Vanmorgen naar Steverink Banden in Apeldoorn gegaan, om m'n nieuwe bandjes te laten monteren en meteen het geheel te laten uitlijnen. Vorige keer met de Volvo erg goed geholpen daar, en dat is mij zeker wel een uurtje rijden waard!
Helaas was er wel (natte) sneeuw voorspeld, dus maar de binnendoor-route gekozen om de drukte op de snelweg te vermijden. Dat bleek een prima keuze, lekker door kunnen rijden en ook nog eens weinig sneeuw gezien.
Montage van de banden was nog ff een klusje, de AD08R's hebben extra stijve wangen, terwijl de velgen juist een vrij diep bed hebben aan de binnenkant. Veel zeep, een hoop beleid en een kundige monteur, en toen zaten ze er toch zo op.
De nieuwe banden vallen wel een stuk breder dan de oude Hankook's, en die pasten maar nét onder de spatbordranden aan de achterkant. Ik vreesde even voor wat extra rubstep onderweg, maar er bleek achter nog wat meer stelruimte dan verwacht: de draagarmen bij het voorste bevestigingspunt verder naar binnen geschoven, waarna je de sporing/camber alsnog helemaal goed kunt stellen om ik twee sets instelbare armen eronder heb zitten. Aan de voorkant past het allemaal zonder problemen.
Op de terugweg wel wat natte sneeuw, maar dat bleek gelukkig niet zo dramatisch. Op nat wegdek lijken de prestaties vergelijkbaar met die van de Hankook's die eronder zaten, op droog heb ik helaas nog niet gereden...