Nou, dan vanavond toch ook nog even uitgebreid mijn verhaal doen.
Wat een geweldig weekend hebben we meer met zijn allen mogen beleven!
En als eerste wil ik Hans van
http://www.h2o.nl" onclick="window.open(this.href);return false; nog even hartelijk bedanken voor zijn aanbod om voor dit weekend hoofdsponsor te worden van Downforce; hij was er al veel meer bij betrokken dan een gewone sponsor zou zijn, maar dit onderstreept dat nog maar eens extra; helemaal super Hans en over 12 jaar is er vast nog wel een stoeltje in een dan antieke 130i vrij voor een aanstormend racetalent.
Mijn weekend begon op donderdag met het afhalen van alle sponsorstickers in Roosendaal (die waren pas tegen 18:00 klaar). Daarna snel door naar Nieuwerkerk aan de IJssel, Laurens, twee 130i's en een camper ophalen en toen snel door naar Assen, want daar konden we maar tot 22:00 inschrijven voor dit weekend. Om 21:55 draaiden een oprijwagen met twee 130i's en een camper de toegangsweg naar het circuit van Assen op; autosport, altijd een race tegen de klok.....
Na een enerverende nacht met een bewegingsdetector op vrijdagochtend om 08:15 de rijdersbriefing en aansluitend de eerste vrije training. Die ging ronduit slecht en het gevoel in de auto was er helemaal niet. Dennis en de rest van de technische crew doken meteen onder de auto en het probleem was al snel gevonden. Dat gefixt en zo konden we helemaal perfect voorbereid aan de kwalificatie beginnen. Ik had nog nooit op Assen gereden, dus afgesproken dat Jitse een snelle rondetijd zou rijden en ik daarna de rest van de tijd zou gebruiken om het circuit te leren kennen (dat was er vanwege de problemen in de vrije training nog nauwelijks van gekomen). Helaas pakte dat iets anders uit omdat Jitse tijdens de kwalificatie in aanraking kwam met een Saker en daarom uiteindelijk alleen maar een outlap kunnen rijden.
Jitse had overigens wel nog een goede 8e tijd neer weten te zetten; Laurens bleek de derde tijd gereden te hebben net achter zijn concurrent voor de tweede plaats in het kampioenschap (de Exige van van der Kooi en Verwoerdt) en Andre had de derde Downforce 130i voor het gemak maar even op pole position gezet; overal blije gezichten in de Downforce pitbox dus! :shakeit:
Op zaterdag dan de eerste race van het weekend; ik zou beginnen en Jitse zou de tweede helft van de race rijden. Vanwege de kortere duur van de race (45 minuten) en het feit dat we geen straftijd meer hadden, hadden we er goede hoop in dat een goede klassering en misschien een podium mogelijk zou zijn.
Maar dat zorgde ergens toch ook weer voor wat meer druk dan normaal; een moeilijk, snel en technisch circuit als Assen, vrijwel geen ervaring (eigenlijk wist ik net of er een linker of rechter bocht aan kwam en dat nog niet eens helemaal blind zeker) en 30 andere idioten om je heen tijdens de start is nou niet echt ideaal als je voor de prijzen mee wilt doen. Er was echter geen tijd om me daar druk om te maken, want net voor de race bleek de radio de geest te hebben gegeven, Bjorn kon mij wel verstaan maar ik hem niet en dat is vrij lastig met het doorgeven van verkeer, rondetijden en wanneer er binnen gekomen moet worden. Uiteindelijk besloten om met pitborden te gaan werken en zo waren we uiteindelijk toch nog net op tijd voor de opstelling en de start.
Die ging niet helemaal goed; naast me startte de Clio van John van der Voort erg enthousiast, hij was me al voorbij toen de lichten nog op rood stonden en had al drie lengtes voorsprong toen ze op groen sprongen. Ik had hem misschien in de eerste bocht al terug kunnen pakken, maar besloten om geen risico te nemen en netjes achter hem aan te sluiten, naar een ronde kon ik aansluiten bij Luco die hem inhaalde en zo mijn plaats weer terug pakken. De jacht op de Clio's van Groothuis en Nieman was daarmee geopend, die reden ongeveer 20 - 30 meter voor me en waren tijdens mijn gevecht met van der Voort niet uitgelopen, dus ik had goede hoop die wel binnen te kunnen hengelen. En vlak daarvoor waren nog een paar Exiges in beeld die ook niet echt weg kwamen van de Clio's. Achter me had Nico Been op zijn thuiscircuit inmiddels van der Voort ook al ingehaald en die zat enorm aan te dringen, dat was echt de snelste Clio op de baan. In de derde ronde maakte ik een klein foutje in de Ramshoek, te hard erin, overstuur en even van het gas moeten om de achterkant op te vangen en Nico kwam met zeker 10km/u snelheidsverschil op me inlopen, dus voor de Geert Timmer chicane was die er al weer voorbij. Samen liepen we in op de Clio van Nieman tot ik achter op het circuit op het rechte stuk in de derde versnelling reed en de motor opeens vol de toerenbegrenzer in sloeg. Daarna nog IV, V en VI geprobeerd, maar de aandrijving was helemaal weg, dus auto langs de kant parkeren en wachten op het einde van de race.

Daarna wel Laurens en Andre nog aangemoedigd en Laurens won uiteindelijk oppermachtig zijn tweede race van het seizoen; helemaal super!
Daarna de auto terug laten slepen naar het Parc Fermé en van daaruit terug geduwd door Dennis, Bjorn, Tom en Hugo naar de pitbox waar het technische team van Downforce zich weer eens mocht uitleven; binnen een uurtje was het diff eronderuit en vervangen door een vers exemplaar; ongelofelijk snel werk!
Helaas betekende dat wel dat we zondag vrijwel helemaal achteraan moesten starten; Jitse startte dit keer en ik reed het tweede deel van de race. Jitse had een goede start en pakte al snel een aantal langzamere deelnemers en sloot aan bij een groepje met een paar Clio's en de Exige van Aart Bosman. Helaas verloor deze laatste zoveel olie dat Jitse totaal niet meer kon zien waar hij heen moest en daardoor kon hij deze auto's ook niet voorbij. Tijdens de pitstop de voorruit helemaal schoon gemaakt, maar hierbij hebben we toch iets tijd verloren denk ik en bovendien had ik ruzie met de gordel die niet helemaal mee wilde werken, dus we hebben wel eens makkelijkere pitstops gehad zeg maar.
Terug de baan op werd ik meteen door een paar Supersport auto's van mijn lijn afgeduwd waardoor er erg veel rotzooi op de banden kwam en die ook vrijwel meteen helemaal klaar waren, de auto gleed enthousiast alle kanten op en met name snelle bochten moesten wel met voorzichtigheid benaderd worden.
Desondanks of misschien juist wel daardoor enorm veel lol gehad en geprobeerd een constant tempo op 95% te rijden wat volgens mij redelijk gelukt is.
Bij de finish hingen Dennis en de rest van het team zowat over de baan met hun duimen omhoog wat een prachtig gezicht was vanuit de auto; na zo'n jaar op zo'n geweldige manier af kunnen sluiten, dat heeft iedereen die daar zijn steen of steentje aan bij gedragen heeft enorm verdiend!
Als kers op de taart bleek Andre ook nog eens gewonnen te hebben, dus Downforce kon dit weekend een 100% score noteren; twee races gestart, twee races gewonnen. ON-GE-LO-FE-LIJK!!!!! Wie dit een paar maanden geleden na de schade aan de trailer tegen me gezegd had, had ik helemaal voor gek verklaard!
Om het feest helemaal compleet te maken bleek Laurens met zijn 4e plaats genoeg punten gescoord te hebben om de 2e plaats in het kampioenschap veilig te stellen en dus kon het feest in de Downforce pitbox echt helemaal losbarsten; wat een fantastisch einde van het seizoen!
Autosport is geweldig; autosport bij een team als Downforce is veel meer dan dat. Ik ben heel serieus als ik zeg dat er vriendschappen voor het leven ontstaan zijn. Als je samen grote hoogtepunten en diepe dalen meemaakt is dat misschien wel logisch, maar de sfeer bij het team was dit jaar altijd geweldig, wat er ook gebeurde en dat mogen alle betrokkenen als een enorm compliment opvatten; die sfeer heb ik ook bij geen enkel ander team zo gezien of ervaren!
En om aan te geven hoe verslavend dit spelletje is; om 08:00 vanmorgen zat ik alweer achter de pc om de eerste stapjes voor 2010 te maken.
Downforce zal er dan weer bij zijn en nadrukkelijk een gooi naar het kampioenschap doen; met hopelijk een derde auto aan de start (DF'ers hebben voorrang als ze in willen stappen en geloof me, als je de kans hebt om dit te doen ben je echt gek als je het niet doet!

) en nog snellere 130i's!
Om het in Andre zijn taal te zeggen: iet geht oan! :shakeit: