor met 91 overweg kan, maar z'n opgegeven vermogen en verbruik cijfers pas haalt op 95. En dat de prestaties nog verbeteren op 98...

E39 540i6 Touring arktissilber
Rene, volgens mij is een E39 540i geen 4.4 maar 4.0? Het gaat mij op een E38 4.4 V8
E39 is ook 4.4 :thumbup:

M62B44 die wat jij bedoelt van 1997 is ook een non vanos waarschijnlijk?

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door jaydee » 15 jun 2010, 21:56

Youp schreef:
Knot schreef:Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?

Al die 1.4 TSI'tjes van VAG zijn ook turboblokjes nu.... :?
Dat hangt compleet af van de ontsteking en de comperssieeindruk. Wanneer zo'n ding met een lage turbodruk en een late ontsteking rijdt moet het geen probleem zijn. Ik verwacht echter dat ze uit het rendementsoogpunt met een relatief hoge vuldruk en vroege ontsteking rijden en ja, dan is 98 wel degelijk beter. Meer rendement is minder verbruik en dus CO2 uitstoot. Dit zal echter ook door een klopsensor geregeld worden dus kan er na het rijden van de NEDC cyclus weer op meuk gereden worden met 95 octaan of minder. ;)
Vroeg vs. laat ontsteken is precies andersom... Bij onvoldoende klopvastheid van de benzine moet je het mengsel eerder ontsteken om pingelen (spontane en dus ongecontroleerde ontbranding) tegen te gaan. Als het mengsel de toenemende druk van de compressieslag aankan zonder spontaan te ontbranden wil je langer wachten met ontsteken om zo maximaal de compressie te benutten en het mengsel zo lang mogelijk tijdens de arbeidsslag te laten branden. Hoe hoger het octaangetal, des te klopvaster de brandstof.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door frank de jonge » 15 jun 2010, 21:58

Ik flikker ook 98 of 100 in mn 1.4 :P

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Petrolhead Tom » 16 jun 2010, 10:15

Vorig zomer in Zwitserland octaan 100 in de Mini getankt. Gewoon een ongeblazen 1600-tje maar kon echt merken dat hij dat bijzonder fijn vond! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 16 jun 2010, 10:32

jaydee schreef:
Youp schreef:
Knot schreef:Voor alle turbomotoren zou 98 toch ook beter zijn?

Al die 1.4 TSI'tjes van VAG zijn ook turboblokjes nu.... :?
Dat hangt compleet af van de ontsteking en de comperssieeindruk. Wanneer zo'n ding met een lage turbodruk en een late ontsteking rijdt moet het geen probleem zijn. Ik verwacht echter dat ze uit het rendementsoogpunt met een relatief hoge vuldruk en vroege ontsteking rijden en ja, dan is 98 wel degelijk beter. Meer rendement is minder verbruik en dus CO2 uitstoot. Dit zal echter ook door een klopsensor geregeld worden dus kan er na het rijden van de NEDC cyclus weer op meuk gereden worden met 95 octaan of minder. ;)
Vroeg vs. laat ontsteken is precies andersom... Bij onvoldoende klopvastheid van de benzine moet je het mengsel eerder ontsteken om pingelen (spontane en dus ongecontroleerde ontbranding) tegen te gaan. Als het mengsel de toenemende druk van de compressieslag aankan zonder spontaan te ontbranden wil je langer wachten met ontsteken om zo maximaal de compressie te benutten en het mengsel zo lang mogelijk tijdens de arbeidsslag te laten branden. Hoe hoger het octaangetal, des te klopvaster de brandstof.
Nee hoor... (Ik kijk overigens naar vollast)

Je timed de ontbranding een paar graden na BDP. Hiervoor moet je naarmate het toerental toeneemt steeds eerder gaan ontsteken, vóór het BDP dus. Hoe klopvaster een brandstof, hoe beter hij bestand is tegen detonatie als gevolg van druk en temperatuur, waardoor je eerder kan ontsteken het het vlamfront zich mooi kan vormen, zodat 50% van het mengsel ontbrand is een paar graden ( 8 ) na BDP.

Wanneer er op brandstof met een lager octaangetal gereden word, moet er later ontstoken worden, waardoor het vlamfront zich later begint te vormen (en de temperatuur en druk minder rap toenemen), waardoor de ontbranding zich later na het BDP vormt dan met brandstof met een hoger octaangetal. Zeg dat 50% van het mengsel verbrand is op 10 graden na BDP. Zie daar het rendementsverlies.

In een ideale situatie is 50% van het lucht-brandstof mengsel verbrand op 8 graden na BDP en detonatie is ongecontroleerde ontbranding, of ontploffing, voor, op of vlak na BDP, dit kan dus plaats vinden na de ontsteking als gevolg van druk en temperatuursopbouw door het vormen van het vlamfront.

:)
Laatst gewijzigd door Youp op 16 jun 2010, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Richardt. » 16 jun 2010, 12:42

Ik reed vanmorgen langs de Avia pomp hier in Emmen. Daar stond nog gewoon Euro98 op de pompen en geen gezeur over 95 supreme oid.

Iemand hier die kan bevestigen of dat ook echt 98 is?

Heb overigens 2km later de tank volgegooid met V-Powerrrrrrrrr

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Ferdi » 16 jun 2010, 14:14

V-power 95? :P

Dacht laatst ook van ik zal V-Power tanken (moest wel en de enige pomp in de buurt was een Shell pomp)
Maar er gaat morgen weer mooi 98 in de 205, daar loopt ie net even wat lekkerder op

Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Richardt. » 16 jun 2010, 14:16

97 is dat toch?

Euro98 is hier vrijwel niet te krijgen. Avia is de enige pomp waarvan ik nog niet zeker weet of ze het leveren.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Youp » 16 jun 2010, 14:17

Ferdi Gielen schreef:V-power 95? :P

Dacht laatst ook van ik zal V-Power tanken (moest wel en de enige pomp in de buurt was een Shell pomp)
Maar er gaat morgen weer mooi 98 in de 205, daar loopt ie net even wat lekkerder op
V-power 95 = 97 :) 't staat zelfs op de website van Shell. :)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?

Bericht door Tim N » 16 jun 2010, 14:41

Youp enz lees dit topic maar eens door:

brandstof

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], Wout309t en 4 gasten